ElectrobikeHephaGiantGarmin
Sivu 61 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 51 59 60 61 62 63 71 111 161 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.801 - 1.830 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Pään kautta kuulemma karkaa lämpöö mutta eilenkin tuli muutama pyöräilijä vastaan ilman pipoo...
    Pään ja kaulan kautta karkaa talvella merkittävin osa kehon lämmöstä. Sitä en tiedä onko kyseessä suoraan kehon fysiologinen ominaisuus, vai johtuuko se siitä, että pää on yleensä ohuemmin topattu kuin torso, mutta joka tapauksessa. Pään suojaaminen kannattaa, ja hyvällä kaulurilla huonokin talvitakki muuttuu heti pari astetta paremmaksi. Ei karkaa lämpö harakoille eikä pure vinka kaula-aukosta.

Jalkojen ja käsien hyvinvointi on myös tärkeää - jalkojen varsinkin, kuten ketjun keskusteluista ilmenee. Sanotaanhan sitä, että kylmä nousee jaloista. Vaikka sanonta ei ehkä täysin paikkansa pitäisikään, niin vähintäänkin vahva psykologinen merkitys sillä on. Kun jalat kylmenee, niin vilunväristykset tuntee koko kropassa.

Mutta talvinen hikiliikunta on silti mukavuusrajalla taiteilua. Liika suojauskaan ei ole hyväksi. Keho myös hikoilee runsaasti käsien, pään ja jalkojenkin kautta, ja napakassa pakkasviimassa kun litimärkä vaatekappale pääsee jäätymään, niin se ei enää kehon lämmöstä sula.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ppikkupe Katso viesti
    Pään ja kaulan kautta karkaa talvella merkittävin osa kehon lämmöstä. Sitä en tiedä onko kyseessä suoraan kehon fysiologinen ominaisuus...
    Fysiologinen ominaisuus tuo on. Pään kautta tosiaan haihtuu lämpöä ihmisestä todella paljon
    "On parempi olla kahdentoista tuomittavana kuin kuuden kannettavana"

Pään lämpimänä pitäminen on kuitenkin helpointa tuossa talvipukeutumisessa. Sadesuojus kypärän päälle, niin se vastaa alle jäävän ilmakerroksen kanssa aikamoista karvahattua. Sitten alle jotain ohutta ja tuultapitävää, mikä suojaa korvat. Itse olen käyttänyt windstopper alushattua ja erillistä kauluria. Varmaan sellainen pään ja kaulan ympäri ylettyvä huppu on ihan hyvä, mutta erillisiä vaatekappaleita voi poistaa ja lisätä helpommin tarpeen mukaan.
    -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Eilen oli lenkillä puhetta kun jäätyy varpaat ja sormet mulla herkästi niin kehotettiin laittaan päähän enempi vaatetta kun nyt eilen vaan buffi ja kypärä

Pään kautta kuulemma karkaa lämpöö mutta eilenkin tuli muutama pyöräilijä vastaan ilman pipoo...
    Jos ei pään kautta lämpöä karkaisi, nousisi ensisijaisesti ylä-/keskivartalon lämpötila ja polkijaressulle tulisi liian kuuma. Sen sijaan lämpimämpien housujen / polvenlämmittimien käytön olen huomannut auttavan nimenomaan varpaisiin.
    10k-kerhon jäsen

Mä kävin ite syksyllä hakemassa uudet pitkät housut Urheiluareenasta, se tehtaanmyymälä on aika mukavasti matkan varrella - kun vähän koukkaa... Pöksyt on tosi hyvät. Tänä aamuna niitten alla ohuet merinovillapitkät, hyvin tarkeni.
    l

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Jos ei pään kautta lämpöä karkaisi, nousisi ensisijaisesti ylä-/keskivartalon lämpötila ja polkijaressulle tulisi liian kuuma. Sen sijaan lämpimämpien housujen / polvenlämmittimien käytön olen huomannut auttavan nimenomaan varpaisiin.
    Eilen ei tullut kuuma eikä paita kastunut yhtään ja luulen että sitten kaikki lämpö karkas hataran pään läpi

Luulen että kokeilen laittaa päähän ensi kerralla vähän enempi vuorausta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Tai ostaa letkuun eristeen.

kamelin letkueriste
    Toi on kyllä ihan hyvä ja auttaa jossain määrin jäätymiseen. Eilinen keli oli kuitenkin liikaa ja parin tunnin kohdilla suukappale oli sitten jäässä. Suurimman osan matkasta hörpin riittävän tiheään ja valutin nesteet letkusta takaisin säiliöön, että pysyi auki, mutta jossain välissä tuo unohtui ja jäässä oli. Tuo vesien valuttaminen takaisin säiliöön on kyllä se paras lääke jäätymiseen. Pikkupakkasessa pärjää vielä tuolla eristysletkullakin ilman valuttelua.
    Johannes
    "I want to ride my bicycle
    I want to ride it where I like"

-Queen

Tampereen Erämiehessä oli Madshusin termos-juomavöitä myynnissä 3€ joissa on pysynyt kuuma mehu lämpimänä hiihto- ja pyörälenkeillä viel 2h jälkeen.
    Eilen pari tuntia -15 lämmössä noita Itä-Tampereen keltaisella merkittyjä traileja ja Northwave GTX piti jalat lämpiminä ja mehu pysyi vyössä sulana.
    Gore Tex takki ei ollut hyva kun hiki jäätyi laatoiksi kalvon sisäpinnalle.

Tuli nyt noudettua Sportfiret. Pohjat täytyy näköjään leikata auki itse - onko jotain käytännön vinkkejä?
    10k-kerhon jäsen

Tee ensin pieni reikä ja jos se on kohdallaan, suurenna sopivaksi.

IncBuff Guest
    Olipas tänään todella pirullinen keli. -6 ja sataa vettä joka mihin tahansa osuessaan jäätyy välittömästi. Takki ja kypärä saivat kivan panssaroinnin joka kaupassa käydessä suli ja sitten olikin märät kamppeet. Silmälasien käyttö oli ihan toivotonta eli puolisokkona joutui ajelemaan.
    IncBuff muokkasi tätä : 16.01.2012 at 19.57

On vissi perä havainnossa jonka tässä jo ilmoille päästin.
    Että kaupungin kelveillä on ilo ajella, kun jokaisella tienpätkällä on "huoltopiste".
    Voi runtata itsensä väsyksiin ja vielä on mahdollisuus mennä lämmittelemään lähikauppaan
    tai kioskille kahville.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Tuli nyt noudettua Sportfiret. Pohjat täytyy näköjään leikata auki itse - onko jotain käytännön vinkkejä?
    Saksilla vaan sohit vähän sinnepäin.

Kaverin kanssa onnistuu parhaiten. Ajokengät jalkaan ja kengänsuojien sisään. Sitten ojentelet kinttujasi toiveikkaasti puolisoasi/kaveriasi/talonmiestä kohti,
    joka tussilla näppärästi piirrottaa pohjan läpi tuntuvan klossin ääriviivat. Leikkaus ja hienosäätö saksilla.

Noin.

Hoh, tuli aika krouvit reiät... yllättävän tiukkaa materiaalia, johon olisi tarvittu teräviä saksia ja juurikin tuota PHIn tarjoamaa merkkausratkaisua.
    10k-kerhon jäsen

Toisenlaista talvipyöräilyä

Sain eilen vihdoin vaihdettua täyspitkät kuoret. Vaihteet vaihtuu kuin ajatus. Aseöljyllä saattaa olla vaikutusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Padi Katso viesti
    Päälläni on ollut pelkkä huppari, kaksi teepaitaa, verkkarihousut, välillä tykit, urheilusukat, tennarit ja kaulahuiviputki. Ainakaan vielä ei ole palellut muualla kuin varpaissa vaikka on ollut navakkaakin tuulta ja pakkasta. Niin ja onhan mulla aina pipo, hanskat ja kypärä.
    About samalla reseptillä sain aikoinaan elämäni ensimmäisen (ja toivottavasti viimeisen) virtsatientulehduksen. Ajelin vuonna miekka ja kivi viikonlopun vapailla joutessani n. 30km lenkin -15 pakkasessa. Maanantaiaamuna kassulla aamukusella oli tuska sekä hämmennys melkonen ja muutaman päivän kärsin vakavasta virtsausfobiasta

Suosittelen lämpimästi jotain tuulenpitävää housujen etumukseen jos meinaa vähänkään kylmemmällä kelillä ajella.

Sinne suojan sisään voi laittaa pelkän kengän ilman jalkaa jolloin kavereitakaan ei tarvita. Reiästä kannattaa tehdä mahdollisimman pyöreä tai soikea, sillä kulmikas reikä lähtee helpommin repeämään suuremmaksi. Orastavia repeämiä on suotavaa paikata ilmastointiteipillä sieltä kengänsuojan sisäpuolelta jolloin suojan käyttöikä kasvaa huomattavasti.

- Tomi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Janu Katso viesti
    ....Suosittelen lämpimästi jotain tuulenpitävää housujen etumukseen jos meinaa vähänkään kylmemmällä kelillä ajella.
    Komppaan. Mulla on sen verran jo ikää että olen ehtinyt kokea miltä tuntuu kylmän aiheuttama eturauhasvaiva. Ei ole mukavaa. Joitakin vuosia sitten oli 77pv. ajotaukoa ja pauttia pari kuukautta 24/7 kipuilua ja kolotusta. Järkeä talvipyöräilypukeutumiseen, plz.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

Minulla on jo melko pienilläkin pakkasilla kahdet pehmustetut lyhyet pyöräilyhousut päällekkäin, niiden päällä windstopper-kerrasto ja uloimpana ohuet windstopper-housut. Vaikka en mikään viluinen ihminen ole, niin ei se pakkasviimassa ajaessa liialta tunnu.
    -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Sinne suojan sisään voi laittaa pelkän kengän ilman jalkaa jolloin kavereitakaan ei tarvita. Reiästä kannattaa tehdä mahdollisimman pyöreä tai soikea, sillä kulmikas reikä lähtee helpommin repeämään suuremmaksi. Orastavia repeämiä on suotavaa paikata ilmastointiteipillä sieltä kengänsuojan sisäpuolelta jolloin suojan käyttöikä kasvaa huomattavasti.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PHI Katso viesti
    Kaverin kanssa onnistuu parhaiten. Ajokengät jalkaan ja kengänsuojien sisään. Sitten ojentelet kinttujasi toiveikkaasti puolisoasi/kaveriasi/talonmiestä kohti,
    joka tussilla näppärästi piirrottaa pohjan läpi tuntuvan klossin ääriviivat. Leikkaus ja hienosäätö saksilla.
    Aikamoisia jäykistelijöitä urheilevassa kansanosassa. En kuvitellut itseänikään erityisen notkeaksi, mutta leikkasin reiän kenkä jalassa ja suoja paikallaan. Ei tullut mieleenkään, etteikö se joltain onnistuisi, jos ei jotain selkävaivaa ole.

Tuo on totta, että aukosta kannattaa tehdä pyöreäkulmainen. Itsekin leikkelin sellaisen soikean, takaosasta vähän leveämmän, että ei jalkaa irti kääntäessä takertele.
    -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HMK Katso viesti
    etteikö se joltain onnistuisi, jos ei jotain selkävaivaa ole.
    Idea on siis se, että aukosta saisi tehtyä mahdollisimman pienen ja napakasti sopivan. Itsekseen hieman vaikeampaa.
    rhubarb muokkasi tätä : 17.01.2012 at 21.23 Syy: Ohops, osa väärässä ketjussa.

DeLillo Guest
    Viime talvesta asti olen käyttänyt Craftin lyhyitä Windstopper-kalsareita ajohousujen päällä ja sitten vielä kelin mukaan joko tavalliset trikoot tai tuulisuojatut trikoot. Eivät ahdista tai kiristä ja mukavan lämpimät.

Olen kadottanut minun GBW kypärpiponi. Nyt vasta tajusin miten hyvä ja lämmin se on. Laitoin päähäni saman valmistajan WS balaclavan ja sen alle juoksupipon. Kylmä tuli, joten laitoin uuden rakkaan pipon tulemaan varakappaleen kera, sen verran ikävä tuli. Tämä siis kyseessä: http://www.bike-discount.de/shop/k17...opper-cap.html

Edit: kuinka yllättävää että löysin pipon tyynyni alta. hmm...
    kolistelija muokkasi tätä : 17.01.2012 at 21.48

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Olen kadottanut minun GBW kypärpiponi. Nyt vasta tajusin miten hyvä ja lämmin se on. Laitoin päähäni saman valmistajan WS balaclavan ja sen alle juoksupipon.
    Mielenkiintoista. Tuo malli on hyvä, mutta materiaalia en arvosta. Omani on Baabaa-merkkinen, olikohan Enduran tekemä. Se on saman mallinen, mutta villaa. Viime vuonna käytin Icebreakerin tosi tiivistä villapipoa, mutta se hukkaantui, ja sen malli ei ollut noin korvia suojaava. Kun löytyisi merinovillainen icebreaketyylinen tiivisneuloksinen goren mallinen pipo, se olisi huippu!

Ja editoin. Iceabreakerin sivulla on kaksikin hyvää mallia ohuempi ja paksumpi, mutta eipä noita partioaittalaiset ainakaan myy.
    rjrm muokkasi tätä : 17.01.2012 at 22.24

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Olen kadottanut minun GBW kypärpiponi...
    Edellisiin viesteihin liittyen Vauden kypärämyssy ollut kyllä hyvä. Niin hyvä että pitää kehua. Mulla ollut Gorea ja Löffleriä, mutta ensin mainitusta ratkaisevasti paremman tekee "pitemmät helmat". Ei palele korvia, eikä pääse viima sisään. Aluksi oli oudon väljän tuntuinen, mutta ehkä siksi lämmin ja mukavan tuntuinen. Ei kiristä päätä... Kommandopipoja ei tartte varmaan koko talvena kun tuolla ja kaulasuojalla selviää niin hyvin.
    -ei oo pakko, jos ei taho-

Mulla oli Warmpeacen korvaläpillä varustettu XCR lippis.. pahus kun hukkasin sen päissäni Suomenlinnaan. Ihan loistava, lippa suojas ja ei edes hiostanut liikaa. Naamasuojia ja kaulasuojia en oo tarvinu ikinä kunhan softshellin kaulus nousee tarpeeksi lähelle leukaa.

Mulla on tällainen: http://www.buff.fi/tuotteet/cyclone/ -siitä mukava, että tuosta voi taitella kelin mukaan parhaiten sopivan version. Kannattaa kuitenkin katsoa että kypärässä löytyy säätövaraa, tuo kun on jonkunverran paksu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Idea on siis se, että aukosta saisi tehtyä mahdollisimman pienen ja napakasti sopivan. Itsekseen hieman vaikeampaa.
    Sama idea minullakin oli, siksi leikkasin sen suoja paikallaan. En tosin juuri klossin ääriviivoja pitkin, vaan sen verran reilummaksi, että ei takertele polkimen ja klossin välissä. Ihmettelin vain sitä, että tarvitseeko tosiaan klossin paikan piirtämiseenkin apua. Yhtä vaativa taivutus, kuin varpaankynsien leikkaaminen.
    -

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •