GarminElectrobikeGiant
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 59

Aihe: RockShox Reba SL huolto?

  1. #1
    Salmi Guest

    RockShox Reba SL huolto?

    Nyt kun kaivoi taas pyörän naftaliinista, niin pitäisi pikku huoltoja tehdä.

    Muut vermeet toimii, mutta jousitusta en nyt omilla tiedoilla/taidoilla saa toimimaan niinkuin pitäisi.

    Haarukka ei vain suostu joustamaan vaikka paineet - ja + puolelle olen laittanut pumpulla oikeiksi. + puolelle 135psi ja - puolelle 130psi.

    Haarukka tuntuu olevan jossain ihme jumissa ja joustaa vain n. 2cm ja tökkää siihen.

    Vaikka otan ilmat kokonaan pois molemmista, haarukka on lähes yläasennossa, eikä liiku mihinkään. Mistähän tässä on kyse, ja mitä tälle pitäisi tehdä?

  2. #2
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Vaimennusöljy valunut alajalkaan, jolloin keulan painuessa kasaan ylimääräinen öljy ei pääse karkaamaan mihinkään ja alajalka on täynnä tavaraa. Jos nyt avaat vaimennuspuolen yläpäästään, sieltä tulee joko äärimmäisen vähän öljyä (kaatamalla ylösalaisin) tai sitten ei ollenkaan. Siellä kuitenkin pitäisi olla muistaakseni 130ml.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  3. #3
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.167
    mulla oli toisen pyörän reballe käynyt samalla lailla. Keulan purku, osien puhdistus ja uudelleen kasaus uusilla keulaöljyillä palautti toiminnan entiselleen. Mitkään tiivisteet tai muut osat eivät olleet rikki. Samalla kun keula kerran oli osissa, niin poistin yhden 15 mm "spacerin" ja pidensin joustomatkan 100 millistä 115 milliin. Ohjeet löytyy valmistajan nettisivuilta. Keulaöljy alan liikkeistä.

  4. #4
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    207
    Hep,

    Aloittelin tässä lauantaipäivän ratoksi oman 2005 Reba dual airin huoltoa. Netistä tosiaan löytyi hyvät seikkaperäiset ohjeet hommaan, mutta jostain syystä en saa alajalkoja irti liukuputkista vaikka olen edennyt täysin ohjeiden mukaan. Jalat tökkäävät kuin seinään kun liukuputket ovat n. 13cm ulkona. Olisiko jollain antaa apua ongelmaani?

    Huolto-oppaassa puhuttiin 5wt ja 15wt suspension oilista. Käykö keulaan öljyksi siis vaikka moottoripyörän keulaöljy? (Ainakin paikallinen fillarispesialisti vakuutti että kävisi) Seinäjoelta kun ei mistään saa nimenomaan fillarin keuloihin tarkoitettua litkua..

    - Late

  5. #5
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Moottoripyörän keulaöljyt käy.

    Onko sinulla alajalkojen kiinnitykset avattu kokonaan. Eli ilmapuolen jalasta mutteri irrotettu kokonaan ja vaimenninpuolelta kuusiokoloruuvi. Ohjeessa taitaa olla että ruuvi ja muttteri melkein irti ja sitten varovasti niitä naputtelemalla muovivasaralla karat liikkumaan alajalaoista, hilut irti ja vetämällä alajalat pois.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  6. #6
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    207
    Noniin, nyt on Reba palasina.
    Olin seurannut ohjeita vähän turhan tarkkaan. Ohjeissa puhuttiin vain toisen puolen napauttamisesta irti alajalasta, mutta käytännössä piti tosiaan napauttaa molemmat puolet.

    Kiitoksia avusta!

    -Late

  7. #7
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Milliways, ravintola maailmankaikkeuden lopussa
    Viestit
    7.742

    Huutomerkki!

    Ja muistetaan laittaa ne lukkorenkaat kasatessa oikein päin (lukkorenkaan terävä reuna liukuputken pään puolelle), ettei käy köpelösti! Kasausohjeessakin taisi olla tästä maininta ellen väärin muista?

    Olikos se Itsok, jolla oli tästä ihan henkilökohtaista kokemusta muutaman vuoden takaa? Onkohan aiheeseen liittyvä topikki hävinnyt bittitaivaaseen?
    Team yöhöpinät

    Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.
    Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.

  8. #8
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Itse en edes muista huomanneeni lukkorenkaassa mitään kovin radikaalia eroa, jos mitään, puolien välillä. Laitoin samoinpäin kuin se olikin. Muistin kyllä minäkin Itsokin tapauksen, joskaan en sen yksityiskohtia, Revelationia huoltaessani. Ohje ei anna ymmärtää, että kovin vaaralliseksi muuttuisi oli miten päin tahansa, kunhan on kunnolla urassaan. Näin siellä sanotaan (dual air huolto-ohjeesta):

    Use your thumb to press the base plate into the
    upper tube until the snap ring groove is visible.
    Use large snap ring pliers to secure the snap ring
    in its groove. Position the snap ring eyelets on
    either side of the base plate tab.

    Important: Make sure the snap ring is securely
    fastened in the snap ring groove. You can check
    this by using the snap ring pliers to rotate the
    snap ring back and forth a couple of times, then
    firmly pulling down on the air shaft.

    Note: Snap rings have a sharper-edged side
    and a rounder-edged side. Installing snap rings
    with the sharper-edged side facing the tool will
    allow for easier installation and removal.

  9. #9
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Joo leuka ei tunne vieläkään täysin oikein. Kaikista jännintä tossa lukkorengas tapauksessa on että DIN ei tunne edes tommosia lukkorenkaita. Se sanoo yksiselitteisesti että l.renkaat on hiottu teräväreunaiseksi molemmilta puolilta. Eikä tunne sellaista tapausta, että lukkorengas irtoaa urasta, vaan käytännössä irtoamiset liittyy aina uran leikkautumiseen.

    *tun paskat kiinalaiset stanssatut halparenkaat. ja omat mokat samaan lootaan
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  10. #10
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Milliways, ravintola maailmankaikkeuden lopussa
    Viestit
    7.742
    Stanssaamallahan ne on tehty, tällöin toinen reuna pyöristyy hieman ja toinen jää teräväksi. Mutta tärkeintä tietenkin on, että lukkorenkaat ovat kunnolla urassaan! Koko keula on käytännössä näiden kahden lukkorenkaan varassa.
    Itsekin tein huollon hieman ennen Itsokin tapausta, eikä ole mitään hajua kummin päin ne tuli laitettua enkä myöskään tarkastanut asiaa jälkeenpäin. Onpahan tuo pysynyt kasassa...
    Team yöhöpinät

    Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.
    Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.

  11. #11
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Milliways, ravintola maailmankaikkeuden lopussa
    Viestit
    7.742
    Täällähän tämä - Haarukka petti ajossa (Tampere)


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Ohje ei anna ymmärtää, että kovin vaaralliseksi muuttuisi oli miten päin tahansa, kunhan on kunnolla urassaan. Näin siellä sanotaan (dual air huolto-ohjeesta)...
    Ohje on tainnut muuttua ja olisiko uudemmassa mallissa laadukkaampaa kamaa?


    itse itseäni lainaten:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zarni
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Itsok Katso viesti
    Nyt täytyy lukea manuaalia ja katsoa onko sielä tosissaan mainitaa tuosta lukkorenkaan oikeasta puolesta.
    Vanhemmasta manuaalista (s. 5) ainakin löytyy:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 2005-2006 Pike Reba Revelation Dual Air Service Guide
    ...install external retaining ring, sharp edge facing out, and check out to make sure retaining ring is secure in upper tube groove....
    En tainnut itsekään tuota sen kummemmin huomioida, kun huoltoa keulalle keväällä tein! Täytyneepä tarkistaa...
    Team yöhöpinät

    Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.
    Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.

  12. #12
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zarni Katso viesti
    Ohje on tainnut muuttua ja olisiko uudemmassa mallissa laadukkaampaa kamaa?
    Joo, voi hyvin olla. Toi mun lainaama ohje oli vuosimallia 2010.

  13. #13
    Liittynyt
    07/2010
    Viestit
    207
    Huh, kuulostaapa pahalta. Ohjeissa kyllä mainittiin tuosta terävästä reunasta, mutta en kiinnittänyt huomiota kumminpäin lukkorengas meni uraansa. Enkä kyllä enää jaksaisi purkaakaan keulaa. :S

    -Late

  14. #14
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    227
    Mielummin suosittelisin vaihtamaan koko lukkorenkaan.. huolsin oman keulani ja pistin vanhoilla renkailla kiinni. Kävi sitten niin, että meni joku tiiviste samalla ja pari päivää myöhemmin vaihdoin tiivisteet, samalla vaihdoin uudet renkaat kun tuli mukana - menivät paikalleen paljon jämäkämmin kuin nuo vanhat ja tuntuivat muutenkin asiallisemmilta.
    Noita renkaita varmaan saa irtotavaranakin jostain ruuvi&mutteri liikkeestä jos reban service kittejä ei jaksa ostaa.

  15. #15
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.685

    Huolto taajuus

    Hommasin ko. keulan männä viikolla. Vielä en ole päässyt kokeilemaan, kun levyjarru ei käynyt vanhalla adapterilla. Toivottavasti uusi Crc:stä tilattu käy...

    Mutta kysymys. Mitä tarkoittaa ohjekirjan 25 tunnin välein tehtävä huolto "Chance Speed Lube oil bath"?

    Tekeekö kukaan näitä välihuoltoja vai riittäkö vuosittainen "kokonaishuolto".

    Kiitos.

  16. #16
    Liittynyt
    12/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    737
    Tuo tarkoittanee pelkkää öljyn vaihtoa, koko keulaa purkamatta. "Change Speed Lube oil bath". Kirotusvirhe lienee alkuperäinen?

    Itse en omille keuloilleni ole koskaan tehnyt muuta huoltoa kuin öljyjen vaihdon, senkin vaihtelevalla välillä. Joskus on vaihdettu kerta vuoteen, joskus on menty useampikin vuosi samoilla kamoilla. Laitan kyllä aina ainoastaan laadukkaita öljyjä, sekin jeesaa vähän. Vaihdon tehdessä kannattaa huuhdella keula runsaalla öljyllä sisältä, hölskytellä vähän, kaataa poies ja laittaa vasta sitten uudet ja kiinni. Öljyt tietysti asianmukaiseen kierrätykseen, ja mieluusti nitriilikumihansikkaat kädessä tekee homman ni ei tuu turhia ihottumia.
    Anyone can do any amount of work provided it isn't the work she is supposed to be doing at the moment.

  17. #17
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Tuollainen lyhyt huoltoväli lienee jenkkien höpöhöpöä ja perustuu vain ja ainoastaan paikalliseen, äärimmäiseen kuluttajansuojaan.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  18. #18
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.685

    Kiitos

    Tuota vähän arvelinkin. Itekin järkeilin, että kerta vuoteen saa riittää, jos muuten toimii ok. Aika vainoharhainen tuo huolto-opas. Pitää ehdottomasti muistaa voidella poplockin vaijeri 25 tunnin välein

    Voihan noita tiivisteitä ja vaahtorenkaita vaihdella sitten talven pakkaspäivinä.

  19. #19
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    488
    Pitäisi tässä vaihdella Rebaan öljyt, mutta pitää vielä varmistaa että käyhän tuon voiteluöljyn asemaan tavallinen synteettinen moottoriöljy?

  20. #20
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Voiteluöljyksi voi laittaa ihan sitä samaa mitä laittaa vaimentimeen.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  21. #21
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    488
    Juu, tuolla Enduro fork sealsin sivuilla suosittelivat moottoriöljyä tuohon tarkoitukseen, joten laitoin sitä. Eihän tuolla järin suurta merkitystä luulisi olevan, mitä sinne laittaa. Jostakin olen kuullut, että tiivisteet turpoaa ym. kauheaa jos käyttää moottoriöljyä, mutta nythän se nähdään.

  22. #22
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    84
    Eilen havaittua: Reba SL Dual Airin positiivisen puolen liukuputken yläpään jutut oli irronnut eli ilmeisesti se dust seal -härpäke. Mistähän tuossa voisi olla kyse? Ei oo tietoo löytyykö Hämeenlinnasta huoltopaikkaa ja Tahkolle valmistautumisen piti alkaa tänään
    Pitääkö se kiikuttaa Hesaan tai Treelle johonkin huoltoon ja toivoa että saisi saman tien huollatettua vai onnistuisikohan saada jostain (tre, hki) liikkeestä osia ja huoltaa itse. Kai tuohon jotain uutta rojua tarvitaan kun tuolla lailla repsottaa?
    pelkoneu muokkasi tätä : 19.06.2012 at 12.15 Syy: negatiivinen olikin positiivinen...

  23. #23
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Ajettu kuivilla liukuputkilla, paina tiiviste takaisin paikalleen ja voitele keulaöljyllä tms.

  24. #24
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    84
    [QUOTE=Iglumies;1852322]Ajettu kuivilla liukuputkilla, paina tiiviste takaisin paikalleen ja voitele keulaöljyllä tms.[/QUOTE

    Pitääpä kokeilla tuota ensiapuna, voisiko olla oire jostain "vakavammasta" myös?

  25. #25
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Ajettu kuivilla liukuputkilla, paina tiiviste takaisin paikalleen ja voitele keulaöljyllä tms.
    Tämä on melko varmasti väärä vastaus. Todennäköisesti ilmakammiot ovat vuotaneet alajalkaan päin ja sinne kertynyt paine on pullauttanut tiiivisteet ylös.

    Kannattaa lisätä notkeaa voiteluainetta positiiviseen ilmakammioon, tehtaan jäljiltä siellä on vain vaseliinintapaista ainetta joka ei tiivistä kovin hyvin.

    - Tomi

  26. #26
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Voiteluöljyksi voi laittaa ihan sitä samaa mitä laittaa vaimentimeen.
    Voi, mutta ei välttämättä kannata jos on muitakin mahdollisuuksia. Reban vaimentimessa on oletuksena viskositeetiltaan 5W öljyä, joka sekin on liian tuhtia tavaraa jos pyöräilee talvella. Liukuputkien voitelu taas toimii paremmin kun öljy ei ole liian juoksevaa.

    - Tomi

  27. #27
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Tuskin sitä ilmaa pääsee vuotamaan alajalkaan hyvin voidelluista liukuputkista, kyllä tuo kuitenkin jossain vaiheessa avata kannattaa ja vaihtaa ainakin öljyt.
    Ensiavuksi lisävoitelu kuitenkin taitaa tehota.

  28. #28
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    84
    Tuli nyt sitten availtua koko paketti ja kasattua uudelleen vanhoilla tiivisteillä, saapi nähdä mikä on lopputulos

  29. #29
    Moikka,

    Hommasin wanhan Felt RXC 1 maastopyörän, jonka RockShox Reba keulapumput ovat täysin jumissa. Tuntuu, että toi lukitusnappi on ihan tunnoton, eikä se naksahda auki asentoon. Osaako joku neuvoa missä Helsingissä löytyy fillarikorjaamo, joka voisi korjata RockShox Reban pelittämään? Missä hintaluokassa korjaus yleensä on ollut?





    Kiitti vinkeistä :-)

  30. #30
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha74 Katso viesti
    Moikka,

    Hommasin wanhan Felt RXC 1 maastopyörän, jonka RockShox Reba keulapumput ovat täysin jumissa. Tuntuu, että toi lukitusnappi on ihan tunnoton, eikä se naksahda auki asentoon. Osaako joku neuvoa missä Helsingissä löytyy fillarikorjaamo, joka voisi korjata RockShox Reban pelittämään? Missä hintaluokassa korjaus yleensä on ollut?
    Fillariosa.fi

    Nyt vielä marraskuussa joku tarjouskin (ainakin minulle tuli mainos s-postiin).
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •