ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 93 / 239 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 43 83 91 92 93 94 95 103 143 193 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.761 - 2.790 / 7160

Aihe: Pyöräprojekti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Itsok Katso viesti
    Mulla tais tulla pari vuotta sitten omalle rotalle painoksi karvan vajaa 10 kiloa. Vai oliko se karvan yli, ei voi muistaa enää ja kokoonpano on muuttunut painavammaksi...
    Osian on/oli kuitenkin 2 kg kiekot ja 350 grammaset renkaat, LX-kammet, sinkularattaat, mekaaniset levyjarrut, kevyet putkiosat poislukien satulaputki. DH polkimet.
    Mietin vaan, että alle ysin painoon taitaa joutua laittamaan jo oikeasti keposia osia, jos levyjarrut haluaa. Ei tietty mikään mahdottomuus vielä kohtuu budjetilla, jos hieman miettii.

Nin tai näin, hieno pyörä päästellä kaupungissa
    Saa nähdä oonko turhan optimistinen ollu painolaskuissani Kesänakit on valmistajan mukaan 260g/28c ja kiekoille pitäis tulla painoksi 2 kiloa ja muutamia grammoja päälle. Niin, ja jarru tulee vain taakse... Puntarin skaala loppuu 10 kiloon, eli siitä yli menevät lukemat eivät tule kysymykseen.
    Mud, sweat and beers.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti LJL Katso viesti
    Jos sitä kohta pääsisi ajamaankin…

-Lauri
    Erityisen hyvää makua osoittaa taustalla näkyvä SA-408

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cuppis Katso viesti
    Erityisen hyvää makua osoittaa taustalla näkyvä SA-408
    Enpä olisi uskonut että joku tuosta kuvasta kiinnittää huomiota mun Pioneeriin Muusikko-iskältä saatu "perintökalleus".

-Lauri

Vielä ois vähän laitettavaa..

Osalistalla on vielä:

- 180mm alligator levyt eteen ja taakse
    - Lyhyempi stemmi
    - Schwalbe racing ralph ust
    - Mavic ex325 kehälle takanapa (deore xt) + pinnat
    - Sram X9 vaihteisto
    - Kampisatsi ??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JWH Katso viesti
    Vielä ois vähän laitettavaa..
    Minkä mittainen keula tuossa on? Eikö tuo NoSaint Angel ole aika kevytrakenteinen xc-alurunko, olethan varmistunut että geometria on suunniteltu/kestää yli 100mm keulalla?

-Lauri

Minkä mittainen keula tuossa on? Eikö tuo NoSaint Angel ole aika kevytrakenteinen xc-alurunko, olethan varmistunut että geometria on suunniteltu/kestää yli 100mm keulalla?

-Lauri
    Ööö en ole varmistanu.. keulan pituus on 120mm. Vanha oli Rock Shox tora jonka kokonaisuuspituus keulaputken alakoolinkiin on noin 500mm ja tossa Marocchin keulassa 520mm. Suunnitelmat menee keulan osalta uusiksi jos toi runko ei tule kestämään kevyttä maastolenkkiä ja työmatkaa.
    Tarkotuksena on kyllä vaihtaa toi Marocchin painohirviö jossain vaiheessa kevyempään keulaan esim DT Swiss, Rock Shox tai Foxin valikoimasta.

Ööö en ole varmistanu.. keulan pituus on 120mm. Vanha oli Rock Shox tora jonka kokonaisuuspituus keulaputken alakoolinkiin on noin 500mm ja tossa Marocchin keulassa 520mm. Suunnitelmat menee keulan osalta uusiksi jos toi runko ei tule kestämään kevyttä maastolenkkiä ja työmatkaa.
    Tarkotuksena on kyllä vaihtaa toi Marocchin painohirviö jossain vaiheessa kevyempään keulaan esim DT Swiss, Rock Shox tai Foxin valikoimasta.
    Ok, no tuskinpa 120mm aiheuttaa mitään suurempaa ongelmaa… Ei ollut tarkoitus sotkea kuvioita, sillä vaan huomautin, ettei kävisi hullusti, jos runko väsähtää ajossa jostakin kohtaa. Se vain vähän vain huolestuttaa, kun tuo on alumiinirungoista juuri sieltä keveimmästä päästä, 1500g luokkaa runkokoosta riippuen eli samaa osastoa kuin vaikkapa MSC:t.

Yritin melko huonolla menestyksellä googlaillakin tuota NoSaint Angelin geometriakarttaa yms, että mille keulalle se on tehty, mutta ei löytynyt. Ainoa saldo etsinnöistä oli se, etten löytänyt netistä yhtään kuvaa ko. rungosta, johon olisi asennettu yli 100mm keula. Sehän ei sinänsä tarkoita, etteikö siihen voisi asentaa pidempääkin.

Ehkäpä joku ns. pitkän linjan setä voisi ottaa tähän asiaan paremmin kantaa?

-Lauri

Ok, no tuskinpa 120mm aiheuttaa mitään suurempaa ongelmaa… Ei ollut tarkoitus sotkea kuvioita, sillä vaan huomautin, ettei kävisi hullusti, jos runko väsähtää ajossa jostakin kohtaa. Se vain vähän vain huolestuttaa, kun tuo on alumiinirungoista juuri sieltä keveimmästä päästä, 1500g luokkaa runkokoosta riippuen eli samaa osastoa kuin vaikkapa MSC:t.

Yritin melko huonolla menestyksellä googlaillakin tuota NoSaint Angelin geometriakarttaa yms, että mille keulalle se on tehty, mutta ei löytynyt. Ainoa saldo etsinnöistä oli se, etten löytänyt netistä yhtään kuvaa ko. rungosta, johon olisi asennettu yli 100mm keula. Sehän ei sinänsä tarkoita, etteikö siihen voisi asentaa pidempääkin.

Ehkäpä joku ns. pitkän linjan setä voisi ottaa tähän asiaan paremmin kantaa?

-Lauri
    Et olekkaan sotkenu kuvioita, vaan itseasiassa toit esiin äärettömän hyvä kysymyksen tärkeästä asiasta mikä oli multa täysin unohtunu ton projektin edetessä.
    Enpä itsekkään onnistunu löytämään mitään tetoa tai kuvaa ko pyörää pidemmällä keulalla tosin pidempi keula on myös yleensä painavampi ja kevyttä runkoa hakeva ei välttämättä halua lisätä painoa vaan vähentää.. Mulla toi keula on hankittu testimielessä ja kevyempään ois tarkotus siirtyä.

Ööö en ole varmistanu.. keulan pituus on 120mm...
    Kuvassa oleva keula on Z150 fr, jossa joustomatkaa 150mm.
    Onkohan eta ollut päällä mitatessa, vai onko keulaa modattu???

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Kuvassa oleva keula on Z150 fr, jossa joustomatkaa 150mm.
    Onkohan eta ollut päällä mitatessa, vai onko keulaa modattu???
    Keula on ostettu käytettynä ja on ollu tuolla mitalla jo siitä lähtien. Mulla ei ole tietoa mitä modauksia tehty, mutta noi on mitat.

Tossa yks kuva mittauksesta toivottavasti saa jotain selvää ja en ollu päällä mitatessa:

IncBuff Guest
    No 150mm tuossa joustoa näyttää olevan. Katoinkin jo että ei voi olla 120mm keppi.

Keula on ostettu käytettynä ja on ollu tuolla mitalla jo siitä lähtien. Mulla ei ole tietoa mitä modauksia tehty, mutta noi on mitat.

Tossa yks kuva mittauksesta toivottavasti saa jotain selvää ja en ollu päällä mitatessa:
    Pitkä keula sopisi paremmin vaikka tuollaiseen projektiin, tulisi enempi hupivehjes.

Matalalle keulalle suunnitellussa rungossa keskiö nousee ja satulaputki kallistuu taaksepäin.
    Kai silläkin ajelee, mutta voi tuntua oudolta ja ominaisuudet menevät hukkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    No 150mm tuossa joustoa näyttää olevan. Katoinkin jo että ei voi olla 120mm keppi.
    Ok. Miten toi keula mitataan? Mun 100mm joustolla oleva tora on akselin kohdalta mitattuna alakoolinkiin 500mm pitkä ja siinä on 100mm jousto ja toi Marocchi taas 520mm mittanen samalla lailla mitattu eli pituutta kepillä tuli lisää sen 20mm.
    Mien noi mitataan okeaoppisesti ja onko se 20mm lisäpituus liikaa?

Sinä puhut akselista-kruunuun mitasta ja me muut joustomatkasta.
    Jos keula tuntuu hyvältä ja uskot rungon kestävän, niin anna mennä vaan.

No mulla on ollu Enkelissä 140mm joustava Foxi muutaman vuoden. Kaikki paikat mistä oon uskaltanu ajaa on tullu myös ajettua. Kuskillakin painoa kamoineen liki 90 kg. Mulla tosin on ollu niin paksut renkaat kun vaan alle mahtuu. ...... öööh siis runko on kestäny ......sitähän te tässä mietitte. Noista valmistajan spekseistä ei oo mullakaan tietoa.
    Fatless biker

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vema60 Katso viesti
    sitähän te tässä mietitte. Noista valmistajan spekseistä ei oo mullakaan tietoa.
    Rungon kestävyys minulle tuli ensimmäiseksi mieleen, mutta sehän on hyvä että tästä löytyi käyttökokemuksia. 150mm keulan tarkoituksenmukaisuus tuohon runkoon on asia erikseen, mutta kuten todettua, jos se tuntuu hyvältä/hauskalta niin ei muuta kun kovaa ajoa.

-Lauri

Tää ny sen kummoisempi rojekti ole, mutta laitetaan kuitenki... Jos joku muukin liikuntarajoitteinen sattuu ihmettelemään.

Emännällä oikean käden hienomotoriikka hieman heikompi. Hommasin rippikouluikäisen Sweetpowerin tilalle Cube Hyde Teamin 8sp Alfinella ja hydraulisilla levyillä.
    Oikean käden toiminta rajoittuu pitämään tangosta kiinni, joten siirrettiin sitte kontrollit vasurille.

Alfinen vaihtaja vaihtui Nexuksen 8sp grippariin. Etusormella etujarrua ja keskarilla takajarrua.
    Alunperin funtsailin, jos ois modannu samaan kahvaan molemmat jarrut. Mutta ehkä näin on turvallisempi.
    Saa nähdä innostuuko tuolla miten ajamaan.
    Imatra MTB
    imatramtb.fi / facebook.com/imatramtb

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vema60 Katso viesti
    ... Noista valmistajan spekseistä ei oo mullakaan tietoa.
    100mm keulalle on suunniteltu tuo Enkeli http://www.ciclib.de/Rahmen/MTB-Hard...t=46&c=47&p=47

Mutta jos kerran toimii ja kestää niin mikä ettei.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jahvetti Katso viesti
    Mutta jos kerran toimii ja kestää niin mikä ettei.
    Hyvin se kestää...aikansa. Kun menee rikki, niin vaihtaa uuteen, onhan noissa pitkä takuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacGyver Katso viesti
    Hyvin se kestää...aikansa. Kun menee rikki, niin vaihtaa uuteen, onhan noissa pitkä takuu.
    Juuh, minulla meni tuon firman tuotteista yksi Luziferi joskus poikki takakolmiosta mutta takuuseen tuli uusi. Onhan se rimpulampi kuin nuo Angelit.

Nonniin, Roadrattiin on palikat kotiutunu Saksasta ja Englannista. Sattuipa vielä olemaan kaikki tarpeellinen mukana, plussat Bike-Componentsille ja CRC:lle Aloittelin kokoamista kammista ja eihän se nappiin mennyt: rieska (kyseessä siis SS) otti kiinni takahaarukkaan, joten piti lähteä kivijalkakauppaan hakemaan speisereitä. Niitä onneksi löytyi ja jatkamme sovittelua illemmalla. Pitääpä laittaa kuviakin, vaikka ihan Nebulan kiusaksi Niin ja osapunnituksista sen verran, että vielä ollaan kivasti 8,xx vauhdissa.
    Mud, sweat and beers.

Btw, Gulf-rakentajat, löysin tuollaisen:

http://www.gulfbike.net/paddock.html

Vinkatkaa tuonne linkkejänne, jos haluatte...
    MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta

Täällä edetään hyökkimispyörän kanssa tasaisen epävarmasti. Tän hetkinen tilanne:

Seuraavaksi opettelemme kiekkojen kasaamisen sekä tämän illan epistolassa ilmenneen tarpeen vuoksi
    hydraulisen jarruletkun lyhentämisen optimaalisempaan mittaan.

Oli muuten pirun kireä tuo ohjainlaakerin alakooli. Vinkistä viisastuneena heitin koolin hellalle. Ei toiminut.
    Pannu levylle ja kuumaksi, kooli kuuman pannun ja hohkaavan levyn väliin, 5 minuutin lämmitys ja
    lupsahtihan se paikoilleen. Melkein jokaisessa työvaiheessa on tähän mennessä ollut jokin ongelma, mutta
    niinpä on vaan vaikeudet selätetty. Ei tarvi muidenkaan kädettömien siis luovuttaa
    Mud, sweat and beers.

Meikällä myös tullut kaikenlaisia ongelmia ja uusia juttuja eteen, esim. ketjulinjan muuttamisessa. Monta kertaa oon meinannu tulla tänne pyytämään apua, mut tähän asti oon selvinny lisäämällä voimaa tai kysymällä googlelta. Ärsyttää nimittäin, kun samaa asiaa kysytään sen seitsemän kertaa. ("mikä näistä sopisi minulle?" jne.) No, hyvähän se on, että autetaan, mutta useimmiten selviäisi selaamalla vanhoja topikkeja..

Jottei menis ihan OT:ksi: Vanha hybridi palasiks ja feikki-cc kasaan:
    Siitä ali missä aita on matalin.

XX-sarja on hyvä ja kevyt....
    -Lauri
    Lauri,Mitkä sulla Canyonissa hammaslukemat edessä ja pakassa takana? No, onko ne sopivat?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti narisevaklossi Katso viesti
    Lauri,Mitkä sulla Canyonissa hammaslukemat edessä ja pakassa takana? No, onko ne sopivat?
    Eturattaat ovat 42/28 ja pakka 11-36. Aivan loistavat. Minähän olen siis todella hanurista oleva kuski eikä kestävyyttä/voimaa/tekniikkaa ole, joten laaja yhdistelmä on lyx kun se sallii yhtäältä kepeän pyörittelyn teknisemmässä maastossa, ja toisaalta tuolla 42/11-välityksellä pärjää suht kovassakin maantievauhdissa.

-Lauri

Viimein eilen pääsi kasaamaan pyörää, kun ohjainlaakeri ja takakiekko saapuivat.
    Ihan hyvällä mallilla alkaa olemaan, vielä olisi jarruletkujen vaihto, tai ainakin lyhennys edessä, saa kyllä jäädä keväämmälle se.
    Ensimmäinen itse kasattu pyörä. Ainoat ongelmat tähän mennessä oli etuvaihtajan kanssa, kun ei tajunnut laittaa spaceria keskiöön, joten isommalle rattaalle vaihtaessa ketju kiilautui rattaan ja häkin väliin.
    Seuraavana olisi ajoasennon hakemista vuorossa.

Yllätävänkin helposti ja nopeasti kasautui kiekot Sheldonin ohjeilla! 3 ristiin laittelin, 32 pinnaa/kiekko.

DT Swiss Revolution
    WTB SpeedDisc 700c
    Shimano XT M785 cl

Etukiekko 835g + takakiekko 1010g = 1845g. Ilman pikalinkkuja ja muita heebeleitä.
    Mud, sweat and beers.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pei Katso viesti
    Viimein eilen pääsi kasaamaan pyörää, kun ohjainlaakeri ja takakiekko saapuivat.
    Ihan hyvällä mallilla alkaa olemaan, vielä olisi jarruletkujen vaihto, tai ainakin lyhennys edessä, saa kyllä jäädä keväämmälle se.
    Ensimmäinen itse kasattu pyörä. Ainoat ongelmat tähän mennessä oli etuvaihtajan kanssa, kun ei tajunnut laittaa spaceria keskiöön, joten isommalle rattaalle vaihtaessa ketju kiilautui rattaan ja häkin väliin.
    Seuraavana olisi ajoasennon hakemista vuorossa.
    Onnea nopeasta fillarista! Whippet:n emäputki on aikas matala, joten spacereita, pystystemmiä tai riser tankoa melkein vaatii. Onko toi keula 100 vai 120? Mulla Whippet alkaa täyttämään 3 kk ja kovasti olen tykännyt sillä ajella tuolla sohjokelissä. Ajoasennon kanssa tosin on vielä vähän pohtimista. Mulla kun on 100mm keula niin aluksi tuntui että oli nenä maassa kun ajoi, mutta vähän kun tankoa nosti niin nyt alkaa olemaan hyvä tai tottua asentoon. Toisaalta kun kokeili vähän trail fillarin setuppia niin se tuntui taas hemmetin pystyltä, no siinä voi tankoa tiputtaakin, täytynee keväällä sitäkin kokeilla. Tossa kuva mun Whippet:stä ajalta juuri ennen lumien tuloa: http://www.flickr.com/photos/maukon/6959602591/ 60 mm (!) stemmillä.
    Ride and Smile!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRa Katso viesti
    Onnea nopeasta fillarista! Whippet:n emäputki on aikas matala, joten spacereita, pystystemmiä tai riser tankoa melkein vaatii. Onko toi keula 100 vai 120? Mulla Whippet alkaa täyttämään 3 kk ja kovasti olen tykännyt sillä ajella tuolla sohjokelissä. Ajoasennon kanssa tosin on vielä vähän pohtimista. Mulla kun on 100mm keula niin aluksi tuntui että oli nenä maassa kun ajoi, mutta vähän kun tankoa nosti niin nyt alkaa olemaan hyvä tai tottua asentoon. Toisaalta kun kokeili vähän trail fillarin setuppia niin se tuntui taas hemmetin pystyltä, no siinä voi tankoa tiputtaakin, täytynee keväällä sitäkin kokeilla. Tossa kuva mun Whippet:stä ajalta juuri ennen lumien tuloa: http://www.flickr.com/photos/maukon/6959602591/ 60 mm (!) stemmillä.
    Keulana on Reba RL 100mm.
    Pikainen 8km tuli tuolla sepelissä ajeltua ja ensitunnelmat oli, että nopea ja mukavalta vaikuttava pyörä on. Talvi menty 140 joustavalla rocky mountainilla.
    Aluksi oli spacereita 27,5mm ja ohjainlaakeri nostaa 17mm myös, paluumatkalle tuli tiputettua 10mm ja tuntui kyllä paremmalta ajaa, mutta hankala noin lyhyellä matkalla oikein hakea sitä oikeaa asentoa.
    Täytyy tosta täpäristä lainailla tankoa ja stemmiä ja kokeilla, polut on pehmennyt sen verran, että metsään pääsyä tolla joutuu hetken odottamaan, siellä ne kai lopulliset säädöt tehdään.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •