Tänään tuli ajeltua reilun kuukauden vanhalla Radonin 29er jäykkäperällä juurakkoista mäkeä alas ja matka tyssäsi yhteen juureen, kun pyörän mukana tullut vakio etukiekko vääntyi mutkalle (kuva1, kuva2). Vauhti oli hiljainen, mutta kuskin 105kg omamassa saattoi vaikuttaa tapahtuneeseen. Tuo kiekon vääntyminen tuskin kuuluu takuuseen, vaikka Radon ei rajoitakaan kuskin painoa pyörillensä. Vai kuuluisiko tollasen Alexrims EN24 vanteen kestää myös painavan kuskin alla? Mulla ei ole juurikaan kokemusta näistä nykyvanteista, joten ei ole hajuakaan mitä niiden pitäisi kestää.
Kuntoon toi kiekko pitäisi saada, jotta pääsee jatkamaan ajamista, mutta mun tietämys noista vanteista loppuu kesken ja tarvitsisin vähän vinkkiä mitä ton kanssa kannattaa tehdä.
1. Tuota vääntynyttä vannetta ei varmaan pysty korjaamaan, vaan pitää ostaa uusi vanne?
2. Pitääkö ostaa myös uudet pinnat vai voiko noita vielä käyttää, kun suurempia mutkia niissä ei näy?
3. Navassa tai jarrulevyssä ei tunnu/näy päälisin puolin katsottuna mitään vikaa, joten niitä voi varmaan käyttää vielä korjatussa kiekossa?
4. Jos/kun hommaa uuden vanteen, niin ilmeisesti kannattaa ostaa vähän kestävämpi vanne. Ton vanteen koko on 622x19, mutta olenko käsittänyt oikein, että leveämpi vanne olisi vähän kestävempi? Kuinka paljon leveys voi muuttua, että voin käyttää siinä edelleen vanhaa 2.35 leveätä Nobby Nic rengasta? Saa suositella jotain kohtuuhintaista ja kestävää vannetta. Ajelu on pääasiassa latupohjia ja helpohkoja polkuja ja vauhtiakin on maltillisesti.
5. Olen muistaakseni jostain lukenut, että kiekon kasauksen laatu vaikuttaa aika paljon kiekon kestävyyteen? Onko antaa suosituksia missä Tampereen lähiympäristön liikkeessä kiekko kannattaa sitten kasauttaa, jotta saa sen puolesta kestävän kiekon?
Aika mutkalle sait kiekon...
1. Kyllä sen ehkä suoraksi vielä saa, mutta itse en sillä enää uskaltaisi ajaa. Ostaisin siis ehdottomasti uuden vanteen.
2. Jotain niille pinnoillekin on tapahtunut (venyneet?) jos kiekko on tuollaiseksi mennyt. Itse hommaisin siis myös uudet pinnat.
3. Luultavasti.
4. En kommentoi. Tai kuitenkin sen verran, että itsellä on hyviä kokemuksia NoTubesin Arch:eista. Mutta olenkin sinua noin 25 kg kevyempi.
5. RTech Suspension Tampereella kasasi minulle kiekot täysjäykkään sinkulaan. Parin vuoden aika huolellisesta rytyytyksestä huolimatta kiekoissa ei ole milliäkään heittoa. Eli suosittelen lämpimästi. Mutta muitakin paikkoja ja tekijöitä varmasti löytyy...
Jos toi vääntyminen tosiaan johtuu löysästä pinnauksesta (mistä sen muuten näkee tai tietää?), niin eikö se ole ainakin osittain pyörän valmistajan/kiekon kasaajan vika, että kiekko petti alta? Mulla kun ei ole vielä kovin hyvää tietotaitoa näihin fillarihommiin, niin ostin ton pyörän siten että Fillariosa teki siihen luovutushuollon. Fillariosan luovutushuoltoon kuuluu nettisivujen mukaan vanteiden rihtaus, joten eikä siinä yhteydessä olisi pitänyt tarkistaa että pinnat eivät ole liian löysällä? Pitää varmaan kysyä Fillariosan mielipide asiaan, kun fillarilla on ikää tosiaan vasta noin kuukauden verran ja kilometrejäkin ehti tulla vain reilu pari sataa, joten ajamalla noi pinnat tuskin ovat löystyneet.
Mä olen jo asennoitunut, että omaan piikkiin toi menee, niin mietin että onko toi korjauttaminen kuinka kannattavaa. Noi No Tubesin kehät näyttäisivät maksavan noin 80 euroa ja pinnasetti nippeleineen noin 40 euroa ja siihen päälle vielä kiekon kasaus 30-40 euroa, niin hintaa alkaa tulemaan jo 150 euroa. Joten, kannattaako kasauttaa kiekko ton kuukauden vanhan Shimano XT M756 navan ympärille, vai kannattaisiko ennemmin tilata valmis setti esim. No Tubes ZTR Flow kehällä ja Hope Hoops Pro2 Evo navalla samaan ~150 euron hintaan? Onko noi valmiit setit yleensä kasattu hyvin vai saako kestävämmän kiekon, jos kasauttaa sen vaikka tuolla R-techissä tai Sigillä?
Hope Pro2 Evolla uusi kiekko ehdottomasti. Itselläni Hopen Hoopsit ja Crestit kehinä. Läskii n.95kg ja hyvin kestää normi rytyytystä, en kylläkään droppaile metreistäoli sen verran hyvä tarjous viime talvena, ettei voinut olla poistamatta noilla kehillä, jos kehät antaa periksi, vaihdetaan ArchEX tai Flow kehät tilalle.
Itselläni ei oikeastaan ole juuri muita, kuin Hopen napoja ollut käytössä reilut 10v. Maastossa ja kovin tyytyväinen olen ollut, etenkin muunneltavuus on hyvä asia,toki muitakin laatunapoja saa. Juuri sain käsiini ilman hieman yhtäkkiä rungon, jossa takapää olikin 12X142mm ja tuohon uusi EVO napa muuntui hurjalla 14e sijoituksella päätykorkkeihin.
Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
Täältä ehdoton + R-techin kasaamille kiekoille (2 paria kasattu siellä), erittäin tukevat. Tukevuutta lisää se että pinnat sidotaan risteyskohdista yhteen, näin kuulemma pinnan pituus periaatteessa puolittuu. Arch Ex kehät on oma suosikkini, kohtuu kevyt ja sopivan leveä (21mm), hyvin ovat kantaneet n. 100 kg täysvarustuksessa.
-Olen periaatteen mies. Mutta jos jokin periaate ei satu minua miellyttämään, olen valmis vaihtamaan sen.-
Oikeessa suunnassa kun pajauttaa budjettikiekkoa siinä käy juurikin noin, ei siinä pinnaukset enää paljoa autaetukiekkoon maastopannutuksessa voi tulla iso sivuttaisvääntö ja sitä ei vaan kehä enää kestä, huomaa helposti kanssa siitä että stemmi jota ei käsivoimin saa mitenkään käänneltyä yhtään onkin vinossa pannutuksen jälkeen.
Hyvin kasatut kiekot kestää. Tämä tuli testattua muutama viikko sitten Kaupissa, teknisessä alamäessä olkapää puuhun ja kiekko/tanko poikittan ja siitä tyylipuhdas OTB, vääntöä tuli kiekkoon varmasti riittävästi. Kiekkoon 2mm heitto joka R-techissä oikaistiin ja taas mennään kunhan vaan saa itsensä kuntoon.
-Olen periaatteen mies. Mutta jos jokin periaate ei satu minua miellyttämään, olen valmis vaihtamaan sen.-
Aksaukko, 200km kohdalla uusi kiekko nimenomaan on löysänä jos on löystyäkseen. Olitko tarkistanut rihtausta vasta?
En ollut tarkistanut. Tää on mulle ensimmäinen pyörä edellisen kiinan ihmeen ja 10 vuoden tauon jälkeen, joten ei oikein ole tietoa mitä kaikkea pitäisi tarkistella ja missä vaiheessa. Googlettamalla varmaan löytyy tietoa pinnojen rihtaamisesta yms. mutta voisiko joku selittää lyhyesti (tai linkittää hyväksi havaitut ohjeet) miten toi pinnojen tarkistus tarkistus tehdään ja kuinka usein toi rihtaus pitäisi tarkistaa?
Myyjäliike ei ohjeistanut ensihuollosta? Käsittääkseni tärkeintä on juuri kiekkojen tsekkaus.
Onko toi Hope/Flow kiekko hyvä kiekko alle 200e hintaluokassa? Mitään älyttömiä summia en nyt viitsisi laittaa lähes uuteen tonnin maksaneeseen pyörään. Takakiekko saa pysyä vielä vakiona ja vaihdetaan sitten jos pettää alta, mutta pinnat pitää tarkistaa ennen seuraavaa lenkkiä.
Myyjäliike (Bike-Discount) ei ohjeistanut ensihuollosta muuta kuin mitä tuossa pyörän mukana tulleessa manuaalissa on ja siinä mainitaan vain ensihuolto (huoltoliikkeessä) 200km kohdalla. Fillariosa, joka teki luovutushuollon, ei ohjeistanut mitään muuta tulevista huolloista, kuin ilmaiskarin paineiden tarkistuksen viiden ajokerran välein. Riittääkö pinnoien tarkistamiseksi, että käy pinnat käsin läpi ja kiristää löysät pinnat näppituntumalla kireälle?
Hopen navat on hyviä, 29er flowit on mulla toistaiseksi kestänyt suomimetikössä mänttäämistä ja viikon reissun alamäkeä dolomiiteilla.
Ihan ajokelpoinen kiekko toi on, kunhan kokoaminen on tehty hyvin. Tykkään etenkin Notubesin kehistä, itelläni on 29erissä Crestit.
Kotikutoinen ja hyvin suurpiirteinen pinnojen tsekkaus tapahtuu pinnoja näppäilemällä. Jos joku yksittäinen pinna päästää selvästi muita saman puolen pinnoja matalamman "plunk"-äänen, sitä pitää kiristää. Jos korva erottelee säveliä, pinnoja kannattaa näppäillä ihan uusissakin kiekoissa, jotta tietää mitä haetaan. Sivuttaisheittoa voi seurata pistämällä kiekon pyörimään ja käyttämällä vaikka lyijykynää "haistelijana" haarukkaa vasten pitäen.
Tällä pitäisi normikäyttäjän pärjätä, jos ei kiinnosta perehtyä rihtaukseen sen enempää. Kun kiekko on omin avuin tarkasteltuna suora ja pinnojen ääni on yhdellä puolella jokseenkin samalla korkeudella, mahdolliset heitot ovat varmasti kohtuuden rajoissa. (Täysin samaan säveleen suoran ja pyöreän kiekon pinnat eivät välttämättä virity materiaalitoleranssien vuoksi, joten semmoista viritystä ei kannata tehdä.) Jos huomaa isompaa heittoa, kannattaa ennemmin viedä kiekko osaavalle tekijälle suoristettavaksi. Jotkut räpläävät nippeleitä näppituntumallakin, mutta sen tekeminen onnistuneesti vaatii perehtymistä: yksittäinen nippeli vaikuttaa sivu- ja pystyheiton lisäksi kaikkien pinnojen kireyteen, ja kehä saisi kiekossa olla keskellä lukkomuttereita. Näiden neljän mitattavan seikan saaminen kondikseen yhtäaikaisesti ei ole ihan yksinkertainen homma.
Välihuomautuksena yksi sellainen seikka että jos on kyseessä maastokiekot jotka on rihdattu suoraksi, pinnat todennäköisesti eivät todellakaan ole sitten tasakireät, jos ne menee sitten jälkikäteen kiristelemään tasakireyksille niin heittoa on varmasti johonkin suuntaan.
Tuli tilattua toi Hope/Flow kiekko. Toi kiekko kootaan näköjään Hopen tehtaalla seuraavilla mainospuheilla: "All wheels are hand laced, machine built (to 0.25mm tolerance) hand finished and checked for tension." Toivotaan että on hyvin koottu myös käytännössä.
Lueskelin eilen ihan mielenkiinnosta Sheldonin ja jonkun muun sivuston vanteiden kasaamista koskevia juttuja. Periaatteessahan kaikki kiekot, myös maastokiekot, pitäisi olla uutena sellaisia, että kaikki pinnat ovat tasakireydessä, jos vaan kehä on täysin suora. Käytännöstä en sitten tiedä kuinka paljon esim. jännitysten poisto vaikuttaa asiaan, kun siinä pitää ilmeisesti kiristellä uudelleen vain osaa pinnoista sen mukaan miten jännityksen poisto on vaikuttanut mihinkin pinnaan. Ajetulla maastokiekolla onkin sitten varmaan jo enempi eroa pinnojen välillä, jos rihtauksella korjataan pieniä kehään tulleita maastorytyytyksestä johtuvia heittoja. Näin ainakin asian ymmärsin eilisten lukemisen jälkeen, mutta voin olla väärässäkin, kun käytännön tietoa aiheesta ei ole.
Kirjoittaessani "Täysin samaan säveleen suoran ja pyöreän kiekon pinnat eivät välttämättä virity materiaalitoleranssien vuoksi, joten semmoista viritystä ei kannata tehdä." yritin sanoa samaa mitä sakuvaan lisäsi, mutta kyllä tosiasiat toistamisen kestää: kiekkoa ei ole pyrkimys virittää niin, että joka pinna soi samalla taajuudella. Rihtauksen tavoitteena on suora ja pyöreä kiekko, jolloin taajuus saattaa hieman vaihdella.
Kotikutoisen näppäilyn tarkoituksena on havaita aivan liian löysäksi päässyt pinna ja ensihoidoksi sen voi kiristää muiden saman puolen pinnojen kanssa samalle taajuudelle. Jos pinnoilla voi soittaa laajempaa skaalaa kuin mitä "os-ta-kaa mak-ka-raa" vaatii, jotain on todennäköisesti vialla.
Eräs kiekonrakentaja ei arvostanut mun Crestejä kovin paljoa, vaan moitti niiden alumiinia jotenkin "pehmeäksi"; pelkäsi että nippelit tulevat läpi kiristäessä tms. FRM 388:t sen sijaan olivat Cresteihin verrattuna "ryhdikkäät" eli oletan että paremmat.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Sen verran suosittuja ovat Crestit/Flow- kehät , että vähän kummastutti tuommoinen arvio.
Mä katoin vähän samaa, että kovin on ohuessa matskussa Crestin reikä. Vaan kun se on pyöreä, materiaaliin ei pääse syntymään jännitehuippua, eli vaatisi aika helkkarinmoisen voiman repiä kehästä nippeli olakkeineen läpi. (Samasta syystä De Havilland Cometissa luovuttiin hyvin äkkiä nelikulmaisista ikkunoista.) Keveiksihän nuo on tehty, joten pitäähän sen näkyä. Aina kun rakenne on silmämääräisesti "kunnonhyvä", siinä on vielä keventämisvaraa.
Nyt hakusessa rymistelyt kestävät 29er XC/AM vanteet. Kehiksi tulee varmaan Notubekset (joko arch tai flow ja mielummin uudet "ex") mutta mitkä navat? Eteen 15mm ja taakse 142x12. Syksyllä ostin yhdet Archit Hopen evoilla ja nyt pari laakeria jo sökönä ja vapaaratas halki. Voi tietenkin käyttäjässäkin olla vika mutta vähän jäi huono maku.
Olisko Notubeksen omat navat mitään? Onko kokemuksia?
Saa tietenkin jotain muutakin ehdottaa. Hinta noin max 500 eur
________
Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride. ~John F. Kennedy
Minulleki on tulossa Arch EX:t NoTubesin navoilla. Aika näyttää, et kestääkö.
Mulle tuli eilen toi Hopen kasaama Flow kiekko ja eilen piti laittaa kumi päälle, mutta homma tyssäsi siihen, että siinä oli liian pieni reikä tolle vanhassa sisäkumissa olevalle "autoventtiilille". Vaihtoehtoja olisi nyt muutama miten edetä ton kanssa ja haluaisin niihin mielipiteitä ja ohjeita. Ensimmäisenä vaihtoehtona tulee mieleen reiän suurentaminen ja vanha sisäkumin uudelleenkäyttö. Reiän poraileminen ei kuitenkaan oikein houkuta, joten toinen vaihtoehto on uuden sisäkumin ostaminen presta-venttiilillä. Kolmas vaihtoehto onkin sitten tubeless, mutta se on mulle täysin uutta hommaa. Tohon Flow vanteeseen ilmeisesti ilmeisesti laitetaan tubeless venttiili ja Notubesin keltainen vanneteippi. Tohon asti homma on selkeetä, mutta sitten siihen pitäisi laittaa vielä rengas päälle ja käsittääkseni jotkut litkut sisälle. Mitä litkua sen pitää olla ja millä se sinne laitetaan? Toi Schwalben Nobby Nic Performance Line (karvalakkimalli Nobby Nic renkaasta) rengaskaan ei ole nettisivujen mukaan tubeless ready, joten vaatiiko toi tubeless vaihtoehto uuden renkaan ostamisen myös tossa Notubesin tubeless systeemissä, kun olen käsittänyt että noita tubeless systeemeitä on monia erilaisia ja niissä on erilaiset vaatimukset renkaalta?
Jyrkkä ei porailuille! Muutoin samalla voi sanoa hyvästit tubeless vaihtoehdolle...
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
Kirjanmerkit