GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 64 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14 54 62 63 64 65 66 74 114 164 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.891 - 1.920 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

Muutama viikko sitten hain rismasta nuo Zonexin hummerit. Eilen vajaa kolmetuntia ihan siirtymäajelua maastofillarilla, -7c, jonkin verran tuulta ja hyvin pärjäsi. Tosin jossain viimoisilla kilometreillä alkoi hieman tuntumaan viileältä, mutta kädet hetkeksi nyrkkiin niin äkkiä lämpes. Ei sikäli ihme, hiestä märät hanskat oli kun kotiin pääsin.
    -15c tein pari viikkoa sitten tunnin lenkin ja se alkoi olemaan jo vähän liikaa. Pikkusormet kylmettyivät, mutta luulen että osasyynä oli sillä hetkellä alla ollut nousukahvafillari jossa kämmensyrjä on kiinni kylmää hehkuvassa alumiinisessa nousukahvassa ja jälleen kosteat hanskat...
    Sanoisin että jos kädet ei ole kovin hikoavaa sorttia, niin -10c noi riittää ihan kivasti. 25eur hinta ja kokoja reilusti.
    PoriMTB
    MKVOLII contributor #26

Ei riitä zonexin hummerit mulle -7°:ssa kuten Tomssonille. Maasturilla puolentoista tunnin työmatkalla ne kelpaa juuri ja juuri neljään pakkasasteeseen (ja mulla on kuitenkin myös nousukahvoissa kuminen kädensija). Sitä kylmemmässä käytän lasketteluhanskoja. Ei siis mun mielestäni puhettakaan, että ne riittäisi -10c ihan kivasti.

Varvasosastolla Sportfiret on ollut hyvä löytö, ja ne tosiaan hinkkaavat kampiin vaikka olen klosseja siirtänytkin. Siinä kiillottuu niin kampi kuin kenkäsuojuskin - ja bonuksena kitka lämmittää
    10k-kerhon jäsen

Heh, kaikki saa siis unohtaa kaikenmaan hansikas- saati muut talvivarustesuositukset. Toinen pärjää hikeen asti kun toinen palelee samoissa releissä jääpuikoiksi
    Tomsson muokkasi tätä : 27.01.2012 at 18.27 Syy: typo
    PoriMTB
    MKVOLII contributor #26

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_K Katso viesti
    Kyllähän noista sportfireistä on apua, aikaisemmin pientä viileyttä alkoi varpaissa tuntua noin 1.5h ajon jälkeen ja nyt suojien jälkeen tuohon noin 1h lisää eli kyllä noiden kanssa pärjään varmaan -10c reilu neljä tuntia jos on tarve.
    Vaihdoin myös aluskäsineet käyttämiini hanskoihin ja nyt pärjää jo 3h -9c, mitä nyt pari kertaa piti pitää sormia nyrkissä hanskan sisällä, että sormet lämpesi.
    Se on jk sellainen talvikone nyt ettei kohta lähde sisälle kun syömään
    http://www.pellossalo.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johan Moraal Katso viesti
    Se on jk sellainen talvikone nyt ettei kohta lähde sisälle kun syömään
    Pitäs vaan vähän rajottaa tuota syömistä, että paino tippuisi vähän.
    Ja jos tosissaan puhutaan niin mielellään tuolla ulkona viettäsin aikaa enemmänkin, mutta nuo sormet tuottaa ongelmaa. Huomenna jatkuu varmaan kokeilut kovemmassa pakkasessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomsson Katso viesti
    Heh, kaikki saa siis unohtaa kaikenmaan hansikas- saati muut talvivarustesuositukset. Toinen pärjää hikeen asti kun toinen palelee samoissa releissä jääpuikoiksi
    Soon just näin
    ... mutta kyllähän niistä erilaisista mielipiteistä sitten pystyy jonkinlaista käsitystä haarukoimaan.
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomsson Katso viesti
    Noinhan se menee. Itse pärjään hyvin kevyissä varusteissa lukuun ottamatta varpaita ja sormia. Esim. naaman eteen ei pysty laittamaan mitään tai 10min jälkeen kone käy ylikuumana ja ajo on lopetettava . Housuina menisi pelkät Assoksen talvipöksyt -10°:ssa, mutta olen varmuudeksi vetässyt päälle vielä ohuet pehmusteettomat ajohousut. Eli yksilöllisiä nuo varustetarpeet.

Mikä hilpeintä tässä suositusten speksauksessa, ei voi edes ajatella että tietty pyöräilijä pärjää vähällä ja toinen tarvitsee reilusti lämmikettä. Vaikka mun sormet ja varpaat palelee helposti, tulee päälle, vartalolle ja jaloille herkästi kuuma. Eli kaikenlaisia hybridejäkin löytyy...
    10k-kerhon jäsen

Minulla jokseenkin samanlaisia kokemuksia.
    Nyt kun kilot tippuneet, sormet ja varpaat kylmettyvät todella helposti.

Tohtorin ohje 1800-luvulta:
    Jalkain märkyydestä ja huolimattomuudesta kuolee enin osa ihmisistä
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Maantiekiitäjä Guest
    Itse vetelen Cyclolla talvetkin, fillarointi on kuitenkin tosi mukavaa puuhaa... Kelillä kun kelillä :P

MTK

Kyllähän cyclolla talvella pärjää hienosti. Talvellakin ajetaan, ja mukavaa on. Enemmän kuin -10 pakkasastetta tosin lyhentää lenkit sellaiseen enintään kahteen tuntiin, lähinnä varpaiden takia. Muun kropan tai sormienkaan kanssa ei minulla ole vaikeuksia. Varmaan talvikengät noiden lämpimien suojien alla vielä auttaisi, mutta eipä sellaisia viitsi nyt alkaa erikseen hankkimaan. Investointi ei olisi oikein suhteessa tarpeen määrään. Pikkupakkasilla pärjää tavallisilla kengilläkin, ja kovilla keleillä riittää lyhemmät matkat muutenkin.
    -

Testiajo alkaa kohta ja saa nähdä tarkeneeko kolme tuntii vai täytyykö alkaa kasvattaan lisää rasvakerrosta entisen päälle vielä...

ikäni olen pyöräillyt eskariin, kouluun, urheiluharrastuksiin, opiskeluihin, duuniin. Joskus 2005 hankin nastat ja aloitin talvipyöräilyn, ensin Helkama Oivalla, 2008 hybridillä (Nishiki RH-80). Hybridi ja lukkopolkimet oli melkoinen kohennus ajomukavuuteen, mutta vaihto cyclocrossariin se vasta hyppäys oli: hankin sen viikko sitten, ja olen harmitellut ainoastaan, että hankin cyclocrossarin vasta nyt. Mikä ajomukavuus, keveys ja hallittavuus! Ja tukee kivasti kesän maantiepyöräilyharrastusta. Cyclolla pärjää pahimmassakin sohjopuurossa paremmin kuin hybridillä, toisin kuin aikaisemmin kuvittelin. Ainoa asia, jonka toistaiseksi olen huomannut hybridiä hankalammaksi cyclolla, on etupyörän nostaminen (kadunylitysten kohdalla olevien lumiauran tekemien kasojen yli). Tähänkin on varmasti kikkansa, jonka toivon oivaltavani ennen pitkää.

Ei palella sormia eikä jäädy kieli kiinni kun on hiilikuitutanko

Ja maastossa ei viima kylmetä......
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

Hämeen pikkuteillä ja poluilla. Yhden käden ajoa kameran kanssa,
    http://www.youtube.com/watch?v=L33CJtN4wKI
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Lainaus Alkujaan tämän lähetti N.N. Katso viesti
    Cyclolla pärjää pahimmassakin sohjopuurossa paremmin kuin hybridillä, toisin kuin aikaisemmin kuvittelin.
    Itse olen toistaiseksi ajellut duunimatkat ym. Cannarin Bad Boylla (vm. 2008), joka on käyttöpyöräni. Talvella alla nastat.
    Olenkin miettinyt paljon cyclon hankkimista, kun maantiefillarilla ajaminen on niin hemmetin kivaa.
    Nyt talvella on lenkitkin jäänyt ajamatta, mutta ehkä cyclolla tulisi tosiaan lähdettyä. Hyvä siis tietää, että kulkee hyvin sohjossakin, kun se on tosiaan tuossa arveluttanut.

Pitää siis vaan ottaa itseä niskasta kiinni ja käydä koeajamassa.

Eilen taas se perinteinen virhe että piti -17ssa ajella ilman poskisuojaa. Nyt ollaan sitten taas punaposkisia loppukevät
    http://www.pellossalo.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johan Moraal Katso viesti
    Eilen taas se perinteinen virhe että piti -17ssa ajella ilman poskisuojaa. Nyt ollaan sitten taas punaposkisia loppukevät
    Kokeilin eilen illalla myös samaa, posket ei punota normaalia enempää
    Tänään tosin ajattelin posket kyllä suojata jollain tavalla ihan varmuudeksi.
    Talvitakki olisi myös hyödyllinen, sen verran karkaa tuosta nykyisestä takista lämmöt pihalle, että lenkin lopussa on ihan jäähileiden peitossa . Toivotaan, että torstaina tilattu takki kotiutuu alkuviikosta.

Alkaa lämpötilat huitelemaan taas sellaisia keuhkoille ikäviä lukemia niin onko kukaan onnistunut löytämään hengitysilman lämmittimiä (tyyliin http://s3.thisnext.com/media/250x250/0045E2B6.jpg ) Noita kun ei tahdo löytyä mistään vaikka olen jo pari talvea koittanut kuumeisesti etsiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maudicel Katso viesti
    Itse olen toistaiseksi ajellut duunimatkat ym. Cannarin Bad Boylla (vm. 2008), joka on käyttöpyöräni. Talvella alla nastat.
    Olenkin miettinyt paljon cyclon hankkimista, kun maantiefillarilla ajaminen on niin hemmetin kivaa.
    Nyt talvella on lenkitkin jäänyt ajamatta, mutta ehkä cyclolla tulisi tosiaan lähdettyä. Hyvä siis tietää, että kulkee hyvin sohjossakin, kun se on tosiaan tuossa arveluttanut.

Pitää siis vaan ottaa itseä niskasta kiinni ja käydä koeajamassa.
    mun ajotaito on vaan niin kehveli ettei osaa ajaa rossarilla sohjossa... tykkään ennenmin isopyörän pystystä ajo asennosta ja sekin haukkaa välillä hankeen

noin -16 näyttää nyt pakkasmittari ja kohta alkaa noin 2 h koeajo isopyörällä

Aika sissejä ootte, kun hupilenkkiä jaksatte tässä kelissä veivata! Mulla enemmän kuin 10 astetta pakkasta rajoittaa pyöräilyt lähinnä työmatkoihin. Tosin kohta lähden umpihankeen hiihtämään, mutta se onkin toinen juttu se.

pölhö Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pölhö Katso viesti
    No tokihan mä makkaraperunat haen, vaan miten tämä varpaisiin liittyi ;-)

Mä luulen, ettei tonne lämpöpohjallisen (tai aktiivihiilipohjallisenkaan) palaa taida mahtua, vähentää heti varpaiden liikkuvuutta > varma jäätyminen. Ehkä mä aloitan snägäriltä ja sitten alan harkita lämmitettäviä pohjallisia, niistä löytynee aiemmilta sivuilta vinkkejä.

Kiitti vastauksista, ihmiskokeet jatkuvat!
    Viime viikonloppuna jäi sairastelun vuoksi kokeet suorittamati, mutta tänään pyörittelin 3:25 pakkasen vaihdellessa 12–16 asteessa. Muuten kyllä varustus futasi, mutta edelleen nuo varpaat palelivat ja olivat aivan jäässä lenkin jälkeen. Pidin kolme kpl parin minuutin juomataukoja, joilla jaloittelin. Tämä auttoi aina vähän jalkojen paleluun, muttei riittävästi.

Set-upina nyt siis maantiepolkimet, maantiekengät – joiden sisällä on tuota snägäripahvia, lämpöpohjalliset ja yhdet merinosukat – sekä kenkien päällä villasukat ja päällimmäisenä Pron neopreeniset kengänsuojat.

Näen viisi vaihtoehtoa:

- sähköiset kengänlämmittimet; maksaa jonkin verran (lähtien 60 eurosta, vai löytyykö edukkaampia?), en tiedä kuinka tehokas vaihtoehto
    - paremmat kengänsuojat, käytännössä Sportfiret (52 €), en tiedä onko lämmittimiä tehokkaampi, ainakin näppärämpi
    - molemmat edellämainitut, pitäisi olla nykyistä järjestelyä jonkin verran lämpimämpi, mutta hintaakin kertyy..
    - kokonaan uudet kengät (Northwaven Arcticit luultavasti) ja siten siis myös maastopolkimet, varmaan lämpimin vaihtari, mutta setille tulee hintaa yli 200 €...
    - puren hammasta, eihän näitä pitkiä viikonloppulenkkejä alle –5 asteessa enää kovin montaa tälle talvelle voi osua.

Huomenna varmaan viimeisenä mainittu tuntuu jo kustannustehokkaimmalta, mutta kyllä tänä aamuna hieman jo rahantuhlaus houkutti.

Kunnon flättipolkimet ja hyvät tavalliset talvikengät on mulla toiminut parhaana kompromissivaihtoehtona. Ei tartte palella ja samalla oppii vähän ajamaan fläteilläkin, jos vaikka kesällä jatkaisi niiillä sitten maastoryskettä.

Talvikengät ovat kyllä hyvät, eilen reilu 3h pakkasessa eikä varpaita palellut yhtään. Muutenkin tuli syksyllä huomattua että alle +10 asteen käyttää joka tapauksessa mieluiten noita talvikenkiä. Malli on Northwave Celsius GTX ja olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaan.

Paras talvipyörä ja yleispyörä on mielestäni 29er maasturi 2.25-2.4 leveillä renkailla. Nastarenkaat eivät ole hyvät, ja cyclojen liian kapeat renkaat ja etupainoinen ajoasento ei myöskään ole hyvä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    mun ajotaito on vaan niin kehveli ettei osaa ajaa rossarilla sohjossa... tykkään ennenmin isopyörän pystystä ajo asennosta ja sekin haukkaa välillä hankeen
    Ei riitä myöskään ajotaito crossarilla ajamiseen, mutta tällä hetkellä ei ole muuta vaihtoehtoa, mielellään ajaisin isopyöräisellä maasturilla. Nyt on torstain jälkeen kylläkin ollut todella hyvät ajokelit crossarilla ajamiseen kun tiet on hyvin aurattu ja pohja on kova.

Nyt muutaman lenkin Sportfirejen kanssa ajaneen pitää sanoa, että ne toimii hyvin ja suuri apu ovat NW celsius artic gtx kenkien kanssa. Yksi muutos noihin pitää vielä tehdä, eli vaihtaa pohjalliset lämpimämpiin tai joku eristelevy alkuperäisten alle

pölhö Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_K Katso viesti
    Nyt muutaman lenkin Sportfirejen kanssa ajaneen pitää sanoa, että ne toimii hyvin ja suuri apu ovat NW celsius artic gtx kenkien kanssa. Yksi muutos noihin pitää vielä tehdä, eli vaihtaa pohjalliset lämpimämpiin tai joku eristelevy alkuperäisten alle
    Meinaatko, ettei NW:n Arctic-mallillakaan tarkene ilman kengänsuojia? On tämä hankalaa.

Fläteillä en haluaisi ajaa, on jo niin eri laji kuin kesäajelu. Saman tien voisi melkein vaihtaa hiihtoon.

Fläteillä en haluaisi ajaa, on jo niin eri laji kuin kesäajelu. Saman tien voisi melkein vaihtaa hiihtoon.
    Oma kokemukseni fläteillä vs. klipsuilla ajamisesta on, että suurin este flätteihin siirtymiseen on psykologinen. Ajelen omat ajoni 95% spd-polkimilla, mutta viime kesän ja syksyn aikana harjoittelin, ajoin kilpaa ja retkeilin fläteillä. Nautin pyöräilystä aivan yhtä paljon kuin spd-polkimilla ajaessa. Mielestäni polkimista ei kannata tehdä kynnyskysymystä.
    Size is a matter of preference - http://pienetpyorat.blogspot.com

Meinaatko, ettei NW:n Arctic-mallillakaan tarkene ilman kengänsuojia? On tämä hankalaa.
    En meinaa, mutta omalla kohtaa vaatii myös kengänsuojat. Yksilöllisiä on pukeutumistarpeet.

Hyvällä tai kohtalaisella alustalla spd-polkimet tuovat omaan ajooni vakautta.
    Varsinkin väsyneenä ja pomppuisilla ala-ylämäkiosuuksilla, pysyy jalka turvallisesti polkimella.
    Tänäänkään en kaatunut kertaakaan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •