Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korhonen Katso viesti
Jokaisen kommentti on tärkeä. Etenkin uusien kuskien näkemykset ovat tervetulleita. Olet varmaan oikeassa myös siinä, että ongelma oli nimenomaan yrityksessä siirtää vakiolenkkiä toiselle päivälle. Ei torstailenkkejä siirretä eikä peruta. Jokainen torstai on potentiaalinen torstailenkkipäivä. Joskus voi käydä niin, että torstaina ei ole lähtöpaikalla väkeä. Ei sitä torstailenkkiä siltikään olla peruttu - silloin ei vain ole osallistujia.

Ettei nyt tule väärinkäsityksiä, niin olen kyllä ollut mukana sekä nopeammilla että hitaammilla torstailenkeillä. En käytä mitään mittaria lenkkien seuraamiseen, mutta fiilis on ollut sellainen että 15 km metsäajo on kovinkin tiukoilla kaikkein hitaimmilla lenkeillä. Fiiliksen tueksi kaivoin esiin palstalla esitetyt datat edellisviikon hitaan ryhmän lenkistä. Kahden tunnin aikana (se aika kun kaikki olivat mukana) päästiin etenemään 12 km eli tasan 6 km/h. Toki siinä vaihdettiin rengasta ja pumpattiin välillä, mutta oli siinä vastapainoksi mukana tietä ja ulkoilureittiäkin. Oli miten oli, niin keskinopeus on erittäin huono nopeusluokitteluväline etenkin hitailla lenkeillä, koska siirtymätyyliset osuudet nostavat sitä kohtuuttomasti.
Toi siirtymien keskinopeutta nostava vaikutus näkyy noissa luvuissa, koska noi on otettu rannekellosta ja polkupyörän nopeusmittarista. Mittari stoppaa automaattisesti keskinopeuden mittauksen, kun pyörä pysähtyy. Olen ollut suunnilleen letkan puolivälissä, jossa pumppausliike nostaa ajon keskinopeutta. Ylämet pyrin ajamaan aina täysillä ja sitten mäen päällä olen usein odottavassa joukossa. Tuo toinen on sitten saman mittarin kilometrimatka ja rannekellosta kokonaisaika. Ajat ja matkat tolpalta tolpalle. Muistivirheet mahdollisia, koska en ole kirjannut noita lukuja ylös mihinkään.

Ja toi nopeus on niin suhteellinen käsite, että sitä ei kannata käyttää lainkaan hitailla torstailenkeillä, koska ainakin itse olen kokenut, että jos hyydyn ylämäkeen, niin mua odotellaan kiltisti mäen päällä ilman pahoja katseita. Sama juttu mäen alla jos en uskalla laskea mäkeä yhtä lujaa, kuin kärki. Nopeus on sovitettu hienosti hitaimpien mukaan ja valittamista ei ole. Nopeus on ollut mulle kohtuu sopiva välillä ehkä olen kaivannut lisää vauhtia. Toisinpäin en kertaakaan, koska letka on säätynyt hienosti automaattisesti hitaammaksi, joko mun ansiosta, tai sitten jollain mulla vastaava kunto kuin mulla. Olen ajanut oman suorituskykyni mukaan ja mulla on ollut hauskaa.

Näissä muissa lenkeissä taas olisi kiva kuulla aiottu nopeus etukäteen, että voin suhteuttaa sen omiin taitoihini ja miettiä lähdenkö mukaan vai ei. Jos joku kaipaa lenkkiseuraa kovakuntoisen treeniin, niin mun ei kannata sinne tunkea mukaan.

Yleisfiiliksenä täältä lukemani ennen ensimmäuistä lenkkiä edeltävät kommentit todella hidasvauhtisesta sai odottamaan hidasvauhtisempaa ja nopeus yllätti mut (osin positiivisesti). Vauhti on ollut sellainen, että väsymys ei haittaa tasapainoa, mutta silti syke käy välillä tapissa, eli aerobinen kuntokin nousee. Mulla rassaa tietysti painava pyörä ja kuski, sekä osin tekniikan puute, mutta pohjalla on kuitenkin työmatka-ajoa 5000 +/-1000 km/v useamman vuoden ajalta. Eli ihan rapakunnossa en ole. Mutta nostan nyt kuntoa, tähtäimessa on saada ensin liikakilot (>25 kg) kuskista pois ja sen jälkeen palkitsen itseni 7-10 kg kevyemmällä pyörällä. Ton 35 kg pudotuksen jälkeen sujuu varmaan ylämäetkin paremmin.

Jahka muistan ladata kännykän ennen lenkkiä ja pistää sports trackerin päälle heti alusta, niin voin tuupata lenkkidatan julkiseksi kaikkien pällisteltäväksi. Ei tarvi sitten spekuloida nopeuksilla tai matkoilla

Ja tosiaan mulla on jäänyt molemmista lenkeistä todella hyvä fiilis. Joku kerta vielä tänä kesänä lähden koittamaan nopeampaa letkaa, jotta tiedän mikä vauhti siellä on. Jos olen pienenä jarruna palaan kiltisti seuraavalla kerralla hitaampaan letkaan. Jos olen isona jarruna, niin voin kyllä poistua ilman pahaa mieltä kesken lenkin ja ajella kiltisti omia polkujani kotiin. Toistaiseksi lähden kyllä sen hitaamman letkan mukaan.