ElectrobikeGarminGiant
Sivu 4 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 3 4 5 6 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 91 - 120 / 183

Aihe: Shimano Hollowtech II (FSA Mega Exo) -keskiön huolto

  1. #91
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Mulla on ymmärrys että kampisetit vaatii oman laakerinsa, siis Shimano omansa jne. Toinen juttu on tuo rotsaustarve tai facing. jos kammen akseli oikean puolen laakerin läpi tulee kämmenellä painaen ja vasemman läpi tunkeminen tuntuu lekaa pienempää vasaraa tarvitsevan niin keskiömuhvi on sitten hiontaa vailla. Otapa ne laakerit irti ja kato ettei ole maalia niissä muhvin päissä johon laakerikupit nojaa? Ja et ole mitään elämää isompaa vahinkoa tehny. yhen vanhemman teräsrungon muhvin rotsasin ihan ihan isolla lattaviilalla, lähinnä maalit poistin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  2. #92
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Mulla on ymmärrys että kampisetit vaatii oman laakerinsa, siis Shimano omansa jne. Toinen juttu on tuo rotsaustarve tai facing. jos kammen akseli oikean puolen laakerin läpi tulee kämmenellä painaen ja vasemman läpi tunkeminen tuntuu lekaa pienempää vasaraa tarvitsevan niin keskiömuhvi on sitten hiontaa vailla. Otapa ne laakerit irti ja kato ettei ole maalia niissä muhvin päissä johon laakerikupit nojaa? Ja et ole mitään elämää isompaa vahinkoa tehny. yhen vanhemman teräsrungon muhvin rotsasin ihan ihan isolla lattaviilalla, lähinnä maalit poistin.
    Mjoo kyllähän tuo vähän epäilyttää tosin näyttää, että joillakin Shimanon HT2-keskiöt ovat pelittäneet FSA:n kampien kanssa. Alkuperäisenä laakerina oli tosiaan FSA:n MegaExo (BB-6000), joten samankaltaisesta tekeleestä oli kyse. Nyt lähinnä harmittaa kun ei tullut keskiömuhvia tarkastelua sen enempää kun oletin, että vastaava keskiöratkaisu asettuu suoraan paikoilleen ihan suosiolla. Laakerikupit kiristin ihan oikeaan momenttiin momenttiavaimella, joten sen suhteen ei pitäisi olla ongelmia. Todennäköisesti koetan onneani nykyisellä lopputuloksella mikäli oireita ei ilmaannu mutta tattista vinkeistä

  3. #93
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Mulla on muistikuva, ettei FSA:n kampi uponnut edes FSA:n keskiöön mitenkään liian helposti.

  4. #94
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Mulla on ymmärrys että kampisetit vaatii oman laakerinsa, siis Shimano omansa jne. Toinen juttu on tuo rotsaustarve tai facing. jos kammen akseli oikean puolen laakerin läpi tulee kämmenellä painaen ja vasemman läpi tunkeminen tuntuu lekaa pienempää vasaraa tarvitsevan niin keskiömuhvi on sitten hiontaa vailla.
    ei välttämättä ole muhvin pään vika sillä muhvin pää on vain osa kokonaisuutta jossa myös kierteen suoruus vaikuttaa eli jos keskiön kierteet ovat epäkeskot tms niin sillä on suurempi vaikutus kuin pelkillä muhvin päillä.
    helpointa olisi viedä liikkeeseen jossa on myös keskiön kierteiden rotsaus niin saa kierteetkin suoraan.

    kaikissa kammissa joissa on ulkokuppilaakerit voi olla vikana myös se että koneistettu rihla osuus johon kampi tulee ei välttämättä ole koneistettu tarpeeksi syväksi tms jolloin kampi ei mene pohjaan saakka vaikka kuinka kiristää mutta usein tällöin on vikana myös se ettei laakerikupeissa ole tarpeeksi prikkoja välissä eli laakerit on liian "kapealla"..
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  5. #95
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Mulla on muistikuva, ettei FSA:n kampi uponnut edes FSA:n keskiöön mitenkään liian helposti.
    Voin vahvistaa muistikuvasi omalla muistikuvallani

  6. #96
    Liittynyt
    08/2010
    Viestit
    411
    Fillari oli talven ajamatta (kylmässä ulkovarastossa) ja nyt kammet pyörii nyt tosi nihkeesti. Keskiö on Hollowtech II jonka
    aukaisin, putsasin ja löin uudet rasvat sisään (lukuunottamatta niitä laakereita jo ei saisi avata). Ei auttanut kankeaan
    pyörimiseen- kuivuuks/ikääntyykö nää laakereiden rasvat jotenkiin jos fillari on käyttämättä ? Saakos noita herkisteltyä jollakin
    konstilla (esim. ajamalla ) vai vaihdanko suosiolla uuteen- hinta ei näyttäis päätä huimaavan ??

    Onkos noissa Hollowtech II keskiöissä käytännössä mitään eroa XT ja XTR:n välillä- hintaero näyttäis
    ainakin olevan aivan marginaalinen ?? Entäs olisko jonkun muun valmistajan vastaava (Rallinaaman tms..- Kingeihin
    ei ole varaa ) - parempi vaihtoehto ?

  7. #97
    Liittynyt
    07/2006
    Viestit
    106
    Morjensta kaikille keskiöistä enemmän tietäville.

    Mistähän mahtaisi saada spacereita sekä tiivisteitä Hollowtec2 - sarjan keskiöihin ja MegaExo Gossamer-tyyppisiin kampiin?

    Tilasin uuden keskiön (FSA BB-6000) mutta eihän mukana niitä spacereita tietenkään tullut ja vanhakin on jo sen verran rispaantunut etten tohdi laittaa takaisin. Tässä linkki keskiön asennusohjeisiin, jossa ystävällisesti ohjeistetaan spacereiden käytössä, mutta ei kerrota mistä niitä voi ostaa: http://www.fullspeedahead.com/storag...0101006_v3.pdf

    Lisäksi tarvitsisin kammen ja keskiön väliin o-renkaan (tiivisteen) mallia FSA Spindle O-ring. Tästä linkistä näkyy mitä osaa tarkoitan: http://www.fullspeedahead.com/storag...0100128_v4.pdf

    Olen lähettänyt FSA:lle kyselyn koskien näitä samoja osia saamatta kuitenkaan vastausta. Mistähän nuo osat voisi ostaa niin pääsisin jatkamaan kokoamista? OK, jenkeistä olen löytänyt pari kauppaa, jotka tarjoavat tuota O-rinkulaa, muttei huvita maksaa 20e pelkkiä postikuluja ja oikein muuta fillarisälää ei tarvitse.

    Arvostan ja kiitän etukäteen vastauksistanne.

  8. #98
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oses Katso viesti
    Morjensta kaikille keskiöistä enemmän tietäville.
    Mistähän mahtaisi saada spacereita sekä tiivisteitä Hollowtec2 - sarjan keskiöihin ja MegaExo Gossamer-tyyppisiin kampiin?
    vaikkapa minulta.. laitahan privana osoite niin voin lähettää muutaman spacerin.
    tiivisteitä ei välttämättä saa mutta jos laakeri on vain hyvin suojattua mallia niin pärjää kyllä ilmankin.

    Tilasin uuden keskiön (FSA BB-6000) mutta eihän mukana niitä spacereita tietenkään tullut ja vanhakin on jo sen verran rispaantunut etten tohdi laittaa takaisin. Tässä linkki keskiön asennusohjeisiin, jossa ystävällisesti ohjeistetaan spacereiden käytössä, mutta ei kerrota mistä niitä voi ostaa: http://www.fullspeedahead.com/storag...0101006_v3.pdf
    yleensä ne tosiaan tulee keskiön mukana. mittaa nykyisen keskiösi leveys (ilman siis laakerikuppeja) ja laita keittiön pöydällä keskiölaakerikupit + kammet kasaan virtuaalisesti ja mittaa paljonko tarvitset spacereita

    Lisäksi tarvitsisin kammen ja keskiön väliin o-renkaan (tiivisteen) mallia FSA Spindle O-ring. Tästä linkistä näkyy mitä osaa tarkoitan: http://www.fullspeedahead.com/storag...0100128_v4.pdf
    sellaisenkin voin lahjoittaa tosin tuo ei ole kovinkaan välttämätön eli ilmankin pärjäät

    Olen lähettänyt FSA:lle kyselyn koskien näitä samoja osia saamatta kuitenkaan vastausta. Mistähän nuo osat voisi ostaa niin pääsisin jatkamaan kokoamista? OK, jenkeistä olen löytänyt pari kauppaa, jotka tarjoavat tuota O-rinkulaa, muttei huvita maksaa 20e pelkkiä postikuluja ja oikein muuta fillarisälää ei tarvitse.
    Arvostan ja kiitän etukäteen vastauksistanne.
    kyllähän noita pitäisi kyllä kaupoista löytyä mutta harvemmin kukaan noita kyllä tarvitsee kun mukanahan ne yleensä tulee
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  9. #99
    Liittynyt
    07/2006
    Viestit
    106
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    vaikkapa minulta.. laitahan privana osoite niin voin lähettää muutaman spacerin.
    tiivisteitä ei välttämättä saa mutta jos laakeri on vain hyvin suojattua mallia niin pärjää kyllä ilmankin.


    yleensä ne tosiaan tulee keskiön mukana. mittaa nykyisen keskiösi leveys (ilman siis laakerikuppeja) ja laita keittiön pöydällä keskiölaakerikupit + kammet kasaan virtuaalisesti ja mittaa paljonko tarvitset spacereita


    sellaisenkin voin lahjoittaa tosin tuo ei ole kovinkaan välttämätön eli ilmankin pärjäät


    kyllähän noita pitäisi kyllä kaupoista löytyä mutta harvemmin kukaan noita kyllä tarvitsee kun mukanahan ne yleensä tulee
    Suurkiitokset ystävällisestä vastauksestasi! Pitääpä mitata paljonko jää väliä niin tiedän kuinka paljon spacereita tarvitsee. Uskoisin että yksi riittää, riippuen tietenkin sen spacerin koosta. Palaan asiaan yv:n merkeissä!

  10. #100
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    51
    Hei!

    Mulla on FSA Mega Exo laakerit (68 mm) ja FSA kammet maantiepyörässäni. Nyt on alkanut tuntua hieman sivuttaisliikettä (1-1,5 mm) kammessa. Ajattelin vaihtaa siihen Shimanon laakerit kun ovat huomattavasti halvempia kuin FSA:n ja ilmeisesti toimivat myös FSA:n kampien kanssa. En omista (vielä) mitään sopivia työkaluja laakerin irrotukseen, niin sekin hankinta on vielä edessä. Kysyisin vaan että kuinka suuri ongelma tuo klappi mahtaa olla, eli voisiko jatkaa iloisesti polkemista vielä vähän aikaa (ehkä 500 km?). En ole huomannut muita ongelmia, ei rahinaa tms, mutta tosin en ole ekspertti niin en tiedä millainen sen pitää olla kun on kunnossa. Pyörän täytyisi olla toimintakunnossa ensi viikonloppuna, klapilla tai ilman. Pelkään vaan että jos rupean sähläämään sen kanssa nyt niin yhtäkkiä pyörä on täysin käyttökelvoton. Vai voiko tuo klappikin aiheuttaa jotain suurempaa vahinkoa?

    Toisaalta ei huvita maksaa noin 35 euroa pelkästä vaihtotyöstä ja saman verran laakerista jos veisin huoltoon, kun saksalaisesta verkkokaupasta saa laakerin noin 12 eurolla. Niin kyllä itse mielellään yritän tehdä. Tuolla erotuksella saisin jo aika paljon työkalujakin.

  11. #101
    Liittynyt
    10/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.709
    Voisi mennä vaan laakerin säätämisellä, siis sillä akselin pään korkilla. Kammen kuusiokolopultit tietenkin avaten. Mutta tarviit toki sen työkalun siihen korkkiin.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  12. #102
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    51
    Mun korkissa on itse asiassa kuusiokolo, joten niin pitkälle olen päässyt . Eli onko niin, että sillä laakerin irrotustyökalulla ei tee mitään laakerin kireydelle? Täytyypä kokeilla jos tuo auttaisi. Siis vasemman kammen ruuvit irti ja sitten korkki vähän kireämmälle. Keväällä oli vastaava tilanne ja silloin irrotin vain vasemman kammen ja ruuvasin takaisin ja kuin ihmeen kaupalla klappi oli hävinnyt.

  13. #103
    Liittynyt
    10/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti The Brain Katso viesti
    Mun korkissa on itse asiassa kuusiokolo, joten niin pitkälle olen päässyt . Eli onko niin, että sillä laakerin irrotustyökalulla ei tee mitään laakerin kireydelle? Täytyypä kokeilla jos tuo auttaisi. Siis vasemman kammen ruuvit irti ja sitten korkki vähän kireämmälle. Keväällä oli vastaava tilanne ja silloin irrotin vain vasemman kammen ja ruuvasin takaisin ja kuin ihmeen kaupalla klappi oli hävinnyt.
    Komento takaisin, sekoilin keskiöiden/kampien kanssa. Siinähän kampi tulee kiinteästi akseliin kiinni, toisin kuin HTII jne keskiöissä. Eikö noissa ole se metallijousilevy kammen ja laakerin välissä minkä pitäisi estää tuon sivuttaisen klapin.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  14. #104
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    51
    Lähdin jo innokkasti kokeilemaan ja kyllä se auttoi. Ensiksi kiristin korkkia liikaa niin kampi ei meinannut pyöriäkään, onhan se suositus jotain 0,3 Nm tms niin ei siinä kovin paljon voimaa tarvita. Sitten kiristin vaan kammen kiinnitysruuvit ja klappi oli melkein hävinnyt. Mutta ihan vähän klappia jäi vielä ja kummasti se tuntui ensiksi vain oikeassa kammessa. Pientä toks-toks ääntä kuului ja kädessä liike tuntui, kun yritin vetää kampea sivuttain, mutta klappi oli sen verran pieni, etten enää nähnyt esim. eturattaiden sivuttaisliikkeenä. Suhteellisen paljon voimaa sain käyttää verrattuna edelliseen tilanteeseen.

    Metallijousilevystä en tiedä mitään. Siis pitäisikö olla jotenkin näkyvissä jos irrottaa vasemman kammen? Eiks HTII keskiöissä nimenomaan ole (oikea) kampi kiinni akselissa?

  15. #105
    Liittynyt
    10/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti The Brain Katso viesti
    Lähdin jo innokkasti kokeilemaan ja kyllä se auttoi. Ensiksi kiristin korkkia liikaa niin kampi ei meinannut pyöriäkään, onhan se suositus jotain 0,3 Nm tms niin ei siinä kovin paljon voimaa tarvita. Sitten kiristin vaan kammen kiinnitysruuvit ja klappi oli melkein hävinnyt. Mutta ihan vähän klappia jäi vielä ja kummasti se tuntui ensiksi vain oikeassa kammessa. Pientä toks-toks ääntä kuului ja kädessä liike tuntui, kun yritin vetää kampea sivuttain, mutta klappi oli sen verran pieni, etten enää nähnyt esim. eturattaiden sivuttaisliikkeenä. Suhteellisen paljon voimaa sain käyttää verrattuna edelliseen tilanteeseen.

    Metallijousilevystä en tiedä mitään. Siis pitäisikö olla jotenkin näkyvissä jos irrottaa vasemman kammen? Eiks HTII keskiöissä nimenomaan ole (oikea) kampi kiinni akselissa?
    Jatketaan nyt vielä kerran sekoilua Eli juuri niin kuin aluperin ymmärsinkin tuon asian. Jostakin keksin muuta välillä...
    Eli juu sillä korkilla kiristetään laakeri sormikireyteen, eli ei paljon p*skaakaan.

    Tuossa vielä Park Toolin ohje kaiken sekoilun keskellä
    http://www.parktool.com/blog/repair-help/external-bearing-crank-systems-hollowtech-ii-megaexo-giga-x-pipe-x-type-campagnolo-ultra-torque
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  16. #106
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    51
    Joo. Kiitos vinkeistä! Täytyypä mennä nukkumaan niin jatketaan kysymyspommitusta vaikka huomenna!

  17. #107
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    Nostetaas tätä. Miten kauan porukalla on kestänyt ultegran keskiölaakeri? Mulla on nyt alkanut fillari vinkumaan ihmeellisesti keskiön lähettyviltä. Kevyessä ajossa ääni kuuluu, mutta jos nousen mäkeä niin ääntä ei kuulu. Ja vaikuttaa siltä, että ääni kuuluu, kun oikea kampi on asennossa klo 1-4 ja vasen vastaavasti klo 11-8. Olen pohtinut, että onkohan laakereiden rasvat hävinnyt, joten pitäisi käyttää kammet irti ja koittaa jotenkin tunkea rasvaa sisään. Tällä mun ultegran keskiölaakerilla on ajettu nyt n.4tkm, 2 vuotta. Eilen tutkin vian aiheuttajaa ja varmuuden vuoksi öljysin ketjun ja kiristin eturissojen pultteja, mut eipä auttanu.

  18. #108
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Tipauta nyt ensihätään ketjut pois kammen rattailta ja sitten käsin pyörittele kampia. Jos semmoista takustusta ja jurinaa tuntuu niin sitten irrota kammet ja mattoveitsellä sivulta päin ensimmäinen pölysuoja varovasti irti. Sen jälkeen varsinainen laakerin suoja. Sittempä voikin ihailla joko puhasta tahi ruosteen punasta rasvamömmöä. Bräkleeniä tai muuta levyjarrun pesu-ainetta tai jos laakerit irti saat niin vaikka bensalla pese. Ja uutta rasvaa. Haulla hollowtec 2 service saattaa löytyä opastusta.
    arctic biker muokkasi tätä : 10.05.2013 at 08.14
    I väntan på ännu dåligare tidet

  19. #109
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Joo, ehdottomasti ovat huollon tarpeessa, jos jo kaksi vuotta on käytetty. Oma meni vaihtoon kahdessa vuodessa.

  20. #110
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    Selvä, kiitos vastaajille. Menen nyt likaamaan käteni->

  21. #111
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    No niin, huolto tehty. Piti ostaa kumivasara että sai moukaroitua kammeet irti. Sen jälkeen homma sujuikin näppärästi. Laakereissa oli vielä ihan hyvät rasvat, olivat kuin suoraan purkista. Joten pyörittelin hieman laakereita ja katselin ettei siellä ole mitään kovin isoa ja laitoin lisää rasvaa. tämän jälkeen putsasin kierteet ja rasvasin joka ikisen paikan ja kasasin. Mutta ääni ei lähtenyt sittekään, joten kesän kunniaksi vaihdoin maastopolkimet maantiepolkimiin ja ääni hävisi Täytynee huoltaa maastopolkimet ensi talveksi.

  22. #112
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Mullon uudet A520 pedaalit ja just vaihoin viime vuonna hommattuihin 087 kenkiin uudet klossit. Vasen puoli napsuu aina ylöspäin vetäissä. fittu. Kuhan saan nuo tähellisemmät hommattua ja maksettua niin sitte...
    I väntan på ännu dåligare tidet

  23. #113
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Otin kammet irti, piti laudalla kalauttaa, että lähti oikea kampi pois. Sitten poistin keskiökupeista pölysuojat. Ne lähtivät pienellä ruuvitaltalla nätisti pois. Laakerit eivät tälläkään kertaa irronneet kupeistaan ilman väkivaltaa, ja sille tielle en rauhan miehenä lähtenyt.

    Väänsin kupit irti. Toinen pyöri hyvin, toinen oli hiekkainen ja jopa märkä! Kupit laakereineen lamppuöljykylvyn ja liotuksen jälkeen paineilmalla mahdollisimman puhtaiksi. Jonkin verran sieltä lähti "aerosolimaista" lamppuöljyä ja toivon mukaan samalla lähti hiekkaa. Ainakin laakeri alkoi pyöriä paremmin. Uuudet rasvat (jotain molybdeenirasvaa) laakereihin, kupit runkoon takaisin. Toivottavasti nyt kestää toisen ja kolmannenkin vuoden. Edelliset kesti vain kaksi ilman huoltoa.

    Se "Do not disassembly" on vain hämäystä, joskin laakeria ei saa irroitettua kupista.

  24. #114
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kulju
    Viestit
    195
    Toi mölyrasva ei ole kaikkein parhain vaihtoehto laakereiden voiteluun. Se on alustan ja tappien voiteluun. Täältä lisätietoa:http://www.teboil.fi/FolderProducts....1508;4351;4380
    Sieltä sitten se pdf-linkki.

  25. #115
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti appmot Katso viesti
    Toi mölyrasva ei ole kaikkein parhain vaihtoehto laakereiden voiteluun. Se on alustan ja tappien voiteluun. Täältä lisätietoa:http://www.teboil.fi/FolderProducts....1508;4351;4380
    Sieltä sitten se pdf-linkki.
    mutta fillarin laakerit pyörivät niin hiljaa ja kuormitus on erilaista kuin esim mopossa/autossa jonka takia mikä tahansa rasva käy periaatteessa fillarissa (periaatteessa voisi käyttää vaikka voitakin). kaikkein tärkein ominaisuus fillarirasvassa on mielestäni vain vedenkestokyky sillä vettä kestämätön rasva menettää ominaisuutensa nopeammin ulkona kuin vedenkestävä rasva.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  26. #116
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kulju
    Viestit
    195
    Parempi tietysti tuo moly, kuin ei mitään rasvaa. Mutta jos on mahdollisuus valita, niin miksi ei sitten laittaisi parasta mahdollista? Jos nyt ajattelee vaikkapa etukiekon konelaakereita, jotka ovat naurettavan pienet. Vierintänopeus ei ole kova, mutta muuta rasitusta tulee kyllä senkin edestä. Ainakin itse uhraan kaupan hyllyllä sen muutaman sekunnin, että ehdin katsoa, mitä rasvapatruunassa lukee.

  27. #117
    Meni maastopyörästä FSA BB 7000 toinen laakeri jumiin. Tähän siis käy nuo shimanonin laskerikupit myös? Akselina siis FSA MOTO. Mistä päin ootte halvimmalla saaneet tilattua kupit?

  28. #118
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    Tammisaari
    Viestit
    70
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti apatceh Katso viesti
    Nostetaas tätä. Miten kauan porukalla on kestänyt ultegran keskiölaakeri? Mulla on nyt alkanut fillari vinkumaan ihmeellisesti keskiön lähettyviltä. Kevyessä ajossa ääni kuuluu, mutta jos nousen mäkeä niin ääntä ei kuulu. Ja vaikuttaa siltä, että ääni kuuluu, kun oikea kampi on asennossa klo 1-4 ja vasen vastaavasti klo 11-8. Olen pohtinut, että onkohan laakereiden rasvat hävinnyt, joten pitäisi käyttää kammet irti ja koittaa jotenkin tunkea rasvaa sisään. Tällä mun ultegran keskiölaakerilla on ajettu nyt n.4tkm, 2 vuotta. Eilen tutkin vian aiheuttajaa ja varmuuden vuoksi öljysin ketjun ja kiristin eturissojen pultteja, mut eipä auttanu.
    Jännä juttu tämä osien kestävyys. Toisilla kestää ja kestää ja toisilla menee melkein heti kättelyssä rikki. Omalta osaltani Ultegran keskiölaakeri kesti 35 tonnia.

  29. #119
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rontti10 Katso viesti
    Meni maastopyörästä FSA BB 7000 toinen laakeri jumiin. Tähän siis käy nuo shimanonin laskerikupit myös? Akselina siis FSA MOTO. Mistä päin ootte halvimmalla saaneet tilattua kupit?
    jos laakeri on sökö niin vaihda laakeri. kuppia ei tarvitse vaihtaa
    ja jos haluatkin vaihtaa vain kupin niin halvemmalla saat koko keskiön.
    tuoltahan noita löytyy halvalla http://www.chainreactioncycles.com/S...bottom+bracket (+6e postikulut)
    fsol77m muokkasi tätä : 03.06.2013 at 10.18
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  30. #120
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Laakerin irrotus kupista voi olla hankalaa.

    Juu parasta rasvaa luulin laittavani, koska sen piti olla vaativiin kohteisiin jne. Lueskelin kaupass kyllä noita purkkeja, mutta eihän niiden eroista oikeasti pysty sanoman mitään, kun ei tiedä ja ymmärrä.

    Uskon, että kaikki rasvat voitelevat. Ongelmatilanteet ovat minulle tulleet nimenomaan talvella, jolloinka laakerirasvat ovat jähmeitä tai sitten niihin on seostunut vettä, joka jäykistää laakerit. Ajattelin kokeilla, että onko mölyrasva talvella yhtään parempaa kuin tuo alkuperäinnen.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •