LOLen ota kettuuiluna
Oikeassa olet jäätymisestä, tuon astianpesuaineen vaikutus perustuu veden pintäjännityksen heikkenemiseen jolloin pisaramuodostusta ei tapahdu vaan vesihöyry leviää tasaisena kalvona joka haihtuu/tuulettuu laseista nopeammin.
Ne optikkojen myymät mömmöt on oikeasti vain kallista astianpesuainetta (ok, niissä on vähemmän itse pesevaa ainesosaa)
Ja kun perspiraatio on tarpeeksi voimakasta, mitkään mömmöt eivät pidä linssejä auki.
Holokki auki ku H. Moilane.
Hyvin pääsi töihin vaikka pikkasen pakkasta olikin aamulla.
Vähä liikaa päällä kyllä saattoi olla kun olo oli kuin michelin miehellä eikä pääkään tahtonut käänty vaatetuksen takia katsomaan esim.yrittääkö joku autoilija ajaa ylitse
Aikaa tuhlaantui noin 10min enemmän kun normaalisti lieneekö sit pyörävalinnasta vai vaatetuksesta kiinni..tai ajajasta![]()
Jäällä näkee kauas eikä ylämäet ahdista.
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Joo, kyllä sen verran itsesuojeluvaisto kolkutteli että melko rantoja myöten ajelin. Laajasalon öljysataman kupeessa siis.
Onkos muuten jotain linkkejä mistä löytyis dataa merijään paksuudesta? Itse löysin googlettamalla vain melko suurpiirteisiä jäätilannekarttoja ja paksuuksia ainoastaan sisävesiltä.
Tässä yksi (jonka perusteella ainakin itse odottelisin vielä tovin verran): http://haavi.fimr.fi/polarview/charts.php
Juu, töihin pääsi ihan ok. Naama tottuu pakkasiin parissa päivässä, jonka jälkeen loppu on pukeutumiskysymys, mutta takapuoli kylmettyy! Läski hyppää satulan päälle, niin siinä jää ilmatila ahterin alla aika pieneksi.
Prismassa oli vielä viime viikolla myynnissä kakkoslaadun porontaljoja 20 euroa kappale. Melkein tekisi mieli kokeilla, osaisiko niistä itse parsia jonkinlaisen satulasuojan. Vaikka toisaalta... Normaaliin talveen mahtuu yksi pakkasjakso ja tämänhetkisten ennusteiden mukaan se loppuu ensi viikolla.
Ehheh, mä kun mietin että aamuinen talvipyöräily oli tänään aavistuksen haastavaa, mutta tuo talviautoilu on näköjään todellinen extreme-laji:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.s...vien-kaistalla
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/va...446608557.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/he...446545684.html
http://www.hs.fi/kotimaa/Helsingin+p...a1305554838199
respectia kaikille jotka tuohon keliin autolla uskaltautuvat!
Juha_H muokkasi tätä : 03.02.2012 at 15.00
Tänään oli todella upea (ja haasteellinen) talvipyöräilykeli. Kotimatkalla piti uteliaisuudesta (ja olin tälle päivälle muutenkin suunnitellut 3 tuntia PK:ta) tehdä pidempi lenkki ja käydä vilkaisemassa Kehä III:n ja Lahdenväylän kaaosta pyörätien puolelta. Pyörätiet oli aurattu hyvin vaihtelevasti. Pitkiä pätkiä sai polkea umpihangessa, ja välillä oli sakean lumisateen ja auraamattomuuden vuoksi vaikea hahmottaa väylän sijaintia. Mutta hauskaa oli ja hiki tuli.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
duunissa kuumotti paluumatka, kun oli sen verran sakea lumisade, tuuli ja kylmä, kaikki kolme. yksi on ok, kaksi vetää jo vakavaksi... mutta ilmeisesti puuterilumi ei pakkaannu yhtään niin ärsyttävästi kuin lämpimämmän mallin lumet. sade loppui ja tuulikin kävi menettelevästä suunnasta. koettelevaksi koettu pätkäkin oli jostain syystä viikonparhaassa jamassa. viikko onkin tarjonnut niin talvista pyöräilyä, että pitää oikein intternettiin todeta.
Fucked up and ready to die.
Ongelmana ollu ilmeisesti tuo runsas määrä puuterilunta joka on moottoriteillä pöllytessään rajoittanut näkyvyyden muutamaan kymmeneen metriin ja liukastanu tienpinnan. Fillaristeille ihan normipäivä, ehkä jopa aavistuksen keskivertoa parempi. Siitä hauskaa lunta, että vaikka sitä oli suht runsaasti niin kulkua se ei tuntunu hidastavan juuri lainkaan. Lumi teki ajosta kyllä aikalailla teknisempää, kun tuntui että fillari oli jos jonkin sortin liirrossa vähän väliä. Aamulla pyörä kulki jostain syystä aikalailla hitaammin ja 1,5h 20 asteen pakkasessa oli vähän liikaa mun varpaille.
Näin silmälasipäänä voin sanoa. 2 asiaa pitää suurteen pois linsseistä pakkasella.
1) puhaltaa alaspäin, vaikka nenän kautta. Siis ei puhaltele viiksiinsä
2) ei hikoile liikaa
Jake_Kona muokkasi tätä : 03.02.2012 at 22.01
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Pitempi matka paljastaa karun totuuden. Maanantaina ideaalioloissa ajoin töihin 2:05, nyt sama pätkä toiseen suuntaan samalla pyörällä 2:50. Mutta siitä hauskaa lunta, että vaikka sitä oli välillä paljonkin, siinä oli mahdollista ajaa. Täytyy vain sanoa että tuo minun työmatkani on puuduttavan tylsä, voi olla että menee taas vuosi ennenkuin viittii uudestaan ajaa.
Riding straight ahead in a forward fashion.
Tuo puuterilumi on erityisen liukasta sivusuunnassa. Syystä, jota en ole alkanut analysoida, se luistaa renkaan alta kuin laakerimatto. Kuitenkaan eteenpäin suunnassa pito on aivan hyvä. Varsinkin 10cm puuterissa ajo oli mielenkiintoista 2-pyöräluisua kuin vesiliirrossa. Hauskaa kieltämättä.
Tänään oli sitten pakko ajaa autolla, kun taaperon roudaus ei oikein muulla välineellä tullut kysymykseen. Kaivaessani pirssiä lumi- ja jäämassojen alta mietin kovasti, että olisiko jotenkin mahdollista pyöräillä. Varmaan vaistosin, että kyseessä ei tule olemaan autoilijan juhlapäivä.
Lahdenväylällä näkyvyys oli noin 15 m ja autonraatoja näkyi penkassa muutaman sadan metrin välein. Koskelantiellä busseja ja väsyneitä peltilehmiä oli jo poikittain keskellä tietäkin. Selvisin kuitenkin töihin.
Iltapäivällä sitten vasta hubaa olikin. 10 km matkan keskinopeudeksi tuli alle 7 km/h. Jännittäviä tilanteita riitti. Meinasi naurattaa, kun Pasilassa tuli vastaan keltainen Lamborghini. Melko peloton kuski on se, joka lähtee Italian härkää ohjastamaan noissa olosuhteissa.
Sääennusteen mukaan tuota puuterilumen tuloa jatkuu pääkaupunkiseutulassa ainakin huomisiltaan asti, joten puuterilumessa ajoa pääsee halutessaan viikonloppuna kokeilemaan vielä lisää.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Eilen ja tänään jäi fillari pitkästä aikaa kellariin, bussin ikkunasta näytti siltä että Sörnäisten rantatien klv:tä ei ollut aurattu, vaikka muuten yleensä se on ollut aika lailla tiptop.
Ruotsin meteorologian laitokselta löytyy hyvät jääkartat Itämeren alueelta. Tuo färikoodattu on aikas hyvä ja päivittyy dagligen. Lisäksi arkistosta löytyy wanhat jäätilanteet jos haluaa vertailla. En ole suomesta moista sivua löytänyt...
Komppaan huomioita puuterista: helppo läpäistä, ei paakkuunnu tai kerry ja on liukasta.. Keskuspuistossa oli helpoin ajaa juuri niissä paikoissa, missä ei ollut aurattu tai tallattu, vaikka välillä nietosta oli melkein napoihin saakka. Sen sijaan tampattu lumi oli todella raskaspolkuista. Ja puolen tusinaa lipat heitin, kaikki tiukoissa kurveissa suunnilleen kävelyvauhdilla...
Kenkätilannekin ratkesi: ostin käytetyt (Torilta) Northwaven Arcticit. Aamulla jalassa oli sitten merino-vaellussukka, mummovillasukka, kengät ja niiden päällä toinen villasukka ja neopreenikengänsuojus (joka ei mahtunut takaa enää kunnolla kiinni).
Ekat kaksi tuntia (lämpötila vaihteli 17–22 pakkasasteen välillä) jalat olivat suorastaan mukavan lämpimät, sitten alkoi hidas viileneminen. Neljän tunnin kohdalla kotiin tullessa olisi jalkojen puolesta voinut vielä jatkaakin, vaikka olivatkin jo selvästi vilpoisen oloiset. Mutta ei kuitenkaan mitään turtumista tai kipristelyä jälkikäteen
(Kävin muuten torstaina hypistelemässä Urheiluaitassa männävuotisia Lakeja; olivat pikatsekkauksella vielä Arcticejakin selkeästi tymäkämmän oloiset, pohjallisetkin jo herättivät kunnioitusta. Jäin ymmärrykseen, että niitä on muutama pari jäljellä ja että niistä ei ihan täyttä hintaa enää pyydetä. Eli jos joku haluaa tosi lämpimänoloiset kengät, vinks-vinks.)
Puuterilumikrossi on tosiaan hauskaa. Jonain talvena ensilumen tullessa piti kesken renkaiden vaihdon käydä riehumassa. Edessä Nokian WXC300 nastarenkula ja takana paksu sliksi hauskaa oli![]()
Tänään aamun lenkillä oli ainakin 30 kappaletta eri vaatetta tai muuta lämpimänä pysymiseen liittyvää esinettä päällä. Pukemisessa meni puoli tuntia ja tuloksena hirveä hiki. No, lenkki sujui yli 30 asteen pakkasessa joten kuten eli kannatti ährätä. Oli kypäräkin ja lukoilla ajoin. Kai tässä jotenkin tuon talvipukeutumisen hallitsen.
Ride the snake, he's old, and his skin is cold.
Jotenkin mun mielestä tosi jotenkin hauskaa lukee näistä "pyöräilijöistä" joita niin paleltaa.....
Ite jotenkin ku fillaroin ni oon niin siin tunteel mukana et ei se pakkanen tuu läpi
Varusteina craftin tuulipuku oli sit +5 tai -25
MTK
joo kyllä mennään töihin farkut ja kevyt takki päällä vaikka ois -30 pakkasta
Kirjanmerkit