GarminMPMessutElectrobikeGiant
Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 114

Aihe: Endomondo vs Sports Tracker

Mulla käytössä iiluuri ja Endomondo. Tavoitteena olis laittaa luuri stemmiin esim jossain vedenpitävässä pussissa / telineessä jotta voisi räplätä karttaa ( ja kaatuilla) vauhdissa. Mä olen ollut ihan tyytyväinen Ee:hen vaikkakin tuossa tarkkuudessa on varmaan parantamista. Tehtiin talvella empiiristä koetta hiihtolenkeillä ja Sportstrackerin ja Endomondon ero jollain 15km hiihtolenkillä saattoi olla noin kilsan luokkaa. Kokeiltiin myös mitata (huippu)nopeuksia alamäkihiihdossa ja saatiin esim Sallan nopeuslaskurinteessä Endomondolla 79km/h ja ST:llä 118km/h. Ilmeisesti tuossa vaikuttaa se osaako laite ottaa vertikaalisen muutoksen huomioon nopeutta mitatessa ( tai jotain tällasta) ja ei me oikein päästy selvyyteen mikä oli asian todellinen laita tahi tarkkuus.

Kun hiihtolenkillä noita vertailtiin niin sportstrackerin softa on kyllä siistimmän näköinen, mulle taas riittää ihan hyvin Endomondon simppeli lookki ja toiminta.

Endomondo käytössä ja mulla se on keskimäärin ollut yllättävän tarkka verrattuna tarkasti kalibroituun fillaricompuutteriin. ST pitäisi kokeillä myös joskus kun jaksais. Onko ST:ssä muuten toi Peptalk? Minusta se on hemmetin hauska ominaisuus.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takamisakari Katso viesti
    .....Tehtiin talvella empiiristä koetta hiihtolenkeillä ja Sportstrackerin ja Endomondon ero jollain 15km hiihtolenkillä saattoi olla noin kilsan luokkaa.
    No kumpi oli tarkempi? Miten vertaus "referenssiin" "15km" suoritettiin? Mitkä olivat koejärjestelyt? Montako kertaa mittaus toistettiin? Oliko käytössä sama puhelin? Oliko laitteet "yhtä näkyvissä" taivaalle? Vertasitteko oikeasti laitetta vai softaa?

...79km/h ja ST:llä 118km/h. Ilmeisesti tuossa vaikuttaa se osaako laite ottaa vertikaalisen muutoksen huomioon nopeutta mitatessa...
    Tai sitten vaan ilmeisesti ST hukkasi yhteyden hetkeksi ja fixin löydettyään tuli "pikasiirtymä". Toistettiinko koe useasti? Tuolle testille en antaisi paljoa arvoa

Omistatko Endomondon?

Tässä nyt ei haettu sitä kulmaa että Endomondo olisi erityisen epätarkka ja sopimaton käyttöön. 15km lenkkiä hiihdettiin n. 6 kertaa kaks kpl Sportstrackereitä Nokialaisissa ja mun iiluurissa Endomondo. Jos ahistaa niin otan tekstin pois.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takamisakari Katso viesti
    Omistatko Endomondon?...
    Eijeiei... ääh, minua vaan kiinnostaa asia teknisesti (ei, en ole insinööri). Ajattelin vaan jos teillä vaikka oli "kunnon" koe...

Peace

Meikä on ajanu yhtäaikaa sekä ST:tä ja Endomondoa samassa luurissa. Endomondo näyttäis träkkäävn tarkemmin.

Milliways, ravintola maailmankaikkeuden lopussa
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    Meikä on ajanu yhtäaikaa sekä ST:tä ja Endomondoa samassa luurissa. Endomondo näyttäis träkkäävn tarkemmin.
    Niin minäkin ja väittäisin päinvastaista!

Sports Tracker tallentaa tiheämpään kuin Endomondo (tosin en muista oliko Endomondossa tallennusväli muokattavissa ja mikä se oli kun softaa kokeilin...) ja se selittänee osaltaan ST:n pidemmät lenkit. Kuvasta kaapattu 60 kilsan lenkki oli vajaa 2 kilsaa pidempi ST:n tallettamana.
    Team yöhöpinät

Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.
    Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.

Mun testit on ajettu noksulla että HTC:llä. Kerran ST oli tarkempi. Syytä en keksiny miksi mutta Endomondo tallensi jostain syystä tosi harvoin pisteet.
    Mutta se oli ainoa kerta -> Endomondo parempi. Samoin webbipalvelu parempi.
    Niin ja nykyinen ST käyttää open street mappia = karttoja ei löydy jos ei ite tee
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

JTG Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zarni Katso viesti
    Niin minäkin ja väittäisin päinvastaista!

Sports Tracker tallentaa tiheämpään kuin Endomondo (tosin en muista oliko Endomondossa tallennusväli muokattavissa ja mikä se oli kun softaa kokeilin...) ja se selittänee osaltaan ST:n pidemmät lenkit. Kuvasta kaapattu 60 kilsan lenkki oli vajaa 2 kilsaa pidempi ST:n tallettamana.
    Mun mielestä molemmat tallentaa samaa .gpx fileä, joka on riippuvainen vain tallennusvälineen tarkkuudesta. Ohjelmasta toiseen (E/ST) heitettynä näyttää erimatkaa, eri tarkkuudella, koska softa tekee myöhemmin oletuksia ihan samaan dataan.

Olen itse tullut siihen tulokseen, että endomondo vetää "mutkat suoraksi" reilummalla kädellä ja antaa tarkkaa dataa vauhdikkaassa suurikurvisessa menemisessä, eikä ole riippuvainen hyvästä signaalista (=EI suunnistus metsässä). Toisaalta ST:n algoritmi huonolla/keskinkertaisella signaalilla (=paksu pilvipeite) saattaa antaa uskomattomia edestakaisia pakitteluja suoralla tiellä 20km/h vauhdilla

Sanoisin MUTUlla, että maantiepyöräilyssä/nopealla single-trackilla ideaali signaalilla ST on tarkempi kun vauhtia on riittävästi, mutta E pääsee lähes aina 2% tarkkuuteen. Kiven ja kannon kiertoon kumpikaan ei kykene ST, vielä huonommin.

Edit: juuri tuollaisia terävöityviä nurkkia ST tekee suoralla tiellä, eli kyllähän E on tarkempi vaikka vähän groovimmin mutkia oikoo. Ja ei kannata luulla, että E vetää aina sisäkurvit oikaisemalla. Ei alkuunkaan, vaan veikkaan sen arvaavan pisteen olevan nurkan ja tangentin puolivälissä, mikä tekee näennäisen epätarkasta jäljestä hyvin tarkkaa todellisuudessa.
    JTG muokkasi tätä : 11.05.2012 at 20.38

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTG Katso viesti
    ...riippuvainen vain tallennusvälineen tarkkuudesta.
    Tämähän nyt on selvä homma. Esimerkiksi aiemmin käyttämäni Nokian GPS BT-palikka teki huomattavasti tarkempaa jälkeä kuin nykyinen N8.

E pääsee lähes aina 2% tarkkuuteen.
    Ja mikä tässä on vertailukohtana? Mikä tuotti sen 100% tarkkuuden?
    Team yöhöpinät

JTG Guest

MINÄ

mun vakio lenkkiä eri tallennusvälineillä trackanneena voin kalibroida eri vehkeet 7.24-7.26km tarkkuuteen tällä reitillä

JTG Guest

tämä ST on aivan /C:stä tarkkuudeltaan. EM:ltä ei koskaan tule näin perseellään olevaa trackkia. Kevliä pitkin juostu ilman mutkitteluja. Puhelin rintataskussa, joten signaali ei ole paras mahdollinen. Virhettä +5%
    JTG muokkasi tätä : 12.05.2012 at 10.49

MINÄ
    Eli siis se kuuluisa MuTu...
    Team yöhöpinät

JTG Guest
    Eli siis se kuuluisa MuTu...
    edit: pari kaliaa liikaa
    JTG muokkasi tätä : 12.05.2012 at 10.22

JTG Guest

jostain hajonasta voisin kertoa sanasen vakiolenkilläni jota olen sahanut ~sata kertaa gps mukana, mutta empäs kerrokkaan...
    JTG muokkasi tätä : 12.05.2012 at 10.27

No jopas täällä hernehditään. Toivottavasti ylläpito antaa sulle hieman banaania.
    Team yöhöpinät

Olen testannut molempia ja päätynyt Endomondoon. Imo ST:n webbiliittymä on turhan raskas. Clientin päässä ajavat asiansa molemmat.

Endomondo piirtää reittejä liian epätarkasti, siksi olen käyttänyt Sports Trackeriä. Sen lisäksi Endomondon nettipalvelussa ei pysty esimerkiksi maalaamaan tiettyä pätkää ja katsomaan yksityiskohtia siitä. ST:ssä saa ainakin tietynkokoisista pätkistä.
    #fillarifoorumi @ IRCNet

ST käyttää openmapsia luurissa mutta palvelussa googlen mappeja. Ainakin kun viimeksi Androidiversiota kokeilin.

Hyvä huomio siitä että samaa raakadataahan ne kumpikin softa käyttää. Tekevät sitte omat taikatemppunsa. Samoin ku tuo käppyröiden analysointi ST:n webissä (vaikka kömpelö onkin).

Sikäli tässä ollaan nyt onnellisessa asemassa, että valinta on ilmainen (tai lähes) käyttipä sitten kumpaa tahansa

Mikä versio? Vanhassa symbbarissa oli ensin noksun, sitten open striitit. Androidilla pari versiotoa on ollu tolla open streetilla. Onko saatu sitte googlelta lupa karttoihin ku onhan tuo melkoisen suosittu softa.

ST:n eduksi pitää lukea myös se, että reitillä kuvatut kuvat ja kuunnelltu biisit löytyvät kuvaus/kuuntelu paikoiltaan myöhemmin webin kautta reittiä tarkastellessa. Joskus tuota kaipaisi kun retkiä tarkastelee jälkikäteen.

IncBuff Guest
    Ei se google mapsin käyttö Android-softassa mitään lupaa tarvitse kun Google tarjoaa siihen valmiit palikat millä sen saa softaansa kiinni. Oma Android-versioni käyttää kyllä Google Mapsia.

No sehän on hyvä uutinen. Miksihän ne sen Open streets mapin kanssa edes pelleilivät. Saatto olla siirtymävaihe kun ST irtautui Nokian betaohjelmasta itsenäiseksi yritykseksi.

Onko kukaan tesminy sitä ST specifistä BT-sykevyötä? Erityisesti kiinnostaisi vertailu Polarin vastaavaan kamppeeseen.
    TheMiklu muokkasi tätä : 12.05.2012 at 21.33
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

JTG Guest
    Polarin BT-sykevyö tuntuu syövän patterit nopeasti vaihtokuntoon. ~4h ja alkaa jo pätkimään normaalia enemmän ja ~10h niin ei enää yhdistä. En väitä että vika on vyössä. Se voi olla myös puhelimen vika/ominaisuus.

IncBuff Guest
    Polarin BT-sykevyö tuntuu syövän patterit nopeasti vaihtokuntoon. ~4h ja alkaa jo pätkimään normaalia enemmän ja ~10h niin ei enää yhdistä. En väitä että vika on vyössä. Se voi olla myös puhelimen vika/ominaisuus.
    Mikä puhelin?
    Jos käytät Android-puhelinta, huomaa, että Kernel-versiot 2.6.35.7 ja 3.0.8. näyttävät käyttävän enemmän virtaa bluetooth-kommunikointiin kuin muut Kernel-versiot.
    http://fi.polar.fi/fi/tuki/Polar_Wea...yhteensopivuus

BT syö paljon sähköä. Se on BT:n ominaisuus ja johtuu käytetyistä protokollista, jotka vaatii paljon prosessointia. ANT+ syö vähän, sille peukku ylöspäin.

2ndGen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jiiaa Katso viesti
    On tästä ollut ennenkin puhetta..

Sports Trackeriä käytän bluetooth sykevyön kanssa. Yhteys saattaa pätkiä jos puhelinta pitää selän puolella. Itse pystyn elämään asian kanssa.. Ratkaisu olisi pitää puhelinta etupuolella vaikka jossain telineessä mutta en ole vielä sellaista telinettä löytänyt mille antaisin hyväksynnän. Puhelimena Nokia E7 Symbian Belle
    Jos pidät puhelinta selkäpuolella, niin käännä sykevyökin selkäpuolelle, niin ei bluetooth-yhteys pätki. Aluksi tuntui hölmöltä kääntää sykevyön anturit rinnan alta selän puolelle, mutta hyvin se näyttää sykkeen sieltäkin rekisteröivän.

JTG Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 2ndGen Katso viesti
    Jos pidät puhelinta selkäpuolella, niin käännä sykevyökin selkäpuolelle, niin ei bluetooth-yhteys pätki. Aluksi tuntui hölmöltä kääntää sykevyön anturit rinnan alta selän puolelle, mutta hyvin se näyttää sykkeen sieltäkin rekisteröivän.
    Jos tämä todella toimii yleisemmin, niin 10 pistettä ja iso peukku hyvästä vinkistä!

Jos tämä todella toimii yleisemmin, niin 10 pistettä ja iso peukku hyvästä vinkistä!
    Toimii. Vertasin myös sykkeitä pitämällä samalla normaalia Polarin sykevyötä etupuolella. Lenkin keskisyke oli likimain sama molemmilla.

Ärsyttävästi vieläki löytyy ST:stä ja Endomondosta featureita mitä toisesta softasta ei. Käytin aiemmin Endoa, nyt ST:tä, mutta oon jäänyt vähän kaipailemaan Endoa vielä.

Näin mää näkisin tällä hetkellä plussat:

ST:

+Kuvien embeddaus lenkkeihin
    +Paremmat analyysityökalut lenkin nopeuksille ja sykkeille
    +ST-brändätty ladattava Polarin vyö o hyvä

Endomondo:

+Tehokas automaattinen synkkaus + sharetus kavereille
    +Seuraa ennätyksiä automaagisesti

Sports Trackerin käyttäjäasetukset o erittäin surkeat, mutta ST:llä o helepompi tuosta kehittyä Endon suuntaan ku toisippäi, mun mielestä.

Mää kyllä edelleen kaipaisin jotain työkalua jolla saa tehokkaasti exportattua ST->Endo, näyttäis että ST:stä pitäisi jokainen lenkki erikseen exportata?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti proileri Katso viesti
    Näin mää näkisin tällä hetkellä plussat:

ST:
    +ST-brändätty ladattava Polarin vyö o hyvä
    Miten toi on ST::lle plussaa? Eikö tuota samaa vyötä voi käyttää Endossakin (normi BT?)?

Mää kyllä edelleen kaipaisin jotain työkalua jolla saa tehokkaasti exportattua ST->Endo
    Olen vain utelias ilman mitään piilovittuilua... miksi sä haluat sun treenit molempiin? Eikö toinen softa riitä?

Itsellä S-T yhdessä suunnon kanssa.
    S-T todella kiva ja hyvä hinta/laatusuhde. Mutta on siinä vielä parannettavaakin. Tosin ehkä näin on tarkoitus. Ei se kannata kaikkia kortteja lätkäistä kerralla pöytään.
    Esim nopeuden keskiarvostus on liian hidas. Jos vetää intervalleja niin tämän huomaa selvästi.
    Ulkomailla offline kartat olisivat todella hyvät. En ainakaan ole löytänyt tuollaista mahdollisuutta.
    Sitten eri treenien vertaaminen saamalla käppyrät päällekkäin olisi hyvä. Ei toki välttämätöntä.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •