ElectrobikeGiantEfatGarmin
Sivu 28 / 85 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 18 26 27 28 29 30 38 78 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 811 - 840 / 2521

Aihe: Painonhallinta, tuo ikuinen ystävämme

Marraskuun alkupuolella alkoi säännöllinen (1-2 krt/vko) kuntosalitreeni muun harjoittelun ohella ja paino nousi ~2 kg vuodenvaihteeseen mennessä. Jonkinlainen korrelaatio näillä kahdella on mutta tuskinpa noin paljoa ihan pelkkää lihasmassaa tuossa ajassa keräsin Vaikkakin voimatasot ovat myös nousseet "ihan kivasti". Helmikuu vedetään vielä maksimivoimatreeniä, jonka jälkeen salihomma vaihtuu ylläpitävään harjoitteluun ja varsinaiset treenit siirtyy satulan päälle. Mielenkiintoista nähdä mitä kropan massa sanoo siinä vaiheessa...
    In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.

On taas tullut aika keväisen painonpudotuksen.
    Tammi-helmikuu mentiin keskimäärin 14h viikossa pyörällä ja paino ei liikahtanut mihinkään suuntaa, mutta vaatteet alkoi roikkumaan päällä.
    Maaliskuun alussa tuli sitten hieman vähennettyä syömistä ja samalla muutettua lenkit lyhemmiksi ja korkeampi tehoisiksi intervallitreeneiksi. Paino on nyt tippunut 3kg ja tavoite on tiputtaa noin 6-7kg. Jo tuon kolmen kilon tiputuksen huomaa mäkiä noustessa ja vielä kun otetaan se krossaria 5kg kevyempi maantiepyörä alle niin homma alkaa muuttuu mukavaksi
    Painonpudotus on vaan aika vaikeaa henkisesti läskille , no enimmät läskit on tiputettu muutamia vuosia sitten
    J_K muokkasi tätä : 10.03.2012 at 21.01

No se säästöliekille meneminenhän kertoo, että nyt laihdutaan. Olen omalla laihdutussessiollani ( kestänyt kohta jotain vuoden) kaksi kertaa kuunnellut toisten neuvoja tosta, "ei kannata mennä säästömoodille". Miten lie sattunutkaan kohdalle. No kannattaa totella vain omaa tuntemustaan. Seurauksena ollut heti muutamassa viikossa 5-7 kg lisää painoa. Eli jos haluaa laihtua pitää kalorimäärän ehdottomasti olla liian pieni.
    No talvellahan laihduttaminen on vaikeampaa kun mieli tekisi syödä kaikkea rasvaista ja leipää, pastaa, perunalastuja, pitsaa, yms. Lisäksi talvella treenit jää pakosta vähemmälle. Ainakin minulla. On pimeää, pakkasta, lunta , jäätä, ja flunssaa yms. Töissäkin pitäisi keretä kaikkeen.
    Olen siis talvikautena keskittynyt vain pitämään painoa tietyissä raameissa ja lihaskuntoa ennallaan, noin suurinpiirtein. Ja just mittasin sama onPaino niin
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    No se säästöliekille meneminenhän kertoo, että nyt laihdutaan. Olen omalla laihdutussessiollani ( kestänyt kohta jotain vuoden) kaksi kertaa kuunnellut toisten neuvoja tosta, "ei kannata mennä säästömoodille". Miten lie sattunutkaan kohdalle. No kannattaa totella vain omaa tuntemustaan. Seurauksena ollut heti muutamassa viikossa 5-7 kg lisää painoa. Eli jos haluaa laihtua pitää kalorimäärän ehdottomasti olla liian pieni.
    No talvellahan laihduttaminen on vaikeampaa kun mieli tekisi syödä kaikkea rasvaista ja leipää, pastaa, perunalastuja, pitsaa, yms. Lisäksi talvella treenit jää pakosta vähemmälle. Ainakin minulla. On pimeää, pakkasta, lunta , jäätä, ja flunssaa yms. Töissäkin pitäisi keretä kaikkeen.
    Olen siis talvikautena keskittynyt vain pitämään painoa tietyissä raameissa ja lihaskuntoa ennallaan, noin suurinpiirtein. Ja just mittasin sama onPaino niin
    Näin on myös minun kokemukseni. Toivottavasti kesää kohden paino lähtee laskemaan. Tavoite on poistaa 15 kg. Pysyvästi.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Viime aikojen stressi on vienyt pois muutaman kilon, paino nyt 52. Tavoite, ja itselleni mukavin paino on 54. Viime kesän ja tämän talven välillä olin saanut kaksi kiloa lisää, jotka kehonkoostumismittaus paljasti rasvaksi (eikä yllättänyt). Alkuvuodesta paino 55-56. Nyt pitäisi erityisesti proteiiniin kiinnittää huomiota, koska uskon saavani sitä liian vähän. Olen vain niitä ihmisiä, joilla stressi näkyy heti laihtumisena, kun ruoka ei maistu. Sikäli hassua, että viime vuonna liikuin enemmän kuin koskaan, kesäkaudellla ajokilometreja 6 tonnia ja paino vaan nousi (eikä siis ollut lihasta, vaan ihan silkkaa läskiä kehonkoostumusmittauksen perusteella). Kai sitä tuli lenkeillä napsittua turhankin paljon lenkkievästä, että jaksaa tai sitten poljin määrällisesti paljon, mutta alatehoilla. Talvella sairastelujen takia liikkuminen on jäänyt ikävän vähiin, mutta paino ei ole reagoiut siihen negatiivisesti, tuntuu, että sitä on ollut ehkä jopa helpompi pudottaa.

