FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 98 / 239 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 48 88 96 97 98 99 100 108 148 198 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.911 - 2.940 / 7160

Aihe: Pyöräprojekti

  1. #2911
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    PK-seutu
    Viestit
    350
    Kiitokset vastanneille Pistin fillarisuositus-puolelle oman ketjun pystyyn, jossa metsästän pieniä maantie- ja cyclocrossrunkoja. Saas nähdä, palaanko vielä joskus tähän ketjuun oman projektini kanssa

  2. #2912
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Ulvila
    Viestit
    409
    Kyllä sitä halvalla saa cyklonkin kasaan kun jaksaa kytätä tarjouksia. Näistä alkoi mun CX-projekti:

    Kiekot: Shimano Ultegra WH-R601, 197 €
    Kahvat: Shimano 105 ST-5703, 169 €
    Runko: Scott Cross Comp 2007, 121 €
    Kammet: Shimano 105 FC-5603, 59 €
    Keula: Specialized Crux (carbon), 60 €

    Kaikki osat uusia. Jos olisin ollut vähän nopeampi, niin Saldenilta olis saanut ylivuotiset Ultegra -kahvatkin 99e (ilman vaijereita tosin).

  3. #2913
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Toisaalta elinkaariajateltuna itse kasaamalla voi päästä halvemmalla vaikka alkukustannukset onkin lähes 100% varmasti kalliimmat kuin valmiissa pyörässä. Kun osat valitsee huolella niin tarvetta niiden päivittämiseen ei (välttämättä) ole niin paljoa kuin valmiin "pakettipyörän" osissa.
    Toisaalta taas yrityksen ja erehdyksen kautta tulevia virheostoksia voi tulla ellei ole rautaista ammattitaitoa taustalla ja tietää tasan tarkkaan mitä hakee. Jos miettii vaikka yksinkertaisia ajoasentoon ja ajotuntumaan vaikuttavia osia - ohjaustankoa, ohjainkannatinta ja satulatolppaa. Ohjaustangon leveyden ja kulmat pystyy vielä joten kuten veikkaamaan jos on joku vastaava kapistus vanhassa pyörässä, mutta ohjainkannattimen valinta voi mennä aika vaikeaksi jos runko on mitoiltaan vieras. Sama juttu satulatolpan muotojen kanssa - onko se suora vai onko setbackia jne.

    Tuollaisten sovitusongelmien kiertäminen onnistuu kun laittaa jäitä hattuun, suunnittelee huolella ja ostaa palikoita vähän kerrallaan eikä koko läjää samassa paketissa Saksasta. Kuitenkin joku "ylimääräinen" palikka saattaa jäädä hyllylle kun pyörä on valmis, samaan tapaan kuin sen valmispyöränkin kanssa sitten kun päivityskierre alkaa.

  4. #2914
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Kyllä yhden pyörän verran täytyy aina olla osia kotona, totesin tämän taas kerran, kun sattui sopiva Society runko kohdalle (tuossa muutama viesti ylempänä)
    Kuvaa ei voi vielä laittaa noista sovitusosista, mutta jahka saan oikean keulan...

  5. #2915
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Nakkila
    Viestit
    460
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Kyllä yhden pyörän verran täytyy aina olla osia kotona, totesin tämän taas kerran, kun sattui sopiva Society runko kohdalle (tuossa muutama viesti ylempänä)
    Kuvaa ei voi vielä laittaa noista sovitusosista, mutta jahka saan oikean keulan...
    Mikäs sen hienompaa kun vapaapäivänä rassailla fillareita. Itse eilen ruuvailin Sunnin atomeiksi ja samalla puunasin palikat pöydälle riviin.
    Sitten Ragley telineeseen ja palikoita kiinni. Niin ja tarratkin sai itse liimailla

    Näin kun tekee, niin jatkossa se vaatii vain pienen kipinän kun alkaa taas vaihtamaan osia rungosta toiseen. Aina on rassaamista, jos vaan haluaa Vaikka eihän tuommoinen transplaatio juuri paria tuntia enempää vie vaikka rauhassa touhuaa.
    Tosin, nyt jo vaikuttaa siltä että toi Ragley on mun the jäykkäperä joten Sunnin kohtalo on mikä lie...
    PoriMTB
    MKVOLII contributor #26

  6. #2916
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Ulvila
    Viestit
    409
    Joo kyllä sitä ainakin stemmejä pitää olla useampi, niitä kun saa jo parilla kympillä. Ja sitten kun sopivat mitat löytyy niin voi satsata johonkin hipompaan ja myydä ylimääräiset. Sama satulatolppien kanssa. Säätämistähän siinä tulee, mutta sehän on juuri pyöräprojektin suola

  7. #2917
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Riihimäki
    Viestit
    184
    Ekat tyypit ajettu. Seuraavaksi jarruletkujen ja vaihdevaijerin kimppuun.


  8. #2918
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    139
    Ja hanki joku Jaguaari merkki tohon kylkeen.. Toi vihree yksinään ei toimi, ei edes neessä legendaarisissä 'British Racing Green" värisissä urheiluautoissa.. vitsi vitsi

  9. #2919
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    290
    Jotain tekemistä sadepäiviksi.


  10. #2920
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Uomo Katso viesti
    Jotain tekemistä sadepäiviksi.
    Aina vaan enemmän kaduttaa, kun menin myymään oman Raleighini. Näenkö väärin, vai puuttuuko etuvaihtajasta puolet?

  11. #2921
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    290
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohnFr Katso viesti
    Aina vaan enemmän kaduttaa, kun menin myymään oman Raleighini. Näenkö väärin, vai puuttuuko etuvaihtajasta puolet?
    Ihan oikein näet. Mutta ei tässä projektissa tarvitakaan vaihtajia.

  12. #2922
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    232
    kun olen nyt kasaamassa itselleni kaupunkisinkulaa on-onen macinato runkoon jonka taka spacing on ilmoitettu 120mm, ja olen kovasti laittamassa siihen fsa f.gimondi singlespeed chainsettiä 48hampaista, ja macinaton ilmoituksessa muistaakseni suositellaan 103mm jis keskiötä ja fsan sivuilla 110mm keskiötä, niin voisiko joku kertoa olisiko mun mahdollista laskea ketjulinja jotenkin valmiiksi, jolloin saisin ostaa ja asentaa kerralla oikean mittaisen keskiön ja nauttia suorasta ketjulinjasta??? niin ja suomentaa se ketjulinja että onko se niinkun matka pyörän keskiosasta ketjun keskelle sivuttaissuunnassa vai miten se nyt menee??
    Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

  13. #2923
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    43
    Aina pitää joku pyörä olla rojektissa, ja kun dolani valmistui ni piti keksii jotai. Ahaa! vaihdepyörä maantielle puuttuu. Succistelu ja täysii meneminen ei niin kiinnostanu, joten kasataa sit retkipörä. surly cc koossa 52. Tästä lähetään.


  14. #2924
    Letkut lyhentämättä, jumalaton spaissaripino, kiekot lainassa rovvan pyörästä ja renkaat varaston seinältä. CRC:n ja Rosen sekoilusta johtuen mm. kiekkojen kilkkeet ovat vielä matkalla. Kasailin nyt tuohon malliin, että kehtaa huomenna luovuttaa tuoreelle ylioppilaalle.



    #1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja

    There can be only one.

  15. #2925
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Joensuu
    Viestit
    43
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti groovyholmes Katso viesti
    kun olen nyt kasaamassa itselleni kaupunkisinkulaa on-onen macinato runkoon jonka taka spacing on ilmoitettu 120mm, ja olen kovasti laittamassa siihen fsa f.gimondi singlespeed chainsettiä 48hampaista, ja macinaton ilmoituksessa muistaakseni suositellaan 103mm jis keskiötä ja fsan sivuilla 110mm keskiötä, niin voisiko joku kertoa olisiko mun mahdollista laskea ketjulinja jotenkin valmiiksi, jolloin saisin ostaa ja asentaa kerralla oikean mittaisen keskiön ja nauttia suorasta ketjulinjasta??? niin ja suomentaa se ketjulinja että onko se niinkun matka pyörän keskiosasta ketjun keskelle sivuttaissuunnassa vai miten se nyt menee??
    Keskiön mitta on se, mitä valmistaja suosittelee. Ainoa asia mikä rungon valmistajan infosta kiinnostaa noin yleensäkin on keskiömuhvin mitta ja kierteen tyyppi.

  16. #2926
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Immalanjärven kylä
    Viestit
    1.185
    Loppu kesän pikaprojekti jämäosista.

    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

  17. #2927
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo, Tapiola
    Viestit
    217
    No nyt on jo riittävän pieni kuva.

  18. #2928
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    135
    Nyt starttasi minun ensimmäinen projekti. Tarkoitus herättää henkiin romukasasta pelastettu vuosituhannen vaihteen Tunturi equillar. Alkuperäisestä joustokeulasta ei ole enää mihinkään, olisiko teillä mielessä millainen jäykkä teräskeula olisi sovelias tuohon aihioon. Olin mittaavinani että tuon vanhan keulan axle-to-crown mitta olisi noin 44 cm.

  19. #2929
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti larppa Katso viesti
    No nyt on jo riittävän pieni kuva.
    Repesin.

  20. #2930
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kianto Katso viesti
    Nyt starttasi minun ensimmäinen projekti. Tarkoitus herättää henkiin romukasasta pelastettu vuosituhannen vaihteen Tunturi equillar. Alkuperäisestä joustokeulasta ei ole enää mihinkään, olisiko teillä mielessä millainen jäykkä teräskeula olisi sovelias tuohon aihioon. Olin mittaavinani että tuon vanhan keulan axle-to-crown mitta olisi noin 44 cm.
    On One cromo 26er fork

    Tuollainen oli omassa Tunturin maasturissa aikoinaan.

  21. #2931
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    310
    Tarvitsen pyörän kauppareissuja varten. Löysin sinkula-aihion roskiksesta. Mitä osia tähän tarviin?



    Kuvassa tarkotuksella vaan takaosastoa, koska edessä oleva 52 (plus joku pienempi) eturieska jää olemaan, etuvaihtajan toki heivaan. Sinkulakitti? Ostettu vai teenkö ite? Minkälainen ratas jos teen ite? bmx ratasko tms? Minkälaiset kettingit?

    6-pykäläinen shimano 600 vaihtaja tossa takana on, en usko että on kasettipakka.

    Ei ole tarkotus tehdä viimosen päälle hienoa, muuten se pöllitään kaupan pihasta. Toimiviva arkipyörä siis. Miten pääsisin helpoimmalla? En ole kovasti tuohon vielä keskittynyt, mitä nyt suoran stongan vaihdoin.

  22. #2932
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902


    Nyt alkaa olemaan projekti enää pelkkää ajoa vailla.

  23. #2933
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Mikkeli
    Viestit
    919
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol Katso viesti
    Tarvitsen pyörän kauppareissuja varten. Löysin sinkula-aihion roskiksesta. Mitä osia tähän tarviin?



    Kuvassa tarkotuksella vaan takaosastoa, koska edessä oleva 52 (plus joku pienempi) eturieska jää olemaan, etuvaihtajan toki heivaan. Sinkulakitti? Ostettu vai teenkö ite? Minkälainen ratas jos teen ite? bmx ratasko tms? Minkälaiset kettingit?

    6-pykäläinen shimano 600 vaihtaja tossa takana on, en usko että on kasettipakka.

    Ei ole tarkotus tehdä viimosen päälle hienoa, muuten se pöllitään kaupan pihasta. Toimiviva arkipyörä siis. Miten pääsisin helpoimmalla? En ole kovasti tuohon vielä keskittynyt, mitä nyt suoran stongan vaihdoin.
    Vanha pakka on kierrepakka. Ja ruosteesta päätellen aivan hiivatin tiukassa kiinni.
    Ei tarvitse tehdä muuta kuin vaihtajat mäkeen ja rataspakan tilalle bmx vapaaratas.
    Jos nyt on maantietanko kiinni niin sitäkään ei tarvitse vaihtaa. Tee siitä bullhorn tanko. Paljon mukavampi kuin suora tanko.
    Cycling El Burro
    Hitaasti mutta epävarmasti.

  24. #2934
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Terwis Katso viesti
    Vanha pakka on kierrepakka. Ja ruosteesta päätellen aivan hiivatin tiukassa kiinni.
    Ei tarvitse tehdä muuta kuin vaihtajat mäkeen ja rataspakan tilalle bmx vapaaratas.
    Jos nyt on maantietanko kiinni niin sitäkään ei tarvitse vaihtaa. Tee siitä bullhorn tanko. Paljon mukavampi kuin suora tanko.
    Tai jos vielä roisimman vaihtoehdon haluaa niin senkun jättää pakan paikalleen, heittää vaihtajat vaihtajat hiivattiin ja lyhentää ketjut sopiviksi. Ajelee sitten sillä välityksellä millä ketjulinja on about suora (joka tietysti kannattaa tsekata ennen kuin sitä ketjua pätkii).

  25. #2935
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Hämptön
    Viestit
    168
    e:tuplaviesti

  26. #2936
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Hämptön
    Viestit
    168
    Pyöräprojektin aloittaminen kiinnostaisi. Nykyinen täysjoustomaasturi (Radon qlt) on ihan ok, mutta jotain parempaa tekisi mieli. Ajelu on itsellä aika xc-tyyppistä ja ainakin maraton-kisoja tulisi ajeltua jokunen vuodessa. Tuohon Radoniin on tullut kuitenkin päivitettyä palikkaa ja vaihdeltua kuluvia osia, joten suurin osa komponenteista olisi varmaankin vielä käyttökelpoisia. Runko on kuitenkin itsessään jo melko vanha ja itseasiassa aika painavakin. Tämä runko on siltä aikakaudelta ettei valmistuksessa ole käytetty mitään hienouksia. Niinpä olenkin pohtinut mahdollisuutta siirtää osat uuteen runkoon parilla pikku päivityksellä.

    Mitä käytännössä tulee ottaa huomioon osien yhteensopivuudesta eri runkoon? Meneekö kiekot, vaihtajat, jarrut, jne aina heittämällä eri runkoihin? Toisaalta, mitä runkoa suosittelisitte? Budjetti on rajallinen, joten se rajaa vaihtoehtoja.

    Torilta olen katsellut ja ostatellut ko. yksilöä, joka lienee vielä myynnissä: http://fillaritori.com/viewtopic.php?f=12&t=6780
    Saksan maalta saisi Sparkin alurungon kohtuu edukkaasti: http://www.bike-components.de/produc...ell-2009-.html

    Kommentteja noiden runkojen erosta/järkevyydestä projektirungoiksi? Saakohan ko. alurungoista kisakelpoista peliä aikaan XT/Reba-tason palikoilla..

  27. #2937
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Kuvia ei vielä ole kun ei ole pyöräkään vielä mun luona, mutta projektiksi on tulossa Panasonic maantiepyörä. Tyyppiä en nyt millään muista mutta alkuperäisessä kunnossa se on. Vanteiden rihtausta, uutta rengasta ja muuta pientä säätämistä eli koko pyörä käydään jokaista laakeria myöden läpi.
    Kehtaisko sillä lähteä uudempien maantiepyörien kanssa samalle viivalle.

  28. #2938
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo, Tapiola
    Viestit
    217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arisaast Katso viesti
    Mitä käytännössä tulee ottaa huomioon osien yhteensopivuudesta eri runkoon? Meneekö kiekot, vaihtajat, jarrut, jne aina heittämällä eri runkoihin? Toisaalta, mitä runkoa suosittelisitte? Budjetti on rajallinen, joten se rajaa vaihtoehtoja.

    Torilta olen katsellut ja ostatellut ko. yksilöä, joka lienee vielä myynnissä: http://fillaritori.com/viewtopic.php?f=12&t=6780
    Saksan maalta saisi Sparkin alurungon kohtuu edukkaasti: http://www.bike-components.de/produc...ell-2009-.html

    Saakohan ko. alurungoista kisakelpoista peliä aikaan XT/Reba-tason palikoilla..
    Yhteensovitettavia palikoita on keula, takaiskari, putkiosat (stemmi, ohjaustanko, satulaputki) satulaputken kiristyspanta, etuvaihtaja (ylä-/alaveto ja kiinnitys), keskiölaakeri, ohjainlaakeri, vanteet (navan leveys)

    Keula: kaulaputken halkaisija 1 1/8" vs tapered ja kaulaputken pituus riittävä emputken pituuteen nähden ja keulan todellinen mitta (axel-crown) jotta geometria pysyy suunniteltuna
    Takaiskari: Pituus. Molemmissa ehdottamissasi tosin tulee mukana
    Stemmi: kulma ja pituus uuden rungon geometriassa
    Satulatolppa: pituus ja halkaisija
    Satulaputken klemmari: halkaisija
    Keskiölaakeri: Laakerin pituus (68mm)
    Ohjainlaakeri: http://www.aheadset.com/about-bicycl...-manufacturers
    Vanteet: Takanavan leveys ja akselien paksuus (9,12,15,... mm)
    Jarrut: jarruletkujen pituus, letkun reitti voi olla eri uudessa rungossa

    Tällä tarkistuslistalla aloitin oman projektin juuri tuon Sparkin ympärille. Onneksi linkkaamasi Spessu on liian pieni, niin ei ruvennut kaduttamaan. Joulu tullee seurantakoodin mukaan tänään.

  29. #2939
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Ulvila
    Viestit
    409
    Meillä asuvalle naiselle oon rakentelemassa maastopyörää Giant Arete rungon ympärille ja keula aiheuttaa päänvaivaa. Alustavasti olin ajatellut RS reconia (solo air), mutta kun sopivaa tarjousta ei ole tullut vastaan ja värikin on vähän niin ja näin niin alkanut harkitsemaan myös jäykkää keulaa. Oikeaa Maastoajoa™ pyörä tuskin tulee kovinkaan paljon näkemään. Olisko foorumilaisilla suosituksia hinta/laatusuhteeltaan hyvästä keulasta n.100e hintaluokassa? Kuski on siis pienikokoinen nainen, joten kevyehkö ja löysähkö keula hakusessa jos joustomalliin päädytään. Värikoodaus tulee valinnassa näyttelemään myös suurta osaa.

  30. #2940
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hemppa Katso viesti
    Meillä asuvalle naiselle oon rakentelemassa maastopyörää Giant Arete rungon ympärille ja keula aiheuttaa päänvaivaa. Alustavasti olin ajatellut RS reconia (solo air), mutta kun sopivaa tarjousta ei ole tullut vastaan ja värikin on vähän niin ja näin niin alkanut harkitsemaan myös jäykkää keulaa. Oikeaa Maastoajoa™ pyörä tuskin tulee kovinkaan paljon näkemään. Olisko foorumilaisilla suosituksia hinta/laatusuhteeltaan hyvästä keulasta n.100e hintaluokassa? Kuski on siis pienikokoinen nainen, joten kevyehkö ja löysähkö keula hakusessa jos joustomalliin päädytään. Värikoodaus tulee valinnassa näyttelemään myös suurta osaa.
    http://www.carboncycles.cc/?s=0&t=2&c=43&

    Mulla on tuolta tilattu jäykkä hiilarikeppi. Menee kyllä vähän yli 100 euron budjetin.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •