.... vetäisin juuri auringon laskiessa 30 km:n mutterienkiristelylenkin valmiilla Nishikillä.
Ei tuo Kashimaxin Aero "sohva" niin kova ole kuin monet sanovat, tosin mulle myös Sellen SLR ti tuntuu ihan mukavalta.
Häkit ja remmitkin on jo kunnostettu ja etuhäkit nahoitettu, samoin kuin
pistin mustaa nappanahkaa tankonauhoiksi. Kivaa ompeluhommoo...
Kiekkosettejä on nyt sitten kaksi, nyt alla Mavicin GP4 Red Label-Shimano 600 EX-settiä ja Wolberin vuosikertatuubia.
Kyll oli suu kuin hangon keksi koko koeajon ajan, on nämä retrottimet kivoja ajaa.
terv.JT
![]()
Pohjanpoika98 muokkasi tätä : 20.08.2010 at 22.42
Mulla on uusin pyörä Tunturi Aero
kuvassa vielä sinkula, mutta oikea polveni kehotti laittamaan vaihteet takaisin. Orkkis Dura-aceen uudet rissat niin se toiminee.
Kysymykseni on mistä löytyisi telineeseen tehty / tarkoitettu pullo?
on kuullemma lituskainen ja ertittäin aerodynaaminen ja silleesti pääsisin vähän kovempaa kuin pyöreän pullon kanssa![]()
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Heip
Tarttet tuollaisen siis: http://velobase.com/ViewComponent.as...8-e4a177e263f6
Ebay ?
JT
Täältä löytyy kans yksi "perintöpyörä". 80-luvun puolivälissä tehtynä ja ehkä enemmän retki- kuin maantiepyöränä sopii vähän huonosti porukkaan, mutta annetaan mennä!
Isän vanha Nopsa La Migliore http://tinypic.com/r/2cfbqcw/7
http://tinypic.com/r/w7fozt/7
Shimano Deore 2x7 http://tinypic.com/r/2upzo75/7
Weinmannin keskivetojarrut http://tinypic.com/r/2h8bmub/7
80-luvun puolivälin jälkeen vakuutusrahoilla ostettu, edellinen pyörä meni kolarissa (oli kuulemma parempi). Tällä on ajeltu kuntoilulenkkejä vajaa kymmenen vuotta, kunnes maalle muutto ja taloprojekti vei ajan. 15 vuotta ollut enimmän aikaa ajamatta, käytetty lähinnä pyöräretkillä. Nyt kun itse muutin kaupunkiin asumaan ajattelin kunnostaa tuosta lenkkipyörän/cc-viritelmän itelleni, jolla pääsisi ainakin pyöräharrastuksen alkuun.
Likasesta ulkoasusta huolimatta pyörä pelaa mainiosta, eikä iästään huolimatta varmaan hirveesti oo ajettu. Voimansiirto toimii, jarrut toimii (vaijerien/palojen kuivumista lukuunottamatta) ja pyörä on äänetön polkee. Jonkin näköstä huoltoo varmaan pitäs tehä kuitenkin, mitä? Pinnojen kiristys ja vanteiden suoristus nyt ainakin on edessä. Entä millainen rengastus kannattas tuohon laittaa? Koska pyörällä on jouduttu ajamaan soralla, tällä hetkellä alla 37mm leveät halparenkaat. Alkup. renkaat Nokian Rollspeed 28-622 (löytyy).
Vähän on myös mietityttäny olisko tangonpäävaihtajien asentaminen iso homma jos sellaset löytäs halvalla jostain?
Jos nyt kerran retkipyörätkin sallitaan tähän otsikkoon niin laitetaampa oma kyssärini tähän. Jonas Oglaend ab:n valmistamasta Nopsa Sportistani on polkimet päässeet vääntymään vähän huonoon kuntoon. Kokeilin laittaa kotonta löytyneet Clasun flätit (akseli ilmeisesti 9/16") tilalle mutta eihän ne tietenkään sopineet. Mittasin vanhojen polkimien kierteiden ulkolaidan halkaisijaksi melko tarkkaan 12 millimetriä. Onko kellään antaa vinkkiä olisiko nuo pedaalien kiinnityskierteet mahdollisesti puoli tuumaa vai kenties kenties jotain eksoottisempaa? Kierteiden halkaisija ei kyllä millään vaikuttaisi olevan niinkin iso kuin 12,7 milliä, mutta onhan ne kai voineet jotenkin kuluakin. Kammet ovat ihan samaa mallia mitä melkein kaikissa muissakin yhdellä eturattaalla varustetuissa kasariretkipyörissä on.
1/2 tuumaa oli kohtuullisen yleinen Fauber keskiöissä. Tuossa tarkat mitat partasedän tietopankista:
http://www.sheldonbrown.com/gloss_p.html
One-piece (American) Cranks 1/2" (0.50") x 20 tpi (12.7 x 1.27 mm)
Suomen suomalainen
Onko kellään ideoita millaista poljinta (akselikoko ilmeisesti siis tuo 1/2") alkaisin vanhoihin kampiini etsimään? DMR V8 näytti intternetin perusteella olevan melkeimpä ainut sopiva poljin joka Euroopasta löytyy. Biltsussa oli kanssa jotain puolen tuuman aksella varustettuja muovisia polkimia, mutta ne näytti sen verran laaduttomilta että mieluummin laittaisin pyörääni jopa nuo täysin tyyliin sopimattomat BMX flätit. Tietysti kierrätyskeskuksesta löytäisi varmasti sopivat jos jaksaisi käydä etsimään, mutta olis kiva ostaa tällä kertaa kaupasta uudet polkimet.
Kaikkea ei aina löydä hiirtä naksuttelemalla.
Noita 1/2" kierteellä olevia polkimia löytyy melko varmasti jostakin pyöräliikkeestä ihan uutena. Vanhempaa tavaraa jää monesti kauppoihin ja ihmeellisiä löytöjä voi tehdä noista pyöräkaupoista kun käy kyselemässä.
Jos vielä onnistuu löytämään uusvanhat polkimet, jotka on tehty parikymmentävuotta sitten niiden laatu on aivan toiselta planeetalta, kuin näiden nykyisten idän ihmeiden.
Eli lähikauppoja kiertelemään ja kyselemään polkimia.
Suomen suomalainen
Nostellaas vanhaa ketjua. Probleema olis seuraavanlainen. Huvittaisi päivittää vanhaan teräsrunkoon kahvavaihtajat. Etuvaihtajan vaijerinvienti vain on sellainen, että siihen tarvitsee vaihtajan, jossa on mukana kuoristoppari. Mahtaako tollasta vehjettä löytyä mistään?
Vai onko helpompaa hommata keskiön pohjaan ruuvattava vaijerinohjuri ja ohittaa koko alkuperäinen vaijerinvienti?
Täällä on myös kiinnostusta kahvavaihtoehdoista. Tämän hetken vaihtaja takana on 1:2 eli Shimano yhteensopiva. Joskin takavaihtajan saisi korvata jollain uudella, kun takavaihtajalle ei tunnu oikein löytyvän säätöjä (eli ehkä on kulunut??) Mitä käytännön haittaa on laittaa pitkä takavaihtaja (eli sellainen joka riittää kolmelle eturattaalle)? Maantiepyörässä se ei ota heti oksiin kiinni, kuten voi maastopyörässä tehdä. Pieni painon lisäys ei haittaa. Jos tuolla pyörällä innostuu joskus vetään peräkärryä & vaihtaan eteen kammet ja keskiön, niin tulisi käyttöön isompi kapasiteetti takavaihtajassa.
Takanapa on kierrepakkalla ja kun siihen löysin 7-lehtisen 13-28:n pakan, niin en ihan heti viitsisi vaihtaa kasettipakan takia uutta kiekkoa taakse. (Tällä kunnolla ja painolla 42/28 on ihan kiva ylämäissä.) Shimanon 8-pykäläisissä vivuissa kaiketi on sama jako kuin 7:ssa (ainakin äkkiäisen vertailun perusteella oli). Vipu voisi olla 7 tai 8 (se yksi ylimääräinen pykälä ei haittaa, kun 8:n kohdalla vaijerin jättää löysäksi vaihtajan rajoittimella.
Minkälaista kuoristoppria tarkoitat_ Pari vaihtoehtoa tulee mieleen:
Teräsrunkoon vanhojen vaihdevipujen tilalle:
http://www.velostore.fr/en/Small_acc...mps_Alloy.html
Tai runkoon:
http://defietsenmaker.nl/index.php?i...id=204&lang=EN
Ei mitään. Paitsi esteettistä. Ja olisiko teoriassa lyhyttä laiskempi?![]()
Ou jee, luin huonosti, etsit siis VAIHTAJAA, jossa olisi "sisääntulo" kuorelliselle vaihdevaijerille... taitaakin olla aika haastava homma. Siis hienohan tuollainen Valentino olisi kuin mikä! Amerikan Ebayssa näyttäisi olevan pari myynnissä ja esim. www.bike-vintage.comin valikoimaa seuraaamalla voi löytää myös sopivan.
^ Jos keinot loppuu, niin konstit jää:
Kuningaskulkurin runko ja uusin 105 etuvaihtaja. Vasemmassa pannassa on toisella puolen ohjuri takavaihtajan vaijerille ja se lie samanlainen kuin alkuperäinen tämän rungon osa. Ylempi panta on tavallinen viistoputken stoppari uudessa käytössä.
what can be said at all
can be said clearly
Nyt se toteutuu, oma tapahtuma vanhoille kilpureille. Merkkaa kalenteriin Vaasa 26.5.2012.
www.mrvelo.com / pyöräharrastelua
Vanha Peugeot pitäisi saada viimeisen päälle iskuun. Eihän tuo huonossa kunnossa nytkään ole, mutta muutamia päivityksiä pitäisi tehdä.
Kyseessä on siis Peugeot Ventoux, vuosimallia en muista, mutta olisiko 90-luvun alusta. Tällainen:
http://s306.photobucket.com/albums/n...current=ps.jpg
Ajettu max. 1000 km.
Runko on 501 Reynoldsia, vaihtajat Simplex, jarrut CLB Omega s. Vaihtajat on rungossa ja ne toimii joko portaattomasti tai naksuilla. Voimansiirto on 2x6 ja takana on junnupakka 14-25, eturattaat ovat 52/42 "Biorythm" eli ovaalinmuotoiset. Navoissa lukee "Maillard".
Pyörä on minulle 52 kokoisena vähän pieni (olen 175 cm) mutta pidemmällä satulatolpalla uskoisin siitä tulevan ihan ajettava. Ohjaamon pituus vaikuttaa yllättävän hyvältä, ainakin kahvoilta ajettuna. Isäni on ostanut pyörän minulle aikoinaan kun olen ollut junnu ja lyhyempi, tosin silloin pyörä oli minulle iso. Sillä kuitenkin ajettiin. Sen jälkeen pyörä onkin seissyt vanhempieni varastossa noin 15 vuotta. Pyörä on kyllä periaatteessa täysin ajokunnossa, tein sillä pari testilenkkiäkin viime kesänä (ilman sen kummempia säätöjä/huoltoja).
Kysymyksiä:
Mistä uusi satulatolppa, sen halkaisija on 26mm. Tolpan pitäisi olla vähintään 35 cm pitkä.
Kiekot tekisi mieli päivittää modernimpiin ja kevyempiin, löytyykö kutospakalla mitään vaihtoehtoja? Punnitsin alkuperäisen etukiekon, ja se painaa n. 900 gr. Ei tästä mitään kevennysprojektia ole tarkoitus tehdä, mutta jos kevyempää (ja jäykempää) kiekkoa löytyy, niin mielellään päivittäisin.
Mistä uusi kutospakka, mielelllään ei junnupakka. Vai menisiköhän tuohon seiskapakkakin? Sitten pitäisi tietysti vaihtajat päivittää.
Mistä CLB Omega-jarruihin löytää uusia jarrupaloja? Vanhat eivät ole kovin kuluneet, mutta kumi vaikuttaisi jotenkin kovettuneen.
Onko kova homma viritellä kahvavaihtajat tällaiseen? Riittäisi pelkästään takavaihtajalle. Jos tulee kovin kalliiksi tai vaatii isoja muutostöitä (esim. korvakkeiden hitsaaminen) niin sitten antaa olla.
Kuriositeettina mainittakoon että minulla on näitä kaksi, toisen sai silloin joskus siskoni, mutta sekin pyörä on nyt minulla. Se on kyllä huonommassa kunnossa kuin kuvan pösö, ja itse asiassa atomeina tällä hetkellä.
Ananasakäämä!
Nyt ois kotiutunu projektiksi Masi Special vm 1970-72. Tuo on paljon kilometrejä kokenut ja se näkyy. Mietin vielä lähdenkö restaurointi- vai säilytyslinjalle rungon suhteen. Osasarjana on Campa Nuovo Record. Jos jollain on tarinaa tms. tuommosesta kaunokista, niin olisin kiitollinen. Ja, jos joltain löytyis CNR etuvaihtaja, niin vielä hianompi. Tai jarrukahvoihin käyvät gummit kelpais kanssa, patina ei haittaa...
Olisikos tietoa Gitane mach 300 Sachs 14v rensseleistä?
Jarrukahvat modolo morphos superlight. Kyseessä ilmeisesti jarru ja vaihdekahvojen kombipaketti?
Oire on takapyörän jonkinlainen vastaanpano. Vaseliinin puutetta vai jotain muuta ( jos vähäistä ja kyse ei ole ulkorenkaan hankaamisesta )? Annettu kuvaus on "Vaihteisto on seisonnan jälkeen tahmistunut"
Onko tämä mahdollisesti avattavissa ja näin ollen huollettavissa oleva vapaapyöräkeskiö?
Ulkorattaita lienee useampia, koska on erillinen takavaihtaja.
Siivoilin verstaan nurkkia ja löysin lähes käyttämättömän Shimanon 600 EX-keskiön kampineen. Jostain 80-luvun alusta, muistelen, ainakin ajalta, jolloin teollisen tuotteen ulkonäölläkin oli vielä merkitystä. Kierre on englantilainen, onko kukaan kiinnostunut, se on lähes käyttämätön. Myös muuta tuon ajan rompetta kasasta löytyi, etuvaihtaja Simano 105 esim.
Kuvan saa, jos laitat e-mail-osoitteen.
Löytyisikö täältä apuja?
Hankin vanhan Crescentin rungon (kuva 1, kuva 2, kuva 3, kuva 4, kuva 5), jonka epäilen olevan VM racer 201 tai 202. Nyt metsästän tähän napoja ja 5-lehtistä vapaaratasta. Takahaarukka on 120 mm ja tähän tuntuu löytyvän huonosti napoja. Käytännössä vaihtoehdoiksi näyttää jäävän joko Shimanon Dura Ace 7600 tai Suntour Superb. Kun nöösi olen, niin ihmettelen, että voiko noihin napoihin laittaa 5-lehtisen vapaarattaan ja jos voi, niin minkä? Ebaysta noita löytyy, mutten ole varma mitkä sopivat yhteen.
Olisi 80-luvun lopun Nishikiin viimein ketjunvaihto edessä ja suunnitteilla olisi samalla takaratastus vaihtaa jos sellaiset vielä jostain löytää. Olenko nyt jäljillä jos kuvittelen, että tuo on kasetti. http://aijaa.com/JZxGFX
On siis 6-rattainen ja takavaihteet on indeksoidut jos sillä on jotain merkitystä. Löytyykö noita vielä jostain?
Kuva on vähän huono, mutta jos tuo on Shimanon pakka, niin monista vanhemmista fillarikorjaamoista löytyy noita rattaita Shimanon vanhaan 5/6-kasettipakkaan. Jos se on Shimanon pakka, niin rattaat on kiinni toisissaan ruuvilla, jonka kanta on pinnojen puolella. Myöhemmin pakka oli niitattu, mutta niitit saa porattua pois ja sitten voi vaihtaa haluamansa rattaat pakaan.
Suomen suomalainen
Jos ei Pyörätohtorilta niin sitten tuolta:
http://www.sjscycles.co.uk/cassettes-dept69_pg1/
Niiltä löytyy myös yksittäisiä rattaita ja speissereitä joten voit tehdä juuri sellaiset välitykset kun haluat.
Täytyy yrittää kysellä. Shimanonhan tuo on. Taka-ajatuksena olisi saada nuo välitykset samalla vähän kevyemmiksi. Nyt takana on 23 piikkinen kevein ja edessa on 42/52 ja vähän turhan kireä minun makuun. Toisella pyörällä testailin 42-28 välitystä ja voisi olla aika sopiva. Sellaisen jos jostain löytäisi.
Onko kellään ollu vuoden 1998 Giant tcr once replica? mulla oli sellainen.. keltainen ja osittain musta pyörä, sellainen pirteä värinen. Tykkäsin kovasti vaikka en muista maantiepyöristä tiedä, tämä on ainoa jolla ajelin. Jotain 5 vuotta ajelin. Harmi kyllä, myin sen pois. Nyt on maantiepyöräkuume päällä, ajattelin tulevan kesän jälkeen vaihtaa retkipyörästä maantiepyörään joka olis oikein kevyt tykki..
Muistaako kukaan, paljonko tämä pyörä painoi? Tavoittelisin tätä kevyempää pyörää ..
Oho .. kiitos tiedosta. Se tuntui todella kevyeltä kun nosteli, luulin kevyemmäksi.
Kirjanmerkit