Fort Yukonissa on vielä vilumpi: viimeisin havainto -51 C :-P
Fort Yukonissa on vielä vilumpi: viimeisin havainto -51 C :-P
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Huovuttaminen on helppoa, nopeaa ja halpaa.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Femmalla ostin saaristomereltä jostain saaresta paikallisen tekemät.. näin jälkikäteen ajatellen niitä olis pitänyt ostaa ainakin 5 paria.
Minulle ei olisi sinänsä ongelmaa ajella muutamat kovimman pakkasen päivät ilman lukkopolkimiakin. Kaapissa olisi valmiina toispuoleiset lukkopolkimetkin, laittaisi vain paikalleen pyörään. Pitäisi vain siihenkin olla kengät, joilla olisi hyvä ajaa. Vaelluskengillä joskus jotain pätkiä olen ajanut, mutta ne tuntuu tosi kömpelöiltä pyöräillessä. Ainakin nuo, mitkä minulla nyt on. Niin erinomaiset kuin kävellessä ovatkin. Jotkut nahkasaappaat riittävän notkeilla varsilla ehkä, mutta nekin pitäisi ensin ostaa, ja muuta käyttöä niille ei oikein tunnu olevan. Ja nekin on kömpelöt, jos on sellaiset talvimalliset, joilla oikeasti tarkenee ja riittävän isot paksuille sukille. Pyöräilyjalkineet kuitenkin pitäisi olla sellaiset, ettei nilkkojen liikkeitä haittaa.
-
-23c ja vastatuuli. Thermicin jalan lämmittimet 1h20m ajon aikana puolet ajasta päällä, sekä käsissä Clas Olsonin sähköhanskat (29€) ja sama puolet ajosta päällä.
Näillä konsteilla sai ajaa ihan hyvin töihin. Nyt huomio kiinnittyi jalkoihin (reidet, polvet) joissa tuossa tuulessa tuli huomattua pientä kylmyyttä. Ehkä lisää vielä kerraston kun nyt ei ole muuta kuin PI Amfibit ja Haltin tuulihousut niiden päällä.
Hyvillä varusteilla oli ilo ajaa, kun kelvitkin on nyt kunnolla aurattu!
Vapaaratas vaan alkoi pikkuhiljaa jäätyä, ja 22 kilometrin kohdalla rupesi pyörimään ihan tyhjää. Mikähän siinäkin... luulisi, että pettäisi saman tien kun lähtee ajamaan, jos on kosteuden jäätymisestä kyse.
10k-kerhon jäsen
Mulla teki tuon DT240, ja syykin oli selvä kun sen purki eli siellä oli rasvat paakkuuntunu ja oli siellä roskiakin. Tuon 240sen voi todella helposti huoltaa, kiitos KDn ja youtuben ; http://www.youtube.com/watch?v=g8ZQJS0IQM0
Mullakin vapaaratas sekos viime talvena, vein huoltoon ja sain seuraavana päivänä takas kun olikin varaosa sattumalta hyllyssä.
Mulla sekos vapaaratas viime talvena ja käytyäni neljässä tamperelaisessa fillariliikkeessä totesin että halvemmalla pääsen kun ostan uuden kiekon. Ei noista kukaan oikein kiinnostunut sen korjaamisesta.
Tänään stadissa -15 ja työmatkapyörä vaihtui työmatkasuksiin. Ei palellut mistään. Hiihtäminen on luontevampi tapa liikkua talvella, kaikilla ei vain ole tuuri asua ja työskennellä latujen läheisyydessä. Tai no kotoa kunnostetulle ladulle on pari kilometriä mutta pääosa matkasta sinne onnistuu onneksi kuitenkin hiihtämällä.
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Helteet on ohi ja yksi vähän kylmempi viikko takana. Paino lähti kilon verran yhdessä viikossa. Viime vuonna pakkasella oli samanlainen ilmiö minulla. Lieneekö ruskeaa rasvaa tullut poltettua, vai onko tämä ihan humbuugia???
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julka...ttaa_energiaa/
http://www.pellossalo.fi/
Minulla se on nestehukkaa. Itse olin tänään enemmän hiessä kuin kertaakaan vuoden sisään tuolla suht. lyhkäisellä työmatkalla. Hätäpäissäni laitoin taas sellaiset kuuvaatteet päällä, ettei mitään rajaa. Välillä piti pysähtyä skrapaamaan rillejä puhtaaksi.
Kypärä täytyi jättää pois. Takin huppu ei millään ylety pään yli kypärän kanssa, eikä minulla oikein ole näille alle -25C keleille mitään sopivaa joka a) riittäisi ja b) mahtuisi kypärän alle.
Kevät on selvästi tulossa, kun joutu laittamaan sortsit jalkaan aamulla. (kaiken muun päälle)
Ja huopalevyä varmaan löytynee kaupastakin aika helposti. (Käsityöliikkeet, kangaskaupat?)
-
Nyt kun säämanauksia seuraa, alkaa talvikengät vaikuttaa ainoalta vaihtoehdolta. Flätteihin en sorru, eikä noihin kesäkenkiin saa enää ylle/alle/väliin mitään järkevää suojaa.
Koska kaikissa pyörissäni on maantiepolkimet, tunnen tiettyä vetoa Northwaven Fahrenheiteja kohtaan. Onko kenelläkään kokemuksia, kuinka paljon viileämmät (tai vähemmän lämpimät) ne ovat verrattuna Celsius Arcticiin? Jälkimmäiset olisivat hitusen hintavammat ja edellyttäisivät maastopolkimienkin hankkimista.
Toisaalta olisi kuitenkin järkevää hankkia saman tien mahdollisimman lämpöset popot eikä välimallin popoja ja sitten ensi syksynä ne kunnon popot..
Täältä sais tällä hetkellä Fahrenheitit hyvin edukkaasti: http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=57566
Ei Northwave Fahrenheit GTX mikään kunnon talvikenkä ole. Ne ovat noin viiteen plus asteeseen asti riittävät, sen alapuolella vilu sitten hiipii varpaisiin, kun poljetaan semmoista 1,5 - 2 tunnin maantielenkkiä. En millään jaksa uskoa, että eristys olisi riittävä pakkasilla ajoon.
Maantiekengäksi Fahrenheit on vähän ongelmallinen muutenkin. Kiristysnyörit + tarranauhat ovat kiinnityksenä semmoinen, että tuntuu jotenkin mahdottomalta löytää sopivaa kireyttä, jolla veri vielä kiertää, mutta kenkä ei lonksu jalassa. Aika harvakseltaan olen Fahrenheiteilla loppujen lopuksi ajanut, käytännössä maantiekauden viimeiset päivät ja pari hassua rankkasadelenkkiä. Kesä-Sidit ovat Fahrenheitteihin verrattuna aivan ylivoimaisesti mukavammat jalassa.
Näin jälkikäteen olisi varmaan valinnut Fahrenheitin tilalle road-version MW-80:sta.
Eivät ole autuaaksi tekevät: tänään vajaat puolitoista tuntia -16 asteessa kaksien villasukkien kanssa, ja varpaita alkoi palella ihan kunnolla. Seuraavalla yhtä kylmällä pakkaslenkillä voisi laittaa kolmet sukat ja numeroa isommat MW80:t vertailun vuoksi.
Jalat tuntuvat olevan enää ainoa talviongelma, ja lämpimät kengänsuojat takuulla auttaisivat. Tai sitten vain lyhennän näitä huvilenkkejä näillä talven muutamilla kovemmilla pakkaskeleillä.
Pasi
Lyhyellä työmatkalla, 6,3 km, ainoa ongelma on näppien jäätyminen. Kädet lämpenevät vasta 15 min ajon jälkeen, sitä ennen on armotonta tuskaa. Pitänee hankkia North Facen talvihanskojen tilalle superräpylät.
Mulla pysyy jalat lämpiminä paljon paremmin kun on POCin täyspitkät polvarit. Eli lyhyesti: enemmän eristettä jalalle ettei veri jäähdy liikaa kun pääsee jalkaterälle asti?
Tänään ekaa kertaa fillarointia meren jäällä, pikkasen hirvitti vaikka pilkkimiehiä siellä täällä olikin. Ja kypärän alla väärä pipovalinta elikkäs meinasi ohta jäätyä viimassa, mut hauskaa oli silti.
Mulla on ollu näillä keleillä jalassa tukevahkot laskettelusukat, mw81-popot sekä löfflerin neopreeni suojat. Noiden avulla ainakin tollanen 30min/8km työmatka taittuu täysin ongelmitta. Henkeenhän tollanen -20C ilma ottaa, mutta kai tohon pikkuhiljaa tottuu kun vaan jatkaa "totuttelua" (eka talvi satulassa menossa). Hupilenkeille ei tuu kyllä oikein lähettyä, jos mittarissa on yli 10 astetta pakkasta, jotenkin ei vaan huvita.
On muuten ihan loputtoman tuntunen kitka näillä kovemmilla pakkasilla, "kitkarenkainen" 29er sinkula ei liiku metriäkään ilmaseks. Vois koittaa, josko ISP:t rullais peremmin.
Talvipyöräily on kyllä kaiken kaikkiaan aivan mahtava laji! Esim. Tampeelta löytyvä Ratinansuvanto näyttää aivan eeppiseltä auringonlaskun aikaan, nää on sellaisia fiiliksiä jota ei bussin/auton ikkunasta koe/tunne.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Isot nahkaiset kiinalaisvalmisteiset kelkkahanskat, joiden alle mahtuu parit tekniset ohuet sormikkaat. Ei ne nätit ole, mutta kyllä niillä -30 asteen keleissä kevyesti töihin ja illalla kaupan kautta kotiin polkaisee. Jalassa villasukat, pohjasta jeesusteipillä vuoratut MT-51:t (aivan) ja neopreenisuojat. Ei nekään nätit ole, mutta kyllä niilläkin töihin pääsee ja illalla kaupan kautta kotiin. Jos näissä keleissä lenkille lähtisi, niin taatusti puskisi kylmä kengistä läpi, mutta puolisen tuntia menee ihan ok.
Eilen n tunnin kiepahdus metsäpoluilla, -18C. Kokeilin foorumilla vinkattuja merinovillaisia alussukkia villaisten vaellussukkien alle. Päällä Exustar "talvikengät" (oikeasti välikausikengät). Lisäksi vielä sukkien väliin tällaiset:
http://www.retkiaitta.fi/product/973...arpaanlammitin
Nuo lämmittimet olivat uusi tuttavuus ja testin perusteella niistä oli suuri apu, varpaat pysyivät lämpöisinä pitkään, n 40min kohdalla alkoi tuntua viileältä, mutta selvästi parempi fiilis kuin tavallisesti olisi ollut edes -10C keleissä. Ladattavan lämpöpohjallissetin hinnalla saa ison tukun noita pikkulämmittimiä, taidan hamstrata niitä.
Tässä tosin realisoituu yksi talvipyöräilyn hankalista puolista; eristeitä, kerroksia ja varusteita on taas yksi enemmän päälle pakattavaksi, lenkillä käyminen on melkoinen prosessi...
Kirjanmerkit