Näytin poranterää jarruadapterille ja sain koverrettua kuopan sopivaan kohtaan, jonka jälkeen adapteri asettui nätisti oikeaan kohtaan. Loppu hyvin, kaikki hyvin sen osalta.
Näytin poranterää jarruadapterille ja sain koverrettua kuopan sopivaan kohtaan, jonka jälkeen adapteri asettui nätisti oikeaan kohtaan. Loppu hyvin, kaikki hyvin sen osalta.
*Ketjut ovat sotkemista varten*
Rakentakaa joku Surlyn Orge ja sanokaa että se on parempi valinta kuin 1X1. Tahtoo suunnitella! Köyhällä ei ole muuhun varaa![]()
skeptinen realisti
Vaihe I valmis, tai no...pientä säätöä aina.
![]()
J T K muokkasi tätä : 18.02.2012 at 13.04
*Ketjut ovat sotkemista varten*
Uskaltaudun nyt laittamaan tänne ensimmäisen pyöräprojektini muiden arvosteltavaksi. Eli tarkoituksena olisi rakentaa jäykkäperäinen maastopyörä vaihtoehdoksi meta55:lle ja vaikka talvityömatkapyöräksi. Metaa on vähän turhan raskas kammeta pidemmillä ja vähän helpommilla reiteillä, joten kaipasin jotain kaikin puolin kevyempää vaihtoehtoa. Tämä on tosiaan ensimmäinen projektipyörä, joten jokin menee varmasti jossain välissä pieleen, mutta laitetaan sormet ristiin että osat sopivat yhteen. Budjetti on maltillinen ja ulkonäkö menee painon edelle. Varmaankin uuden valmiin pyörän olisi saanut samaan hintaan, mutta tarkoituksena on myös päästä käsiksi vähän syvemmälle pyörien sielunelämään. Askarteluhan on aina mukavaa ja osien kuolailu verkkokaupoissa kiduttavan hauskaa.
Lähtötilanne: Parhaat päivänsä nähnyt työmatkafillari GT:n Avalanche 3.0. Painoa reilut 14kg, varustettuna mekaanisilla levyjarruilla, Shimanon Acera voimansiirrolla ja XCM:n epämääräisellä jousikeulalla.
Suurin osa vanhoista osista päätyi romukoppaan.
Vain runko, satulankannatin ja pikalinkut jäivät jäljelle. Kuvan neljä juomapullontelineen ruuvia piti restauroida jotenkin, mutta korvaajat tilattiin laiskuuden iskiessä. Runko on alumiinia ja ok kunnossa, mutta vuosien työmatkapyöräily on jättänyt jälkensä maalipinnalle, joten se menee uusiksi.
Joulu tuli ajoissa tänä vuonna!
Om nomnom. Fillariosia, läjittäin fillariosia!
Alustavaa kasailua, testausta ja fiilistelyä. Toistaiseksi kaikki osat ovat olleet sopivia (huh). Headset ja voimansiirto on vielä asentamatta rungon maalausta odotellessa. Täytynee viritella jokin DIY työkalu headsetin asennukseen. Luukki alkaa hahmottua.
Värikoodausta osa 1. Punainen on yhdistävä väri, koska punainen vain menee kovempaa. Huonokuntoiselle kaikki keinot on sallittu
Värikoodausta osa 2. Kiekkojen navat oli punaiset, joten siitä se koko idea sitten lähti. Hommasin turhakkeena myös punaiset venttiilinhatut, mutta kyllä se istuu paremmin kuin aikaisempi muovinen keltainen hattu.
![]()
Keula taisi pidentyä jonkin verran kuvista päätellen?
Revelation lyhenee helposti laittamalla sisuksiin holkkeja. 120mm vois olla ok mitta.
Projektipäivitystä. Tarkemmin mittailtuna keula on 3,5cm ylempänä kuin alkuperäinen ja sitten kun uskallan joskus avata keulan ja tiputtaa sen Tmh:n mainitsemaan 120mm, niin aletaan olla aika lähellä alkuperäisiä mittoja.
Runko tuli maalaamosta. Pintaan tuli matta musta pulverimaali, jonka kuulemma pitäisi kestää melko hyvin rankempaakin menoa. Alkuperäinen maali puhallettiin lasikuulalla pois.
DIY headset kiinnittelyä. Osien käyttäminen pakastimessa myös auttoi.
![]()
Tulevan kesän muotipyöräilykoitoksiin...
Projektilla tässä vaiheessa painoa 1,32kg. Ohjainlaakerin metsästys käynnissä. Toivotaan, että ensi viikon aikana kasassa.
Projektista puuttunut pieni osa saapui tänään paikalliseen kivijalkakauppaanMutta mun projetin alkupainoa oli jopa 1758g
Sometimes you need to wander off from the path to find what you are really searching for
Kaksi viimeisintä kuvaa - nyt on jätkät asiameininki!!!
-Lauri
Pistänpä tähän pari kuvaa projektista. Kaikki alkoi elokuussa, kun yhtiön pääjohtaja julkaisi lisätäkyn jokavuotiseen BikeTo Work -kampanjaan: kun polkee elokuun alusta 1000 mailia (n. 1600 km) työmatka-ajoja niin saa (aitokiinalaisen) hiilikuiturungon korporaatin väreissä. No, tuo vaadittu tinki tuli täyteen jo lokakuussa, runko ja muutamat härpäkkeet tulivat ennen joulua.
Osia tilailin tammikuussa ja niiden saavuttua sain pyörän kasaan värikkäiden vaiheiden jälkeen.
Osaako joku muuten kertoa miksi saksalaisissa nettikaupoissa osasarjat ovat paljon halvemoia kuin UK:ssa? (Ultegra-sarjan hintaero oli n. 350 €!)
Tuossa se sitten seisoo lumessa ja odottaa kuivempia kelejä. Satulatolppa on vielä väärinpäin (piti saada äkkiä muutama kuva kun aurinko alkoi laskea...), sensorit puuttuvat ja muuta pientä viritystä vielä mutta melkein valmis! Toista tuollaista noissa väreissä ei ole vielä Suomessa, koko yhtiössä tämä oli 3. luovutettu yksilö
Damn, kymmenen kilon raja jäi rikkomatta polkimien kanssa Nokian reilun kilon/kipale painavilla Extreme 294 nastarenkailla.. Maantiepyörästä löytyis kyllä satula millä sais punnitettua alta 10 kiloa. Painoa jäi nyt n. 10,1kiloa.. Keväämmäks tarkoitus hankkia tubeless ready Rocket Ronit 2,25" levysinä, jolloin paino ois noin 8,9kg. Valmista kuvaa laittelen varmaan huomenna tonne pyöräsi kuva -topiciin.
Jos sitä kohta pääsisi ajamaankin…
-Lauri
No sepä kävi lopulta aika nopsasti!Alkujaan tämän lähetti Tuoppi
![]()
MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta
Laitetaan nyt vielä tännekkin.. Pientä projektiahan tähän jää. Renkaat, levyt (tulossa) punasella keskustalla (http://www.ashima.com.tw/products_01_01.html) ja tarkotus vielä hommata paremmat kuoret ja vaijerit punasena. Nyt on jotkut jämäkuoret varaston perukoilta. Uutta satulaakin vois miettiä.
![]()
XX-sarja on hyvä ja kevyt. Runkoa en nyt taaskaan kerinnyt punnita, kun oli kova kiire kasaamaan (enkä itseasiassa saisi tuota Acrosin BlockLock ohjainlaakeria edes irti) eli itse punnittua painoa pelkälle rungolle ei ole. Canyon ilmoittaa 1080g, en tiedä onko se ilman ohjainlaakeria vai ei. Koko fillari oli 9,15kg taannoisessa kokoonpanossa (http://farm7.staticflickr.com/6081/6...e4875160_b.jpg)
Kyllä. Uusi runko saapui eilen takuuseen, koko hommassa vierähti melko tarkalleen 3kk. Rungonvaihdon lisäksi keula huollettiin, en tiedä kumpi operaatio tuossa vei niin kauan, mutta pääasia että homma hoitui. Nyt on mennyt pari päivää asennushommissa, mikä on kasvattanut ajohaluja entisestään
-Lauri
Sainpahan rutistettua pyörän kasaan! Lisäys edelliseen: tasan 9,50kg Nokian Hakka WXC 2,2 -nastarenkailla. Täytyy katsoa kesällä, millaisiin lukemiin painon saa esim. Tahkolle.
-Lauri
Juicer kasvaa kohti kokonaisuutta. Vaijerit trimmiin, ketjut ja polkimet, kesä saa tulla.
Niin ja sitten tuon pikkurobleemin ratkaisu... Rimppakintuille hankitut rattaat ovat niin pienet, että vaihtajan kiinnike on auttamatta liian ylhäällä. Hakitaan siihen alle siis irtopanta. Ja kunhan reidet antavat myöden isomman rattaan niin siirrytään sit kiinteän puolelle.
![]()
Projekti se olis käynnissä täälläkinTässä ketjussa pyrin vähän hahmottelemaan vaihtoehtoja ja päädyin sitten tähän:
Clasun äärettömän tarkka vaaka antoi painoksi 2099g (sis. runkopultit ja tolpan kiristimen)
Keulaksi Coticin oma teräsnokka. Kokonaispaino projektilla tällä hetkellä siis 3128g.
Ensi viikolla pitäis tulla kontillinen palikoita, jolloin projektia päästään jatkamaan! Kelit näyttää laitetaanko jopo kesävaatteisiin heti vai käytetäänkö talvisettikin koeponnistuksessa. Kesäversio taitaa jäädä johonkin 8,xx puolelle omien arvailujen mukaan. Lokareiden kanssa on suunnitelma vielä aavistuksen levällään: pitäisi olla sellaiset, jotka saa nopsasti kiinni/irti ja mielellään mahdollisimman vähän rumat.
Mud, sweat and beers.
Mulla tais tulla pari vuotta sitten omalle rotalle painoksi karvan vajaa 10 kiloa. Vai oliko se karvan yli, ei voi muistaa enää ja kokoonpano on muuttunut painavammaksi...
Osian on/oli kuitenkin 2 kg kiekot ja 350 grammaset renkaat, LX-kammet, sinkularattaat, mekaaniset levyjarrut, kevyet putkiosat poislukien satulaputki. DH polkimet.
Mietin vaan, että alle ysin painoon taitaa joutua laittamaan jo oikeasti keposia osia, jos levyjarrut haluaa. Ei tietty mikään mahdottomuus vielä kohtuu budjetilla, jos hieman miettii.
Nin tai näin, hieno pyörä päästellä kaupungissa![]()
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Kirjanmerkit