Alkujaan tämän lähetti
Pekka L
Kyllä mä sen ymmärrän että nyt sinne ei ole asiaa. Eikä talvella kaatuneiden puiden kanssa kai mikään kiire edes ole. Mutta kesällä kaatuneitakaan ei korjattu juuri mitään. Eiköhän ne metrin pätkinä sieltä kulkisi. Luulen että tuntipalkan saisi vielä niinkin.
Niiin, siis aika monet metsäpohjat ovat sellaisia, että vaativat talvikorjuun. Mulle meni muutama vuosi sitten kolme talvea, ennen kuin saatiin yksi leimikko tehtyä. Joku kovapohjainen männikkö onnistuu kesälläkin kyllä ja avohakkuu nyt on sama milloin sen tekee. Onahn se metrin pätkinä hakeminen harrastus ja reenimielessä ok, mutta ei se maajussia elätä. Tein viime talvena muutama kymmenen mottia klapeja. Jotain olen myynyt. Ensin kaadat, viet plassipaikalle, halkaiset, pinoat ja lopuksi kuljetat. Paremmin tienaan töissä vaikka omasta metsästä kaadoinkin. Sitten ,kun voi myydä 300 kiintoa pystyyn sillä 50 egen keskihinnalla, niin sitten jää pussiinkin jotain.
Mutta jos siis mun metsässä joku fillaroida haluaa, niin kyllä katkon ja raivaan. Kaikkia nyt ei vaan nuo jutut kiinnosta. Mutta tosiaan, jos kysymään metsänomistajalta menet, niin todennäköisesti luvan saat. Mutta tuulenkaatuneiden tukkien katkominen on sitten erittäin vaarallista hommaa. Viikolla jouduin yhden tukin vetämään poikki,kun en olisi mökiltä päässyt. Hyppäsi metrin ylös ja sivulle. Yllätti vaikka osasin odottaa, että jotain tapahtuu. Repesi ja pomppasi vaan ennen kuin oli edes sahattu poikki kunnolla. Painoa muutama sata kiloa. Tuollainen ihan maahan mennyt on eri juttu.
http://www.fitlandia.fi/blogit/maantiepyoralla-eteneva-lotta/
Kirjanmerkit