GiantGarminElectrobikeMPMessut
Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 96

Aihe: Yleistä aloittelijan pohdintaa..

  1. #61
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Pitäisi pohtia ja itsekkin muistella sitä miten sai itsensä ensi kertaa pitemmälle lenkille.
    No en ollut silloin foorumilla speksailemassa vaan lähdin lenkille intoa puhkuen. Foorumin kautta
    kiepatessa voi tieto lisätä tuskaa kun huomaa miten kaukana on "niistä kovista kavereista".
    Se voi häiritä omaa harrastusta.
    Pyöräily on välineurheilua siitä voi ja saa keskustella. Ehkä ei kuitenkaan liikaa jos ei mene poluille tai teille
    pyöräilemään.
    Nyt on paras aika vuodesta pyöräillä. Tee pieni lenkki ja vähän kerrallaan käyt eri reittejä läpi.
    Siihen riittää pyörä ja juomapullo
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  2. #62
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    velatonASUNTO
    Viestit
    48
    Tältä foorumilta aloittelijan ei kannata kysyä juuri mitään. Puolivuosisataa polkeneetkin täysiä tolloja,perusasioistakin kova vääntö ja ko. asia vain mutkistuu... jotenkin narsismi ja minä "itte" paistaa läpi. Otan osaa (olemattoman) puolisonne puolesta,amen.

  3. #63
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Asennevamma ei kylläkään auta asiaasi. Anteeksipyydettävää taitanut kasautua liiaksi.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  4. #64
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti BadM Katso viesti
    Tältä foorumilta aloittelijan ei kannata kysyä juuri mitään. Puolivuosisataa polkeneetkin täysiä tolloja,perusasioistakin kova vääntö ja ko. asia vain mutkistuu... jotenkin narsismi ja minä "itte" paistaa läpi. Otan osaa (olemattoman) puolisonne puolesta,amen.
    Yllä lainatun kirjoittajan viestit ovat ehdottomasti parasta viihdettä tällä foorumilla!
    Mud, sweat and beers.

  5. #65
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    velatonASUNTO
    Viestit
    48
    Jos opettaja kysyy, se viittaa joka tietää ja yleensä tietää jtn. Sama pitäisi olla täällä, paitsi yleisissä jorinoissa voitte puhua kannikoittenne voitelusta...

  6. #66
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Manse
    Viestit
    79
    Tietämättä ja tuntematta tämän ketjun aloittajan henkilökohtaisia tavoitteita tai taustoja, joitakin yleisiä asioita aloittelijalle (joka esim. tähtää pyörätapahtumaan tai haluaa vain nostaa lenkkivauhtejaan):
    - aja mahdollisimman usein. mielummin tunti päivässä, kuin kymmenen viikonlopussa
    - sovita lenkkivauhti käytettävissä olevan treeniajan mukaan. Ts. jos kesälomalla voi viettää kaiken ajan pyörän päällä, ei kannata tappaa itseään vauhdilla. Toisaalta, jos talvella treenitunnit jäävät kouralliseen, ei matalatehoinen harjoitus riitä pitämään kuntoa yllä.
    - juo riittävästi lenkillä. Nesteen tarve johtuu työskentelyn aiheuttaman lämmön jäähdyttämisestä, eikä kehoa voi totuttaa toimimaan vähemmällä nesteellä.
    - tarkkaile omaa painoasi ja syömistäsi. Investointi kalliiseen ja kevyeen pyörään on (suorituskykymielessä) aika kyseenalainen, jos vyötäröllä on 10kg ylimääräistä. Vaikkei Suomi mikään alppimaa olekaan, niin kilometrin mittaisessa 7% nousussa 10kg on noin 15 sekunnin luokkaa, muiden asioiden pysyessä ennallaan.
    - pidä kuitenkin huoli riittävästä hiilihydraattien saannista, eritoten välittömästi lenkin jälkeen.
    - hae ensin mahdollisimman mukava asento pyörään, jolla voit ajaa pitkiä matkoja paikkojen kipeytymättä. Harjoituskilometrien karttuessa, mieti, voisitko saada asennosta aerodynaamisemman, esim. laskemalla ohjaustankoa, kaventamalla kyynärpäitä, jne. Pienillä muutoksilla, yksi kerrallaan. Tasaisella 40kmh vauhdissa n. 80-85% kaikesta vastuksesta on ilmanvastusta.

    (edit) - liity pyöräseuraan ja lähde yhteilenkeille, joilla oppii porukassa ajamista, joutuu ehkä välillä vähän ylittämään itseään tai hakemaan rajojaan ja tietty on hauskaa sosiaalista toimintaa.

    Lisätkää perään!
    Santtu_Pasanen muokkasi tätä : 26.07.2012 at 15.57
    "It takes all the running you can do, to keep in the same place."

  7. #67
    Liittynyt
    06/2012
    Paikkakunta
    velatonASUNTO
    Viestit
    48
    Tasaisella 40kmh vauhdissa n. 80-85% kaikesta vastuksesta on ilmanvastusta.
    Heikko on ihminen ja heikompia olivat ennen,kun ajoivat lippahatut päässä (ilmanvastus)

  8. #68
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpmasama Katso viesti
    Mä oon 161 cm pitkä ja mä menin ostamaan sillon kaks vuotta sitten tietämättömänä liian ison pyörän.. via nironen 53cm rungolla.. Nyt oon ruvennu miettiin että kandeeks mun vaihtaa k.o. pyörä pienempään? Kaikkien mittareitten ym mukaan toi on kyl liian iso pyörä mulle, mut en nyt mitään järisyttäviä ongelmia oo havainnu lenkeillä.. yks mikä vähän haittaa on se et mä en saa enää laskettuu ohjaustankoo satulaa alemmas, enkä satulaa nostettua paljoa penkkiä korkeemmalle, koska jalat menee sit suoraks.. Olisin menossa huomenna paikalliseen liikkeeseen kattoon jos niillä olis tarjota mitään sopivia pyöriä mihin voisin vaihtaa, et mitä mun kannattaa ottaa huomioon sit kaupassa, onks mitään hyvii tipsejä?
    Tässä on aika monta linkkiä liittyen rungon/pyörän kokoon, mutta hyvin vähän mistään tietävänä sanoisin, että 53 cm:n runko on liian iso 161 cm pitkälle.
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ko-ja-mitoitus

  9. #69
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E.T. Katso viesti
    +1 Hauskaa työpäiväntäytettä. Uskovaisten kanssa väittely on toki turhaa, mutta pitää tappaa aikaa. Aina sama kaava: Tutkittua tietoa ei haluta hyväksyä, hoetaan mantraa ja lopulta uskovainen tempaistaan ylös polkimiensa lailla.
    Mitä horiset? Ketä tarkoitit....
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  10. #70
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    34
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Yllä lainatun kirjoittajan viestit ovat ehdottomasti parasta viihdettä tällä foorumilla!
    +1 Pitää muistaa, että hänen paikkakuntansa on velatonASUNTO ja hän käyttää ulkoiluvaatteita, koska on hetero! ugh!

    Edit: Perusteet kaverilla kuitenkin kunnossa. Turha päänaukominen (varsinkin alottelijoille) sais jäädä tältäkin foorumilta pois.
    Korppu muokkasi tätä : 26.07.2012 at 13.20

  11. #71
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.260
    Mä ajattelen sen niin, että jos joku saa helpotuksen ikävään oloonsa aukomalla päätä täällä, niin Forum on osaltaan parantanut mailmaa: muutoin ko hlö olisi saattanut tehdä jotain ikävämpää reaalimailmassa. Samoin pitää ajatella niiden autoilijoiden kanssa, jotka saa raivokohtauksia fillariporukoita ohittaessaan.

  12. #72
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    E.T voisi tulla myös alas sieltä norsunluutornistaan. Kokeilin tänään lenkillä runtata eli keskittyä vain painamiseen.
    Ihan syvältä. 10 kilsan nousuosuudella 50 ajetun kilsan jälkeen kokeilin useaan otteeseen ja ei siitä runttaamisesta mitään tullut. Kyllä hyvä pyörittäminen vie eteenpäin. Nyt sitten vaikenen tästä asiasta.
    Jos et aja et voi ottaa!

  13. #73
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    5.318
    Aloittelijalle keskeisimpiä sanoisin tämä Santtu Pasasen mielummin tunti päivässä, kuin kymmenen viikonlopussa. Eli alussa useasti pieniä paloja ja sitten myöhemmin hajontaa esim 2+1 tai 3+1 rytmitykseen = 2 kehittävämpää päivää ja yksi kevyt päivä tai sama kolmella.

    Toinen on hyvä ajoasento suhteessa liikkuvuuteen sekä liikkuvuuden ylläpitäminen ja mahdollisesti kehittäminen parempaan suuntaan = matalampi aerompi asento vaikuttaa paljon matkavauhteihin eikä sitä tarvi varsinaisesti 'ostaa'.

    Kolmas on liittyä seuraan jossa aktiivikuntoilijoita/kilpailijoita = sosiaalista kanssakäyntiä, lajitietämystä, kontakteja sekä tietenkin ryhmäajotaitoa.

    Tärkeä mielestäni on tekniikkarullat. Niillä voi harjoitella sateisina, pimeinä, lumisina, pakkasjaksoina = ne tekevät hommasta ympärivuotisempaa. Mielestäni tekniikkarullat ovat ensimmäinen ostos ja traineri vasta toinen. Hyvässä tilanteessa suomessa pyöräiljällä on ne molemmat. Aloitteleva harrastelija voi optimoida pyöritystekniikkansa rullilla ja tehdä kombinaatioharjoituksia. Puntti + rullat, juoksu + rullat, hiihto + rullat, säbä + rullat jne. Tai pelkkää palauttavaa rullilla. Tai nopeuskoordinaatiota rullilla jne. Kultaiset kapistukset ovat ne. Traineri on toki hyvä lajivoimaan ym tehokkaampaan, mutta ne eivät aktivoi pikkulihaksia tasapainotukseen eikä yleistä lajikoordinaatiota mikä on aika keskeistä kun katsotaan vierekkäin kokenutta ajajaa ja vasta-alkajaa. Kokeneen ajajan eleettömyys ja rauhallisuus vs. aloittelijan levottomuus/nykivyys lähtee juuri täältä. Nopeuskoordinaatio (esim 10 sek maksimaaliset vedot pienimmällä vaihteella) opettaa erottamaan jalat ja 'ohjaamon' kokonaan toisistaan ja silleen se homma alkaa rauhoittumaan.

    Viimeisenä ja tärkeimpänä tuuli- ja/tai sadeliivi; pyöräiljän ehkä tärkein vaatekappale (vitsi, muttei niin suuri vitsi..)

  14. #74
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Manse
    Viestit
    79
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E.T. Katso viesti
    Ei munkaan tekniikka mikään runttaava ole. Tässä kahinassa oli kyse siitä että noiden linkattujen tutkimusten mukaan ei ole olemassa mitään "oikeaa" tekniikkaa millä pyörä kulkee paremmin. Eli omaa tekniikkaa ei kannata ylianalysoida.
    Ihan juuri nimenomaan näin.
    "It takes all the running you can do, to keep in the same place."

  15. #75
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    helsinki
    Viestit
    410
    Tärkein asia aloittelijalle ja konkarille on hauskuus. Pyöräilyn pitää olla kivaa ja kivempaa se on kun jalat pyörivät. Mieluummin liian kovaa kuin hiljaa. Tein juuri aiheesta tieteellisen tutkimuksen, jonka todistusvoima on täysin aukoton.
    Ajoin yhden neljänkympin peruslenkkini ensin kevyimmällä välityksellä (39/25). Jalat surrasivat niin perhanasti! Alamäet vapaalla ja mäet kevyesti penkistä. Ei paljoa hapottanut kun katselin maisemia, jotka kylläkin vaihtuivat normaalia hitaammin. Hiki kuitenkin tuli ja fiilis oli hyvä!
    Seuraavaksi sama setti täydet päällä 53/11 välityksellä. Reisiä hapotti runtatessa, polvet paukkuivat ja sykkeet olivat tasaisellakin melkein tapissa. Ensimmäisessä jyrkässä nousussa jäin kammelle ja matka loppui siihen. Löin koiven suoraksi, heitin melkein kymppitonnilla hiilikuitua ja sähkövaihteita ojaan ja vitutti. En pyöräile enää ikinä. Fillarin saa joku nopea kampien pyörittäjä tai polkija hakea Nurmijärveltä ojan pohjalta! Hitaiden ei kannata vaivautua, sillä nopeat syövät ensin vai miten se meni?

  16. #76
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.165
    Ellei oo hauskaa hommasta ei tuu mittään mutta jos on hauskaa voi iskeä intohimo ja intohimo muuttua rakkaudeksi.

  17. #77
    ilse.piili40 Guest
    Oon aika vasta alkanut "tosissaan" pyöräilemään ja oon miettiny, että miten sitä talvella pitäis pyöräilykuntoa yllä? käyttekö esim spinningissä?
    Oon yrittäny katella saleja, missä olis spinning tarjonta melko laajaa. Vaasassa oli tosi hyvät spinning tunnit, mutta täällä Helsingissä olen hiukan hukussa. Eli missä porukka käy treenaamassa talvella? Ja minkälaista lihaskuntoa on tärkeä vahvistaa pyöräilyä varten!? Netistä oon katellu ja ainaki spinningiä googlettamalla löyty esim töölöstä sali jolla näytti ainakin kalenterissa olevan melko paljon spinningejä...
    Kertokaa vähän hyviä kokemuksia saleista?

  18. #78
    Aloittelijana pohdin että miten huono kunto voi ihmisellä olla?! Kolmenkympin keskaria voin pitää jokun 20km, viime syksynä ei sitäkään. Minuutin kova riipaisu ja syke on 180. Tai siis voi itku.

  19. #79
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    834
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti askomiko Katso viesti
    Aloittelijana pohdin että miten huono kunto voi ihmisellä olla?! Kolmenkympin keskaria voin pitää jokun 20km, viime syksynä ei sitäkään. Minuutin kova riipaisu ja syke on 180. Tai siis voi itku.
    Jos kone ottaa nopeasti kierroksia, niin sehän kertoo vain siitä, että se on äärimmäisen tiukaksi viritetty...

    ...

    Mutta tylsempänä asiana merkityksellistä on sekin, miten nopeasti ne kierrokset myös laskee...

  20. #80
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilse.piili40 Katso viesti
    Oon aika vasta alkanut "tosissaan" pyöräilemään ja oon miettiny, että miten sitä talvella pitäis pyöräilykuntoa yllä? käyttekö esim spinningissä?
    Oon yrittäny katella saleja, missä olis spinning tarjonta melko laajaa. Vaasassa oli tosi hyvät spinning tunnit, mutta täällä Helsingissä olen hiukan hukussa. Eli missä porukka käy treenaamassa talvella? Ja minkälaista lihaskuntoa on tärkeä vahvistaa pyöräilyä varten!? Netistä oon katellu ja ainaki spinningiä googlettamalla löyty esim töölöstä sali jolla näytti ainakin kalenterissa olevan melko paljon spinningejä...
    Kertokaa vähän hyviä kokemuksia saleista?
    Lihaskunnon osalta suosittelen monipuolista keskivartaloharjoittelua, sisältäen suoria liikkeitä, kiertoja, dynaamisia ja staattisia liikkeitä. Jalkatreeniksi sitten perusliikkeitä eli erilaisia kyykkyjä. Sarjapituudet kestovoiman kehittäminen mielessä, eli 15+ toistoa per sarja. Yläkroppaa kannattaa harjoittaa myös, vaikka jo pelkästään siksi että pysyy lihaksisto sopivasti balanssissa.
    Mud, sweat and beers.

  21. #81
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti askomiko Katso viesti
    Aloittelijana pohdin että miten huono kunto voi ihmisellä olla?! Kolmenkympin keskaria voin pitää jokun 20km, viime syksynä ei sitäkään. Minuutin kova riipaisu ja syke on 180. Tai siis voi itku.
    Jos pystyt todella ylläpitämään kolmenkympin keskaria 20 km ajan, et varmaankaan ole hirveässä rapakunnossa.

  22. #82
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkanmaa
    Viestit
    436
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilse.piili40 Katso viesti
    Oon aika vasta alkanut "tosissaan" pyöräilemään ja oon miettiny, että miten sitä talvella pitäis pyöräilykuntoa yllä? käyttekö esim spinningissä?
    Itse käyn talvella kerta viikkoon spinningissä että pysyy jonkinlainen vire yllä, lisäksi punttisalia ja hiihtoa. Keväällä sitten taas pyörän selässä viihtyy kun tekee välillä muutakin. Hauskaahan sen tosiaan pitää olla!

  23. #83
    ilse.piili40 Guest
    Kiitos vinkeistä! Niin tosiaan, totta tuokin, että vaihtelu virkistää. Netissä on niin miljoona kunto-ohjelmaa, että en koskaan tiedä oikein mikä olisi itselle sopiva. Mutta keskivartalo varmaan onkin se tärkeä juttu ja siinä riittää omalla kohdallani kyllä kehitettävää.

  24. #84
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vaihtaja Katso viesti
    Jos pystyt todella ylläpitämään kolmenkympin keskaria 20 km ajan, et varmaankaan ole hirveässä rapakunnossa.
    Jee!
    Viime syksynä 30-keskaria tavoitellessa tosiaan katto tuli vastaan 10km kohdalla, koska keskaria hakiessahan pitää ajaa ihan hirveetä kyytiä jos on mitään mutkia tai pientäkään ylämäkeä välissä. Ilokseni havaitsin että nyt pystyi ajamaan tasan 21km ennenkuin motivaatio loppui. Joku yllyttämään niin vielä menisi ehkä verenmaku suussa kilsa tai pari lisää. Eli kunto on enää varsin huono, hienoa, olen kehittynyt!

  25. #85
    Feather Guest
    Hei! Ensimmäinen viestini tällä foorumilla... Kirjoitetaan vaikka tähän keskusteluun, aloittelijan pohdintaa minunkin asiani lienee. Voitte linkittää vastauksena sopivan ketjun, jos tällaista on kyselty aiemminkin.

    Eli. Sain menneenä kesänä jonkinlaisen pyöräilykärpäsen pureman. Aiemmin en ole maantiepyöräilylle harrastuksena juuri lämmennyt, mutta nyt juoksemisen lisäksi innostuin käymään muutamalla pitkähköllä pyörälenkillä. Oma pyöräni on perus kolmivaihteinen Tunturi, ja olen nyt haaveillut joskus tulevaisuudessa (kun on rahaa) hankkivani paremman pyörän kuntoilutarkoitukseen.

    Joten suosituksia, millaista pyörää kannattaa tavoitella. Luulen, että pääasiassa ajaisin lenkkini maanteillä/pyöräteillä. Olen jotenkin kuitenkin skeptinen sen suhteen, tarvitsenko rehellistä maantiepyörää, vai olisiko cyclocross tai jonkinlainen hybridi/fitnesspyörä soveliaampi hankinta. En haluaisi lenkeilläni kuitenkaan olla täysin kahlittu liikkumaan vain hyvin päällystetyillä maanteillä.

  26. #86
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Kun juokset millaisia lenkkareitä käytät? Jos käytät enemmän maastolenkkareita kun asfaltille tarkoitettuja niin osta maastopyörä tai cyclocrossari tai jos juokset enemmän asfaltilla niin hanki maantiepyörä.
    Jos vain yhden pyörän hankit nii osta cc kaksisilla kiekoilla tai jos ajat vain asfaltilla ja hiekkateillä niin yksilläkin kiekoilla pärjää. Sopiva rengastus vain alle.

    Hybridit ja fitnestsykät kannattaa unohtaa jos ajaa kuntoilumielessä.
    Jos et aja et voi ottaa!

  27. #87
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Tervetuloa foorumille Feather. Hybridillä pääsee liikkeelle, jos budjetti on alle tonnin. Jos haluat varmistaa harrastuksen jatkuvuuden, niin satsaa pyörään ja varaa valuuttaa myös tarvikkeisiin (ajohousut, kengät...), niihin saa upotettua vaikka huru mycket. Lue aiheita, paljon on jo vastaavia keskusteluja ja kysy lisää neuvoja.

  28. #88
    Feather Guest
    Kiitos! Ja kiitos vastauksista. Juostua tulee tosiaan enimmäkseen pyöräteillä (asfalttia ja soraa), harvemmin tulee pururadalle tai poluille mentyä. Pitääpä syventyä jo olemassa oleviin keskusteluihin. Täytyy hankkia tietoa ennen pyörän ostoa, ja tiedon hankintaan on aikaa, kun rahan keruu pyöräkassaan on vasta aluillaan.

  29. #89
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    168
    Ensimmäinen syksy menossa mulla maastopyöräilyn parissa ja täytyy tunnustaa, että tosi haastavaa on ajella noissa litimärillä poluilla. Tänä aamunakin vähän väliä luistaa eturengas juurakoissa kun en osaa ajaa niitä oikealla tekniikalla. "Kivoja" yllätyksiä tarjoilee myös lehtien alla piilevät liukkaudet kuten kivet ja juuret.

    No, olen kuitenkin huomannut viimeisen kahden viikon aikana tekniikkani hiukan kehittyneen, mutta kehitettävää löytyy vielä hurjan paljon.

    Mutta hiton kivaa tuolla metsässä on ajella oli keli mikä tahansa!

  30. #90
    Angelique Guest
    Ensimmäinen maantiekausi on nyt takanapäin ja olenkin miettinyt trainerin ostamista pyöräkunnon ylläpitämiseksi talvikaudella. Mitkä teidän palstalaisten kokemukset on trainer-harjoittelusta vs spinning-tunnit? Triathlon on lajini josta juoksu vahvin laji. Tulen talven aikana panostamaan pyöräilyyn ja kaipaan vinkkejä miten tehdä pyörä-treenit mahdollisimman tehokkaasti ja kehittävästi. Olin ajatellut esim. 2-3 krt pyöräilyä viikossa joista toinen vk-tyyppinen spinning-tunti ja toinen 2+ tuntia pk-treeniä trainerin päällä. Kertokaa te kokeneet ja viisaat mielipiteitänne

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •