GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 106 / 217 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 56 96 104 105 106 107 108 116 156 206 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.151 - 3.180 / 6507

Aihe: Tahko lähestyy...Oletko valmis.

Mökki varattu, ilmoittautuminen 120 km:n matkalle hoidettu ja uusi runko fillariin sekä muut tarvittavat osat tilattu. Mies on sairaslomalla kun pannutuksen jäljiltä löytyi murtunut kylkiluu. Voisiko tämän valmiimmaksi tulla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eeppi Katso viesti
    Olisiko tulevana viikonloppuna pe 9. tai la 10.6. joku innokas lähtemään seuraksi 60km reitin kiertoon treenimielessä? Saattaa myös pe ilta käydä, ainakin osalle reittiä.
    Monelta perjantaina olisit menossa, minä voisin lähteä vaikka heti aamusta kun ei ole töitä. Mistäpäin ajelet tahkolle, itse olen kuopiossa ja täytyy varmaan tyttöystävälle auto jättää joka hankaloittaa kulkemista..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ossipoika Katso viesti
    Monelta perjantaina olisit menossa, minä voisin lähteä vaikka heti aamusta kun ei ole töitä. Mistäpäin ajelet tahkolle, itse olen kuopiossa ja täytyy varmaan tyttöystävälle auto jättää joka hankaloittaa kulkemista..
    Olisko se lauantai tai sunnuntai sulle mahdollinen? Perjantaina saapuminen menee alkultaan ja kyytiä en pysty tarjoamaan, koska muista kyytiläisistä johtuen autoon ei toista pyörää mahdu. Mies kyllä mahtuisi, mutta sekin yhteen suuntaan vain.. Mutta jos onnistut hankkiutumaan jotenkin viikonlopun aikana Tahkolle niin ilmoittele! Ja siis myös perjantaina n.klo 17 alkaen on jonkinlainen lenkki mahdollinen.
    --VO2Magnum

Kolme viikkoa tahkoon eikä tämän vuoden rengas spekulaatioita ole edes aloitettu...?
    No aloitetaan, tällä hetkellä alla pyörii racing ralph snake skininä ja 2,25 leveänä ja tulee pyörimään myös tahkossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juu-zo Katso viesti
    Kolme viikkoa tahkoon eikä tämän vuoden rengas spekulaatioita ole edes aloitettu...?
    Racing Ralph EVOt 2,25''.
    Itse tässä hieman panikoin, että otanko 2 juomapulloa vai Camelbakin... Ideoita???
    Ensimmäinen kerta Tahkolla ja haluan hyvän ajan mitä parantaa ensi vuonna.
    - Numismaatikko -

Juomapullot tippuu alamäissä. Se on nähty. Camelbak on oikea valinta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juu-zo Katso viesti
    No aloitetaan, tällä hetkellä alla pyörii racing ralph snake skininä ja 2,25 leveänä ja tulee pyörimään myös tahkossa.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FRE_A_K Katso viesti
    Racing Ralph EVOt 2,25''.
    Itse tässä hieman panikoin, että otanko 2 juomapulloa vai Camelbakin... Ideoita???
    Ensimmäinen kerta Tahkolla ja haluan hyvän ajan mitä parantaa ensi vuonna.
    Rocket Ron Evo PaceStar TL-Readyt 2,25" litkutettuna. Otan myös varakiekot mukaan, missä Dirty Dan Evo PaceStar TL-Readyt 2,0" sisureilla, jos on aihetta varautua muta-Tahkoon. Selässä kulkee Camelbak.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Itsellähän starttaa tänä vuonna kahdeksas peräkkäinen Tahko ja vaikka vasta viime vuonna aloitin aikuisten matkat (vrt "puolikas"). Ajoin aluksi camelbakilla mutta maantiereenin myötä alkoi ahistamaan kovasti ja siirryin pulloihin. Mulla ei ole kertaakaan pudonnut yhtään pulloa, vaikkakin olen kyllä unohdellut niitä taukopaikkojen pöydille. Erit viime vuoden 120:llä iski melko täydellinen kooma ja huonostihan siinä kävi. Jos se reppu ei selässä ahista niin onhan se kivampi juoda vauhdissa. Etenkin jos olisi lämmin niin tasainen nesteensaanti ei ole pahitteeksi.

E: Edessä Rallirane 2.25 ja takana Nobby Nic 2.25 molemmat Stanilla litkutettuna. Vai oliko ne toisinpäin?

Edessä rocket ron 2.1 ja takana x-king rs 2.25.

joo valmis... siiderit kylmässä jo jääkaapissa

Valmis ollaan, vanteet on Saksassa (ei vielä kasattu, toimitusaika avoin), kammet pöydällä (keskiölaakeri jossakin kaupassa, en tiedä missä), kunto sitä tai tätä mutta hotellista huone varattu jo viime vuonna.

Muutama kommentti reitistä.

Juu olin salaa kolme päivää Tahkoamassa. Golden reesortin ja Nilsiän välinen pätkä tosiaan on muuttunut. Tuttu peruspolku on suoraan sanottuna osan matkalta räjäytetty ilmaan. No tosin korvava reitti on hieman ylempänä, mutta ei niin nopea kuin se entinen. Leveää latupohjaa tosin. Nilsiästä Kinahmille ei ole tapahtunut mitään uutta. Se tiepätkä ennen kinahmi jyrkkää loppunousua oli nyt entistä paremmassa kunnossa. Aikaisempina vuosina tiellä oli "juoksuhiekkaa" joka hieman jarrutti menoa mutta ainakaan nyt sitä ei ollut, varmaan viimepäivien sateet oli tiivistäneet tien.
    Muutokset alkaa sitten kinahmin toiseen nousuun ennen "taivaan portteja" eli se jyrkkä polkuosuus oli kaivinkoneella taputeltu uuteen uskoon. Nyt se pohja oli ihan OK kunnossa, mutta auta armias jos se pehmenee sateiden myötä. Eli nautinto lisääntyy huomattavasti kun pohja pettää alta. Toivotaan semikuivaa keliä kisan ajaksi. Kinahmilta tullaan alas varpaisjärventielle joka on perinteisessä kunnossa. Lähdettäessä Tarppisen tien lenkille on maisema muuttunut. Moto oli metsässä töissä ja tietenkin polku oli tukossa (puut pätkitty polulle). En ymmärrä metsänhoidosta tuon taivaallista mutta näyttää siltä että kun ajokone ajaa puut pois on se tarppisen alun tekniikkapainotteinen osuus varmasti "tärvelty". Toivottavasti olen väärässä. Tarppisen loppuosuus on hyvässä kunnossa.

Lähdettäessä tahkon perälenkille (viimeiset 20 km) alku on hyvässä ja nopeassa kunnossa, mutta sitten seuraa järkytys. Eli siltä viimeiseltä taukopisteeltä lähdettäessä (vohvelit syötynä) maisema on muuttunut eli se 100 vuotias metsä on hakattu pois ja koko aukku on revitty tuhannen paskaksi. Niin ja se todella nopea (ja aivan upea) alamäkipolku on taas taputeltu kaivinkoneella myös tuhannen paskaksi. Nyt se oli hyvässä kunnossa mutta jos tulee vettä vähänkin enemmän niin pahoin taas pelkään että pohjat pettää alta. Ennen tahkonmäentielle tuloa siinä notkossa oli ennen muistaakseni kunnon silta ja tahkonmeäntielle pääsi ajamaan ihan täyttä vauhtia. Nyt joku reipasotteinen vanhaisäntä oli ihan varta vasten hilannut kaivinkoneen tähän kohtaan ja KAIVANUT koko sillan pois. Nyt siinä kohtaa oli noin 5 metriä leveä ja noin metrin syvä kuoppa/tai joku metsäojan tapainen. Mitään metsänhoidollista järkevää selitystä en tälle kuopalle kyllä keksinyt.
    Täytyy kyllä sanoa että tätä kaivantoa mietin ja ihmettelin useamman minuutin ääneen manaten. Loppunousu tahkon päälle oli hyvässä kunnossa.

Tässä lyhyt selostus reitin muutoksista sillä oletuksella että itse tapahtuman aikaan kuljetaan samaa rataa kuin viimevuonnakin.

Racekingeillä (2,2" RS tai SS lateksisisureilla) taidetaan mennä 60km, ellen innostu hankkimaan Rakettironeja ja litkuttamaan niitä.

-Lauri
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ARJ Katso viesti
    Muutama kommentti reitistä.....

Lähdettäessä tahkon perälenkille (viimeiset 20 km) alku on hyvässä ja nopeassa kunnossa, mutta sitten seuraa järkytys. Eli siltä viimeiseltä taukopisteeltä lähdettäessä (vohvelit syötynä) maisema on muuttunut eli se 100 vuotias metsä on hakattu pois ja koko aukku on revitty tuhannen paskaksi. Niin ja se todella nopea (ja aivan upea) alamäkipolku on taas taputeltu kaivinkoneella myös tuhannen paskaksi. Nyt se oli hyvässä kunnossa mutta jos tulee vettä vähänkin enemmän niin pahoin taas pelkään että pohjat pettää alta. Ennen tahkonmäentielle tuloa siinä notkossa oli ennen muistaakseni kunnon silta ja tahkonmeäntielle pääsi ajamaan ihan täyttä vauhtia. Nyt joku reipasotteinen vanhaisäntä oli ihan varta vasten hilannut kaivinkoneen tähän kohtaan ja KAIVANUT koko sillan pois. Nyt siinä kohtaa oli noin 5 metriä leveä ja noin metrin syvä kuoppa/tai joku metsäojan tapainen. Mitään metsänhoidollista järkevää selitystä en tälle kuopalle kyllä keksinyt.
    Täytyy kyllä sanoa että tätä kaivantoa mietin ja ihmettelin useamman minuutin ääneen manaten. Loppunousu tahkon päälle oli hyvässä kunnossa.

Tässä lyhyt selostus reitin muutoksista sillä oletuksella että itse tapahtuman aikaan kuljetaan samaa rataa kuin viimevuonnakin.
    Tuo yllä kuvattu avohakkuu näkyy tässä hezen kuvaamassa videossa 3.30 kohdalla.
    http://www.youtube.com/watch?v=aaJNLfgC5GY&feature=plcp

Kävimme la 9.6 ajamassa Tahkon reitin ja samanlaisia havaintoja&mietteitä myös täällä.

Renkaat oli mustat ja pyöreet...
    usko juntunen muokkasi tätä : 10.06.2012 at 18.00 Syy: kalenterin päivitys

Tahkolle on tarkoitus mennä ensimmäistä kertaa. Ilmoittautuminen on hoidettu 9.40 60 km matkalle. Olen lueskellut näitä foorumin keskusteluja välillä vähän aprikoiden. Itsellä kun maastopyöräily on vasta vuoden mittainen harrastus. Takana on tosin useita vuorokauden (24 h ja kuinka pitkälle pääsee) suorituksia fillarilla, hiihtämällä ja vaeltamalla, sekä kohtuullisen huolellinen paneutuminen kestävyys- ja ravintovalmentautumiseen ja valmentamiseen. Vuoden alusta on treeni ollut jo todella huolellista ja myöhäisen kevään jälkeen myös maastoon on päässyt itseään kolhimaan. Vastatkaapa asian harrastajat muutamaan kysymykseen:
    1. Kuinka teknisiä Tahkon laskut pahimmillaan ovat? Tutkin rataprofiilia, ja huomasin, että ainakin jyrkkyyttä tuntuu riittävän. Vastaako jyrkkyys Rukan kisarinnettä? Polun teknisyys Konttaisen polkua Karhunkierroksella? J
    2. Mitä fillarilta vaaditaan? Itse hankin pyörän kokeneelta kuskilta, joka on ajanut sillä kertomansa mukaan pari vuotta sitten alle 3.20. Pyörä on tällainen: http://images.search.conduit.com/Ima...&start=0&pos=2 Etupään jousto on siis vain 80 mm.
    3. Kuinka välttyä mahdollisimman hyvin rengasrikolta? Minulla olisi tarkoitus ajaa kisa sisusrenkaallisella Continentalin Raceking 2.2 kumilla. Onko se muutoin miten sopiva esimerkiksi kuvioltaan?
    4. Mikä on ylipäätään Tahkon tapaisessa maastossa paras lukkopedaalin tiukkuus? Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta kysynpä silti. Jos tekniset pätkät vaativat usein jalkautumisen, onko tällä siihen merkitystä?

Tässäpä o nnäin aluksi aikaisen aamun tunteina mieleen tulleita kysymyksiä.

1) Pahin lasku on se löysähiekkainen loppulasku, josta selviää, kun ajaa niin hiljaa, että jarrutettaessa pyörällä on mahdollisuuksia pysähtyä. Itse ajan aika kontrolloidusti jarruilla, siinä ei mun DH taidoilla mitään voita. Muut laskut on maastossa ja kohtuu helppoja olettaen että ei yritä tehdä nopeusennätyksiä ja jotain maastokokemusta löytyy ja pitää painom takana. Kinahmi 1 jälkeen on muutama porras, joista menee kyllä jos ajaa paino riittävän takana. Mitään superteknistä ei reitillä ole. Pääosin pääsee ajamalla vaikka olisi aika turisti maastoajossa.

2) Kyllä anthemilla reitin ajaa. Kyseessä ei ole alamäkienduro tai DH kisa.

3) Rengasrikoilta välttyy, kun välttelee leikkaavat kivet :P Race king ei ehkä ole se rengas jonka tuoreelle maastokuskille laittaisin alle. Sillä kyllä pärjää kun on taitoa ajaa. Toisaalta reitin monet kohdat on sellaisia että tuon typpisellä rullaavalla renkaalla on vahvoilla vauhdin suhteen. Itse kyllä laitan karkeampinappulaiset renkaat alle. Pehmeät hiekkapätkät ja löysä sora on myrkkyä jos renkaassa ei ole nappuloita. Samoin sade ja kura ei ole race kingin vahvuuksia. Renkaan kylkien paksuus, paineet ja kuskin paino määrittelee sitä, kuinka varomattomasti sillä voi ajaa.

4) Tiukkuus riippuu omista mieltymyksistä. Itse nään asian niin että teknisissä paikoissa tulee vähemmän ongelmia jos pedaalit pysyy kiinni eikä aukeile kesken karkeloiden.

Edituhelin sekoilee.

Itse joutunut vähän keventelemään harjoituksia, kun ei tuntunut palautuvan, nyt kulkee taas vähän paremmin. Alkuperäinen ajatus oli tänä vuonna suoriutua 120Km matkasta, mutta tunnustin tosiasiat ja päivitin itseni 60Km matkalle.

Toivottavasti säät suosivat!

Ai niin, Racing Ralphit edessä ja takana. Ellei sitten jotain muuta, mutta ainakin nyt näillä mennään.

/Tomppa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ottojussi Katso viesti
    Viime vuonna testasin välitystä yhdellä kierroksella ja tänä vuonna taidetaan mennä samalla eli 29-pyörässä 32-20. Samalla itseasiassa mentiin viime syksyn Kajaanin SSSM:t. Seuraavalle kerralle jätetään sen verran parantamisen varaa, että tällä kertaa mennään vielä tämä 2-kierroksen reissu joustokeulan kanssa löysäillen.

Ehtiikö tuommosella välityksellä toiselleki kierrokselle? Pitäisi itekin laittaa "varman päälle" -välitykset kahen kiekan punnerrukselle, kun ei oikein nuita kilometrejä ole ehtiny liikoja kertyä vielä tälle kesälle..

Rengaskeskusteluun pitää todeta, että edessä ja takana 2.25 ardentit.. jonkunsortin aivopieru kävi viime kesänä tilaillessa.tarkotus oli kyllä hankkia ne 2.4:set, että ois vähän ilmatilaa suojana.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti äss Katso viesti
    Ehtiikö tuommosella välityksellä toiselleki kierrokselle? Pitäisi itekin laittaa "varman päälle" -välitykset kahen kiekan punnerrukselle, kun ei oikein nuita kilometrejä ole ehtiny liikoja kertyä vielä tälle kesälle..

Rengaskeskusteluun pitää todeta, että edessä ja takana 2.25 ardentit.. jonkunsortin aivopieru kävi viime kesänä tilaillessa.tarkotus oli kyllä hankkia ne 2.4:set, että ois vähän ilmatilaa suojana.
    Viime vuonna ajoin alle yöajon vaihteellisella täysjoustolla ja aamulla lähdin sitten klo 10 lähdössä kiertämään toista kierrosta täysjäykällä 29 sinkulalla. Ensimmäinen ja ainoa tekninen vika sattui heti lähtöviivan jälkeen ja olin sitten hetken aikaa koko joukon viimeinen. Sitten retkeilyvauhtia koko kierros jokaisella huoltopaikalla pysähtyen (+ sillä ylimääräisellä olutpisteellä ennen Kinahmi 2:sta) ja maalissa suunnilleen ajassa 4.50.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ReLe Katso viesti

3) Rengasrikoilta välttyy, kun välttelee leikkaavat kivet :P Race king ei ehkä ole se rengas jonka tuoreelle maastokuskille laittaisin alle. Sillä kyllä pärjää kun on taitoa ajaa. Toisaalta reitin monet kohdat on sellaisia että tuon typpisellä rullaavalla renkaalla on vahvoilla vauhdin suhteen. Itse kyllä laitan karkeampinappulaiset renkaat alle. Pehmeät hiekkapätkät ja löysä sora on myrkkyä jos renkaassa ei ole nappuloita. Samoin sade ja kura ei ole race kingin vahvuuksia. Renkaan kylkien paksuus, paineet ja kuskin paino määrittelee sitä, kuinka varomattomasti sillä voi ajaa.
    Kertokaas sit amatöörille mikä rengas vois olla semmonen yleispätevä rengastus tahkolle ja muualle?
    Rullaavuus ja kestävyys ainakin omasta mielestä on hyvinkin oleellista

Jotenkin tuntuu, että meitä ensikertalaisia pelotellaan ylitsepääsemättömällä reitillä ja lähes varmalla renkaiden puhkeamisella...
    Itse en ole vielä saanut muutaman tuhannen kilometrin aikana 95g Schwalben sisureita puhki vaikka missä kivikossa on päästelty
    Racing Ralpheilla.

Noh, varakumeksi mukana silti matkaan.
    - Numismaatikko -

Ei se tahko mikään ylivoimanen ole. Alussa ei kannata kuitenkaan intoilla liikaa, koska polkeminen alkaa puolen matkan jälkeen. Itsellä painoa noin 70 kg ja neljänä kertana tahkolla ei ole rengas puhjennunna, eikä ne kyllä puhkeile muutenkaan lenkeillä. Jos kuivaa, renkaina varmasti racing ralph ihan hyvä. Itellä ollu renkaina mm. nokian nbt/nbx litet ja maxxis monorail. Pito kyllä riittää jos on kuivaa. Märällä asiat tietenkin mutkistuvat.
    OTB in memories

Mää lupasin ittelleni '09 että ei enää koskaan kahta kierrosta täysjäykällä patarautasinkulallani. Taas mennään ja vielä selvinpäin ilmoittautuneena. Ei tarvi paljon rengasvalintoja tai muita finessejä miettiä. Ainoastaan vitutus on taattu.
    Fuck e-bikes
    Fuck Strava
    Fuck tubeless

Tänään aloitin valmistautumisen Tahkon 60 kilometrin kierrokselle. Eiköhän tässä 4 kuukauden lepäilyn jäljiltä vielä alle 4 tunnin kuntoon päästä.
    Pyöräilyseura Velo Saimaa ry

Pyöräilyn puolesta Mikkelissä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Matti H Katso viesti
    Mää lupasin ittelleni '09 että ei enää koskaan kahta kierrosta täysjäykällä patarautasinkulallani. Taas mennään ja vielä selvinpäin ilmoittautuneena. Ei tarvi paljon rengasvalintoja tai muita finessejä miettiä. Ainoastaan vitutus on taattu.
    Hyvä päätös. Vähän samankaltaisia ajatuksia itselläkin, vaikka viime vuoden Tahkon jälkeen vannoin ettei ikuna enää pitkiä lenkkejä... Noh, maalissa fiiliksen määrä on sitä korkeampi, mitä enemmän kierrosten aikana ketuttaa Tsempit koitokseen Matti!
    Pinehill Extreme 15.-16.5.2020/ Tampere
    -300 km opastettua maastoajoa!
    Lisätiedot:
    pinehill.fi/mtb

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MPetäjämäki Katso viesti
    Hyvä päätös. Vähän samankaltaisia ajatuksia itselläkin, vaikka viime vuoden Tahkon jälkeen vannoin ettei ikuna enää pitkiä lenkkejä... Noh, maalissa fiiliksen määrä on sitä korkeampi, mitä enemmän kierrosten aikana ketuttaa Tsempit koitokseen Matti!
    Kuin myös! Sullahan on hyvä treeni tulossa vähän pidempään kisaan...
    Fuck e-bikes
    Fuck Strava
    Fuck tubeless

Kuin myös! Sullahan on hyvä treeni tulossa vähän pidempään kisaan...
    Kunhan ei sinne ylikunnon puolelle menisi..

Ja kun näitä rengasasioitakin on käsitelty, niin Tahkolle viimevuotisilla spekseillä: eteen X-King racesport ja taa RK protection vastaanottamaan pahimpia kiviä. 2.2 tuumaisina..
    Pinehill Extreme 15.-16.5.2020/ Tampere
    -300 km opastettua maastoajoa!
    Lisätiedot:
    pinehill.fi/mtb

Mukavan lämmin ja kostea alkukesä on pitänyt huolen siitä, että itikoita riittää. Eilisellä lenkillä olisi ollut hyttysverkko suun edessä tarpeen, tosin kaikesta niellystä saanee proteiinitankkauksen. Aamun lehden mukaan hyttyskarkotteet ovat päässeet loppumaan täkäläisistä kaupoista.

Varmaankin paarmapopulaatio on tänä vuonna totuttua runsaampi.

Loppuyhteenvetona: harjoiteltu on, pyörä on kunnossa, siedätyshoito itikoita vastaan on ollut säännöllistä eli valmis olen ja tavoitteena on alle 150 keskisyke ensimmäistä kertaa.

Ensikertalaisille: kaksi viimeisintä olen ajellut pieninappulaisilla Bontrager XDX 2,1 kumeilla, jotka ovat yleisen mielipiteen mukaan aivan surkeat. Hyvin noilla on pärjännyt jo kolmatta kesää kaikissa olosuhteissa, myös märällä. Pitää vain osata ajaa ja lukea maastoa. Nopeat ne ainakin ovat.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Raakaa ajoa vaan !
    ÖRM 2021

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •