10-asteinen spotti on kiva kaukovalo, mutta yleisvaloksi/ainoaksi ottaisin ilman muuta 25-asteisen.
10-asteinen spotti on kiva kaukovalo, mutta yleisvaloksi/ainoaksi ottaisin ilman muuta 25-asteisen.
Itseä kiinnostaa jonkin verran nuo dynamolamput, kun vaimon kaupunkipyörässä on napadynamo ja sen kaverina 6V, 3W hehkulamppu eli täyttää lain vaatimukset, mutta näkyvyys on aika vaatimatonta eli periaatteessa voisi päivittää parempaan.
Selasin sivut läpi, mutta minulle ei auennut oikein tuo valoteho. Saksalaiset ilmoittaa kivasti kirkkauden LUX:ina (muut puhuu lumeneista), mutta en löytänyt mistään millä etäisyydellä. Arvot ovat luokkaa 30-140lux ja taskulampuissa on metrin päässä noin 1000-20000lux eli mittatapa ei ole sama. Ainoa mistä pääsi vähän kiinni tehoihin oli 4xAA (2100mAh) lamppu, jolle luvattiin 40lux, 5h eli noin 2W teho. Tämä vastaa noin 150lm valotehoa. Jos tämä ajattelutapa on oikea niin tuo 70lux lamppu on jotain 200-300lm. Missään ei lue minkä tehoinen dynamon pitää olla, mutta tämä voisi onnistua 6V, 3W dynamolla eli hehkulamppuihin nähden todella hyvä suoritus, mutta 4x18650 akulla varustettu led lamppu palaa tällä teholla pitkään/on max. teholla kirkkaampi.
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Tuo 10:llä jakaminen ei voi toimia näillä, kun silloin oltaisiin 5-20lm valotehoissa. Oma arvaus on näihin saksan luxeihin, että kerrotaan 2-4:llä.
On se hienoa, että saksassa keksitään täysin oma ilmoitustapa, jota ei oikeastaan voi verrata muihin.
Kun etsin ensimmäistä led lamppua fillariin olisi paikallinen kauppias myynyt minulle lamppuja, joissa oli pyöreitä 5mm ledejä 4 kpl/lamppu pari tankoon ja yksi kypärään periaatteella, että kyllä näkee. Olisi siinä ollut valotehoa jo muille jakaa eli jotain 10-20lm. Onneksi en uskonut, vaan maltoin tilata tehokkaan P7 led lampun.
Edit: Tuo 10:llä jakaminen toimii niillä valolaatikoilla, jotka kerää kaiken valon ja mittaus tehdään lux mittarilla, esim. Vee73:n laatikolla riittävän hyvin.
niin.. siinähän se ongelma juuri onkin että miten nuo luxit on mitattu yms.
ja valotehossa voidaan ollakkin 5-20lm arvoissa ellei sitten ole varmaa että dynamo on supertehokas ja ledinä on p7 tai vastaava jolloin irti pitäisi saada reilusti enemmän.
pitäisi myös katsos tietää se että millaisella ledillä ko lamppu on tehty niin siitä voi jo päätellä max lm määrän ainakin minkä valmistaja ilmoittaa. voihan se pyörälamppu olla tehty joistain osramin sekunda mikä lie ledeistä joiden valoteho on onneton vaikka päällään seisoisi.
edit jeps.. google kertoo että tuo saksalaisten mittaus tapa on suunnilleen niin että 40lux = 40lm (noissa lampuissa esim lumotec iq on useimmiten käytetty luxeon k2 lediä joka on äärettömän vanha jo)
the German StVZO standard like other German lightmakers like Sigma. So the 40 lux are measured at 10 meters distance on a 1.23 square meter area. 40 lux on 1.23 sq. meters is around ~40 lumens.
eli nuo dynamolamppujen valmistajien 100-200euron hinnat ovat aivan järjettömän suuria saatavaan valotehoon nähden ja varsinkin kun myy 3euron osia 100eurolla.
fsol77m muokkasi tätä : 31.08.2012 at 08.25
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
No joo. Aika pienitehoisia ovat. Itse olisin jotenkin halunnut ajatella, että tavallinen 2xAA ledtaskulamppu ei voi olla samalla valoteho alueella. Näiden lamppujen etu on ilmeisesti hyvä valokuvio ainakin tunnelikuvien perusteella eli valoa on vain vaakatason alapuolella kuten auton lähivaloissa.
Lupinelta tullu näköjään 2400 lumenin Wilma ja 3600 Lumenin Betty, hinnat entisellään.
Löytyykö DealExtremestä jo vastaavat lamput halvemmalla?
Joopati joo. Kannattaa myös selvittää mitä ne luksit tarkoittavat, se kun on kuitenkin ihan oikea ja pätevä mittayksikkö. Luksi kuvaa valaistuksen voimakkuutta ja tarkoittaa lumenia neliömetrille. Jos yhden neliömetrin alalla keskivalaistus on 40 luksia, niin se tarkoittaa, että sen kyseisen neliömetrin alueelle osuu 40 lumenia. Kun kyse on kohdistetusta valosta niin se, mitä alan ulkopuolelle osuu, jää tuossa mittaustavassa mysteeriksi. Toki jos jostain syystä valokeila olisi niin kapea, että kaikki valo osuu sen neliömetrin alueelle, niin sitten lampusta lähtee tietenkin vain se 40 lumenia (luumenia).
Kyllä se saksalaisten tapa käyttää luxeja on ihan perusteltu, lamput kun mitataan kaikki samalla standardin vaatimalla tavalla joten tulokset ovat vertailukelpoisia.
Luxit on mitattu 10 metrin etäisyydeltä ja vaatimus on vähintään 10 luxia. Häikäisyn välttämiseksi valokuvio pitää leikata niin että "horisontin" yläpuolella lukema saa olla enää 2 luxia, mikä on aika kova vaatimus jos esim. 70 luxia on mittauspisteessä.
Siksi noissa valoissa luultavasti käytetään heijastimia eikä linssejä.
Lumenia mittaamalla ei saisi mitään järkeviä tuloksia kun se ei ota kantaa ollenkaan siihen kuinka paljon valoa tulee valaistavalle alueelle. Lähtevän valon määrä kun ei kerro mitään siitä että mihin se valo lähtee.
Luxeja ei tosiaan pysty vääntämään lumeneiksi millään kaavalla kun mittaavat ihan eri asioita.
Dynamolamppujen lumeneita voi kuitenkin laskeskella kun tietää käytettävän ledin ja ja sen että tyypillinen napadynamo tunkee ulos 500-550mA virran. Valaisimissa on kuitenkin elktroniikkaa jolla saadaan virtaa kasvatettua joten ledille menee luultavasti ampeerin verran.
Esim bumm iq-cyo ja SON Edelux käyttää samaa lediä XR-E7090, Cyon ledistä ei loytynyt tarkkaa tyyppiä mutta Edeluxissa on bin Q5.
Ja olihan ne lumenit jo joku ehtinyt mitata, 2008 vuoden malleista. http://www.nabendynamo.de/service/pd...-Lumen2009.pdf
hartsu muokkasi tätä : 31.08.2012 at 18.35 Syy: kirjoitin puutaheinää..
Teippien pituus 100 cm, etäisyys seinään 2 m, maksimi luxit yleismittarilla, kamera-asetukset f4, 1/50, ISO 100, daylight (= mtbr-asetukset)
B&M IXON IQ Speed modattu bFlex-ajurilla, 1A - 1530 lux
Philips LBL 2 x Luxeon, modattu bFlex-ajurilla, 1A - 1770 lux
3 x XM-L T6, 2.8A, Cute3-SS-XM -linssi - 1860 lux
Fenix LD20 205 lumenia, 450 lux
Valitettavasti en löytänyt kuvia modaamattomista versioista.
Eikö noin yleisesti toi lux olisi parempi tapa ilmaista teho niin että kuluttaja saa jotain kuvaa, ehkä jaoteltuna vaikka 1x1, 3x3 ja 5x5 metrin pinnoille vaikkapa 5 ja 20 m etäisyyksiltä?
Omassa yleismittarissani se valosensori on laitteen päässä, ei suinkaan päällipinnalla. Kuva on tietysti aika pieni, mutta en minä sitä sensoria tuossakaan mielestäni päällipuolella näe...
(Luvut toki ovat aika korkeat sitä ajatellen, että valo ei osuisi suoraan sensoriin.)
Pyörävaloihin luksi olisi vallan pätevä, jos valmistajat vain sen laajemmalti ottaisivat käyttöön. Eri etäisyyksille ei arvoja tarvita, sillä ne saa suoraan laskettuakin, mutta pari eri kokoista pintaa olisi hyvä. Esimerkiksi 10 metriä matkaksi kuten saksastandardissa, ja alat 1x1 ja 3x3 metriä. Ja vielä niin, että se 1x1 metrin ala sijoittuu keskelle 3x3 metrin neliön ylintä kolmannesta. Tulos voitaisiin ilmoittaa parilla luvulla tyyliin "standardikirkkaus 60lux/10lux".
Esko muokkasi tätä : 01.09.2012 at 17.05 Syy: typo
Tuollainen standardikirkkaus kuulostaisi ihan hyvältä, pystyisi (ehkä) paremmin arvioimaan miten se metsä/tie/jne. oikeasti valaistuu.
Mitenkä tärkeäksi koette kypärävalon maastossa, kun semmoisen hankkiminen on vähän kiinnostanut? Tällä hetkellä tangossa on kaksi valoa: lähivalona Focuksen 200 lumenin fikkari säädettynä leveälle valokeilalle ja kaukovalona Xtarin 320 lumenin taskulamppu, jossa on keskellä kirkas spotti, mutta myös hajavaloa lähtee runsaasti. Tyytyväinen olen ollut valotehoon ja polkujen pinta valaistuu pitkälle kirkkaasti, mutta tiukissa mutkissa olisi kiva, jos valoa saisi myös sinne minne on kääntymässä ja tähänhän toisi kypärävalo apua. Voisi koittaa semmoista yhdistelmää, että laittaa tuon Focuksen kypärään ja säätää spottimaiseksi ja jättää Xtarin tankoon, mutta millä tuon fikkarin saisi näppärästi kypärään? Esim. nippusiteillä saisi hyvin, mutta kiinnitys ja poisotto olisi vähän hidasta.
Itse olen ainakin tykännyt pitää kypärässä valon joka näyttää sinne minne katsoo.
Tällä valot ollut kiinni niin kypärässä kuin tangossa: http://www.ebay.com/itm/Racing-BMX-B...item48470a28a2 ja sama suomesta: http://www.taskulamput.fi/tuote/task...erisuuntainen/.
Mulla on ollut taskulamppuu kypärässä velcro-nauhalla, sellainen kaapeleiden niputtamiseen tarkoitettu taipuisa (edit: tämäntapaisia). Avattava ja uudelleen käytettävä nippuside voi olla myös yksi vaihtoehto, kuten myös naru, kuminauhat, ... Myös noita ylempänä linkattuja pidikkeitä on tullut käytettyä, mm. lamppujen virittelyyn tankoon.
Jos tarkoitus on selvittää itselle olisiko tuo hyvä, voi tehdä jonkun ensimäisenä mieleen tulevan virityksen. Nippusiteetkin katkoo äkkiä pois, jos se ei miellytä. Jos taas miellyttää, niin lampun voi jättää aika kiinteäksikin, jos sen vain saa auki akkujen latausta varten. Mulla taisi olla toissa talven lamppu kypärässä ilman että poistin sitä kertaakaan.
En ole keksinyt tarvetta muulle valaistukselle. Semmonen deal extremestä ostettu MCU-fikkari (tjsp., semmonen missä lukee 900 lumen, mutta lähtee sopivasti eikä noin paljoa liikaa) mulla on ollut jo 3-4 talvea kypärän katolla ihan kumilenksulla kiinni.
mielestäni lumenit ovat todellisempia lukuja joten parempi kun niitä on alettu käyttämään niin parempi niin.
tavallaan voisi verrata asiaa niin että lm luku on auton max hevosvoimat.
eli max hevosvoimat eivät kerro siitä kuinka nopeasti auto liikahtaa varttimailin mutta antaa osviittaa siitä että jos auto on tehty hyvin niin varttimailikin voisi olla todella nopea.
luxit taas olisivat varttimaili aikoja eli kertovat kyllä kuinka nopeasti auto liikahtaa muttei sitä paljonko tehoa on.
luxeissa on vielä se ongelma että siihen tosiaan vaikuttaa kaikki mikä lampussa on kun taas lumenit ovat toki mittattavissakin lampusta suoraan mutta useimmiten ne on vain suoraan valmistajan ilmoittamia tietyllä virralla ja jännitteellä saatavia arvoja.
ja luxien mittauksissa on niin suuri mahdollisuus huijaukseen tms kun valmistaja tms voi mitata tuloksia yläkanttiin, väärältä etäisyydeltä , väärältä alalta jne.
- Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -
Minullakin oli aikanaan DX:n Aurora kypärässä pitkällä sisäkumista leikatulla kumilenkillä, sitten se vaihtui Shiningbeamin S-miniin (samalla kumilenkillä), ja nyt on Sparkin otsalamppu kolmella lyhyellä velcronauhalla. Nopea olisi ottaa poiskin, mutta enpä ole turhaan vaivautunut, lamppu on aina kiinni.
Myönnetään, että luksien mittaamiseen liittyy enemmän ongelmia ja lumenit on helpompi käsittää, varsinkin kun niihin on nyt totuttu. Mutta silti täytyy myös sanoa, että tuo autovertailu oli kyllä osuva. Lumenit ja hevosvoimat ovat niille, joita kiinnostavat absoluuttiset teholukemat. Luksit ja varttimaili taas niille, joita kiinnostaa suorituskyky...![]()
Tuliko DX lamppujen (niitä mitä tässä ketjussa linkitetty) mukana tankoon kiinnittevät välineet?
Kyllä tulee.
Lumilight Navigator 1400 rantautui kotiin. Huomenna testiin sitten. (montakohan autoa väläyttelee pitkiä kun aamulla suhaa pimeässä tuolla)![]()
Viikossa tuli DX Magicshine lamppuni MJ-808 P7 lamppuni romppeineen. Vklopun yli vielä jouduin itse odottamaan kun olin toisella paikkakunnalla. Heti ensimmäisenä tuli hallelujah-fiilis kun laturi ei ollut sysipaska kiinaversio mikä laitetaan suoraan seinään, vaan laturissa oli 2-pinninen standardislotti joten sain sen vaihdettua helposti toiseen johtoon ja muutoskappaletta ei tarvittu!
Akku itsessään on mallia sininen ledinäyttö ja latausmittari. En tiedä laadusta mutta näyttää hyvältä, verrattuna nimenomaan muihin saman lampun versioihin missä akut ovat vain kääritty mustaan muoviin.
Kauan näitä pitäisi latailla jos ei halua luottaa sokeasti akussa olevaan ilmaisimeen?
Lupinen etusivun uutisissa on linkki:
http://www.lupine.de/web/de/bettyr/
- Tomi
Itse tilasin samaisen lampun ja n 4h kesti ensimmäinen latauskerta (seurasin siitä lcd näytöstä laataantumista ja kun oli täynnä, niin näytti myös laturin merkkivalo muutuvan punaisesta vihreäksi. Eli laturinkin valo toimii ainakin toistaiseksi.....).
edit: offaria... aika hyvin muuten lampun hinta on noussut 2 vkon aikana. itse tilasin lampun n 2 vkoa sitten ja hinta oli alle 60 taalaa nyt lähemmäs 80
HarryH muokkasi tätä : 04.09.2012 at 11.00
Foorumin bannerissa mainostetaan uusia Fenix-valaisimia, jotka julkaistaa myöhemmin tässä kuussa. Onko kokemuksia muuten Fenix-valaisimista? Miltä teidän mielestä speksit näyttää, onko ostamisen arvoinen? Itsellä hakusessa ensimmäinen kunnollinen valo, tähän mennessä käytössä ollut vain pikkutuikkuja tangossa.
Aika vähän kokemusta hyvistä lampuista, mutta maantiekäytttöön Fenix TK11 on ollut riittävä. Alhaisempi tehotaso riittää valaistuilla teillä ja maksimiteho (285 lm) riittii pimeämmässä. Tuota lamppua ei taida saada enää, mutta hyvin on kestänyt eikä sade haittaa. PHI on muistaakseni ollut tyytyväinen Fenixin käyttäjä ja eiköhän meitä ole muitakin.
Omani hävitin kesän aikana jonnekin ja uutta valoa etsin ja luultavasti ostan uuden Fenixin tai Suwaymanin tai ThruNiten valaisimesi.fistä. Täytynee odottaa mitä Fenix tarjoaa ennen kuin ostan uuden lampun.
Eli hyviä valaisimia nuo Fenixit. DX:n riistovaloja mietin, mutta Fenixit ei kuumene samalla tavalla eikä maantiellä tai kelveillä tarvitse 900 lumenea. Ehkä rankkasateessa, mutta silloin tulee harvemmin ajettua.
Ainoa Fenix josta kokemusta löytyy on TK 45, joka minulla oli jonkun aikaa tarvikekiinnikkeellä kiinni fillarissa. Mutta tämä lyhty oli turhan iso ja painava fillarin stongaan.
Nyt on ollut jonkun aikaa käytössä hyvin pieni mutta tehokas (970 lm) Exposure Diablo MK3. Tuota pidän välistä stongassa ja välistä kypärässä. Kypärässä se käy myös takavalona kun sen persuksiin iskee lisävarusteena saatavan pienen punaisen ledin. Olen ollut hyvin tyytyväinen lyhtyyn, nimenomaan sen tukevaan rakenteeseen ja pieneen kokoon mutta suureen valotehoon.
http://www.exposurelights.com/produc...8/diablo-mk.3/
Kirjanmerkit