Olen nyt muutaman kerran kokeillut lainassa olevaa GoPro HD-mallia. Kuvanlaatu on hyvissä olosuhteissa jees, mutta turkkusen epätasaiset polut tuo aikamoisia haasteita tärinän suhteen. Vaatii ainakin harjoittelua ennenkuin kunnon videota syntyy.
Harmillista tuossa on (samat muissakin vastaavissa kameroissa?):
Kameran suuntaus... monasti kun lataan videot kortilta (kotelo pitää avata), tai painelen nappeja (?), heilautan kameran asentoa kiinnityksessään, ja seuraava kuvaus alkaa taas suuntauksen säädöllä. Näyttö pitäisi ehdottomasti olla (piuhan päässä, että sen näkee samalla kun kuvaa!), samoin wifi olisi aivan ehdoton (dollareita jonoon...), ettei korttia tarvitse aina kaivaa kotelosta (hirvittää että kuinka kauan kotelo/tiivisteet kestää jatkuvaa availua). Koetin myös kuvausta kamera kannon nokassa (neulasen ylitys hidastettuna oli tavoite), mutta siinä se suuntaus vasta hankalaa onkin, kun ei näe mitä kuvaan tulee. Myös pikku nappuloiden kestävyys arvelluttaa, sitä automaattista yhden napin kuvausta kannattanee käyttää.
Tuon 1080 wide on aivan kauhea, siis polkuajossa metsässä, puiden välissä ajaessa, medium on jo selvästi parempi. Widen kauheutta luultavasti lisää vielä jos kamera on kypärässä, mulla on vain rintakiinnitys käytössä. Se 960 korkea kuva lienee ihan kätevä, siitä saa editorissa helposti normaalin 720 laajakuvan (pieni säätömahdollisuus suuntauksen suhteen). Jos ei ole tarkoitus tehdä DVD:tä, vain juutuuppia, niin tuo 1080 lienee ihan tuhlausta, ja vaatii editorikoneeltakin potkua (editoreissa on tosin joissakin mahdollisuus editoida video pienellä resoluutiolla, ja vasta valmis tuotos tehdään täydellä laadulla, ainakin PowerDirectorissa tuo toimii).
Kuvasin joskus Ixuksella, jossa oli 24 mm obj, joka tuntui aika sopivalta polkuajon kuvaamiseen (Sony videossa, orig. 38 mm, mulla on ollut laajakulma-lisäke käytössä)... äsken kokeilin verrata Galaxy S2 videota, lienee 30 mm obj, ja sekin näytti paljon "luonnollisemmalta" kuin nuo laajakuvaisemmat GoPro-videot.
Alunperin actionkamerat on varmaan suunnattu lautailijoille (vesi/lumi) jne, joilla vaatimukset on aivan erilaiset. Tai yleensä vain vähän avarampiin maisemiin...
Kirjanmerkit