FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 22 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 20 21 22 23 24 32 72 122 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 631 - 660 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

Mä olen nyt syksyn ajanut maasturilla tubelesseilla ja ilmeisesti kertaalleen on takarenkaasta (UST Fat Albert) kylki ottanut osumaan, kun litkua oli tullut pihalle. Paikkaitui tosin itsestään niin nopeasti, että en edes huomannut koko hommaa ennenkuin kotona.

Fiksikrossariin laitoin myös tubelessit ja siellä tuli yksi eturengasrikko. Ilmat karkasivat, mutta pieni pyörittely ja pumppaus korjasivat reiän. Sen jälkeen on paineet pysyneet, vaikkaen edes lisännyt litkua.

Toimiva konsepti, gyl maar. Ainoa ongelma, mikä tubelesseissa on, on renkaiden vaihtaminen. Vaikka on kunnon työtilat ja kompressorikin käytössä, niin kovin usein ei jaksa alkaa saippuaveden ja litkun kanssa läträämään.

mutanaama Guest
    Ei siinä ole mitään läträämistä. Mulla on pöydällä pieni purkki, jonka pohjalle laítan fairya ja vettä, sekä siihen sopiva sieni. Sillä kun sipasee vannetta, niin lähtee paskat pois ja samalla se liukastaa vanteen uudelle renkaalle. Litkut kierrätän jos niitä on vielä runsaasti jäljellä. Imaisen ne irroitetun renkaan sisältä tilavaan ruiskuun ja ruuttaan uuden renkaan sisälle. 2min homma jos kaikki sujuu.

Kuinka paljon litkuja kuluu vuosittain. Varsin jos kierrättää, eikä vaihda rengastusta kesken vuoden.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

mutanaama Guest
    Kahteen vuoteen on mennyt kaikkiaan noin 0,7litraa litkuja, noin kymmenellä rengasvaihdolla ja nyt on kaksi settiä litkuilla.

Kokeilin laittaa Ice Spiker Pro:t MT75 kiekoille. Nousi helposti vanteelle mutta pihinä nappuloiden kohdalla oli aika julmettua. Saavat olla toisilla kiekoilla sisureilla huonoja kelejä varten.

Mettäreissuja ja lumikelejä varten laitoin sitten Ardent 2,4" koossa. Kovaa sai pumpata että nousi mutta sen jälkeen ei meinannut saada käsivoimin irti vanteesta. Piti paineet ainakin parin tunnin ajan mutta laitoin silti n. 60ml litkua per rengas (pitäisiköhän 29" renkaassa olla enemmänkin?).

Jos vielä ajamaankin pääsisi...

Helppo laskutoimitus: yksi rengas imee desin litkua. Jos käyttää yhtä settiä, ei kierrätä litkua ja vaihtaa renkaat syksyin keväin, tulos on 4 desiä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Mettäreissuja ja lumikelejä varten laitoin sitten Ardent 2,4" koossa. Kovaa sai pumpata että nousi mutta sen jälkeen ei meinannut saada käsivoimin irti vanteesta. Piti paineet ainakin parin tunnin ajan mutta laitoin silti n. 60ml litkua per rengas (pitäisiköhän 29" renkaassa olla enemmänkin?).
    Jostain Stan'sin ohjeesta olen lukenut että 29"-renkaaseen voi laittaa jopa 90ml, se ei ole vielä millään muotoa "liikaa". Maxxis Ikon 29x2.20:iin jouduin laittamaan tuon 90ml eivätkä ole vieläkään täysin tiiviit. Kuukaudessa tippuu painetta joitain barin kymmenyksiä.

Jos rengaspaineet vajuu niin jossain kohtaa on vuoto, right?
    Lateksilla se on normaalia, litkuilla ei.
    So?
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti

Itseasiassa tuo litkun määrä ei vaikuta juuri siihen kuinka kauan se rengas ilmaa pitää, vaan siihen kuinka hyvä paikkauskyky siihen tulee. Jos laittaa paljon ainetta renkaaseen niin aineella on kapasiteettiä korjata suurempia vuotoja, koska litkuahan aina hukkaantuu vuodoissa.
    Tuohon ilman pitävyyteen vaikuttaa se kuinka huolellisesti olet kiepsutellut renkaita litkutuksen jälkeen.
    Saippuaveden kanssa pitää tarkkailla renkaan pitävyys täydellisesti ennen kuin kiekot laittaa pyörään alle! Litku ei enää kiekkojen pystyasennossa paikkaa vanteen ja renkaan välistä vuotoa.
    Kukaan joka vihaa pyöräilijöitä ei voi olla läpeensä paha!

Kyllä työ saatte pyörällä ajamisen kuulostamaan kauhian hankalalta. Jos kumissa ei oo ilmaa, pumpataan. Jos ilma ei pysy sisällä, lisätään litkua. Kun litku joskus loppuu, ostetaan lisää. Muut ajat ajellaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Kyllä työ saatte pyörällä ajamisen kuulostamaan kauhian hankalalta. Jos kumissa ei oo ilmaa, pumpataan. Jos ilma ei pysy sisällä, lisätään litkua. Kun litku joskus loppuu, ostetaan lisää. Muut ajat ajellaan.
    Paremminkin kyse on siitä ostaako litkuja ollenkaan vai tyytyäkkö sisäkumeihin.
    Kustannus vs. mukavuus
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

Tässä ketjussa puhutaan tubeless ongelmista

Eikö litkutus ole tärkeä osa tubelesta??

Varmaan olen Elmerin kanssa pisipään ajaneet UST renkailla ja vanteilla, litkua käytin ekan kerran Tubeles redy renkaan kanssa . Kyllä ilmat on pysyneet aivan hyvin ilman litkuja renkaissa ,jollakin renkalla joskus kahdeksan vuotta sitten täyty kerran viikossa lisäillä ilmaa ,mutta yleensä kerran pari kesän aikana tarkastaa tilanteen niin hyvä. En yritä tehdä tavallisesta renkaasta litkuttamalla , enkä käytä kuin UST vanteita, Kolme sisärengasta oon joutunut laittamaan kun on kyljet viiltyneet auki. ENkä aja teillä .

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Nimen omaan. Kun tämän topicin lukee, niin varmasti hylkää koko ajatuksen. Eli jos ei pelästy touhua ja unohda koko hommaa, niin vähintään pitää hommata fairyä, purkkeja, ruiskuja, jne.. Myös työvaiheita sekä aikaa tarvitaan paljon.

Itse olen renkaat asentanut muovisella rengasraudalla ja bilteman jalkapumpulla. Jos ei ole rengasrautaa, niin kompuralla sitten. Litkua silmämääräisesti, en ole jaksanut mittailla. Ei tämä mitä rakettitiedettä ole, vaikka insinööri olen itsekin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Ei litkuja tarvita jos käyttää UST-renkaita UST-vanteilla.

Litkuilla & tubeless-muuntosarjoilla voi tehdä normirenkaista ja -vanteista tubeless-kokoonpanon.

Tubeless-ready -komponenteilla litku tarvitaan kumin tiivistämiseen vaikka jotkut ovat menestyksekkäästi ajaneet ilmankin.

Nuo kaikki asiat ovat toki jo moneen kertaan mainittu tässäkin topicissa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ei litkuja tarvita jos käyttää UST-renkaita UST-vanteilla.
    Paitsi jos ajaa kevyilla tubeless kumeilla,viillon ja pistonvaara on olemassa.
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ellmeri Katso viesti
    Paitsi jos ajaa kevyilla tubeless kumeilla,viillon ja pistonvaara on olemassa.
    Aivan tottahan tuo on. Käytän itsekin aina varoiksi litkuja oli sitten aito UST tai vaan tubeless-ready alla...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Aivan tottahan tuo on. Käytän itsekin aina varoiksi litkuja oli sitten aito UST tai vaan tubeless-ready alla...
    No oon mä laittanu varoiks raskaanpiin renkaisiinkin koska aina on naulaa ja lasia ynm:ta kallioilla jne..ja qu halawalla sain litkua Willariosasta. ;-)
    ehkä ajoin,ehkä en....

Pahat sedät 50/60

mutanaama Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Nimen omaan. Kun tämän topicin lukee, niin varmasti hylkää koko ajatuksen. Eli jos ei pelästy touhua ja unohda koko hommaa, niin vähintään pitää hommata fairyä, purkkeja, ruiskuja, jne.. Myös työvaiheita sekä aikaa tarvitaan paljon.

Itse olen renkaat asentanut muovisella rengasraudalla ja bilteman jalkapumpulla. Jos ei ole rengasrautaa, niin kompuralla sitten. Litkua silmämääräisesti, en ole jaksanut mittailla. Ei tämä mitä rakettitiedettä ole, vaikka insinööri olen itsekin.
    Asiat voi tehdä monella tavalla. Mun mielestä fairyn hankkiminen ei ole mitenkään hankalaa ja isoja mittaruiskuja löytyy taloudesta jo muutenkin. Jos työn voi tehdä hyvin, huolellisesti, nopeammin ja siistimmin kuin hutiloiden, niin miksi sitä ei sitten tekisi niin. Pesuainesienellä kun pyyhkäisee vannetta ennen asennusta, niin siinä lähtee samalla neulaset, kurat ja kivet. Litkujen silmämääräinen annostus sopii sitten kun on kokemusta, mutta ensikertalaiselle purkin mukana tuleva mitta on varmasti tarpeen.

Syyskuusta 2011 Tubelesseilla ajaneena olen kyl tyytyväinen ajotuntumaan ja mahdollisuuteen ajaa matalilla paineilla. Crest 26" kehinä ja Nobby Nic 2,25 TL -versioina on olleet alla. Kuitenkin syksyyn mahtuu 2kpl rengasrikkoa, joista kumpikaan ei paikkautunutut litkulla itsekseen. Toisen sain fiksattua metsässä laittamalla paikan ulkorenkaan sisäpuolelle, toisella kertaa ei ollut paikkoja matkassa ja kyljen repeämä pakotti laittamaan sisurin. Tämäkin kyllä paikkautui normi tiptop -paikalla kotona myöhemmin. Bad luck vai huonoa ajotaitoa? Eipä noi Nobby Nicien kyljet kyllä mitkään paksut ole. Niin ja toinen meni edestä ja toinen takaa.

Eilen ajoin ensimmäisen lenkin tubeleksena. Shimanon MT75 29er kiekot ja Maxxis Ardent 2,4" oli ihan hyvä yhdistelmä. Meininki oli mukavan rempseää ja huoletonta kun paineita oli 1,6/1,5bar. Pitoa oli ainakin hurjasti.

Onko muut huomanneet Stan's litkun toiminnassa jotakin eroa pakkaskelissä verraten lämpimään?
    Yritin litkuttaa renkaita ja pidin kiekkoja kylmässä ulkovarastossa. Pikkuhiljaa alkoivat tiivistymään, muttei tiivistyneet täysin. Koeajolenkin jälkeen toin lenkillä vajuneet kiekot sisälle, pumppasin maksimipaineeseen, ravistelin kertaalleen ja jätin kyljelleen. Vuotaminen loppui tasan siihen. Muilla vastaavia kokemuksia vai kävikö säkä?

Näin on, huolellinen kannattaa olla. Vanne ja itse kumikin kannattaa olla puhdas. Renkaan sisään kun jättää mujuja, niin tahtoo stani käydä tekemään kumipalloa paikkaavista partikkeleista ja sitten kun se reikä tulee, on renkaa sisässä pelkkää lientä joka ei paikkaa enää kunnolla vuotoa. Tai en tiedä mistä johtuu, mutta joskus näin käy.

Minä nyt ehkä noilla ylemmillä viesteillä halusin tuoda esiin, että litkutus onnistuu nopeasti ja siististi ilman kymmeniä työvaiheita vain välttämättömilläkin työkaluilla niille, jotka miettivät kannattaisiko yrittää. Ne (te) ketkä asian hallitsette ja olette ns. vanhoja konkareita ja teillä on hyväksi havaittuja tapoja tehdä tämä, ei ollu tarkoitus arvostella ja pahoittaa mieltä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Asiat voi tehdä monella tavalla. Mun mielestä fairyn hankkiminen ei ole mitenkään hankalaa ja isoja mittaruiskuja löytyy taloudesta jo muutenkin. Jos työn voi tehdä hyvin, huolellisesti, nopeammin ja siistimmin kuin hutiloiden, niin miksi sitä ei sitten tekisi niin. Pesuainesienellä kun pyyhkäisee vannetta ennen asennusta, niin siinä lähtee samalla neulaset, kurat ja kivet. Litkujen silmämääräinen annostus sopii sitten kun on kokemusta, mutta ensikertalaiselle purkin mukana tuleva mitta on varmasti tarpeen.

arctic biker Guest
    Itte ostin Frm;n satsin ja ruiskun, voi suihkia suoraan venttiiliin. Rocket ron ja Frm vanne , molemmat tubeles ready hoitui jalkapumpulla, heleppo homma. Michelin ynnä red metal vaati kompessoria. Vanne sekä rengas puhtaaksi ja fairy/vesi sieni systeemi sitte auttaa vuotopaikkojen löytämisessä. Ja kun olin ekakertalainen niin tein ns kirjan mukaan ja panin ylös litkumäärät. sitte kun oon parikymmentä rengaskertaa litkuttanut oon rento...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Onko muut huomanneet Stan's litkun toiminnassa jotakin eroa pakkaskelissä verraten lämpimään?
    Yritin litkuttaa renkaita ja pidin kiekkoja kylmässä ulkovarastossa. Pikkuhiljaa alkoivat tiivistymään, muttei tiivistyneet täysin. Koeajolenkin jälkeen toin lenkillä vajuneet kiekot sisälle, pumppasin maksimipaineeseen, ravistelin kertaalleen ja jätin kyljelleen. Vuotaminen loppui tasan siihen. Muilla vastaavia kokemuksia vai kävikö säkä?
    Jos rengas ei ole alun perin tiivistynyt, se tihkuu koeajolenkillä. Sitten kun sitä on pyöritelty koeajolenkin verran, se voikin olla jo tiivis, jolloin seuraava ilmanlisäys ei enää vuoda. On mullakin renkaat tihkuneet joskus aluksi, mutta tiivistyvät sitten ajan kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti gobbif Katso viesti
    Jos rengas ei ole alun perin tiivistynyt, se tihkuu koeajolenkillä. Sitten kun sitä on pyöritelty koeajolenkin verran, se voikin olla jo tiivis, jolloin seuraava ilmanlisäys ei enää vuoda. On mullakin renkaat tihkuneet joskus aluksi, mutta tiivistyvät sitten ajan kanssa.
    Näistä renkaista kuului kyllä selvää suhinaa kun viimeisen täytön tein sisällä. Samoin paineet vähenivät koko matkan kotiovelle saakka.

Olen huomannut, että varsin useat renkaat eivät pidä täydellisesti ennen kuin niillä on ajettu lenkkiä. Tämä siis non-UST renkailla.

Moi,

yritän tuossa litkuttaa uusia Racing Ralpheja. Tuli vaan mieleen kun renkaan sisäpuolella on liimattu tuo viivakoodi-lappunen kiinni niin haittaako se litkun toimintaa vai voiko sen antaa olla siellä? On nimittäin kohtuu tiukassa..

mutanaama Guest
    Ei haittaa

jarit Guest
    Meni hermo kun TCS vanne + TCS rengas vuotaa venan juuresta, siis WTB Stryker + WTB Bronson.
    Olen taistellut aikani tuon kanssa mutta ei vaan takakiekko pidä paineita joka a) järkevästi b) mitenkään.
    a= pumpataan viikon välein eli venaa ei saa pitämään kuin tuurillaan jonkin aikaa.
    b= pumpataan minuutin välein eli vena ei pidä yhtään.

Kokeilin erilaisia venoja, no luck.
    Vedin ylimääräisen pätkän teippiä venan aluelle noin 30cm matkalle => ei pidä ilmaa sekään
    DTSwissin kehillä ei ollut mitään ongelmaa, mutta tuo WTB:n kiekko on vähän ongelmallinen.
    Taidan heittää pyyhkeen kehään, vetää sisurit paikalleen ja laittaa nuo Bronsonit ja litkukamat myyntiin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •