Lisäpojoja ilman muuta.
Voi ei, hävisinkö siis eilen? Ensin ohitin, sitten jäin punaisissa valoissa jälkeen ennen 30s päästä tulevaa uutta tyylipuhdasta* ohitustani. Tämä oli viimeinen havaintoni ohitettavasta. Onko määräävää ohitus vai aiemmin perillä olo? (Ohitetuksi tulevan häpeää ei kokonaisvoitto kuitenkaan poista, se nyt ainakin on varmaa. Vastasinko jo omaan kysymykseeni?)
*)tyylipuhdas = rennon näköisesti/rullaillen, ala-ote käppyrätangolla kielletty, nopeus vähintään 2x ohitettavan nopeus, mieluiten ylämäkeen ja penkistä. Selkään kuuluu tasoitusta antava reppu, ettei ainakaan fuskaa painoerolla nousuissa.
Jos joutuu rikkomaan liikennesääntöjä tai näyttämään, että joutuu tosissaan polkemaan, niin silloin kyllä ilman muuta häviää. Tosin niin häviää se ohitettavakin.
Edellisessä muuten riippuu aika paljon kilpailijan varustuksesta. Jos ko vastustajalla ei ollut käppyrätankoa, niin ilman muuta hävisit (kun itselläsi ilmeisesti kuitenkin sellainen on). Jos se oli joku succistelija, niin silloin toki kuulostaa lähes tyylipuhtaalta voitolta.
Ajelin aamulla töihin. Loivassa ylämäessä, tien toisella puolella ajoi samaan suuntaan toinen työmatkatempoilija, jolla myös kippurasarvinen. Ajoin leppoista normivauhtia ~25km/h ohi, en saanut aikaan mitään työmatkatempokisaa (onneksi) , mulla on reppu selässä, tuliko paaljon pisteitä?
Olipa kuumottava tilanne tän aamuisessa työmatkakilpailussa: havaitsin pukeutuneeni turhan mukavasti (lämpimästi) ja jäin pyörätien laitaan keventämään varustusta kaulahuivin verran. ONNEKSI kukaan ei ohittanut varikkopysähdyksen aikana, huh sentään! Se olis aiheuttanu mahdottoman happoreisitykityksen tarpeen, jotta oisin saanu tilanteen korjattua. Mites muuten toi varustuksen säätäminen kesken työmatkatemmon? Kuuluuko asiaan vaiko ei?
Mud, sweat and beers.
Kyllähän varustusta säätä voi. Mutta ei sen vuoksi nyt herran jumala pysähdytä!
Ohitin ja jatkoin polkemista kohti työpaikkaa.
Ohitettu olikin jäänyt peesaamaan.
Tätä en hoksannut koska oli aamu, ja en ole laittanut (vielä) peiliä.
Tyhjensin sieraimet.
En edelleenkään hoksannut, että takarenkaassa on joku kiinni (olenko sokea vai kuuro?)
Liikennevaloihin punaiselle seis.
Kaveri viereen ja kiittää peesistä.
Kysyy samalla onko mulla flunssa.....
Tiet erkani.
Jäin hieman hämilleni teinkö jotain väärin. Jos tein anteeksi. Jos en, niin en.
Tutustuit työmatkapeesariin. Se on eri laji. Ne saa lisäpojoja energia säästöistä peesatessa. Ne ovat kyllä aina tosi rentoja ja hymyileviä tyyppejä.
Työmatkatempoilijan tavoitteena on siis kuluttaa eniten energiaa.
Joskus tempoajan ja peesarin harjoitustavoitteet näinikään kohtaa. Et varmaan tehnyt mitään väärää. Peesaajilla on tekniikkaharjoitteetkin klimppien väistämiseen.
Nostellaas tätä kun vuoden ensimmäinen kunnon tempo on nyt takana ja jäin mietiskelemään noita sääntöjä.
Musta kunnon työmatkatempo vaatii haasteen. Haastaminen tapahtuu kun ohitettu polkee rinnalle tai ohi - eli pelkkä yksittäinen ohitus ei riitä pisteytykseen.
Ajaminen tulee tapahtua kunnioittavan välimatkan turvin. Peesietua ei saa syntyä. Peesaamalla kun osoittaa saman tien edellä ajavan kovemmaksi kuskiksi joten se ei sovi reiluun kilpailuun.
Oikeaoppinen ohitus tehdään mahdollisimman huomaamatta, vähän kuin vahingossa. Esimerkkinä jos johtava kuski joutuu hidastamaan bussipysäkin kohdalla niin takana tuleva painaa ajorataa pitkin ohi. Myös ylämäet on sallittuja ohituspaikkoja jos ohittava kuski pystyy polkemaan mäen rennomman näköisesti ylös.
Risteykset on tosissaan haastavia, mutta herrasmiesmäisessä kilpailussa nekin ylitetään turvallisesti. Takana tuleva kuski odottaa johtavan perässä ja ylityksen jälkeen antaa suunnilleen sen verran etumatkaan kuin mitä risteykseen tullessa oli.
Voittaja on se kumpi teiden erotessa johtaa tai jos ohitettu häviää näkyvistä.
Eikö työmatkatemmossa nimenomaan asiaan kuulu se, että tavispyöräilijä hybridikuski löysin kumein ja kitisevin ketjuin yrittää keräillä voimia peesissä ja sopivan tilaisuuden tullen yrittää ohi. Ja tosipyöräilijältä se on sellainen jalo "mä annan sulle mahdollisuuden" -ele
.
JackOja muokkasi tätä : 28.03.2012 at 15.44 Syy: -->bold
Onko muuten minkäänlainen kommunikointi, edes sanaton, sallittua?
Miksikäs sitä kahden harrastajan välille työmatkalla syntyvää kisaamista sitten kutsutaan kun tuollainen 5-10km painetaan "täysiä" toisia sopivissa paikoissa ohitellen. Olettaen jos virallisessa työmatkatemmossa kisa on ohi sen ekan ohituksen kohdalla.Viralliset säännöt:
1. Jos sinut ohitetaan, olet hävinnyt.
Vai onko kyseessä mahdollisesti kaksi eri sarjaa? Toinen herrasmiesmäinen harrastelijakisa ja toinen lähinnä hypriitikuskien nöyryytykseen tähtäävä "kisa".
Voiko vuorotteluvapaalla oleva lähteä harjoittelemaan aamusta työmatkatempoa ihan vaan kokeilumielessä?
Rengastus olis jo valmiina,tuumat pitäis vielä vaihtaa....ehkä.
ehkä ajoin,ehkä en....
Pahat sedät 50/60
Kyllä se niin menee että kerrankin ohitetuksi tullessaan on tempoilijan vain parempi laskea katse maahan ja palautella kotiin. Ei siinä häpeässä kannata yrittää mitään...
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Työmatkatempo ei ole herrasmieslaji ja sen vuoksi asb:n ansiokkaasti muotoilemiin sääntöihin ei ole syytä yrittää sievistellä mitään sivistyneempiä muotoiluja tai muuta hömppää. Jos kuitenkin jotain tarkennuksia kaivataan liittyen tällaisiin pitkittyviin kisailutilanteisiin, niin pelin henkeen sopisi että viimeiseksi ohittanut on kullakin ajan hetkellä voittaja. Toisin sanoen, jos esim 5-10 km:n pitkällisen kisailutilanteen lopuksi takaa tuleva kuski tuuttaa peesistä ohi ja erkanee sen jälkeen lähimästä liittymästä omille teilleen, on hän voittanut kyseisen työmatkatempotilanteen.
Ankka riitelee - Asiat eivät
Työmatkatempossa ei ole offseasonia, mä ainakin nastarengaskaudella hävisin yhdelle kuolemaa halveksuvalle fiksihipsterille monet kerrat. Mutta nyt on nakkikumit alla ja revanssia haetaan.![]()
Aika niukasti on kyllä näkynyt noita työmatkatempoilijoita viime aikoina. Mutta eiköhän tämäkin asia korjautune viimeistään toukokuuhun mennessä.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Saakos ohitetun vaihtajavipujen tyypin tunnistamisesta lisäpisteitä?
Nimim. gripshifteillä varustetun työmatkatempoajan vahingossa "housut kintuissa" yllättänyt
Vaimolla on varmasti vieläkin kovemmat pisteet kuin mulla, kun sillä oli vuosia sitten tunturin 3-vaihdekostaja, jolla se ohitteli hybridejä ja maastureita...
Muistetaan sitten ne liikennesäännöt ja muiden kulkijoiden turvallisuus !!!
Oletko nahnyt varastettua fillariani?
Metallinvihrea -97 Tunturi Kayapo
-hopeinen 70mm Marzocchi keula
-hollowtech keskio
-mustat DMR V8 avopolkimet
Mun mielestä voisi olla hyvä ottaa käyttöön sellaiset käsivarsinauhat. Nauhan väri kertoisi kuinka kovasta kuskista on kyse. Se voitaisiin sitten määritellä esim. vuotuisten ajokilometrien, tempoajan, kilpailumenestyksen? pohjalta. Näin ei syntyisi turhaa työmatkatempoilua kun näkisi heti minkä tasoisesta ajajasta on kyse
Vähän niinkuin autoissa. Joku saattaa tosin tietää niistä ilman merkkejäkin mitkä ovat "no show but go"
Ite oon tässä yrittänyt vähentää turhaa höntyilyä ja yrittänyt etsiä sitä "zeniä" sekä pyörällä että autolla. Mun mielestä parhaat kiksit saa kuitenkin ajamalla pyörällä autojen seassa kaupungissa ja busseja peesamalla - ei kelvillä kaahaamalla.
Die Kanonen von Kauppi
|ex 10k-kerho|
"ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi
Toi olis hauskaa täällä Tampereella. Punaiset ja valkoiset kisailis keskenään, tosi koville kuusenhavu lakkiin...![]()
Die Kanonen von Kauppi
|ex 10k-kerho|
"ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi
Jumalaut, pitänee ostaa peili fillariin. Tänään pääsi takaa tuleva yllättämään aivan tempo-osuuden loppusuoralla kun jo kevyesti rallattelin voittoa joka kääntyikin näin karvaaksi tappioksi ! Hyvä ettei sentään tullut tuuletettua liian aikaisin ...![]()
Kirjanmerkit