Heinäkuun puolivälissä tuli sattumalta kokeiltua pientä ruokavalion muutosta siten, että jätin mahdollisuuksien mukaan pois lähes kaikki lisättyä sokeria sisältävät herkut (keksit, leivonnaiset, makeiset, jäätelöt, sokeroidut jogurtit yms.) ja aloin noiden sijaan popsimaan marjoja, kun niitä oli hyvin saatavilla. Muutoin syöminen ja liikunta pysyivät samassa kuosissa kuin ennenkin.

Varsinaisesti ei ollut tavoitteena tiputtaa painoa, mutta nyt olisi vaa'an mukaan kuudessa viikossa lähtenyt kaksi kiloa pois. Eli ilmeisestikin niitä herkkuja tuli aikaisemmin mussutettua aika antaumuksella, kun noin helposti tipahti paino. Saapa nähdä jatkuuko vastaava kehitys vielä, jos herkkulakko jaksaa pitää - toiset kaksi kiloa taitaisi vielä olla varaa pudottaa ilman että olisi vaaraa vararavinto-reservien ehtymisestä.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Pahvipolvi Guest
    Kymmenen vuotta on mennyt katsellessa muiden liikkumista ja pisin lenkki on ollut postilaatikolle Pienen operatiivisen toimenpiteen jälkeen edellytykset ovat taas koohdallaan ja voi laajentaa reviiriä jopa naapurin postilaatikolle. "Ylipainoa" (läskiä) on kertynyt n. 15kg. Tietysti lihakset ovat kadinneet joten pläskin määrää on vaikea arvioida. Puntarissa en käy paitsi firman 5 vuotis huollossa. Tavoitteenani ei niinkään ole painon pudotus vaan kunnon kasvattaminen. Laituminen tullee siinä sivussa. Mielestäni ihmiset seuraavat liikaa painon tippumista hyvän kunnon ja terveyden kustannuksella. Helposti unohdetaan lihaksiston kasvu. Rasvaprosentin seuraaminen kuntoilun ohella kertoo mielestäni enemmän sekä peili. Se on muuten armoton. Tietysti tämä pätee meikäläisen kaltaiseen "vaurastuneeseen" herrasmieheen. Toinen asia onkin tällä foorumilla varmaankin yleisempi eli riittävä terveellisen ravinnon saanti. Aikoinaan ongelmanani oli liiallinen painon putoaminen. Tarkoitus se ei ollut mutta en vain osannut syödä riittävästi ja tervellisesti.

Olisi muuten mielenkiintoista lukea minkälaista ravintopolitiikaa foorumilaiset noudatavat. Karpauksesta onkin toisaalla jo vähän keskustelua. Nyt , kun olen aloittanut kunnon kohottamisen en noudata mitään erkoista dieettiä. Oluen ja makkaranvähennys on selvä. Muuten perinteistä kotiruokaa höystetynä salatilla. Rasvoja syön. Yritän pienentää annoskokoa... Niin ja edellisessä punnituksessa vuonna 2010 paino oli muistaakseni 75kg. Aktiivisemmalla pyöräilyaikakautena paino oli 63 ja rasvaprosentti 10,1. Nämä arvot eivät ole tavoitteita muttä näyttävät suuntaa.

Jättää ne makkarat ja kaljatkin pois kokonaan. Ja grillailee lihaa. Siitä kroppa tykkää. Ainakis itellä.

Politiikkani on, että "vähän fiksummin" ja se on riittänyt ihan hyvin. Mitään ei mielestäni tarvitse jättää kokonaan pois, pitää sen elämän myös maistua. Karppauksen sijasta skarppausta siis.

Painonhallinta on meikäläisenkin ongelma tai miten sen nyt ottaa. Kilot ovat kyllä liiankin hyvässä hallinnassa, kun eivät häviä enää minnekään. Viime kesän lukemiin verrattuna painoa lähes 5 kg enemmän, vaikka olen polkenut pyöräilyurani "suurimman" saavutukseni (600km brevet yksin) tänä kesänä. Kuntokaan ei ole kovin kaksinen ollut ja rasva-% huitelee 24 kohdilla. Makkaraa, suklaata, pullaa syön päivittäin. Ennen sentään liikunta pudotti kesällä neljäkin kiloa, mutta ei enää. Kilometrejäkin on takana ennätysmäärä, mutta kyllä tuo ylensyönti näköjään pitää kilot hallussa. Mutta se tässä pyöräilyssä on mukavaa, kun se on maantiellä vain istumista, eikä varsinkaan yksin ajaen tarvitse hirveästi "rehkiä", jos ei ole älytön vastatuuli tai ylämäkinen reitti. Vauhtihan on alle 25 km/h tällä tyylillä aina, mutta pitkäkin matka taittuu ajan kanssa joten kuten. Syömistä pitäisi "kai" rajoittaa, mutta kun nuo hermot ovat niin huonot, että niiden tilkkeeksi on rasvaa ja sokeria saatava päivittäin ja runsaasti. No, ei tässäkään tekstissä mitään järkeä ollut, mutta näillä mennään mitä on
    Ride the snake, he's old, and his skin is cold.

Sopii täydellisesti "Yleisiin jorinoihin"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jaska Katso viesti
    Politiikkani on, että "vähän fiksummin" ja se on riittänyt ihan hyvin. Mitään ei mielestäni tarvitse jättää kokonaan pois, pitää sen elämän myös maistua. Karppauksen sijasta skarppausta siis.
    Samoilla linjoilla jaskan kanssa. Kyllä kaikkea voi syödä ja juodakin, mutta kohtuus kaikessa. Välillä jopa huvittanut, kun työkamut sanoivat aikoja sitten, että kun tulee kolmekymppiä mittariin niin johan alkaa maha kasvamaan. No eipä alkanut. Seuraava yritys oli se, että sitten kun on perhettä. Ei sekään näköjään pidä paikkaansa vaikka kotoa löytyy 3 poikaa. Taidan olla keveimmässä kunnossa sitten armeijaan menon. Ei tää painonhallinta hirveän vaikeaa tiedettä ainakaan ole.
    www.kaupinkanuunat.net

Pahvipolvi Guest
    Muistelen joskus kuulleeni, että jos "korvaa" pavuilla lihaa, pitää syödä ruisleipää. Pavuista puuttuu joku aminohappo joka löytyy ruisleivästä. Voi olla, että muistelen joitain päiväunta. Mutta luulisi peesaajien ainakin vähentyvän

40 mittarissa ihan kohta ja juu mahaa on tullu sen että vain kuusi ylintä vahvaa vatsalihasta enää näkyy. Ja kyllä käytän majoneesia voin sijasta.
    skeptinen realisti

118kg oli startti, nyt 2,5kk jälkeen enää 104kg. Kivaa vauhtia massa vähenee. Lihasta on paljon jo valmiiksi mutta kyllä sitä läskiäkin löytyy selkeesti.

Tavote on tuonne ensi kesän alkuun laitettu 90kg:n. Ja jos enemmän lähtee niin positiivista. Pituutta kuskilla huimat 175cm

Kyllä paino tippuu jos pyöräilee paljon. Itse olen nyt tämän kesän vain pitänyt painoa samana. Lihaskunto on kasvanut ja olen pystynyt pitempiin lenkkeihin. Olen siis syönyt normaalisti. Aikaisemmin laihdutin niin, että lähdin lenkille ja en ollut syönyt juurikaan kuin illalla pähkinöitä ja nestettä. Aamukahvit mustana, nuunit 3l mukaan ja reissaamaan. Tänä keväänä pari kertaa kävi niin, että kone sammui 3h jälkeen. Mukana kuivalihaa. Sillä konstilla kyllä laihtuu. Eikä pitsoja. Ja jos olutta ottaa ei ota kuin kerran kuussa sixpäkin. Kyllä se itselleen rajojen tekeminen,mitä saa syödä ja milloin, on se juttu. Itse enempivähempi olen harjoitellut omaa ruokavaliota yli 10 vuotta. Yrittäen ja erehtyen kunnes sain sen kondikseen

Kyllä paino tippuu jos pyöräilee paljon.
    Mikä on paljon? Minulla ei viime vuonna 4500km 8kk:ssa pudottanut yhtään. Tänä kesänä on kohta samat kilsat jo kasassa 5kk aikana, mutta eipä ole paino yhtään pudonnut. Minulta ainakin on usko mennyt siihen, että liikunta pudottaisi painoa ilman että kiinnittäisi huomita syömiseen.
    t:suklaa addikti

Olisi ehkä syytä tarkkailla syömisiä jos 5000km polkemisella ei paino tipu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti dj78 Katso viesti
    Olisi ehkä syytä tarkkailla syömisiä jos 5000km polkemisella ei paino tipu.
    Niinpä. Minulla tuo on lähinnä kiinni itsekurin puutteesta syömisen kanssa. Pystyn pari kolme viikkoa olemaan ilman herkkuja ja syömään muutenkin terveellisemmin. Mutta sitten kun heikkona hetkenä antaa pahalle pikkusormen niin taas alkaa se mässäily, joka jatkuu sitten taas muutaman viikon kunnes taas tulee herätys. Luulisin, että moni muukin kyllä tietää miten/mitä pitäisi syödä mutta on liian heikko luonteinen tms syödäkseen oikein.

Nyt about 1,5 vuotta ollu käymättä juNppaamassa. Alkukesästä jo oli paino pudonnu 6-7kg. Nyt olin 5 viikkoa aamusta iltapimeään raksahommissa, ilman välipäiviä. Ei meinaa pysyä enää housut jalassa ilman vyötä. Alkaa jo huolestuttaa! Pitäiskö laittaa kiviä taskuun vai mitä?

Mulla painon hallinta on ollu vaikeinta työnnössä. Jää jotenki se allemeno aina vajaaks. Tempausta en oo uskaltanu edes kunnolla kokeilla.

Syödäkö ajaakseen vai ajaa syödäkseen?
    Olen päätynyt jälkimmäiseen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Posankka Katso viesti
    Minulta ainakin on usko mennyt siihen, että liikunta pudottaisi painoa ilman että kiinnittäisi huomita syömiseen.

Kyllä se noin valitettavasti on.
    Ruokatorvi pirulainen vain vetää paljon enemmän kuin elimistö mitenkään ehtii polttamaan...

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_K Katso viesti
    Syödäkö ajaakseen vai ajaa syödäkseen?
    Olen päätynyt jälkimmäiseen.
    Itse ensimmäiseen. Moni ihmetteleekin että miten tuollainen vinkuheinä voi syödä tuollaisia annoksia.

Ja jos olutta ottaa ei ota kuin kerran kuussa sixpäkin.
    Mulle on kaikki kotiinpäin jos viikonloppu jää alle 24 annokseen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pahvipolvi Katso viesti
    Olisi muuten mielenkiintoista lukea minkälaista ravintopolitiikaa foorumilaiset noudatavat.
    Mä syön kaikkea ja *paljon*.
    In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jaska Katso viesti
    Tähän lahkoon voisin liittyä. Suurin osa hötöstä pois mutta ei kärvistellä.

Kyllä paino tippuu jos pyöräilee paljon.
    Ei tipu. Niinkuin itsekin kirjoitit, niin ruokavaliolla on suurin merkitys...

Alakroppa tuntuisi olevan taas ns. kondiksessa, nyt on vissiin sitten alettava treenaamaan keski- ja yläkropan lihaksia timmimmäksi. Tavoitteena 2-3krt/vko kuntosalilla ja makeat syömiset pois. Vielä kun tuota annoskokoa jaksaisi vahdata, mutta se on näillä 10 tunnin viikkoajomäärillä vähän haastavaa. Kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

Pahvipolvi Guest
    Entäs se peiliin katsominen? Jos paino ei putoa niin onkohan lihakset kasvaneet....Pläski- ja lihaskilo painaa yhtä paljon. Mässyn syönti ei ainakaan edesauta painonhallintaa MUTTA ei ruveta Spartalaisiksi. Elämä on kivaa!
    Pahvipolvi muokkasi tätä : 31.08.2012 at 12.17

Omakohtainen huomio, että paino ei tipu mihinkään jos ei ruuasta saatavaa energiamäärää tiputa huomattavasti ja että pyöräily on huomattavan paljon huonompi laji tiputtaa painoa kuin hölkkääminen. Pyöräily tosin on kivempaa ja helpompaa. Tämän saman asian on sanonut ääneen Pekka Mäki kun valitti, kun Asikainen joutui korvaamaan juoksun pyöräilyllä, että painon hallinta ei enää onnistunut niin hyvin. Oma tavoite on loppuvuoden aikana karistaa n. 6 kg pois.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

Itse olen myös sitä mieltä, että säännöllinen juokseminen on ruokavalion lisäksi parasta painonhallintaa. Tämän perustan ihan omakohtaisiin kokemuksiin.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •