Annoin auraamattomista pätkistä palautetta reippaalla kädellä tuolla: http://kerrokartalla.hel.fi/lumipalaute.
Kaupunkifillarin facebook-sivuilla oli linkki Helsingin kaupungin kyselyyn, jota käytettäneen pääpyörätieverkon määrittelyssä apuna. Minä jotenkin kuvittelin, että se verkko olisi määritelty jo ajat sitten, kun muistaakseni kaupunki tuli julkisuuteen talvipyöräilyn lisäämistavoitteidensa kanssa jo kaksi talvea sitten. No, kävin kuitenkin sielläkin antamassa ääneni.
Noin muuten en ihan kaikkia Kaupunkifillarin tavoitteita allekirjoita. Siellä tunnutaan turhan paljon keskityttävän fillarit ajoradalle -ajatusmaailmaan ja verrataan Hesaa Tukholmaan. Tukholmassa on kovin eurooppalainen ilmasto Hesaan nähden, eikä siellä ole koskaan metriä lunta tai kahtakymmentä senttiä loskaa. Hesassa talvipyöräily usein vaatii talvipyöräilyyn soveltuvan asustuksen ja fillarin, lyhyillekin matkoille ja vaikka kuinka aurattaisiin. Siksi kantakaupungin sisällä tapahtuva talvipyöräilyn määrän kasvattaminen saattaa olla haastavaa. Kävely ja/tai ratikka toimii liian hyvin. Pidemmältä, kantakaupungin ulkopuolelta kaupunkiin pyöräilevien määrä saadaan kasvamaan vain sillä, että on oikeasti toimiva sisääntuloteiden verkosto, jota ratojen varret palvelisivat enemmän kuin hyvin, jos edes niiden talvikunnossapito toimisi.

Alkujaan tämän lähetti
Risto Koivunen
Tuon Espooseen päin menevän radan kohdalla tuntui ainakin viime talvena olevan ongelmana se, että se on ylläpidollisesti pilkottu monelle eri urakoitsijalle, minkä tuloksena kunnossapito on epätasaista - jotkin pätkän on aurattu nopeasti ja hyvin, toiset taas ei.
Onpa harvinaisen hölmöä päätöksentekoa. Jos kyse on noin simppelistä asiasta, niin ei luulisi olevan kovin vaiketa tehdä ratojen varsien aurauksesta yhtä urakkaa aina kokonaista radanvartta kohden, keskustasta tai Pasilasta kaupungin rajalle asti.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit