Kiitos, täytyy käydä ostamassa öljyä johko kerkiää. Voikohan tuolla keulalla kuitenkin ajaa, tekeekö hallaa osille? Onhan sillä tosin tovin verran jo tullut ajettua, tiedä kuinka kauan se on ollut tietämättäni tuossa tilassa..
Kiitos, täytyy käydä ostamassa öljyä johko kerkiää. Voikohan tuolla keulalla kuitenkin ajaa, tekeekö hallaa osille? Onhan sillä tosin tovin verran jo tullut ajettua, tiedä kuinka kauan se on ollut tietämättäni tuossa tilassa..
Kannattaa ostaa vaimenninpuolelle uudet o-renkaat (=huoltosetti). Viallinen o-rengas ei rupea putsaamalla pitämään.
Holokki auki ku H. Moilane.
Setit on kuitenkin melko kalliita. Jos ottaa puretusta keulasta tiiviste-o-renkaat malliksi mukaan ja menee hakemaan vaikka parikin varakappaletta niitä tiivistekeskuksesta (tai muusta tiivisteitä myymästä liikkeestä) selviää parilla eurolla. Mutta huom. kaksi niistä tiivisterenkaista on lähes samankokoisia (muttei ihan) ja kannattaa ollakin tarkkana irroitettaessa kumpi oli kummassa kohdalla, jotta tulee laitettua samoihin kohtiin takaisin kasauksen yhteydessä.
Päivitellääs hiukan...
Tänään kerkesin ajamaan pyörällä ensimmäisen pienen lenkin ,muutama minuutti ajoa ja keula rupesi joustamaan.Toimi hetken hienosti ja pyörällä oli kiva ajelle.Sitten rupes tekemään semmosta että jousti normaalisti muuten mutta pysäs kun seinää puoleen väliin haarukkaa kolahduksen kera.Teki tätä hiukan aikaan ja sitten taas kokonaan jumiin ylös.Jumissa hiukan aikaa kunnes taas rupes joustamaan ja kolahtelemaan.Ja sitten se menikin jumiin eikä auennut lenkin aikana.
Ajatuksia/ideoita?
Voiteluaineen puutetta, ahtaat puslat, kokoonpanovirhe... Purkuun ja tarkastaen mitä sitä riepoo. Ajamista en kuitenkaan suosittele.
Holokki auki ku H. Moilane.
Vili tilanteesi on hieman ikävä kieltämättä. Asiantuntevaa huoltoa se keula varmaan vaatii. Jos et ole ennen puuhannut keulojen kanssa ei sitä itse kannata alkaa purkamaan. Erityisesti kun uudesta juuri ostetusta pyörästä on kyse. Sun pitää varmaan koittaa ottaa yhteyttä Saksaan myyjään ja kertoa yksityiskohtaisesti ongelmasta ja kysyä mitä tehdään. Varmaan joko huoltoon kotimaassa ja myyjä korvaa kulut tai sitten myyjä toimittaa uuden keulan ja sinä heidän kustannuksella postitat rikkinäisen takaisin.
Mä sain Saksasta tilatun rungon Rockshox Monarc R -iskarin takuuhuoltoon Suomessa. Eli otahan yhteys maahantuojaan ja sitä kautta keula huoltoon, niin ei tarvitse lähetellä ulkomaille. Osto/takuukuitin tulee olla tallessa.
Tulin, näin voitin!
En ihan, mutta melkein... Purin ja uudelleen kasasin dual-air reban. Nyt ei sitten ilma pysy negapuolella. Missäköhän vika ja mitä tein väärin? Mikä tiiviste siellä falskaa?
Tsekkaa venttiili ensin, niin ei tarvitse purkaa mitään.
Se paine karkaa pos. puolelt;pos.paine pienenee ni neg. puolen ilmatila suurenee jolloin senkin paine alenee = keula lyhenee.Tarkista pos. puolen tiiviyskin
Itsellä 100mm SID:in kasaanpainumisongelmaan auttoi se, että laitoin pyörän yöksi parvekkeelle ja säädin paineet siinä lämpötilassa joka ulkona vallitsee. Jos olin laittanut paineet kuntoon sisällä kotona (110psi ylös/100psi alas), ja ajoin parikymmentä minuuttia pakkasessa, heti oli säädöt vitaliksellaan ja joustomatka n. 80mm. Täytyy sanoa että niin hyväksi kuin tuota dual-air-systeemiä kehutaankin jossain, tykkäsin enemmän Foxista.
-Lauri
Kun kuskilla on jo vähän harmaita hiuksia niin ajattelin varmistaa että reba ei enää niitä aiheuttaisi lisää.
Nyt mun 29er RLT reba on hiukan yksinkertaistettu ja jousipuoli muutettu dual airista kierrejouseen! Kauhea pyhäinhävistys varmaan jotkut jo kiljuvatMutta onhan se ihan uuh oooh smoothin tuntuinen verrattuna varsinkin huoltoa kaipaavaan ilmajouseen. Reagoi pieneenkin nypytykseen mitä aina kaipasin tuolta keulalta. Eikä tarvi niitä ilmoja säädellä ja miettiä ennen joka lenkkiä. Toki kattava tositestaus vielä tekemättä kun ei ole oikein polut vielä ajokunnossa....
lisäksi keula on nyt U-turn säädettävä 85-130mm silmänräpäyksessä hanikkaa pyörittämällä sen mukaan ajaako XC kisaa vai juurakkofiilistelyä. 130 en ehkä uskalla kokeilla tositoimissa kun keula ilmatoimisena oli venytettävissä max 120mm:iin poistamalla prikkoja. Lisäksi mun 29er:in keula on aika korkea jo tuolla 120mm asennolla.
Painoa tuli n. 200g lisää (1740g -> 1940g). 15g vois säästää jos jättäis U-turn namiskan pois ja säätelis joutomatkaa vain hylsyavaimella... Ehkä tuon voi pitkinhapain maksaa oikeasti pehmeästi toimivasta ja luotettavasta keulasta kun ei ihan himo weight weenie ole... Jos kevyttää haluaa sitten alle kiloinen jäykkä keula ja ranteet koville
Tuon konversion saa tehtyä ihan vakio osia vaihtamalla. 26" revelationin U-turn jousi (jäykkyys teitysti kuskin painon ja ajontottumusten mukaan), jousen aluslevy ja U-turn namiska piti ostaa. Kaikki meni paikoilleen heittämällä kun poisti ensin ilmarojut keulan sisältä. Mitä ymmärsin ameriikanfoorumilta niin tämä onnistuu heitttämällä vain pikalinkkukeuloihin...
Varoitus: Epäilen että paluuta ilmajouseen ei ehkä hetken ajamisen jälkeen ole tämän konversion jälkeen. Eikä vain siksi että vieteri toimii paremmin vaan myös siksi että painuessaan kasaan vieteri saattaa osua yläputkien sisäreunaan jolloin ne ehkä naarmuuntuvat ja ilmajousessa ei enää ilmat pysyisi.
Mistä ostit tuohon nuo osat? Olisi vastaava muutos mielessä, kun ilmapuoli on muutenkin sökönä kun en saanut korjattua.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Tuommoiseen ilmajousivikaiseen keulaan tuo on varmasti hyvä operaatio.
En löytänyt yhtään vakiokauppaa mistä olisin saanut kaikki osat kerralla joten tuli sitten kahdesta paikasta:
http://www.bike-components.de/produc...atzfeder-.html
http://www.bike-components.de/produc...bel-2006-.html
http://www.petracycles.co.uk/base-pl...n-p-70036.html
Mihin tuo base plate assembly oikein tulee? En nyt löytänyt räjäytyskuvaa ja ulkomaan foorumeista ei oikein löytynyt mitään kuvallista ohjetta. Tai siis ylipäänsä mitään kuvaa mistä osasta nyt olisi kyse.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Tuossa yksi ketju kierrejousikonversiosta jossa lopussa ohjeita: http://forums.mtbr.com/29er-bikes/re...ew-348508.html. Katselin joskus tuota samaa ja muistelen että tuo base plate olisi itse asiassa se negajousi-häkkyrä?
Nyt löytyi räjäytyskuva ja sellainen jousihimmeli tuo tosiaan on. Täytyy varmaan sellainen sitten laittaa tilaukseen.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Tuossa yhdessä keulassa on Black box-versio & Pushloc -kaukosäätö Motion controlista ja kiinnostaisi poistaa siitä tuo kaukosäätö pois käytöstä, manuaalinen lukitus yläpäästä olisi riittävä. Tuossa oli muistaakseni vaihtoehtona se palautusjousen katkaiseminen sieltä sisältä mutta ei viitsisi tehdä sitä tuohon kalliiseen pötkylään. Olikos tähän jotain vaihtoehtoja, vaihto päittäin jonkun kanssa lienee helpoin?
Joo tuo base plate tulee yläjalan alapäähän jousen alle. Sieltä otetaan lukkosokka irti ja ilmajousen pohjalevyn tilalle tuo. Kierrejousen sisällä oleva "akseli" on paksumpi kuin ilmajousessa joten tuossa on isompi reikä keskellä ja siinä on semmoinen pieni jousi myös. Ymmärsin ameriikanfoorumeilta että olivat tehneet muutoksia ilman tuotakin suurentamalla reikää normaali base platessa. En tekisi kuitenkaan niin kun tuo pieni jousi ottaa vastaan kun keula nousee yläasentoon. Voisin kuvitella että ilman sitä keula kolahtaa ikävästi täyteen mittaan palatessaan.
Tuleeko sen palikan mukana myös uusi lukkorengas?
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
Jep. Tulee se.
Höm, näissä uusissa 29" reba rl:ssä kun on toi miinuspuoli tuolla alajalan "sisällä"... niin mikäs nyt mättää kun ei sinne saa ilmaa? Tarvinneeko jonkun spesiaalimman punpun kuin tämä? Tuntuu että enempää ei uskalla ruuvatakaan, vaikka vielä venttiili ei ole auennut. Ilmaa siellä kyllä on, tulee kun painaa venttiiliä jollain muulla työkalulla.
Edit: syy selvis, asennuskaljoja ei ollut yhtään. Tämä aiheutti sen etten tajunnut iskaripumpun toimintaa, eli ruuvataan kii, sitten vipu, paineet, vipu auki ja irti... näin kun miettii niin ihan fiksu idea noissa iskaripumpuissa miten eivät päästä yhtään paineita pihalle. Kumma kun ihan perus rengaspumpuissa ei ole vastaavia enemmänkin.
snowfake muokkasi tätä : 26.04.2012 at 23.16
Tsätti: #fillarifoorumi @IRCNet
Kyl ton pumpun pitäis kai toimia ihan ok. Mä en sun ruuvailuista tiedä, mutta niin kauan pitää ruvaa kiinni sitä letkua että mittariin nousee paineet, vasta sitten aletaan pumppaamaan. Ymmärsinköhän sun ongelman oikein?!
Itellä oli perus reba-ongelma tuossa pari viikkoa sitten. Vm. 2009 reba sl ja vaimennusöljyt alajalassa. Teollisuusetolasta uudet tiivisteen ja avot, hyvä tuli. About 10e maksoi koko tiiviste satsi - pitäis varmaan noi stefatkin uusia jossain vaiheessa.
Eipä ole tuommosta systeemiä RS:n punputtimessa. Se onkin aika ikävä kun aina kuuluu pieni suhahdus, varsinkin miinuspuolen pienen ilmatilan kanssa. Jos pumppaan 110psi, irroitan ja kiinnitän pumpun niin näyttää 95psi.
Kirjanmerkit