GiantElectrobikeBikeshopLostInLapland
Sivu 5 / 44 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 7 15 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 1292

Aihe: Tee Itse

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rocksted Katso viesti
    Siis meinaatko että tosta on mitään hyötyä jos naamaan osuu jotain vähänkään risua stydimpää?
    Aivan varmasti on. Enemmän toi kestää kuin iho, hampaat tai nenä. Työkseni mm. leikkaan kasvomurtumia, joten väitän asiasta jotain tietäväni.
    Syvän Idän Fat Biker - vikise, sika, vikise

Mä suunnittelen mm. fullface kypäriä työkseni ja väitän että sua sattuu yhtälailla nassuun kaadut sitten ton kanssa tai ilman.

edit. Okei pottuilu sikseen, miten toi sitten suojaa? Edestä tuleva oksat tms. iskut tulee ainakin suoraan lärviin, ja kuvasta katsottuna näyttäs ettei se kaatuessakaan paljon suojaa koska kypärä liikkuu kuitenkin sen verran päässä että toi suoja liikkuu pois leuan edestä, tai sitten se tulee kiinni leukaan = sama tilanne. Eli miltä toi nyt suojaa?

Ja ne skimbakypärät missä tommoset leukasuojat on yleensä kiinni on vähän eri kaliiberia kun tavan pyöräkypärä. Jonka kai tiedät kun sulla tommonen on?
    rocksted muokkasi tätä : 30.09.2011 at 20.36

Ihan yksinkertaisesti: ottaa kovimman iskun vastaan ja vaimentaa perille tulevaa. Suoja on läpipultattu Urgen kypärään eikä helposti irtoa. Suoja on varmasti tukevammin kiinni kuin Atomicin skimbakypärässä, joka siis minulla myös on. Miksi tämä liikkuisi, mutta full-facet ei? Suojan ulkonevuus ei juuri eroa Parachutesta (joka ei vaan istunut kuuppaani).
    Syvän Idän Fat Biker - vikise, sika, vikise

No, hyvä jos suojaa, sehän se pointti on. Kuvan perusteella vaan näyttää aika heppoiselta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivimaa Katso viesti
    Haa, mä ompelenkin ajokalossit vanhoista sisureista.
    Kiitos tuhannesti innoituksesta!
    Sisuria on tosin aika haastavaa ommella siististi, koska se kumi ikäänkuin jumittaa ompelukoneen tallaa (vai mikä osa se on joka kuljettaa kangasta eteenpäin?) tosin mulle vinkattiin että esim. sanomalehti ommeltavan sisurin alla auttaa siinä.

Pistepuikon askartelin. Vielä pitäis karkaista.
    Viestin lähettäjän suojelemiseksi lähettäjän mielipiteitä on muutettu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timo W Katso viesti
    *pistepuikko*

Pistepuikon askartelin. Vielä pitäis karkaista.
    Vanhasta SDS-terästä syntyy myös kätevästi smirgelillä, ei tokikaan noin hienoa.
    Omia tuherruksia: etulokari, lampputeline, vanneheijastin (tulostettu heijastinkalvo)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ahma Katso viesti
    Ihan yksinkertaisesti: ottaa kovimman iskun vastaan ja vaimentaa perille tulevaa. Suoja on läpipultattu Urgen kypärään eikä helposti irtoa. Suoja on varmasti tukevammin kiinni kuin Atomicin skimbakypärässä, joka siis minulla myös on. Miksi tämä liikkuisi, mutta full-facet ei? Suojan ulkonevuus ei juuri eroa Parachutesta (joka ei vaan istunut kuuppaani).
    En tiedä kypärästäsi, mutta useimmat normi-mtb-kypärät liukuu päästä pois melko helposti. Uskon, että suoja ei kypärästä irtoa, mutta pysyykö kypärä päässä ja sen myötä suoja tarkoitetulla kohdallaan suhteessa naamaan, jos suojaan joku osuu?
    Emmä nyt ainakaan sinne lähe

Luoti tuli sorvattua:

Viestin lähettäjän suojelemiseksi lähettäjän mielipiteitä on muutettu.

Pitihän se rihtauspukki rakentaa puutavarasta, malli on varastettu netistä.

arctic biker Guest
    http://i180.photobucket.com/albums/x...r/DSCN0700.jpg
    Teline, putkea ja puuta. Putket vanhasta nojatuolista, puut metsästä.Käy etupyörä taikka takapyörä.

http://i180.photobucket.com/albums/x...r/DSCN0487.jpg
    Viimevuotinen talvipedaali, tukena pätkä ruohonleikkurin käynnistimen palautusjousta. Tämänvuotinen versio vaiheessa.

arctic biker Guest
    http://i180.photobucket.com/albums/x...r/DSCN0859.jpg
    Teline fillarin takapäätä varten

arctic biker Guest

Pakollinen. Rihtauspukki

http://i180.photobucket.com/albums/x...r/DSCN0847.jpg
    Pukille on omakin jalka väsättynä, mutta esittäytyy mun viilapenkin pöyvän päällä.
    http://i180.photobucket.com/albums/x...r/DSCN0856.jpg
    Oranssi osa romutetusta ruohonleikkurista, sondien suojat Fiskarsin talikosta.
    http://i180.photobucket.com/albums/x...r/DSCN0849.jpg
    Valkoinen muovimutteri puutarhakeinusta

Rauta-osat lypsykoneesta, puimakoneesta ja lapiorulla-äkeestä, kaikki omalta romuvarikolta.
    Aina 142 mm asti ja akselit 9-15mm, passaa 29" renkaineen. Sondit 5mm kierretankoa. Kokonaiskustannus <2 ekua.

Kymysys

Puun kovettaminen/stabilointi. Millä aineilla ja miten? Googlailemalla löytyy mainintoja aineesta nimeltä Minwax (polyuretaania?, myynnissä jenkeissä), epoksista, alipaineesta jne. Ajatuksissa siis tehdä jokunen pieni puuesine jotka saisivat olla mahdollisimman kestäviä. Käytettävät aineet saisivat olla sen verran "kosher", että eivät valmiina aiheuta mitään herkistymisiä tms. vaikka olisivat jatkuvassa ihokosketuksessa.

Suunnittelinpa tuossa joku aika sitten itselle kaiuttimet. Inventorilla piirsin ja ammattikoululla teetätin MDF-levystä. "Laskin" jakosuodin komponentit, kolvasin kasaan ja asensin hilppeet kaiuttimiin. Sointi on varsin jämäkkä. Olen erittäin tyytyväinen noihin. Vielä pitää maalata/lakata pinta.

Specialized enduro expert ja Kona dew plus
    - Maastopyöräilyä vuodesta 2002 alkaen -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Puun kovettaminen/stabilointi. Millä aineilla ja miten?
    Lämpökäsittely taitaa olla luomuin ja muutenkin käytetyin. Mutta eipä taida löytyä kuin jotain laudevärkkiä ja seinäpaneelia verrrattain keveistä puulajeista.
    Mitäs niiden sun esineiden täytyy oikein kestääkään, ettei joku vaahtera sellaisenaan kelpaa?
    (josta tehdään mm. kitaran kauloja)
    Kaar ittelles vaa

Viesti

Voisi se vaahterakin sellaisenaan käydä ja tiedän että on vähän samantyyliseen käytettykin.. Itse asiassa ajattelin käyttää omenapuuta.

Se, ettei lämpöpuuta löydy kuin keveistä puulajeista ei ole ongelma siinä mielessä, että tarkoitus olikin tehdä itse. Mutta saattaa olla hallitun lämpökäsittelyn teko kotikonstein vähän haastavaa, ja se kaipaisi öljyämistä tai muuta vielä lisäksi. Tuo komposiittivaihtoehto tekisi puusta vahvan ja täysin veden/pesuaineiden/rasvan/yms. kestävän eikä vaatisi hoitoa enää myöhemmin. Ja stabiloitu puu myös näyttää nätiltä. Menetelmän ei tarvinnut olla välttämättä luomu kunhan lopputuotteelle ei ole minkäänlaisia käyttörajoittuksia.

Onpa hienoja juttuja tässä ketjussa!

Itse tein viime talvena vanhoista Racing Ralpheista kevyet nastarenkaat. Ajomukavuus on erinomainen. Heikko puoli on kuluminen asfaltilla, mutta kyllä nuo nyt on toisenkin talven ajossa.

Tämä eturengas painaa 29x2,25" kokoisena 610g ja nastoja (=ruuveja) on 384 kpl.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti thomas_s Katso viesti
    Itse tein viime talvena vanhoista Racing Ralpheista kevyet nastarenkaat...
    Avaappas nyt hieman lisää tuota projektia.

edit: vai jokohan se joskus olikin täällä esillä?

Linkki lisätietoihin jäi pois, eli tässä sitä löytyy:
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...t-ruuvirenkaat

arctic biker Guest

Nelikanttikeskiötyökalun pidike

On nuo lyhemmät laakeriavaimet missä mikäkin, paikalliselta löytyi akuuttiin tarpeesen Bike Handin
    verraten pitkä kapistus. Ja 102millinen akseli niin ei kammen ruuvin pituus riittänyt, kierrekin aika tiheä. Tein lukitussysteemin. katkaisin kammenpultista kannan pois, jatkoksi hitsillä tavallinen 8millinen pultti, siipimutteri johon vielä prikka kiinni. nyt pysyy työkalu paikallaan. Toi kestää mun loppuiän
    arctic biker muokkasi tätä : 23.01.2012 at 15.45 Syy: typo

ISIS-keskiössä toimii vastaavaan tapaukseen kätevästi takakiekon pikalinkku ja esim sopivat aluslaatat, hylsyt jne.

Onko neliskanttikeskiö ontto? Olisiko siitäkin mahtunut pikalinkku läpi.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Itsok Katso viesti
    ISIS-keskiössä toimii vastaavaan tapaukseen kätevästi takakiekon pikalinkku ja esim sopivat aluslaatat, hylsyt jne.

Onko neliskanttikeskiö ontto? Olisiko siitäkin mahtunut pikalinkku läpi.
    Umpijöötiä taitavat pääsääntöisesti olla, itselläni taitaa vieläkin olla tallessa satanen pultti sopivalla jengalla.
    Ei vaan ole viimeaikoina tullut tommoisia vastaan.

Oikealla sama värkki kuin arctic biker:llä Oli pakko tehdä työmatkapyörän kiinnijuuttuneen keskiön irrotukseen. Pituutta senverran että yltää myös onton akselin läpi. Ylimääräinen mutteri on juuri sitä varten. Kierre sorvattu 8X1mm. Neliskanttiakseli ei ontto, joten veto akselin kierteestä

Vasemmalla kammen ulosvetäjä. Materiaali nuorrutusteräs ja päälle liekkikarkaisu.
    usko juntunen muokkasi tätä : 23.01.2012 at 18.44

arctic biker Guest
    Kun vertaa tuota Uskon työkalua ja mun viritelmää niin huomaa että toinen meistä on metallimies... No alle kymmenen minuuttia meni värkkäilyaikaa.Tehtävänsä hoitaa. Isis/Octalinkissähän akseli on ontto ja halkaisija isompi, ja laakerille jääkin vähemmän tilaa. Eli nelikantti on noista kolmesta se kestävin ja painavin. Tuo teräsmötikkä 102 millin akselilla 370 g.

Sanoisin että arctic b:n työkalu on paljon enemmän TSI-hengen mukainen kuin tuo mun "tehdastekoinen" Ajatus sama, toteutus vain tekovälineistä johtuen toinen. Molempi toimii ja tiukan paikan tullen, kun sorveja sun muita vehkeitä ei käsillä niin silloin a b:n "viritelmä" on se mikä pelastaa avaimen lipsumiselta.

OT, mutta asiaan liittyvää.... Shimanon BB-UN54 nelikantissa on ontto akseli ja painoa sata grammaa vähemmän. Samoin vanhoissa XT BB-UN73 -laakereissa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

arctic biker Guest
    Kiitos Usko. seuraavan kerran kun tuun Iisalmeen niin käyn moikkaamassa, mullon siellä puoli sukua...Osa Itikan sillan takana!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Voisi se vaahterakin sellaisenaan käydä ja tiedän että on vähän samantyyliseen käytettykin.. Itse asiassa ajattelin käyttää omenapuuta.

Se, ettei lämpöpuuta löydy kuin keveistä puulajeista ei ole ongelma siinä mielessä, että tarkoitus olikin tehdä itse. Mutta saattaa olla hallitun lämpökäsittelyn teko kotikonstein vähän haastavaa, ja se kaipaisi öljyämistä tai muuta vielä lisäksi. Tuo komposiittivaihtoehto tekisi puusta vahvan ja täysin veden/pesuaineiden/rasvan/yms. kestävän eikä vaatisi hoitoa enää myöhemmin. Ja stabiloitu puu myös näyttää nätiltä. Menetelmän ei tarvinnut olla välttämättä luomu kunhan lopputuotteelle ei ole minkäänlaisia käyttörajoittuksia.

Uretaanilakka. Kunnolla.

Kunnon työpöytää korkeilla, tukevilla jaloilla ei löytynyt mistään. Enkä viitsi tonneja mokomasta maksaa. Niinpä tein itse, puusta.
    Saa sitten askarrellpaskarrella kaikessa rauhassa.

-8x8cm lämpökäsiteltyä haapatolppaa 90cm pätkää 4kpl a´35e
    -koivupuinen pöytälevy 75x150cm 65e
    -erikeepperi 5,80e
    -puuruuvit 4cm ja 2cm yht. (600kpl että riittää) 45e
    -lämpökäsiteltyä leppälaudelautaa nippu 4kpl 2metriä 52e
    -mäntylevy 200x30cm 12e
    Jake_Kona muokkasi tätä : 04.02.2012 at 16.56 Syy: leppä olikin haapaa ja tervaleppä oy:ltä siinä sekosi
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •