GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 98 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 48 88 96 97 98 99 100 108 148 198 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.911 - 2.940 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Oli hieno reissu, mutta tulipahan tehtyä. Taisi lähteä viimevuotisesta ajasta reilu kymmenminuuttinen raviradan kellosta katottuna. No, onhan sitä vuosi enemmän harjoteltukin... Keli paras mitä omalle pirkan uralle sattunut, samoin suksi. Vanahalla tuo ruho on vissiin siirtynyt säästöliekille kun juomaa ei menny kuin litra ja 3 pientä geeliä ja nekin vain seuran vuoksi.

e: litran urkkajuoman lisäksi otin yhen kozelin just omassa kotona saunajuomaksi...
    usko juntunen muokkasi tätä : 04.03.2012 at 22.52 Syy: juomat

Oma suoritus onnistui hyvin, 20min parannusta edellisvuoden aikaan ja ero kärkeen supistui jo alle tuntiin.
    Tasainen vauhdinjako auttoi hyvin ja nousujen alkaessa jaksoi vielä tasaisilla pätkillä painaa wassua hienosti. Sukset toimi käytännössä koko matkan, siitä kiitos voiteluryhmälle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Mutta kommentia kuulin siellä Hämeenkyrön lentokentällä että kellään ei oo näin huonoo hiihtotekniikkaa
    Rehellisesti sanottuna, ei se sun tekniikkas ihan parhaasta päästä näyttänyt olevan. Mutta mitä väliä sillä sitten on kun jaksat noin hyvin toispuoleisestikin edetä. Kuinka kovaa menisitkään jos liuku olisi vähemmän kantikasta?

IoD Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Taisin kiristää reilusti vauhti ja meni reilusti alle viiden tunnin

Mutta kommentia kuulin siellä Hämeenkyrön lentokentällä että kellään ei oo näin huonoo hiihtotekniikkaa
    No just joo. Jos meni alle 5t, vaikka hyvässäkin kelissä, sitten oli kyllä ihan turhaa funtsailua etukäteen että miten noin pitkä hiihto sujuu vähäisillä harjoitusmäärillä. Ilmeisesti oli hyvät pohjat muissa lajeissa? Eikä se tekniikkakaan tolla vauhdilla voi enää ihan pielessä olla. Onnittelut, hieno suoritus!

Ihan mahtava keli oli eilen Pirkassa! Uusi kalusto ja luistava keli = yli 1h parannus viime vuoteen verrattuna. Pertsa-lenkistä (90km) siis puhutaan. Kertaakaan en matkan aikana katsonut kelloa ja Teivossa kelloa pysäyttäessä "pelästyin", että noinko kovaan pääsin (6:35). Vaikka en osaakaan hiihtää, niin eilen oli kivaa koko matkan!

Tutkailin miten ovat suksien pohjat säilyneet muutaman hieman hiekansekaisen tienylityksen jäljiltä. Onneksi ei mitään jälkiä ja pohja on tummanpuhuva ilman merkkiäkään harmaantumisesta vaikka ladulla oli geelipusseja sekä rusinoita ja kelihän oli voiteita kuluttava.

Suksena oli Rossarin pakkaskelin kapula suoralla 6/7 hionnalla. Pohjalla kova 7-25 fluorigrafiitti, seuraavana Tokon -10-30 HF, sitten Vauhdin HF C15 pulveri ja pinnassa Holmenkol fluorineste -2-10 korkattuna. Täydellinen luisto loppuun saakka.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IoD Katso viesti
    Ilmeisesti oli hyvät pohjat muissa lajeissa?
    Joo ei taida Izmolla jäädä kestävyyspohjasta kiinni. Nauratti oikein nämä Izmon jutut jotta kuinka sitä jaksaa, mutta on niitä vaan mukava lukea.
    Ananasakäämä!

Oli kyllä mahtikeli Pirkassa. Itsellä meni retkeilyn puolelle, mutta olipahan kiiivaaa! Harmi että ens viikonlopun ennuste näyttää vähän huonolta, mutta kattoo loppuviikosta jos vaikka lupailis aurinkoa niin Reppuhiihto kutsuu.
    ÄäriTeam

Milläs irronneen sauvan kahvan saa pysymään paikoillaan? Onko noihin jotain erikoisliimoja vai mitä voisi käyttää korjaamiseen? Kyseessä joku One Wayn keskiluokan sauvamalli, tarkkaa sauvan materiaalia en muista.
    MC Kramppi
    pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)

Onko muilla ollut ongelmia sykemittarin kanssa hiihtäessä vapaalla? Oma Polar F7 on alkanut pätkiä signaalia n. 20 min hiihdon jälkeen ja loppujen lopuksi mittari näyttää ensin nollia ja sitten viivoja. Kontaktit ovat kosteat. Paristo on vaihdettu lähettimeen sekä ranneosaan 2 kk sisällä. En muista vastaavaa ongelmaa viime vuosilta, neljä vuotta on ollut kapistus käytössä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Portti Katso viesti
    Milläs irronneen sauvan kahvan saa pysymään paikoillaan?
    Kuumaliimalla kannattaa liimata, kun saa myöhemmin lämmittämällä irroitettua. Ihan tavallista kuumaliimaa itse käytin sauvan lyhennyksessä ja sompien vaihdossa.

Edit: Sompaliimaa saa urheiluvälineliikkeistä, pehmiää ilmeisesti hivenen vähemmällä lämmittämisellä kuin peruskuumaliima.
    juhe muokkasi tätä : 06.03.2012 at 10.39 Syy: lisäys

Lainaus Alkujaan tämän lähetti random5 Katso viesti
    Oma Polar F7 on alkanut pätkiä signaalia n. 20 min hiihdon jälkeen ja loppujen lopuksi mittari näyttää ensin nollia ja sitten viivoja.
    Kuulostaa tutulta, tosin lajilla ei ole ollut minulla merkitystä. Kangasvyöstä olivat nepparit hapettuneet, kun tämä ensimmäisen kerran tapahtui. Nyt toinen vyö tekee samaa. Ei auta vyön kostutus enää, pätkii pätkii. Uusi vyö (kolmas tämän mittarin kanssa) toimii eli ne kangasvyöt ovat kulutustavaraa. Vanhat muoviset vyöt olivat kestävämpiä, parempia pariston kestoltaan ja omasta mielestäni myös mukavampia päällä. Kangasvyötä on helpompi kuljettaa ja WIND-vyö ei ota häiriöitä niin helposti kuin vanha. Uusi vyö ilman lähetintä maksaa noin pari kymppiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juhe Katso viesti
    Kuumaliimalla kannattaa liimata, kun saa myöhemmin lämmittämällä irroitettua. Ihan tavallista kuumaliimaa itse käytin sauvan lyhennyksessä ja sompien vaihdossa.

Edit: Sompaliimaa saa urheiluvälineliikkeistä, pehmiää ilmeisesti hivenen vähemmällä lämmittämisellä kuin peruskuumaliima.
    Ok, eli sompaliima toimisi myös kahvan kiinnityksessä. Koitetaanpa sitä. Kiitos vinkistä.
    MC Kramppi
    pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti -mustikka- Katso viesti
    Oma suoritus onnistui hyvin, 20min parannusta edellisvuoden aikaan ja ero kärkeen supistui jo alle tuntiin.
    Tasainen vauhdinjako auttoi hyvin ja nousujen alkaessa jaksoi vielä tasaisilla pätkillä painaa wassua hienosti. Sukset toimi käytännössä koko matkan, siitä kiitos voiteluryhmälle.
    Peesataan sua vastauksessakin, kun koko Pirkka tuli mukavasti samaa matkaa. Ei ois kyllä uskonu, että pystyy reiluun 20min parannukseen. Omaan suoritukseen olen enemmän kuin tyytyväinen. Kyröskosken jälkeen oli jonkin matkaa vähän tiukoilla, mutta kun sai tarpeeki nestettä ja lisäks geeliä niin ei sen jälkeen ollut mitään hätää. Viimeiset 20km tuli vauhdikkaasti ja Topin tuvan jälkeen alkoi loppukiri. Kiitos mustikalle voitelusta ja matkaseurasta!

Hiukan huvittaa, kun porukkaa juoksee monot lipsuen ohi kävelyosuudella Kyröskoskella niin aika moni tuli jo heti ekassa nousussa selkä edellä vastaan. Askeltakaan ei tullut juostua tälläkään kertaa ja silti ehti reilusti alle 5h.
    www.kaupinkanuunat.net

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Suksena oli Rossarin pakkaskelin kapula suoralla 6/7 hionnalla. Pohjalla kova 7-25 fluorigrafiitti, seuraavana Tokon -10-30 HF, sitten Vauhdin HF C15 pulveri ja pinnassa Holmenkol fluorineste -2-10 korkattuna. Täydellinen luisto loppuun saakka.
    En yhtään ihmettele enää miksi mulla ei oo ollut kuin minisukset 80-luvulla. Saisko tän edellisen suomeksi? Luulis, että flaksi käy Hullussa Porossa kun näitä latelee baaritiskillä?
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    Luulis, että flaksi käy Hullussa Porossa kun näitä latelee baaritiskillä?
    Tarttee varmaan mennä Olokselle ensilumien aikaan ennenkuin noilla puheilla flaksi käy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    En yhtään ihmettele enää miksi mulla ei oo ollut kuin minisukset 80-luvulla. Saisko tän edellisen suomeksi? Luulis, että flaksi käy Hullussa Porossa kun näitä latelee baaritiskillä?

Joo kyllä tossa jotain korkkaamisesta puhutaan ja itte ei tiedä muuta kuin pikaluiston joka luistaa 4 km noin

Mutta kun oltu "metsätöissä" niin saa hiihtoon hyvän pohjan.... sano Mietaa

No nyt on luisteluhiihdosta (ja hiihdosta ylipäänsäkin) kokemusta 100km viime talvelta ja tälle talvelle on tähän mennessä kertynyt 130km mittariin. Tälle talvelle hommasin voiteluraudan ja voiteita, joten niiden käytössä mennyt nyt harjoitellessa pääsääntöisesti. Selvittäkääpäs nyt mielellään mahdollisimman seikkaperäisesti miten suoritatte voitelun. Minulla on ollut käytössä aivan perusvoiteet, eli pohjat olen tehnyt plussakelin parafiinillä, jonka päälle kelin mukaista voidetta, nyt on ollut käytössä Rexin sininen perusparafiini.

Kerroksia on tullut yleensä laitettua 2-3 per voide. Raudalla voiteen sulatus, sitten siklaus ja päälle vielä harjaus. Aiemmin tässäkin ketjussa oli puhetta pohjien harmaantumisesta. Itsekin olen tätä kokenut ja kai se on vaan ylimääräisen voiteen pois kulumista, kun yleensä nailonharjalla harjaamisella on pohjista saanut vielä melko liukkaan näköiset. Pohjat harmaantuvat hieman toispuoleisesti, tähän kuvittelen olevan syynä se, että jyrkemmät mäet tulee melkeinpä aurattua alas, joten voiteet kuluvat pois enemmän auraavilta kanteilta, vai?

Miten fluorivoiteet käytännössä eroavat fluorittomista? Onko luistossa merkittävää eroa? Mitenkäs on fluorivoiteiden keston laita? On tällaisen täysin noviisin järkevä niihin tutustua? Tuntuvat määrään nähden suhteettoman kalliilta, kun ainakin tuota parafiinia kuluu reiluja määriä että sukset saa useaan kertaan voideltua.

Vaikka kilometrejä ei vielä kovin paljoa ole tullutkaan, niin tuntuu että tekniikka on kehittynyt huomattavasti. Lenkkien keskisykkeetkin ovat sieltä reilusta 170 bpm:stä laskeneett 160 tuntumaan, ja välillä jopa tuntuu että hiihdosta pystyisi nauttimaan, kun voitelukin on joskus osunut nappiin. Suurin ongelma tekniikassa tuntuu olevan vasemman jalan liuku. Tasapainon kanssa on välillä suuriakin ongelmia ja tämän vuoksi sulava Wassberg on vielä täyttä utopiaa. Suksen päälle ei osaa laskea painoa vasemmalla jalalla samaan tapaan kuin oikealla, joten liuku vasemmalle on todella holtiton.

Kertavoitelu talvea kohti riittää vallan mainiosti luistelusuksiin. Tänä vuonna en edes suorittanut sitä itse. Hyvin luisto kelpaa mun vähäsille hiihtomäärille. Välillä harjaan jos jaksan.

Pertsassa (pito) on eri asia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol Katso viesti
    Kertavoitelu talvea kohti riittää vallan mainiosti luistelusuksiin. Tänä vuonna en edes suorittanut sitä itse. Hyvin luisto kelpaa mun vähäsille hiihtomäärille. Välillä harjaan jos jaksan.

Pertsassa (pito) on eri asia.
    No kyllähän se huijaukselta tuntuu luistavalla suksella hiihtää.

Tuossahan on kelpo opetusvideo: http://www.youtube.com/watch?v=P0tD7lz9NgY
    ja tuon http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...Hiihto-voitelu -ketjun kun lukee niin tietää jo kuntoilijalle riittävästi asiasta.

Epäilen kyllä hiihtotaitoa tai -halua jos ei liukkaalla suksella halua hiihtää. Voitelusta ei toki tarvitse tykätä sen kummemmin.

ruzlerssi:

Tässä minun käyttämä tapa perus luistovoiteluun. 3 talvea jo menty tällä ja hyvin toimii.
    http://www.youtube.com/watch?v=P0tD7lz9NgY

Kerroksia ei tartte ku 1 per voide. Tuossa mun ohjeessa LF on matalafluorista voidetta. Fluori lisää suksen herkkyyttä ja kostealla kelillä luistoa. Minä käytän korkeafluorisia HF(high fluor)-voiteita sekä 100% fluoripinnotteita (pulverit ja napit) vain kilpailuissa. Mutta jos on perus lenkkihiihtelijä, niin pärjää esim. tuolla minun reseptillä. Yhdellä tuollaisella voitelulla menee monta kymmentä kilometriä ja ikinä ei ole ollut harmaata pohjissa. Veikkaan, että sulla on ihan liikaa sitä voidetta pohjissa ja kuvioikin mahtaa jäädä tukkoon. Käytä sukset hionnassa, esim. suora 7, tee pohjustus ja sen jälkeen vain perusvoitelua.

edit: höhöö Marco ehti eka.
    Freude am Fahren.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liraren Katso viesti
    Tässä minun käyttämä tapa perus luistovoiteluun. 3 talvea jo menty tällä ja hyvin toimii.
    http://www.youtube.com/watch?v=P0tD7lz9NgY
    Huomaatko eroa lenkillä jos alla on vain perussininen eikä vihreä lf? Käytätkö tuota fluoria lenkkivoiteena myös pluskeleillä?

Et sä noissa eroja huomaa. Ehkä jos voitelisit toista toiseen sukseen ja toiseen toista. Kuntoilijalle riittää ihan perusparkut ja vaikka jotakin lf:ää jos on liikaa rahaa. No eipä ne kyllä paljoo maksa. Hyvä suksi hyvin kuvioituna ja harjattuna kyllä pelaa ihan riittävän hyvin lenkkeilyyn. Kosteilla keleillä on isompia eroja. Aika usein tulee vaan harjattua suksi lenkin jälkeen ja taas pelaa. Tärkeempää olisi että pohja on puhdas, likahan sen luiston vie eikä voiteen loppuminen. Noin yleensä. ja ne sun kantit luultavasti likaantuu siksi että suksi on kantillaan.

Tädin kommentti fluorivoiteisiin: tuli 80-90-lukujen vaihteessa vietettyä sen verran aikaa voitelukopeissa, että enää en laita fluoria, edes matalafluorista suksiini. Perusparkuilla saa kuntoiluun aivan riittävän hyvin luistavat sukset lähes kaikilla keleillä kun voitelee riittävän usein ja harjaa lenkkien välillä. Voidetta isompi ero tulee usein kelille sopivasta/sopimattomasta suksesta (ja siitä suksen päältä). Jos niitä fluoreja käyttää (ja on liikaa rahaa), niin kannattaa huolehtia voitelutilan HYVÄSTÄ ilmanvaihdosta ja pitää hanskoja käsissä.

Voiteissa ja autoissa pätee sama asia. Mitä enempi löytyy lukemia purkin kyljestä niin sitä parempi ;-)

Jostain syystä noissa 2,5 kautta hiihdetyissä Atomicin WC Skateissa on nykyään reunat (~5 mm:n leveydeltä) hieman korkeammalla kuin keskusta. Mä varmaan olen liian mahtisiklaaja.
    MPI muokkasi tätä : 07.03.2012 at 07.02
    Urheilua ja ulkoilua kuvina IG: mikkopiispa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HeliT Katso viesti
    Perusparkuilla saa kuntoiluun aivan riittävän hyvin luistavat sukset lähes kaikilla keleillä kun voitelee riittävän usein ja harjaa lenkkien välillä. .
    Tätä toivoinkin ja yritän sen muistaa, ettei mene liikaa hifistelyn puolelle.

Kuten Liraren jo arvelikin, niin minun suksien ongelma on varmasti liika voitelu. Ja tämä johtuu luultavasti siitä, että olen antanut varsinkin kelivoiteen jäähtyä suksen pohjaan ennen siklausta, joten sehän jämähtää siihen pirun kovasti. Suksien hionnan voisi ottaa harkintaan, mutta mistähän päin Jyväskylän seutua mahtaisi löytyä asiantuntevia suksieksperttejä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti random5 Katso viesti
    Onko muilla ollut ongelmia sykemittarin kanssa hiihtäessä vapaalla? Oma Polar F7 on alkanut pätkiä signaalia n. 20 min hiihdon jälkeen ja loppujen lopuksi mittari näyttää ensin nollia ja sitten viivoja. Kontaktit ovat kosteat. Paristo on vaihdettu lähettimeen sekä ranneosaan 2 kk sisällä. En muista vastaavaa ongelmaa viime vuosilta, neljä vuotta on ollut kapistus käytössä.
    Kokeile lähettimen ja sykevyön nepparien eli metallisten kontaktipintojen puhdistamista ja pientä raaputtelua vaikka veitsen kärjellä, josko likantuneet ja hapettuneet kontaktipinnat alkaisivat pelittää??? Samoin jos hiki kuivuu niin hiihdä kovempaa, että on sähkönjohtavuuteen tarvittavaa suolaliuosta sykevyön ihokontakteissa
    Huonoilla teillä tarvitaan paksut kumit.

Oli pyörä sitten kuitua, titaania tai terästä,
    niin kuntoni on perästä.

Last man out of the water.

Luistovoiteen laitto on vilkkailla hiihtoreiteillä suht turha prosessi kun pohja kerää sen harmaan paskakerroksen jo muutaman kilometrin jälkeen. Sitäpaitsi kunto nousee enemmän kun luisto on huonompi. Kisaan ei kannata mennä ilman fluorijauheita, varsinkaan kostealla ladulla.

Pätkivä Polar on luultavasti voll kaputt. Voit kokeilla uutta sykevyötä mutta....

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruzlerssi Katso viesti
    Suksien hionnan voisi ottaa harkintaan, mutta mistähän päin Jyväskylän seutua mahtaisi löytyä asiantuntevia suksieksperttejä?
    Ei ole tullut muutamaan vuoteen käytettyä suksia hionnassa mutta Huoltopilotti Tourulassa oli ainakin joskus hyvä. Laajavuori ja Riihivuori toimivat varmaan myös.

Tuohon voiteluun ja minun tapaani vielä: Oon huomannu, että luistaa paremmin, kun käyttää tuota vihreää LF:ää vielä tuossa sinisen päällä pelkän sinisen sijaan, ainakin tuo Vauhdin versio toimii oikeasti aina, kun on pakkasta (pl esim. (-1) - (-2) - räntäsadekelit ja nuoskakelit). Vihreä LF myös sen takia, että se on erittäin kova voide. Voitelu kestää monta lenkkiä ja kova voide suojaa suksea paremmin kuin pehmeä eikä pohjat likaannu niin herkästi. Lenkkien välissä vaan nylonharjalla harjausta, niin kiiltää pohjat. Joskus kovalla pakkasella oikein narisevalla lumella laitan vihreän LF:n tilalta LF grafittia. Me reenataan noiden koirien kanssa paljon vetohiihtoa ja siinä on vauhdit kovia. Pehmeät voiteet "sulaa alle", se on myös yksi syy, miksi käytän tuota kovaa LF vihreää koko ajan.

Käytän ongelmakeleillä eli märällä ja lähellä nollaa HF:ää, joko Vauhdin pinkkiä pakkasen puolella tai keltaista plussalla (mutta edelleen siellä alla on kierros sinistä ja kierros LF vihreää). Jopa reenilenkillä. Sen verran se suksen imeminen ottaa päähän. Auttaa se jonkin verran perus lumikelin sukseenkin, koska kunnon nollakelin suksia mulla ei vielä ole. Eli plussakelillä sininen + LF vihreä pohjalle sen takia, että ne tekee kovan ja kestävän pohjan pehmeille plussakelin voiteille. Jos vetää suksen pohjaan suoraan pehmeitä voiteita, niin sinne ne uppoaakin ja kesto on muutaman kilometrin.

Mutta voiteluohjeitahan saa yhtä monta erilaista kuin on eri henkilöitä, joilta kysyt. Se jää vaan kuulijan vastuulle, mitä niistä omiin käytänteisiinsä ottaa.
    edit: Lisätään vielä sen verran, että aluksi olin ihan hukassa itsekin. Kun ostin ensimmäisen voiteluraudan aikanaan, niin myyjä työnsi käteen mulle Vauhdin voiteita ja antoi vähän neuvoja. En ole sen jälkeen muita merkkejä ostanu, koska niihin tottui ja niillä tuli homma opeteltua. Ja kun oon saanut ja hankkinut sitten koulutusta ja neuvoja Vauhdin tallivoitelijoilta, niin se on ollut helpoin tie onnistuneisiin voiteluihin. Ja ennen kaikkea järkevän voidepakin kokoamiseen. Ei tartte ostaa läheskään jokaista palikkaa valkoimasta, kun tietää ja voi ostaa vain juuri ne oikeat. Ja sellanen pakki mulla tällä hetkellä on. Muilla merkeillä en osaisi voidella varmasti lähes ollenkaan pois lukien jotain perussinisen levittelyä.
    Liraren muokkasi tätä : 07.03.2012 at 10.30
    Freude am Fahren.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •