Jos WD40 auttaa sen varastorasvan irtoamisessa niin se on hyvä mutta ennen ensimmäistä vahausta pitää saada sekä varastorasvat että WD:t pois. Eli oma vastaus edelliseen kysymykseen: pitää.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Jos WD40 auttaa sen varastorasvan irtoamisessa niin se on hyvä mutta ennen ensimmäistä vahausta pitää saada sekä varastorasvat että WD:t pois. Eli oma vastaus edelliseen kysymykseen: pitää.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Noi speedplayn polkimet ovat kovin suosittja, itsellänikin mieli halajaisi kyseisiä. Kysynkin, että meneekö speedplayn klossi Shimano SPD-SL kenkiin? Mitä speedplayn mallia väki suosittelee maantielle. Kalleimmat titaani versiot voi unohtaa.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Klosseissa on samat kolme ruuvinreikää kuin Shimanon/Lookin/Timen/jne... klosseissa. Jos SPD-SL-klossi sopii niin Speedplaykin sopii. Lisäksi klossi sopii erityisesti Speedplay-käyttöön tehtyihin kenkiin joissa on neljä ruuvin reikää.
Speedplay Zero on hyvä lähtökohta maantiepolkimeksi. Oman budjetin mukaan voi sitten valita että haluaako Chro-moly-, stainless-, titaani- vai nanogram-version.
Nyt olisi tarkoitus ostaa cyclocrossiin ihka ensimmäiset lukkopolkimet ja kengät niihin. Olen ajatellut ostaa polkimet jossa toisella puolella on lukko ja toisella puolella ei, kun tulee paljon myös ajettua muuta kuin lenkkeilyajoa.
Olen katsellut erilaisia polkimia ja päätynyt näihin: http://fi.rosebikes.eu/tuote/shimano...530/aid:221944 kun muut ovat kehuneet hyviksi.
Lisäksi hoksasin että jos tuolta Roselta tilaa settinä polkimet ja kengät, niin saisi hiukan halvemmalla ja tämä setti kiinnostaisi: http://fi.rosebikes.eu/tuote/mtb-sho...530/aid:495600
Tuossa setissä kuitenkin mietityttää nuo kengät, koska ne ovat MTB-kengät ja lenkkini suurimmaksi osaksi ovat maantiellä. Onko MTB- ja maantiekengillä mikä ero? Mitä kuvia vertailin niin pohja näyttäisi olevan erilainen, mutta varmasti niillä muutakin käytännön eroa?
Osta mtb-kengät, nimenomaan. Ne vastaavat niiku tavallisia "lenkkikenkiä" (muistuttavat). Kun maantieajokengät on ku "piikkarit". ju nou.
Eli mtb-kengillä voi kätevästi kävelläkin
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Käy ihmeessä testaamassa jossain liikkeessä ennen ostoa. Kenkä saattaa olla liian kapea, tai toteat, että tarvitset yhtä kokoa suuremmat.
edit. Jostain täältä löytyy aihe kengistä, lätinää paljonkin, vihjeitä eri merkeistä, kenkien sopimisesta suomalaiseen jalkaan.
Halloo halloo muokkasi tätä : 27.03.2012 at 00.00
Käytännön ero on siinä, että maantiekengällä kävelet klossin ja kantapään varassa varpaat pystyssä. Asento on epämukava ja kävely hankalaa. Lisäksi klossi kuluu kävellessä ja on esim. betoni-/kivilattialla helkkarin liukas. Maastokengällä voi kävellä ilman edellä mainittuja ongelmia kunhan valitset sellaisen mallin, jossa ei ole kärkipiikkejä.
Holokki auki ku H. Moilane.
Teen ratapyörästä sinkulaa. Välitys vaihtuu 48/15 -> 48/17. Tarviinko uuden (pidemmän) ketjun?
The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji
^Kokeilemalla selviää riittääkö dropoutissa liikevaraa. Mun Rostsekki sinkulana toimi samalla ketjulla sekä 14 että 16 piikkisellä takarattaalla.
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Giron Monza kypärä (koko L) on ollut sopiva malli omaan nuppiin, mikäs Giron mtb malleista sopii yhtä hyvin? Havaintoja Monzan käyttäjiltä?
riders of the lost crank arm
 Palstajyrä
					
					
						Palstajyrä
					
					
                                        
					
					
						Teki mieli vähän harrastaa loogista ajattelua. Siispä, äkkiseltään ja likimääräin laskien (ja tietenkään en ota vastuuta mahdollisista virheistä)... uudessa rattaassa kaksi hammasta enemmän = yksi ketjulinkki. Mutta ketju on vain noin puolikkaan rattaan päällä kerrallaan = pituus kasvaa vain noin puoli linkkiä. Ja kun ratasta siirretään, ketjulinja lyhenee sekä alapuolelta että yläpuolelta = siirtotarve neljänneslinkin pituuden verran. Eli olisiko se sitten noin 7-8 milliä? Jos sen verran on siirtovaraa niin sitten et tarvitse.
No nyt tuli kyllä mainiot vastaukset Eskolta ja KMW:ltä. Emppiirinen ja teoreettinen pähkäily. Kaunis kiitos. Eli hyvinkin mahdollista, että sama ketju käy uudelle takarattaalle. Noh se selviää kun pöyrä saapuu joskus.
The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji
Ei tullut pikavastausta, ongelma ratkaistu jo...
tirsintarsi muokkasi tätä : 30.03.2012 at 19.36 Syy: Problem solved
Aikoinaan ihmiset olivat läheisempiä - aseet eivät kantaneet niin kauas...
Nyt tuli robleemi. Voinko laittaa DOT5.1:stä Formulan jarruihin DOT4:sen sijaan? Näin paikallisessa epämääräisesti sanottiin, että:"Voi laittaa, mutta jos ehdottomasti kielletään, sitten ei". Tietenkin se kielletään, mutta onko glykoli vs. silokoni pohjainen rakenne jotenkin ongelmallinen?
Thx. Perttu
www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen
Formulan sivustolla FAQ kohdassa kysytty samaa;voi käyttää DOT 3 , 4 ja 5.1 muttei DOT 5 koska se on silikonipohjainen ja tiivisteet ei sitä siedä.Ilmeisesti kuitenkin vaihdettava koko nestemäärä,näinhän olit kait meinannutkin.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Keulana Rock Shox SID Race Poploc. Millainen keulapumppu ja mistä (verkokauppa)?
http://www.bike-discount.de/shop/k60...p.html?mfid=45
Kelepaako esim. tämä?
Japuli muokkasi tätä : 31.03.2012 at 23.02
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Missäs Pääkaupunkiseudulla saisi Pikaisesti ja ehkä siis jopa odottaessa asennettua On-One 456 Carbon runkoon mukana tulleen Slackset headsetin??? Autoa ei ole. Lainaksi auton ja kuskin voisin saada. Kokeilin itse pitkällä ja paksulla pultilla ja isoilla prikoilla mutta en uskaltanut kokeilla kun kolmesti kun en saanut sitä menemään suoraan millään.
http://www.hi5bikes.fi/ Soita, pyydä Eppu puhelimeen ja esitä asiasi hälle.
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Tarviiko takavaihtajan rissoja vaihtaa? Nykyisillä ajettu 6tkm. Molemmat pyörivät aika surkeesti (paljon vastusta) vaikka olen käyttänyt ne joka ketjunvaihtokerralla irti, putsannut, rasvannut kevyesti ja laittanut takaisin. Kyseessä on Tiagran vaihtaja vuodelta 2009.
Kait ne hyvä on vaihtaa jos ei putsaaminen ja rasvaaminen auta ja onhan nekin kuluvia osia ...
The end of the road is just the beginning...
Takavaihtajan säätö säätöä. Olen säätänyt ylä- ja alastopin kohdalleen ja saanut ketjun siirtymään melko säntillisesti pykälän kerrallaan aina käskystä. Mutta: toiminta on säntillistä vain kun vaihdan koko matkan isoimmalta rattaalta pienimmälle tai päin vastoin. Jos Vaihdan isoimmalta rattaalta vaikka viisi pykälää kohti pienintä ratasta mutta muutan sitten suuntaa ja ryhdyn vaihtamaan taas takaisin kohti isointa ratasta, pitää "lypsää". Eli pitää napsutella muutama löysä napsu pois ennenkuin mitään tapahtuu. Missä vika? Vaihtaja 105 10 sp.
oletko putsannut vaijerin?
The end of the road is just the beginning...
En. Testasin sen liikkuvuutta ja se oli mielestäni ok. Mutta pitänee putsata varsinkin nyt kun sitä noin kysymyksen muodossa ehdotat.
on joskus ollu noit ongelmii pienemmälle rattaalle vaihtamisessa nii oon putsannu vaijerin ja pintaan hiukan ohutta öljyy nii ei siitä ainakaan ahdista ettei vaijeri luistais ..
The end of the road is just the beginning...
Vaida takavaihtajalle menevä kuori. Havaintojeni mukaan tuo on Shimanolla herkkä jumittamaan, kun vaihtajan jousetkin ovat aika löysiä. Lisäksi kannattaa laittaa vaijeriin jotakin liukastetta. Itse olen käyttänyt Shimanon omaa tuotetta kun se jonkun tilauksen mukana ulkomailta halvalla tuli.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
KMC X9 ketju, onko erillistä liitosnastaa vai katkaistaanko mistä vaan? On niin paskanen ketju, ettei oikeen saa selvää..
*Ketjut ovat sotkemista varten*
Kirjanmerkit