Ääni ikoneille, rullaa kuin hirvi, mutta toimii kanssa poluilla. Jostain kumman syystä motot tuntu rullaavan näitä huonommin.
Ääni ikoneille, rullaa kuin hirvi, mutta toimii kanssa poluilla. Jostain kumman syystä motot tuntu rullaavan näitä huonommin.
Alan hiljalleen uskoa että yhtä parasta ei olekaan...
Mutta joo, maasto-ominaisuuksia en tosiaan tarvitse ollenkaan eli nuo XC-renkaat menisi sinänsä vähän hukkaan eikä reunanappulat ainakaan paranna tuntumaa asvalttikaarteissa. Parempi varmaan jättää ne niille jotka niistä tosissaan hyötyvät - yritän tosin löytää mainitut mallit kaupasta ennen lopullista päätöstä. Schwalben eri tuotteet tuntuu keräävän reilua kannatusta joten niiden parhaimmistosta vähän vertailua seuraavassa Schwalben omilla kriteereillä.
Marathon Racer, rullaavuus kuusi tähteä, paino viisi tähteä, suojausta hyvin. Ainoa haitta on että suurin leveys on 47 mutta sen kanssa varmaan voisi elää.
Super Moto, rullaavuus kuusi tähteä, paino viisi tähteä, suojausta huononlaisesti. Ei saa kuin 60 leveänä ja suurin sallittu paine neljä baria, kaipa se mahtuisi mutta riittääkö paine.
Kojak, rullaavuus viisi tähteä, paino kuusi tähteä, suojausta kohtalaisesti. Ei muita haittoja kuin aavistuksen kilpailijoitaan huonompi rullaavuus, tosin kevyempi.
Matalanappulaiset maastorenkaat täytyy päästä hypistelemään ihan itse mutta se on kyllä totta että ns. täydestä nappularenkaasta ei saa asvalttikelpoista edes paineella, tungin noihin mukana tulleisiin Specialized The Captain Sporteihin reilun neljä baria eikä ne vieläkään mihinkään liikkuneet. Pito lumessa ja loskassa oli mainio ja ne pääsevät kyllä oikeaan elementtiinsä jahka metsä sulaa.
Mulla on ollut alla Marathon Supremet (26x2.0), Marathon Racerit (26x1.5), Marathon Duremet (28x1.4) sekä Kojakit (28x1.35). Osa näistä tosiaan cyclo-kokoa ja osa näyttää uudistuneen enemmän tai vähemmän.
Supreme on kaikin puolin erittäin miellyttävä. Rullaa hyvin ja tasaisesti, pitoa uskomattoman paljon, pullea ja mukava sekä kestävä. Vähän painetta pois ja tällä ajaa helpoilla poluillakin mielikseen. Valloitin näillä aikoinaan Madeiran Pico do Arieiron ja kaarrepito tuli testattua laskun serpentiineissä. Jukka Salminen on myös käyttänyt Supremeja _hieman_ pidemmillä matkoillaan. Painoa mun yksilöillä noin 600g, mutta näyttää uudet olevan hieman kevyempiä.
Racer oli pieni pettymys. Rullauksessa ei havaittavaa parannusta Supremeen verrattuna ja surkean kapea. Keveyden kyllä huomasi kiihdytyksissä, mutta mielestäni se ei ollut lisääntyneen epämukavuuden arvoista. Nyt Racer näyttää uudistuneen täysin (Evolution Line, uusi kuvio, uudet koot). 26x1.75 -koko voipi olla parempi, mutta painokin on sitten jo aika lähellä 2-tuumaista Supremea.
Dureme cyclokoossa on todella yleiskäyttöinen rengas. Jos pitäisi valita kumi, jolla ajaa kaikki ajot ympäri vuoden, olisi se tämä. Maasturikoossa kuviosta voi olla jo jonkin verran haittaa katukäytössä.
Kojakin speksit on kohdallaan, mutta valitettavasti jo pieni hypistely paljasti, miten ne on saavutettu. Kumi on kyllä ohutta mutta kovanlaista ja pistosuoja jäykkää tavaraa. Näppituntuma muovinen. Ajotuntumaa sai parannettua hieman tubeless-asennuksella, mutta silti jotenkin pintakova ja meluisa rosoisella asfaltilla. Kumin pinta alkoi halkeilla jo parin kuukauden jälkeen (vain kosmeettista). Nykyään EPI-luku noussut 50->67, mutta kuuluu edelleen vain Performance Lineen.
kide muokkasi tätä : 24.03.2012 at 23.21
I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...
Maxxis Maxlite285. Vähän kallis, mutta nopea. TdH2010 aikaan 3:55.
Max paineilla rullaa parhaiten. Turha kai muuta siihen sanoa
Sliksejä vähemmän 26"x2"
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Sopivilla paineilla rullaa parhaiten ja on mukavinta ajaa. Menee leveiden renkaiden hyvät ominaisuudet hukkaan, jos ne pumppaa turhan kovaksi. Esim. tuossa on mielenkiintoinen artikkeli asiasta:
http://www.bikequarterly.com/images/BQTireDrop.pdf
Samassa lehdessä kokeilivat myös epätasaisella testiradalla ajoa vakionopeudella. 25mm rengas 6.6 barin paineilla kulutti ajajalta 468W tehoa, sama rengas 5.2 barilla 386W ja 35mm rengas 3.4 barilla 313W.
Täysin tasaisella uudella asfaltilla eroa ei juuri ollut, mutta harvemmin sellaisella pääsee ajamaan.
[QUOTE=LJL;1802023]Houkuttelisi kyllä hankkia työmatkakumeiksiVoisi jopa lateksisureilla pelittää arkikäytössä… En kyllä maastoon lähtisi noilla.
-Lauri[/QUOTE
Tahko60 meni samoilla kumeilla alle 3puoli, yhdellä rikolla. Sisurit näillä Eclipse must. ;-)
Mikähän siinä on että noiden Supremejen kohdalla Schwalben oma luokitus on vain neljä tähteä vaikka rakenne on parasta A-ryhmää ja muutenkin tiedot ihan kohdallaan. Tuon linkin jälkeen uskon kyllä että varmaan ajavat asiansa. Samassa linkissä oli mainittu myös Continentalin TravelContact jota katselin ihan sattumalta eilen Prismassa, oli uskomattoman muovisen ja liukkaan oloinen esitys. Kynnellä kevyesti pyyhkäisemällä jäi vaalea viiru kumiin.
Suojauksesta sanottakoon että minulla oli tosiaan kahtena vime kesänä Marathon Plussat alla ja niiden pistosuojaus on tunnetusti mallia pommisuoja mutta eipä nekään kestäneet tuollaista senttistä lasinpalaa joka meni läpi melkein keskeltä takarengasta eli kun tarpeeksi huono säkä käy niin mikään ei riitä.
Noin minäkin sitkeästi kuvittelin vuosikausia. Onneksi olen päässyt mokomasta harhasta viimein eroon. Tuonkin crossarin kun ostin, niin aluksi junttasin aina maksimin 6 bar renkaisiin, ja kuvittelin sen toimivan parhaimmin niin. Nykyisin ajelen edessä 4,5 ja takana 5 bar. Paljon mukavammin se niin menee, eikä vauhti ainakaan tippunut ole...
Kun maantiepyörän kausi alkaa, niin alan kokeillen hakea siihenkin vähän sopivampia paineita. Aiemmin siinäkin aina 8 - 8,5. Syksyllä kokeilin jo hieman vähempääkin, ja vaikutus ei ollut ainakaan huonoon suuntaan.
-
Mulla on yhdessä villarissa 26x2.0 bilteman slicksirenkaat. Tarpeeksi iskeny baareja niin kyllä ne hintaansa nähden mielestäni rullaa melkosen hyvin. En nyt mitään 500km lenkkejä paina mutta sanotaan että alle 100km lenkeissä toimivat varsin hyvin.
Itse silti suosin triple-x:iä, vähän isommat..Mutta en ole vielä mitään yhtä hyvää rengasta löytänyt. Painaa myös kivasti, 1250g / kpl,mutta ei se menoa haittaa.
Onko muuten näistä kenelläkään kokemusta? http://r2-bike.com/Maxxis-Flyweight-330_1
-Lauri
Maxxisen kevyemmän pään MTB kisarenkaat ovat varsin edullisesti www.salden.nl . En ole ajanut M330, mutta M310 vakuuttaa.
Tiedättekö mistä löytyisi esim. Nokian All Weather Sliksejä 2 tuumaisina PK-seudulta hyllystä eli heti? Myös joku muu edullinen ja läski sliksi käy.
http://www.bike-discount.de/shop/k36...e.html?mfid=77
Tuollaista Contia laahaan perässä, mutta lähes samaan aikaan se on tullut perille toisen merkkisen eturenkaan kanssa. Onhan se vähän painava ja ruma, mutta tuntuu rullaavan ihan kivasti.
JustinTime muokkasi tätä : 18.04.2012 at 20.52
Aiheen loppuhuipennus, renkaat ostettu, koeajettu ja hyviksi havaittu.
Päädyin sitten loppujen lopuksi ostamaan ne Marathon Supremet koossa 50-559 taittuvina. Furious Fredejäkin katselin ja kyllähän ne hyviltä näytti mutta otin kuitenkin asvalttipainotteisemmat kun ei noilla ole tarkoitus metsään mennä. Paketista ottamisen jälkeen näytti että ei noista tule pyöreitä ikinä ja sama tunne jatkui vielä vanteelle laittaessa (mystinen tunne kun rengas menee vanteelle ilman työkaluja) mutta reilu neljä baria sisään ja kyllähän niistä kivat tasaiset pötkylät muotoutui. Jännä tunne kun renkaassa on neljä baria ilmaa ja se tuntuu vielä käsin painellessa ilmarenkaalta toisin kuin vanhat Marathon Plussat jotka muistutti enemmän umpikumia. Kulku on erittäin pehmeää ja erittäin nopeaa, 15 km asvalttilenkki keskinopeudella 27 km/h ja renkaat kuitenkin kiinni tuollaisessa aika pystyssä ajettavassa täysjoustotrailipyörässä. Oli ne kalliit mutta hyvinkin hintansa arvoiset.
Pfft... tutkanpaljastin olisi kyllä ihan kätevä mutta lähinnä siksi että tietäisi milloin pääsee vetämään selkä suorana ohi niistä wannabe-ammattilaisista joilla kunto ei alkuunkaan vastaa varustusta. Niitä kun löytyy joka kesä huomattavan suuri määrä.![]()
Maraton Racer 1.75 leveenä on varmaan rullaavin muhku mitä on, jos vaan on riittävän muhku. Itselläni on alla 1.50 leveät ja ei kauheasti huonommin rullaa kuin maantierengas. Sanoisin, että leveyden tuoma ilmanvastus on suuremmassa roolissa vauhdissa kuin hystereesi (<=>renkaan rullaavuus), kun verrataan maantierenkaaseen +25 nopeuksissa.
Tuli sitten tilattua Schwalbe Furious Fred 26x2,25 Raceguardit työmatka-ajoon. Pakkohan se on tämmöisen noviisin hardcorenakkeja kokeilla...
![]()
wekkuli muokkasi tätä : 03.05.2012 at 21.36
Ketjusta en lukenut, kuin muutaman ensimmäisen lauseen.
Tuon kuitenkin oman ehdotukseni tähän, Intensen Micro Knobbyt, aivan uskomaton rullaavuus sekä saa laittaa kovat paineet sisään.
Eikä kovin kalliitkaan: http://www.merlincycles.com/bike-sho...ding-tyre.html
Toki jos noin 600g rengas on painava, niin sitten nämä ei varmastikkaan tule kysymykseen.![]()
n. 100 km kahden tuuman Marathon Supremeilla nyt takana ja pakko myöntää että vähän olen pettynyt kun täällä niin rullaavuutta kehuttiin. Jonkun verran rullaavampi kuin 2.1 tuumainen UST Racing Ralph, mutta maantierenkaaseen en lähtisi vertaamaan. Pitää vielä testata eri paineilla, nyt ajettu n. 4 barin paineilla. Kyllähän noilla työmatka-ajoa ajaa, mutta lenkkifillariin kannattaa harkita kapeampaa ja kevyempää.
ÄäriTeam
Hyvin on rullannut 26x2.0" wanhat Furious Fred Evot työmatkalla. Ei mitään omituista ääntä ainakaan 3-3.5bar paineilla pidä asfaltilla, kuten t-man toisaalla uhkaili. Lähinnä eniten huolestuttaa vaan pistosuojaus ja kulutuskestävyys. Tähän mennessä rengasrikkoja 0, vaikka sepelöyidyllä KLV:llä ehdin myös tovin ajamaan. Jos rupee puhkeilemaan, niin asennan varmaan pistosuojanauhat. Kulutuskestävyyden näkee ajan kanssa ja siitä voi sitten tehdä johtopäätöksiä kannattaako enää laittaa uusia vastaavia seuraavaksi alle vai katseleeko jotain muuta.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Molemmathan oli tietysti kokeiltu samassa tuumakoossa ja samaan runkoon samoilla kiekoille asennettuna? Jos vertailukohteina on 23-622 maantierengas maantiepyörässä ja 50-559 Supreme maastopyörässä niin siinä tulee jo melkoinen ero jostain vähän muustakin kuin renkaan rullaavuudesta.
Moto on kanssa kova sana.
Racing Ralphit ja Supremet on siis testattu samoilla kiekoilla ja samassa rungossa enkä tietenkään ole niillä sen kummempia testejä tehnyt, lähinnä seurannut käytettyä aikaa ja keskisykkeitä työmatka-ajossa eli liikaa muuttujia muuhun kuin mutu-tuntumaan. Mulla on siis Supremet koossa 50-559 ja mitä niillä olen maantiepyörien peesissä alamäkiä rullaillut niin ei perässä pysy vaikka on peesietu. Tiputin paineet vajaaseen kolmeen bariin ja ainakin näin maastomiehelle ja 1-1,5 barin paineisiin tottuneelle toimii paljon paremmin. Tuo rentoutta ajoon kummasti kun ei hakkaa kokoajan käsille.
ÄäriTeam
Kirjanmerkit