Kauppias ameriikasta myy yhdenlaisia kuitukiekkoja melko hyvässä alessa:
http://www.competitivecyclist.com/za...&MODE=SPECIALS
Kauppias ameriikasta myy yhdenlaisia kuitukiekkoja melko hyvässä alessa:
http://www.competitivecyclist.com/za...&MODE=SPECIALS
Rule #1: Obey The Rules
niccelle:
Zipp 303 tuubeilla ajettu pari kautta. Mainiot yleiskiekot mielestäni eikä minkäänlaisia ongelmia n. 82 kiloisen kuskin alla. Renkaina Tufoa ja Vittoriaa 21-23mm sekä liimalla että tufo-nauhalla - tuntuu tarttuvan paremmin kuin pariin alumiinivanteeseeni. Oma setti painaa hyvin lähelle luvatun 1180g ja kiihtyvyys mainio (en ole tehnyt varsinaisia vertailuja).
Mikä koukku näissä on:
http://www.bike-palast.com/en/Racebi...ark-Label.html
http://www.bike-palast.com/en/Racebi...e-SL-2011.html
eikös näistä ole pyydetty huomattavasti korkeampaa hintaa?
Ei kai tuo Cosmic Carbone avokiekko niin kallis ole ollut? CRC:lläkin (kallis putiikkihan se nykyään on) näyttäisi olevan uudempi 2012 malli 964€ ja B-D:llä tuo 2011 on 749,90€.
Tuosta Fulcrumin setistä en tiedä.
Cosmic Carbonen hintalappuun vaikuuttaa nimen perässä oleva teksti ja se teksti valitettavasti vaikuttaa myös ajo-ominaisuuksiin.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Itte tilasin Cosmic Carboonit täältä, huomenna pitäisi tulla (hinta 686€):
http://s-tec-essence.eshop.t-online....cts/12844-0001
PatilZ, ei kai tuossa mitään vikaa ole. Paino samaa luokkaa kuin CC mutta hintaa vähän enempi. Tuo on kai sama kuin Campan Bullet. Campan Bullet Ultran perään haikialin mutta kaupoista ei oikein löydy muuta kuin eioota.
Edit: kappas, ovat nostaneet hintaa 20€ mun tilauksen jälkeen... no, on se vieläkin edullinen.
Tollaset tuli kasattua... 1138g pari 20/24 pinnalla
Piti kokeilla välillä jotain uutta. 49mm korkeat, mattamusta ja 1K jarrupinta.
Nippelit on vanteen sisällä, lujempi ja aerompi. Rengas päällä ei tietty voi rihdata, mutta pikku juttu.
Tollanen reilu 2mm reikä kehässä ja iso nippelin kanta on hiukan lujempi ratkaisu, varsinkin kun vanne on noin kevyt. (normi pinnareikä +4mm)
Tukevilta nuo kehät tuntuu, niissä on vaahtoydin.
Tunen navoilla ja Superspokeilla huideltaisiin jo aika liki kiloa, 16 etupinnalla ainakin...
![]()
Kaar ittelles vaa
Molemmat ovat tuoteperheensä karvalakkimalleja, eikä niiden käypä hinta tosiaan ole tuota korkeampi. Sekä Cosmic Carbonesta että Red Windistä on saatavilla noin pari sataa grammaa kevyemmät hipoversiot, jotka sitten maksavat rutkasti enemmän. Cosmic Carbone SR:n hinta taitaa olla miltei kaksinkertainen karvalakki-SL:ään nähden.
Yllä kirjoitettu koskee siis avorengaskiekkoja, tuubikiekoissa (tyyliin Cosmic Carbone Ultimate) liikutaan tietenkin ihan eri pallopuistossa.
Miten sen nyt ottaa. Syvän profiilin (noin 50 mm) avorengaskiekoille 1700 grammaa alkaa olla se raja, minkä alapuolella on turvauduttava joko todella kalliisiin tai kestävyyden/turvallisuuden kannalta kyseenalaisiin rakenneratkaisuihin. Zipp lienee toistaiseksi ainoa valmistaja, jonka "Full Carbon Clinchereillä" ei tarvitse pelätä ylikuumenemiskupruja - eikä sekään 2000 euron kiekkosetti ole 1600 grammaa kevyempi. (Zipp 404 Firecrest).
Hyvän näköinen setti. Mistä kehät, täällä oli jotain?
^Ei ole noi. Kehät painoi yhteensä 612g ja mm. pinnan reiät oli porattu kulmaan, noissa on näköjään suoraan.
Jarrupintakin näyttää olevan erilainen.
Sama maa kyllä![]()
Kaar ittelles vaa
Vajaa vuosi sitten Cosmic Carbone SL oli 490€ tarjouksessa. Tuossa vähän vastaava, harmi kun ei ole campalle:
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/...ncher_wheelset
Tuli tänään:
![]()
Itse luulin nöösinä alex 450 kiekkojen mahtavuuteen.
Olihan ne kun vertasi 80-luvun tunturi retkipyörän vanteisiin.
Sitten ostin aksiumut ja ajattelin, että nyt on ammattipelit.
Mitä vielä "uudessa" pyörässäni on ksyrium equipit?.
Ajattelin taas. No nyt on oksat pois.
Sitten ajauduin tälle palstalle...Ei täällähän on taivas kattona ja mihinkään ei voi olla tyytyväinen
( tai no voi, ja se on kai minulla tässä).
...Tieto lisää tuskaa, pois äkkiä![]()
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
jannevaro on mätsännyt verhotkin kiekkoihin! Musta Canyon on musta hieno.
Onpa hienoja mattamustia Cosmic Carbone -pyöriä. Minulla olisi jatkoksi kolmas marja samaan sarjaan, muttei ole (vielä) kuvaa.
Otin käsivaralta puolen sekunnin valotusajalla jonkinlaisen kuvan.
![]()
Superstaran kiekot saapuivat viimein. Piti ihan itse hakea viimein pakettipuljusta, kun ensin kolmena kertana meidän koirille yrittivät niitä tarjota... Vanteiden paino on juurikin luvattua tasoa. Punnitsin kahden desimaalin kalavaa'alla ylimalkaisesti ja sain 600/760g. Se mitä minä noista tajuan, näyttää varsin asiallisilta. Katsotaan sitten uudestaan kun nuo saa käyttöön. Ainoa mikä tässä vaiheessa pisti silmään, on melko pieni vanteen olake renkaan reunalle. Kaipa nuo siinä pysyy?
Jamis Xenith SL, Trek Crocket 5, Felt Virtue 60
olisi kiva nähdä ketä foorumilainen ajaa Firecresteillä niin kovaa et ne ylikuumenee.Ainakin mä haluan olla silloin mukana tai sitten......eikä ne mitään 2000€ maksa vaan vähemmän kunhan tietää mistä ostaa!
Syvästä vanneprofiilista seuraavaa aerodynaamista etua. Sitä on tietysti harrastajapyöräilijän välillä vaikea todentaa, mutta kyllä sen viimeistään myötätuulessa huomaa, että hitto kun näillä pääsee kovaa.
Omasta harrastajanäkökulmasta Cosmic Carbonet ovat ennen kaikkea hauskat ajaa ja ne tuntuvat ihan erilaisilta kuin toisessa pyörässä olevat matalamman profiilin Shamal Ultrat. Vaikka verrokkina on 350 grammaa kevyempi kiekkopari, en pitäisi Carboneita edes erityisen huonoina mäkikiekkoina, en ainakaan näissä Etelä-Suomen matalissa mäissä. Sen sijaan tuulisimpina päivinä Carbonet jäävät kotiin, sivuttaiset puuskat häiritsevät nimittäin ikävästi ajoa.
Lopuksi myönnettäköön, että Cosmic Carboneiden ulkonäkö saattoi myös ihan vähän vaikuttaa ostopäätökseen... ;-)
Eivät hiilikuitukiekot "kovaa ajamisesta" ylikuumene, vaan pitkäkestoisesta jarruttamisesta. Googlaa "carbon clincher delamination" ja sieltä tulee ensimmäisenä näitä "Easton EC90 SL clinchers almost killed me" -tyyppisiä kauhutarinoita. Samasta syystä Zipp Firecrestin vahvin myyntiargumentti on se joku uusi valmistusprosessi, jolla hiilikuitu saadaan kestämään kuumuutta.
Itse en ole nähnyt avorengas-Firecrestejä ikinä missään huippualessa. Liekö tämän hetken paras hinta Saldenin 1799e/1899 e...?
Niin menikö taas vanhanaikaseen piikin et " en ole kokeillut mu tavaudun nyt tässä vaan" . Tosin jos vertaat Easton vs.Zipp niin ei ole sama asia ollenkaan tai johonkin muuhun kiekkoon.Koska siihen vaikuttaa niin moni asia.Esim.jarrupala on iso tekijä ja tietysti vauhti mitä tässä ylikuumentimessa nyt pikkasen kysenalaistan.
Ja sit saa niitä Firecrest Clincher suomestakin alle ton hinnan mitä mainitsit!. mut nero ostaaa kalliimmalla netistä ja hankaloittaa takuu jutut siinä samalla!
Miten niin ei ole sama asia? Ihan yhtä lailla Easton mainostaa, että heidän carbon clinchereissään on ylikuumenemista vähentävä "Exclusive ThermaTec brake track treatment".
Minun nähdäkseni jokainen vähänkään merkittävämpi kiekkovalmistaja suhtautuu vakavissaan full carbon clinchereiden ylikuumenemiseen. Mavicin (jolla sinänsä luulisi resursseja riittävän) kanta taitaa yhä olla se, ettei niistä saada heidän nykyosaamisellaan riittävän turvallisia.
Firecrest lienee askel oikeaan suuntaan ainakin sillä perusteella, etten muista lukeneeni sen kohdalla yhdestäkään selvästä delaminaatio-keissistä. Jos full carbon clincherit nyt hankkisin, niin ne olisivat luultavasti juuri 303 Firecrestit. Tosin kaikkein mieluummin odottaisin vielä muutaman vuoden tekniikan kypsymistä.
Nyt täytyy epäuskoisena kysyä, että mikä kauppias Suomessa myy Zippejä - siis Firecrest-clinchereitä - alle Salden-hintojen? Jos tämmöinen pyöräilijän Säästötalo Robin Hood kerran löytyy, niin eikö sen kannattaisi vähän mainostaakin itseään?
^ Eihän sellaista nyt mainostaa voi. Tähän salaisen hankintapaikan logiikkaan kuuluu se, että mitä enemmän myydään halvalla, sitä vähemmän rahaa tulee. Tai jotain?
Jotenkin koko-kuitu-avojen valmistuksen hankaluutta kuvastaa että esim. FFWD täyskuitu-avokkaat oli myöhässä noin vuoden jarrupinna kehityksen kinkkisyyden takia.
Voisikos joku muuten kokeilla kajauttaa jollain avo-Firecrestillä etc routakuoppaa täydet paineet päällä? Ei ole vielä tullut vastaa noita hajonneina kun niitä ei ole juuri kellään mutta tietäen tuubiversoiden kestävyyden,tai vanhojen avokkien pinnareiät, + joku 8kg neliösentille painetta niin olisi mielenkiintoista nähdä kuinka kauas kehästa lentää päreet. Ei taida olla paljoa korjattavaa enää silloin kehässä. Kuskista en osaa sanoa. Zipp hinnastossa ei ollut hintaa varakehälle, täytyypä selvittää. Ja onko niitä valmiina Euroopassa, kun näyttää loppuneen kehien myynti monesta paikkaa. Määkin myyn Zipp, Mavic, Enve, FFWD,3T,Hed,Easton, Shimano etc merkkejä mutta luulen että Enve on noista mielenkiintoisin kunhan vaan joku puolueeton taho saa mitattua ne tuulitunnelissa. Vaikutelma ajossa oli ainakin parempi kuin 3T Ltd /Firecrest. Kaikki noi kolme merkkiä painii samassa hintaluokassa,~2€, joten ne on lähinnä järkeviä vertailla.
Eipä sinänsä, on noita täyskuituavoaja ajossa jo eri merkeillä mutta maantiepyörässä on edut vähän hakusessa kun yleensä avoversio on painavampi ja rengas ei istu yhtä aerodynaamisesti kuin tuubi, rengasrikko alamäessä fataalimpi, renkaan vaihto tollaseen CF-avoon varsin "mielenkiintoinen" jollain Misukan renkaalla yms tiukalla/turvallisemmalla renkaalla. + usein kiekko kalliimpi.
Lekulla on ollut tovin ajossa jo Enve täyskuitu kehät maasturissa, mutta All Mountain versio vaikutti kyllä tosi tukevalta, xc-painosta huolimatta, ja paineitahan niissä on vain 25% maantierenkaista + 2,3" nakki suojana piällä. 140kg pinnankireys on aika poikkeus jos halutaan kevyet kiekot maastossa kun useimmat kiekot eivät siihen pysty edes maantiellä. 3T ja Enve lienevät ainoat mitä mää tiedän.
Tossa on yleistä teknikkajuttua kuitukiekoista ja niiden testaamisesta asiasta kiinnostuneille:
http://www.enve.com/technology.aspx
Samu Ilonen muokkasi tätä : 28.01.2012 at 10.31
Kirjanmerkit