www.kaupinkanuunat.net
kattelin teidän muiden ohjaamoiden kuvia maastopyöristä ja mietin onko omassa "oldschool"setupissani jotain pahasti vialla sitten. Mulla on normileveässä riserissa jarrut aivan tubien lukkorenkaissa kiinni ja jarrukahvojen päät osuvat tubien uloimman kolmanneksen kohdille suunilleen nimettömän ja keskisormen väliin kun ote on kiinni mahdollisimman leveältä, eli etu-,keskisormijarrutus tällä ottella, jyrkässä alamäessä leveällä otteella on helpoin. Helpossa mastoossa missä haen oikeaa vaihdetta aktiivisemmin on ote tubien sisäreunalla (kynärpäät hartialinjan sisällä ja alhaalla) ja tällöin vaihtimet on suoraan sormien alla, mutta jarrut "pienillä sormilla" käytettävissä himmailuun. Lisäksi jarruvivut säädettynä paljon lähemmäksi tankoa kuin useimmilla teistä.
mitäs setuppia ns. kisakuskit käyttävät?
Otinpa vielä maantiekokabiinistakin kuvan:
![]()
Surlyttimeni ohjaamo:
![]()
Harossa leveämpi droppitanko = On-One Mary nurinpäin. Ei ollenkaan huono
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
On taas vaihteeksi ajokunnossa tämäkin ohjaamo. Kerrankin on keveydestä kunnolla hyötyä, sillä tää oli paljon miellyttävämpi kantaa aamulla umpihangessa töihin kuin tuo arkipyöränä toimiva nastarengasnorsu.
Ja kyllä, oon täsmälleen samaa mieltä siitä, että tangossa on vielä reippaasti lyhentämisen varaa, sillä jarrukahvat eivät edes koske toisiaan!
![]()
^on se karboniitti vaan komiaa oikeassa valossa
Tässäpä näitä kun joku päivä kameran kanssa kikkaillessani nappailin.
![]()
PoriMTB
MKVOLII contributor #26
Edesmennyt Raleigh. Oli hieno pyörä ajaa juurikin tuolla tangolla.
![]()
- Numismaatikko -
Lisää nurkkaan ajettuja:
![]()
Tollanen ennen > jälkeen kuvatus tuon GaryFisherin "ohjaamosta"
![]()
Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Rule #1: Obey The Rules
Jokapaikan höylä:
Metsälelu:
Molemmat jarrurempassa kuten näkyy...
Vuokrapyörän ohjaamokuva:
- Sigman perusmittari ja Polar RCX5 -viritys.
- GPS-anturi on kiekkokauden kunniaksi kiinnitetty stemmiin erkkarilla
![]()
Tiiä kisakuskistamutta kokeilinpa tuossa männälenkillä säätää oman oldschool-setuppini jarrukahvoja kauemmas tupeista, ja se helpotti yhden sormen jarrutusta huomattavasti. Opettelun aloitin jo viime kesänä, kun kuulin tai luin jostain, että kädet väsyisivät sillä tavalla tärinässä vähemmän. Oli siinä sitten taikaa tai ei, en silti lähde laittamaan kahvoja vanhoille paikoilleen, vaan tällä jatketaan.
Hyvin noissa levareissa riittää teho yhdelläkin sormella. V-jarruilla kaipaa sit kahta sormea.
[ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]
Piti sitte tällänenkin vielä laittaa. Simppeli, ei mitään ylimääräistä. Jarrukahvat säädetty niin, että voi yhdellä sormella jarruttaa.
Olen ainakin omassa ajossa huomannut, että kädet ei väsy niin paljoa kuin kahdella sormella jarruttaessa. :P
![]()
Sehän on vain omista valinnoista kiinni.
Korvasin Peaty lock on gripit tollasilla Spessun foam-gripeillä (17g)
Vielä kuva edestäpäin..
Kemizti muokkasi tätä : 31.03.2012 at 17.01
Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..
Mahtaakohan olla ihmiset nähneet Mad Bikerin Aka Crazy Helmetin ohjaamoa? HUH HUH sanon vaan..
Suihkunraikkautta. Hittolainen, milloinkahan viimeksi on ollut tuollainen määrä vipstaakeja ohjaamossa :P
![]()
Jarrukahvat täälläki säädetty yhdelle sormelle (uudet slx:t). Kahdellaki vois varmaan vetää kahvasta mutta tuloksena vois olla pientä voltin poikasta.
Toki jokasen oma kysymys miten ajaa....Mutta eikö olisi parempi harjoitella jarrujen käyttöä / pyöräilyasentoa kun lähteä tuollaiseen sormikikkailuun? Minun mielipide vain toki, ei tarvitse ottaa nokkiinsa.
No eikös se just oo jarujen käytön harjoittelua kun harjoittelee yhdellä sormella jarrutusta? Kyllähän se ote on paljon parempi jarrutaessa kun ei ole kuin yksi sormi irti gripistä.
Nykyiset levyjarrut on niin tehokkaita ,että 1 sormi riittää mainiosti.
Ainakin teknisemmässä maastossa siitä on selvä etu. Asfaltilla ajellessa voi sitten jarrutella vaikka viidellä sormella.
- Fear is a mindkiller -
Kirjanmerkit