Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Visto Katso viesti
Olen miettinyt itsekseni, että onko tuosta työmatkojen ajamisesta mitään hyötyä kunnon kehittymisen kannalta. 2x tunti päivässä matalilla sykkeillä ei varmaankaan kehitä kuntoa suuntaan tai toiseen. Eli jos saman ajan käyttäisi suunnitelmallisempaan harjoitteluun niin tuloksia olisi luultavasti kesällä nähtävissä. Onko kahden tunnin yhtäjaksoinen lenkki tehokkaampi kuin tunti kahdesti päivässä?? Miten kihnuuttamisesta saisi muutakin hyötyä kun ne edut, mitä täälläkin on jo mainittu (oot "kova" jätkä, on hereillä aamulla, on ekologinen tapa..plaa plaa)? Lähinnä nyt ajattelen kelloa vastaan ajamista kesällä. Vai onko rauhallinen ajo suorastaan vahingollista jos aikoo kehittää nopeutta parin-kolmen tunnin suorituksissa? Tästä varmaankin huomaa etten ymmärrä harjoittelemisesta yhtään mitään... Kyselen silläkin uhalla että menee ot:ksi..
Mulla tulee poljettua kerran viikossa pyörä kotiin "maksimeilla" joka meinaa hyvinkin tarkalleen tunnin treeniä 80% keskisykkeellä. Normaalisti pyrin pitämään hieman reippaampaa vauhtia jolloin sykkeet asettuu sinne 70% hujakoille (reilu tunti molempiin suuntiin) lisäksi luonto Espoon aurakaluston myötävaikutuksella järjestää välillä noita parituntisia maksimitreenejä. Tavoittena on ollut jo pari vuotta polkea kolmena päivänä viikossa töihin. Olen huomannut elimistön väsyvän liikaa jokapäiväisellä polkemisella ja pyörä ei työasioiden/muiden harrasteiden takia ole aina vaihtoehto.

Olen täysin varma että tuolla on paljon vaikutusta terveyteen ja painonhallintaan ja varmasti myös jonkunverran kunnon ylläpitoon. Lisäksi kun on polkenut tasaisesti koko talven, niin kesäkelien tultua voi aloittaa "kisa"treenin heti sata lasissa pelkäämättä paikkojen hajoamista - toisin kuin pitkän tauon jälkeen, joka vaatisi sen tonnin totutteluajoa jos haluaa välttää polven rasitusvammat.