Täältä voi käydä lukemassa lisää tuntemuksia. Tyhmäähän se on ei siitä mihinkään pääse. Omien rajojen hakemista.
Suo, kalja ja läski.
Samalla tavalla niitä jonoja ja ruuhkia syntyy liikenteessäkin, kun autoja on tarpeeksi samalla tiellä. Ja tiellä kaikki ajavat periaatteessa samaa vautia tai toisin sanoen nopeuserot ovat pienemmät kun mtb kilpailussa. Eli vaikka kaikki osallistujat olisivat vauhdilta ja teknisiltä taidoita samaa tasoa, jonoja, pysähtelyitä ja ruuhkia ei voida välttää.
Kiitokset järjestäjille täältäkin!
Viiskymppisen harrastelijan kahden kuukauden harjoittelut Carmichaelin Experienced Century -ohjelman mukaisesti ja Tahko:
http://www.elisanet.fi/kai_js_nurmin...2012-06-30.jpg
Power2max-kammilla mitattu tehokäppyrä kahdelta kierrokselta:
http://www.trainingpeaks.com/av/GZ7Q...7BTYGY47MAT7R4
Graafia voi zoomailla haluttuun kohtaan. Toisella kierroksella nopeusanturi ei pelittänyt loppuun saakka, mutta
korkeuskäyrän avulla voi löytää halutun kohdan tehokuvaajassa. Tehokuvaajasta näkyvät hyvin myös tunkkausajat.
1. kierros; aika 4:19, työ 1900 kJ, normalisoitu teho 172 W, Training Stress Score 254
2. kierros; aika 4:47 (välitauko vähennetty), työ 1730 kJ, normalisoitu teho 151 W, Training Stress Score 200
Yhteensä 9:05, työ 3642 kJ (Polar väitti energian kulutukseksi n. 6700 kcal), normalisoitu teho 162 W.
Tauot ja tunkkausajat ovat mukana normalisoidun tehon laskennassa. Tällasisia tehoja tarvittiin, kun oma massa oli 62.5 kg ja pyörän 14.5 kg.
Juomaa meni noin viisi ja puoli litraa, isoja geelejä kolme ja patukoita neljä + suolakurkkuja, suolaa ja vohveleita. Fazerin mustikkapiirakoita olisi tehnyt mieli, mutta ne jäivät kotiin jääkaappiin.
Oliko harjoitusohjelmasta hyötyä:
- Glykogeenit säilyivät kauemmin lihaksissa korkeamman kadenssin ansiosta.
- Mäet tuntuivat pienemmiltä, eikä tarvinut turhaan tunkata, aika ei silti oikeastaan muuttunut.
- Maalissa oli paras olo verrattuna viiteen edelliseen kahden kierroksen Tahkoon.
- Taidan jatkaa sitä pienen lepotauon jälkeen.
Mielestäni uusi lähtö toimi hyvin ja loppulasku oli kivempi kuin vanha. Tosin voisi se tuntua jyrkällä XC-pelillä vähän erilaiselta.
Kun itsellä on vähän ongelmia syvyysnäön kanssa, suhteellisen loivakulmainen isopyörä on antanut ajoon huomattavasti lisää varmuutta. Kinahmi kakkosen kurakon talutin silti suosiolla alas. Hyvät kuskit menee millä vaan, mutta jos on rajoitteita tai vähemmän kokemusta, kalustolla voi olla isompi merkitys.
Renkaina olivat 29x2.35 Racing Ralphit 1.5 barin paineilla edessä ja takana. Yhdestoista Tahkokin meni ilman rengasrikkoja, koputan päätä.
Tässä Videokuvaa klo 9:00 Startista. Tahko MTB 2012 klo 9:00 startti
Jostain syystä 360p tarkkuudessa on vihreä raita alareunassa. käyttäkää jotain muuta tarkkuutta.
Turistivauhdilla olin tänävuonna liikenteessä, vaikkakin tuli tähän ryhmään ilmoittauduttua.
Kunto ei vaan ollut sitä luokkaa, että olisi viitsinyt lähteä kilpaa ajamaan, joten päätin nauttia reissusta tällä kertaa.
Kinahmin ruuhkatunkkauksista on myös videota ja laittelen sen jossain välissä myös. GoPron akku ei ollut täydessä latingissa,
joten loppulaskuakaan en saanut nauhalle, vaikka akkua sinne yritinkin säästellä.
Jäin lueskelemaan tätä ketjua ja aloin ihmettelemään paria asiaa:
- Onko joku oikeasti ajanut Tahkon reitin fixillä? Siis ilman vapaaratasta? Olen ajanut fixillä teillä jonkin verran, mutta oma ymmärrys ei riitä siihen, että miten fixillä ajetaan maastossa. Virtuaalinen hattu ylös jos/kun näin on.
- Mikä on pisin matka joka on ajettu täysjäykällä sinkulalla? Tänä(kin) vuonna ajettiin ilmeisesti 120 km, ja muistaakseni myös 240 km on ajettu etujousitetulla sinkulalla.
Ihan vain mielenkiinnosta...
Mulla oli 29erissa Spessun S-Works Renegadet litkutettuna ja n 2tkm ajettuna eli ainakin takaa alkaa olla nappulasta terävin reuna kulunut.
Paineet edessä n 1,3 ja takana n 1,6. Ei rengasrikkoja jäykkäperällä.
Hyvin niillä pääsi, tosin ei mun jaloilla saa 29eria lipsuunkaan.
MTB Turku, MattiH sinkulla, Greenman fixillä, ja ToniL normaalilla 26" jäykkäperällä Tahko 2012, 120 km maalissa.
Tuolla http://fillarikellari.blogspot.fi/ on juttu tästä reissusta. Porukassa ajoivat täysjäykkä sinkula,fixi ja peräjäykkä 26" 120 km. Hurjaa meininkiä ! Miehet eivät olleet maalissa edes kauhean väsyneen oloisia nauttiessaan palautusjuomaksi Kukkoa Purkista.
Minulle riitti runsas kaksi kierrosta etujousitetulla 29"llä.
ÖRM 2021
^ Tonin olis pitäny ajaa läskillä täydessä retkivarustuksessa!![]()
Team yöhöpinät™
Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.
Mielestäni se hajonnut silta oli kartalla näkyvässä paikassa http://kansalaisen.karttapaikka.fi/l...549194&lang=fi (noin 36 km startista).
Kiitokset niille kahdelle leidille, jotka ystävällisesti varoittivat vaarallisesta kohdasta.
Kyllä se on ihan ajettava polku...
Luin ketjun uudestaan mutten löytänyt yhtään valitusta jonoista. Camon totesi että 9:20 lähdöllä oli polut ruuhkaisia, ja minä totesin saman että näitä 9:00 lähteneitä "kilpasarjalaisia" alkoi tulla selkä edellä vastaan jo 20km kohdalla kun lähdin 9:20. Olisi siis pitänyt lähteä 9:00 että olisi voinut ajaa kovempaa. Ensi vuonna viisaampi.
Tässä on se ongelma että ajaakseen 3.5 tunnin ajan kierrokselle, tarvitaan tuplakunto ja jotain muuta (nuoruutta?) sen suorittamiseksi verrattuna 4 tunnin aikaan, koska alku pitää rymistellä aivan helvetillistä vauhtia selvitäkseen jonoitta kinahmille. Siellä taas yksikin nopea maantiekuljettaja riittää tukkimaan koko Kinahmin ja letka on valmis noususta laskuun asti.
Hitusen yli 4 tunnin ekan kierroksen ajaneena voin kertoa että näin siinä juuri kävi, kinahmi taluteltiin miltei tieltä ylös vailla mitään kiirettä, polkuosuus oli vauhdiltaan kohtuullinen ja alamäessä oli talutusjonoa.
Luulen että tätä tässä haettiin, mutta kun kyseessä on tosiaan massatapahtuma niin ruuhkat kuuluu asiaan ja ajat eivät tosiaan muodostu sen perusteella miten kovaa kukin ajaisi yksin ko. reitin, vaan kovat ajat vaativat kykyä kovaan irtiottoon heti alussa.
*****************************
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Eikö starttien välit voisi olla pidemmät? Maali nyt on kuitenkin iltaan asti auki, niin miksi kaikki pitää saada tunnin aikana liikkeelle?
Ajoin eka Tahkon 130 joukkoon ja jouduin taluttelemaan kaikessa rauhassa Kinahmilla. Tuttava ajoin 40 sakkiin ja siinäkin porukassa oli joku joutunut jalkautumiaan ja sen takia kaikki perässä ajavat samoin.
Varmuudella jonottamatta pääsee siten että lähtee 9:00 ja on kymppisakissa Kinahmi ykköselle tultaessa.
Paras aika joka 7000-sarjan numerolla (9:20 lähtö?) on ajettu on 3:17:xx. Siinä on saanut olla hetken aikaa ohituskaistalla kun on pitänyt n. 400 ajajaa ohittaaTosin onhan voinut käydä niin että on startannut jo klo 9:00 lähdössä.
ÄäriTeam
Mulla tippu loppusijotus pykälän verran maaliintulokuulutuksesta ja hieman tuota heikompi aika oli. Lieköhän juurikin tuo sama jamppa. Ei se mahdoton ole ajaa tuota vauhtia tokasta lähdöstä, riippuu kovasti missä kohtaa tulee se puuro vastaan. Mutta ohittelemaan kuitenki pääsee.
Huippuhieno TahkoMtb taas koettuna! Vuosi toisensa jälkeen tämä tapahtuma jaksaa yllättää positiivisesti. Viides osallistumiskerta ja suurmestarin arvonimi odotti kuoressa
Vuosien varrella on matkan suhteen nälkä kasvanut. Parilla ensimmäisellä kerralla riitti yksi kierros, mutta siitä lähtien on aina seuraavaksi vuodeksi hamstrattu kierroksen verran lisää. Tänä vuonna sai polkeakin koko rahan edestä, kun matkaan kului aikaa sellaiset 15½ tuntia. Alusta ja lopusta uudistettu reitti ehti tulla tutuksi ja oma mielipide on, että onnistuneeseen suuntaan muutoksissa mentiin. Sellaista kuitenkin mietiskelin, että 25 km:n menijöille voisi miettiä toisenlaista loppuetappia, jos sellaiseen mahdollisuus reitin puolesta löytyy. (Grandelta poikkeaa polku kohti Tahkolahden rantaa...Tosin tällöin jäisi THE nousu kokematta)
Jonottamisiin en kisan aikana törmännyt, kun matkaa jouduin reitillä taittamaan lähes 200km yksin. Kolmannen kierroksen lopussa 25 km kisaajia alkoi tulla poluille, mutta aina sain pyydettäessä tilaa ja pääsin sujuvasti ohi. Sama juttu viimeisellä kierroksella, klo: 10.00 lähtijöitä ohitellessa. Kovasti yritin kiitellä tilan ja tsemppausten antamisesta ja itsekin tsempata siinä matkan aikana teitä, mutta laitetaan vielä virtuaaliset kiitokset näin jälkikäteen!!
Syytä on kiittää myös huoltopaikkojen henkilöstöä ja Tero Hartikaisen johtamaa kisaorganisaatiota sekä kanssapolkijoita ja kannustusjoukkoja. Tämän vuoksi on kiva tulla jälleen ensi vuonna
Ps. Jos jotakuta kiinnostaa lukea meikäläisen 240 km:n urakasta, niin täältä löytyy: fillarillalepikkoon.blogspot.fi
Pinehill Extreme 15.-16.5.2020/ Tampere
-300 km opastettua maastoajoa!
Lisätiedot: pinehill.fi/mtb
Hieno tapahtuma jälleen kerran ja kisapäivän sääkin oli kohdillaan! Väliaika eskolassa oli hieno lisä (kiva analysoida jälkikäteen) ja toiselle kierrokselle lähdettäessä oli hyvä kun kuuli selostuksesta, että missä mennään. Jonoista ei tosiaan tarvitse välittää kun hankkiutuu kinahmille tarpeeksi hyvissä asemissa ja tuolla kärkipäässäkin on mielestäni hyvä "tunnelma", että tilaa saa tai sitä annetaan jos toinen on nopeampi eikä mennä niin hampaat irvessä verrattuna maantiepuolelle.
Toisella kierroksellahan saa sitten fiilistellä ihan rauhassa (ja muistaa pahempien paikkojen ajolinjatkin aika hyvin) ja kiitettävän hyvin sai tilaa 60 fiilistelijäsarjalaisilta (joskus jopa melkein liian hyvin - riittää, että antaa vaan pyörän mentävän raon, ei tarvitse kokonaan heittää sivuun) ja lisäplussaa kannustuksesta/tilannetiedotuksesta että selkiä ihan lähelläLoppulaskusta ei pahaa sanottavaa ja ainakin omasta mielestäni ne vanhan laskun isot irtokivet olivat paljon pelottavampia.
Rengastuksena Rocket Ron 2.1 Tubeless-versiona litkuilla 1.8/2.0 - ei pito-ongelmia - eihän siellä mutavellissä mikään kuvio nyt täydellisesti toimi.
Sokoshotellin buffa oli mielestäni aika vaatimaton (plussaa, että huoltojoukot sai sen nyt syödä edes rahalla...) ei tässä nyt mitään gurmeeta tarvita, mutta kyllähän toi nyt on vähän että yli siitä mistä aita on jo valmiiksi kaadettu...ja oishan tuolla voinut vaikka musiikki soida, että ois vähän juhlatunnelmaa. Piazzalla oli mielestäni parempi fiilis...
Kiitokset organisaatiolle ja ensi vuonna uudestaan!
Kiitokset täältäkin taas kaikille Tahko MTB:n järjestäjille ja kanssa-ajajille! Ja erityiskiitos numerolla 8376 ajaneelle herralle, joka pelasti meikäläisen kisan tarjoamalla uupuneelle ja kramppien kanssa taistelleelle pyöräilijälle urheilujuomaa, kun 120 km kisaa oli noin tunti jäljellä. Kiitos!
Jos Tahko MTB:tä pitäisi jollakin tapaa vielä kehittää, mun mielestä 60 km:n kisalle vois pysyvästi antaa XCM:n SM-arvon. Silloin kisa saisi myös muodollisesti sen aseman, joka sillä käytännössä on myös ilman SM-arvoa: Suomen kovin ja arvostetuin maastopyöräkilpailu.
Kiitokset järjestäjille myös Skins porukalta!
Raporttia kärjen tapahtumista ja muun muassa kommentit loppulaskun pannutuksetani Team Skinsin facebook sivuilla:
Liianteknistä!
ps. pahoittelut ylipitkästä tekstistä mutta ei ollut lentokoneessa muutakaan tekemistä
www.hypy.fi
Keäsn maastopyörähuipentuma vietetty jälleen kerran onnistuneesti Tahkolla. Tällä kertaa mestoille jo torstaina ja kaikkinensa reilut 150km mtb:tä yhteen viikonloppuun oli vähintäänkin riittävästi omaan tarpeeseeni. Ne edes teoreettiset "jalat" tuli ajettua pehmoisiksi jo torstain ja perjantain treenilenkeillä, josta syystä fiilis oli koko 120 km matkan hyvin lähelle sama: polla ja elimistö toimivat ihan ok, mutta eväät oli syöty hyvin aikaisessa vaiheessa, ellei jopa ennen strattia. Olisi pitänyt pysyä vain perinteisessä perjantain golf-rundissa fillari-intoilun sijaan...
Diesel kuitenkin kantoi tasaisesti läpi koko piiiitkän päivän ja lopulta kokonaisaika huononi viime vuodesta puolisen tuntia, jonka voi luonnollisesti laittaa täysmääräisesti toisella kierroksella iskeneeseen jatkuvaan pissitauoilla seisomiseen (tauko-Batteryn ja yhden geelin kofeiinin ansiota?) ja toisaalta mökkiporukan ajan tasalla pitämiseen puhelimitse. Puhelimen repusta kaivuuseen sentään sai miellyttävää apua huoltopaikoilta sekä lopussa rinteen huipulla Fosters-baarin hyväntuoksuisilta mimmeiltä. Tyttöjen ilme oli tosin näkemisen arvoinen, kun vajaa 11h kuraa naamaan, ajokamoihin ja fillariin kerännyt tuoreen oloinen kaveri heilahti pikku palvelusta pyytämään. Itseluottamus nousi loppulaskuun entisestään, kun siinä sitten kyseltiin, että "eix toi oo hirveen rankkaa ja vaarallista?" Onhan se.
Ajaminen itsessään kulki suht hyvin ja vedin vain yhdet kunnon otb-pannut kivikkorapakkoon toisella kierroksella. Koko toisen kierroksen sai ajaa täysin yksin, Joken loppupuolen ohitusta ja horisonttiin kaikkoamista lukuun ottamatta. On muuten jännä kontrasti, kun ekan kierroksen massatapahtuman jälkeen täydellisessä yksinäisyydessä lähtee taittamaan ekaa asfalttimäkeä uudelleen, [nojoo, ..tun hyttysiä oli pateista päätellen >100 kpl seurana] tunkkailee Kinahmeja, kruisaa omaa vauhtia polkuja ja hinkkaa hiljaisia tiepätkiä. Sai rauhassa jutella itsensä kanssa. Ja lehmien. Ensimmäisellä kierroksella Turun yksivaihteinen osasto piti huolen siitä, ettei tarvinnut hiljaisuudessa matkaa taittaa...
Itse olin siinä ysin lähdön häntäpään porukassa, joka jäi 9:20 lähteneiden jalkoihin Kinahmi I:n päällä, sopivasti siihen metsän siimeksen kurakkoon laskettaessa. Eihän siellä tie oikein riittänyt kaikille, mutta mihinkäs alamäessä singletrackillä väistät, kun omakin vauhti olisi helposti riittänyt edellä meneviä reippaampaan menoon. Ensimmäistä kertaa ikinä kuulin Tahkolla kunnon avautumista Kinahmi I:n laskuun käännyttäessä, kun siinä ylimmällä lyhyellä teknisellä pätkällä oli jonkun ihan pakko päästä ajamalla kaikista ohi. Muuten ei ollut ainakaan itselle ruuhkista ongelmaa, koska viimeistään Portaille kivutessa menivät kaikki ohi. Toivottavasti en estellyt nopeampiakaan liikoja. Loppulaskussa sentään pääsin ohittamaan muutaman kuskin, jotka menivät Grandessa ohi.
Järjestelyt toimivat oikein hyvin aikaisempien vuosien tapaan, lämmin kiitos kaikille järjestämässä oleville!! Homma toimii jo yleisesti niin hyvin sekä omalla kohdalla niin rutiinilla, ettei mitään kisaohjeita tai muita tule luettua tai kaivattua. Sitä kuitenkin ihmettelen, miksei reitillä ole selkeämpiä matkamerkintöjä? Itse osaan reitin jo kahdeksannella kerralla ulkoa enkä noita tartte, mutta ei se nyt pitäisi olla ihan ylivoimainen homma kiikuttaa selkeitä (ajetut kilsat, jäljellä olevat) kilsatauluja ainakin joka huoltoon - edes huolimatta siitä, että reitti valmistuu yleensä vasta hetken ennen tapahtumapäivää. Nyt siellä oli osassa huoltoja näkyvillä ainoastaan matka seuraavaan huoltoon. Joku vähemmän tahkoa kiertänyt voisi noita kilsatietoja kaivata.
Vahva kannatus kaksvitosen (tai sitten sen ihan viimeisen harrastuslähdön) grandettomuudelle. Sinne voisi olla pienempi kynnys taittaa ~7v ensikertaisienkin kanssa.
Piazzassa vaikutti olevan yllättävän yes pöhinä iltabileissä, sikäläiselle dj:lle iso peukku. Ja oli siellä kyllä muitakin kuin vain kaksilahkeisia.
Kiitoksia jarjestajille, hienosti jarjestetty kisa taas ja reitti oli juuri sita mita Tahkolta odotinkin, eli itselleni liian tekninen!
Ehdottomasti nain, mutta...
...vaittaisin etta Tahko MTB:lla on aika vahan tekemista XCM:n kanssa (lisapointsit jarjestajille siita, ettei sellaista nettisivuilla vaitetakaan).
Kirjanmerkit