HephaElectrobikeGiantGarmin
Sivu 12 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 10 11 12 13 14 22 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 331 - 360 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

  1. #331
    Liittynyt
    06/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    128
    Kiitos valaistuksesta, Antti. Itsellaäni on suunnitteilla kiekot Kinlin XR-270 -kehiin. Pinnoja tarvtsen kyllä enemmän.

  2. #332
    pazi Guest
    Olen suunnittelemassa tuubien rakentamista ja navoiksi olen miettinyt DT 240s. Olenko ymmärtänyt oikein, että 240s radialin pystyis vaan puolaamaan suoraan ja 240s pitäis puolata ristiin?

  3. #333
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    ^ Tarkoitat varmaankin tuubikiekkojen rakentamista Mutta asiaan. Mulla on dt240-navat ffwd-kiekoissa ja etukiekko on radiaalilla ja takana ristiin. Eli voit puolata ainakin edessä radiaalin.

  4. #334
    pazi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    ^ Tarkoitat varmaankin tuubikiekkojen rakentamista...
    Juu sitäpä hyvinkin. Se on kumma, kun sormet liikkuu ajatusta hitaampaa

    Onko noissa 240s radiaaleissa mitä eroa "tavallisiin"? Weight weeniesin mukaan painossa on jonkin verran eroa, mutta onko muuta eroa?

  5. #335
    Liittynyt
    11/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    556
    Mulla on jäämässä käyttämättömiksi tuommoiset Reynoldsin SDV66 C -ratakiekot. Nuo on sen verran hinnakkaat, että tuskin kukaan on kiinnostunut ostamaan pyydetyllä summalla avoratakiekkoja, joten ajattelin antaa kehille uuden elämän maantiepyörässä. Tarkoituksena siis purkaa kiekot, hommata maantienavat ja tehdä siis päheet aerokiekot maantiepyörään. Lähinnä kaipaan suosituksia navoiksi, pinnoiksi ja puolauskuvioksi. Kehät ovat 24- ja 20-reikäiset.

    Napojen budjetti olisi maks. 350e ja tuolla summalla saisi sopivast DT:n 240s:t. Olisiko jotain muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Shimanon kasetille pitäisi olla.

    Mites ne pinnat sitten. Kuskilla painoa n. 75kg, eli mitään poikkeuksellisia ratkaisuja kestävyyden saavuttamiseksi ei tarvinne tehdä. Puolauskuvioksi tulee eteen radiaali, kuten tuossa ratakiekossakin on, mutta mites takakiekko? Rataversio on puolattu 2-ristiin molemmin puolin (tokikin, kun on napa on fliflop-mallinen) ja pinnana on edessä ja takana DT:n Competition. Miten tuommoinen korkeaprofiilinen takakiekko kannattaisi puolata? Ja sitten vielä ne pinnat. Laitetaanko Compia, Aerolitea, CX-Rayta, vai mitä? Tuossa on sen verran vähän pinnoja, että Revot kannattaa varmaan unohtaa, vai?

    Reynoldsin noihin kehiin valmistama valmiskiekkosetti on 16/20-reikäinen ja se on puolattu eteen radial (DT Aerolite) ja taakse radial/2-cross (DT Aerolite/Competition), joten lähtiskö sitä sitten samalla reseptillä liikkeelle?

    Vinkkejä kaivataan.
    Teemu muokkasi tätä : 04.11.2011 at 14.24

  6. #336
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Tuollahan on suoraan malli maantieversiolle

    http://www.roadbikeaction.com/Tech-Features/content/67/3580/Five-Aero-Wheelsets-for-the-Road.html

    E
    li taakse 2-yli puolaus ja eteen radiaali. Aerolitesta ei mulla ole kokemuksia, mutta X-Ray voi toimia tuossa oikein hyvin
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  7. #337
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Katso viesti
    Miten tuommoinen korkeaprofiilinen takakiekko kannattaisi puolata? Ja sitten vielä ne pinnat. Laitetaanko Compia, Aerolitea, CX-Rayta, vai mitä? Tuossa on sen verran vähän pinnoja, että Revot kannattaa varmaan unohtaa, vai?

    Reynoldsin noihin kehiin valmistama valmiskiekkosetti on 16/20-reikäinen ja se on puolattu eteen radial (DT Aerolite) ja taakse radial/2-cross (DT Aerolite/Competition), joten lähtiskö sitä sitten samalla reseptillä liikkeelle?
    Hyvä lähtökohta puolaukselle on se nykyinen, eli suoraan edessä ja 2-ristiin takana. Takana vasemmalla voi halutessaan puolata suoraankin, ja ero on lähinnä esteettinen. Radiaalipinna takana vasemmalla on aika altis löystymään, koska vasemmalla jännitys on matala ja suoraan puolatessa kierteessä on vähän vähemmän kitkaa. Siksi pistäisin itse takakiekon kokonaan 2-ristiin.

    Tuossa Reynoldsin maantiesetissä näyttäisi olevan DT Aerolitet DT:n takanavalla. Koska sulle tulee enemmän pinnoja, saat noilla ohuimmilla ja kevyimmillä pinnoilla (Revolution, Aerolite, CX-Ray) Reynoldsin pakettia jäykemmät kiekot, eli tuskin erityisesti tarvitset paksumpia pinnoja? Pistäisin joko Aerolitet tai CX-Rayt, koska aerodynaamisia kiekkoja tässä kai ollaan rakentamassa.

    Koska vanne ei ole ihan halpa, kannattaa olla tarkka jännityksen kanssa. Jos kiekot kasataan mittarin kanssa, voisi kannattaa katsoa nykyisistä jännitys ja käyttää sitä maksimiarvona kun rakentaa uudet?

  8. #338
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Uusimaa
    Viestit
    1.184
    Mistä rihtaajagurut löytää napojen mitoitukset, mahdollisimman laaja tietokanta hakusessa.
    Noissa pinnalaskureissa ei ole läheskään kaikkia napoja eikä valmistajien sivuiltakaan oikein jaksa kaivella, jos löytyisikään.

  9. #339
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Mittaa itse?
    Sheldonilta löytyy ohjeet ja muistelisin että joiltain valmistajiltakin löytyy hyvät ohjeet mittaamiseen.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  10. #340
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Uusimaa
    Viestit
    1.184
    Miten mittaat, kun oot ostamassa uusia napoja, pinnoja ja kehiä?

  11. #341
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Ihan vaan lottona (ja esimerkkinä) pistin googleen Novatec hub dimensions. Löytää varmasti mitat kaikkiin napoihin, jos ne on www:n piirissä

    http://issuu.com/novatectaiwan/docs/novatec_hub_dimensions



    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  12. #342
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Miten mittaat, kun oot ostamassa uusia napoja, pinnoja ja kehiä?
    Ostan navat ensin
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  13. #343
    Liittynyt
    11/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    556
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti
    Koska vanne ei ole ihan halpa, kannattaa olla tarkka jännityksen kanssa. Jos kiekot kasataan mittarin kanssa, voisi kannattaa katsoa nykyisistä jännitys ja käyttää sitä maksimiarvona kun rakentaa uudet?
    Juu, eiköhän pinnaksi tule cx-ray ja vaikka kokemusta onkin about 20 kiekon verran, niin kuitukehiin en ole vielä kiekkoja rakentanut. Jännitysmittari on siis varmasti hankintalistallla, mikäli päädyn itse kiekkoja kiristelemään. Voi myös olla, että luovutan rihtauksen ihan suosiolla ammattilaiselle.

    Kattelin, että Tunet (mig70/mag170) osuisivat aikalailla samaan hintahaarukkaan noiden DT 240sien kanssa. Onko noissa jotain merkittävää eroa, mikä pitäisi ottaa huomioon? Tunet on vissiin hiukan kevyemmät ja niitä saa kivan värisinä.

  14. #344
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Tune Mig 70 kohdalta löytyy tämmöinen info Note: Radial lacing pattern possible with 24 and 28 hole versions.

    http://www.bike24.net/p215405.html
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  15. #345
    Liittynyt
    11/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    556
    Tuohon en ole muualla törmännyt. Sen sijaan mainintaan, että radial-puolaus sopii kaikkii 16-28 reikälukuihin, olen törmännyt useammassakin paikassa. Damn you, internet!

  16. #346
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Uusimaa
    Viestit
    1.184
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
    Ihan vaan lottona (ja esimerkkinä) pistin googleen Novatec hub dimensions. Löytää varmasti mitat kaikkiin napoihin, jos ne on www:n piirissä

    http://issuu.com/novatectaiwan/docs/novatec_hub_dimensions



    Samoja hakusanoja oon käyttäny ja löytänytkin jotain. Nyt haeskelen suurta tietokantaa jolla pärjää joka tilanteessa, mummot mukaan lukien.

  17. #347
    Liittynyt
    07/2002
    Paikkakunta
    Käpylä
    Viestit
    2.052
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teemu Katso viesti
    Tuohon en ole muualla törmännyt. Sen sijaan mainintaan, että radial-puolaus sopii kaikkii 16-28 reikälukuihin, olen törmännyt useammassakin paikassa. Damn you, internet!
    Bike24:n ohje johtuu varmaan siitä, että niillä on valikoimassa vain 24-, 28- ja 32-reikäistä MIG70-napaa. Radiaalipuolaus on kielletty nimenomaan 32-reikäisen kanssa, koska laipan reikien välissä on sen verran vähän materiaalia.

    Mulla on ollut maantiekoissa MIG70-napaa 18-, 24- ja 28-reikäisenä, kaksi ensimmäistä suoraan ja viimeinen 2-ristiin puolattuna, eikä mitään valittamista ole ollut. Tunen takanavasta sen sijaan ei ole kokemusta, koska olen konservatiivina pistänyt taakse DT:n, Campagnolon tai jonkun muun tutun ja turvallisen. Ajatus on ollut vähän sen suuntainen, että takanapa on monimutkaisempi ja kriittisempi komponentti, mutta etunapaa ei pysty ryssimään yksikään asiantunteva paja.

    Maastopyörässä on Tunen valmistama Sun Ringlén takanapa, joka näyttää lähes identtiseltä Tune Kong -levarinavan kanssa. Se on toiminut ihan moitteetta, mutta kilometrejä on takana vain 3000-4000, eli ei tällä perusteella välttämättä viitti mitään kenellekään suositella.

  18. #348
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Salonen Katso viesti
    Ajatus on ollut vähän sen suuntainen, että takanapa on monimutkaisempi ja kriittisempi komponentti, mutta etunapaa ei pysty ryssimään yksikään asiantunteva paja.
    Tune Mig/Mag setti olis täällä ja yllä on asiaa. 260€ lapussa ei kohtaa hinta ja laatu. Etunapa on ok, mutta senkin hinta-laatu vähintään kyseenalainen.
    Ladoin taannoin Dura-Ace pakan Mag180 vapaarattaalle ja aloin kiristää, niin vapaarattaasta korkkasi ensimmäinen kierros pakan mutterin jenkaa. Vähän aikaa äimistelyä ja kiroilua, kokeilin sitten kuitenkin puristaa pakkaa kasaan ja samalla uudelleen kiristää, niin sain sen vielä kiinni.
    Mutta se, että kierre ei kestänyt löysässä nipussa olevan pakan kiristämistä tiukempaan nippuun, eipä ole ikinä tullut vastaan moista. Niin ikään vapaarattaan rihlat on lievästi sanottuna lapselliset. Uusi vapaaratas maksaa yli 90€, on toistaiseksi hankkimatta ja taitaa jäädäkin.

    Laittaisin myös taakse molemmin puolin 2x, vasen radial tulee kysymykseen lähinnä silloin kun siellä on vähemmän pinnoja kuin oikealla.
    Jos vain vetopuoli on ristiin, niin esim. 24 pinnalla takakiekossa on vain kuusi pinnaa jotka välittää vedon kun runtataan täysillä vaikkapa ylämäkeen. Aika kovilla ovat.

    Lisää napojen mittoja löytyy googlella "Spocalc database" excel-taulukosta. Ei tosin ihan viimeistä tietoa sielläkään.
    Itse Spocalc on aika monen eri pinnalaskurin "moottori".
    Kaar ittelles vaa

  19. #349
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Onko Suomessa Phil Woodin tai muuta pinnaleikkuria missään? Toi helpottaa kiekkosäätämistä kun pinnat voi hankkia aina vähän pitkinä ja käydä lähikaupassa pätkimässä kun on saanut otettua mitat vanteesta ja navasta.
    6.7 WTF/kg


  20. #350
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Busholmen
    Viestit
    70
    Ainakin Tikkurilan ajomiehellä, joka löytyy nykyään Hi5bikesistä Herttoniemestä (HKI) löytyy pinnaleikkuri. Uskoisin että myös Pöyrätohtorilta löytyy sellainen, ja varmaan muualtakin.

    Mistä muuten kannattaa etsiä 20/24 reikäisiä keskijöitä maantiekiekko-projektiin? Nuo perus nettikaupat tarjoaa vain 28/32 reikäisiä keskijöitä. Nyt kun on parin kk tauko maantiepyöräilystä niin olisi aikaa speksata tuubikiekkoja.

  21. #351
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti gallodepelea Katso viesti
    Ainakin Tikkurilan ajomiehellä, joka löytyy nykyään Hi5bikesistä Herttoniemestä (HKI) löytyy pinnaleikkuri. Uskoisin että myös Pöyrätohtorilta löytyy sellainen, ja varmaan muualtakin.

    Mistä muuten kannattaa etsiä 20/24 reikäisiä keskijöitä maantiekiekko-projektiin? Nuo perus nettikaupat tarjoaa vain 28/32 reikäisiä keskijöitä. Nyt kun on parin kk tauko maantiepyöräilystä niin olisi aikaa speksata tuubikiekkoja.
    Toi pinnaleikkuri on paras keksintö heti pyörän jälkeen.

    Laita Novatecin navat maantiefillariin. Eivät maksa paljon ja vaikuttaisivat toimivan.
    6.7 WTF/kg


  22. #352
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090

    Kymysys Peruskysymyksiä

    Juniorin pyörään pitäisi tehdä uudet kiekot. Pyörätohtorilta ostin 24 tuumaisen Gazelle kehät ja navat ovat 36 reikäiset XT:t (756 eteen, 770 taakse). Laskurilla katselin, että 2 ristiin kasattuna pinnat tarvittaisiin 226/224 eteen ja 218/220 taakse. Tuollaisia pituuksia ei vain näyttänyt löytyvät ainakaan Roselta. Ajatuksena oli tehdä 2 ristiin siksi, että vanhat kiekot ovat myös niin tehtyjä ja kun ensimmäistä kertaa olen homma tekemässä, niin olisi sitten malli vieressä jos tulee ongelmia. Mitäs tuossa nyt kannattaisi tehdä? Kävellä sovinnolla yläfemmaan pinnakaupoille?
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  23. #353
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Eihän tuollaiset nuorten pyörien pinnat mitään harvinaisia ole. Lähimmästä fillarikaupasta varmaan löytyy DT Championia ~50 senttiä pala nippelin kera.
    Sitten jos haluat ohennettua, niin käytännössä pitää mennä litteään, CX-ray tai Aerolite.
    Ei niitä lyhyitä pinnoja kisakiekoissa käytetä muuta kuin tosi korkealaippaisissa kuitukiekoissa. Markkinoita joillekin Revoille tai Compeille noissa pituuksissa ei yksinkertaisesti ole.

    2-ristiin tai 3-ristiin, ei mitään eroa itse kasaamisessa.
    Kaar ittelles vaa

  24. #354
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    En viitsisi kovin paljon etsiä sitä "lähintä fillarikauppaa". Hyvinkäällä on muutama joista kummassakaan ei todennäköisesti löydy noita. Pääkaupunkiseudulla en viitsi lähteä koluamaan paikkoja joista ehkä löytyy jotakin. Niin kovin monta kertaa on tullut eioota vastaan. Ja yläfemmasta saa varmasti oikean mittaiset vrt. pinnaleikkurikeskustelu edellä. Ihan helppoa ei ollut löytää 24 tuumaista kapeaa kehääkään. Kaikenlaisia ylileveitä pommikoneenkehiä kyllä oli maailma väärällään.

    Rose tuli tuossa mainittua siksi, että sieltä on muutenkin menossa tavaraa tilaukseen mm. toinen napa.

    Paljonko muuten pitää DT messinkinippelille varata pituutta? Kehän sain mitattua (eli 476 mm) mutta ERD:hän pitää sisällään myös nippelit vai olenko taas ymmärtänyt väärin? Arvasin, että 3 mm ja laskurissa käytin arvoa 482. Menikö pahasti pieleen?
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  25. #355
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Todennäköisesti nippelin jenka pohjaa tuolla mitoituksella.
    Ota pinna, työnnä se nippelin reiästä ja ruuvaa nippeli pinnaan.
    Vedä se nippeli paikoilleen ja mittaa tönärillä paljonko se tulee vanteesta ulos.
    Vähennä ulos tuleva osuus nippelin pituudesta, kerro kahdella ja lisää sisähalkaisijaan.
    Siinä sulle nippelin päiden muodostaman kehän halkaisija, se on hyvä lähtökohta ERD:ksi.
    Jollain 14mm nippelillä voi sitten ihan rauhassa pyöristää pinnalaskurin pituudet alaspäin.

    EDIT: tuli ajatuskatko. Ei jenka pohjaa, vaan pinna jää ehkä turhan lyhyeksi mainitulla metodilla.
    Pekka L muokkasi tätä : 04.01.2012 at 22.24
    Kaar ittelles vaa

  26. #356
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Olen kyllä hyvin osannut mitata tuon vanteen halkaisijan käyttämällä pinnaa ja nippeliä apuna. Eivät vain sattuneet olemaan DT:n tuotteita vaan Mavicin suoravetopinnoja joita on varastossa edellisen kiekkoremontin jäljiltä, joten nippelin aiheuttama todellinen lisäys pituuteen jäi arvoitukseksi. Täytyy varmaan hakea jostakin muutama DT:n pinna ja nippeli malliksi niin saa tarkan tuloksen. Kiirehän tässä ei ole (mitä nyt poika kyselee turhan usein, että koska se pyörä oikein valmistuu).

    Niin tuo mainitsemani mitta 476 on nippelin reiän sisäpuolelta sisäpuolelle, eli tuohon tulisi lisäksi enää nippelin kannan paksuus.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  27. #357
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Niin tuo mainitsemani mitta 476 on nippelin reiän sisäpuolelta sisäpuolelle, eli tuohon tulisi lisäksi enää nippelin kannan paksuus.
    No toi ei edellisestä selvinnyt, siinä tapauksessa ollaan aika liki todellisuutta.
    Kaar ittelles vaa

  28. #358
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Arvon kieko rakentajat. Tuleeko Mavicin UST-kehien (XM819/EX823) mukana jotkut erikoisnippelit? Vai kuuluuko tälläisen kehän kanssa käyttää jotakin erikoispinnoja?
    Holokki auki ku H. Moilane.

  29. #359
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329
    Mavicin UST -kehän mukana tulee vanteeseen kierrettävät nipat joihin tulee sitten oikeat nippelit (joiden on syytä olla sitä pidempää (14mm?) mallia). Oliskohan ollut 1 varakappale mukana ja ohjeista riippuu että laitetaanko noihin nippoihin ruuvilukitetta vai ei.
    Normipinnat käy ja DT:n laskuri tarjoaa oikeaa mittaa kun valitsee oikean vanteen.

  30. #360
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Laskuri (Spocalc/EDD) antaa pinnojen pituudet seuraavasti:

    EV: 218,2
    EO: 219,5

    VT: 226
    OT: 224

    Kannataisiko koko etukiekko kasata 218 pinnoilla vai ottaa toiselle puolelle 220 pitkät?
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •