Ostin Shimanon MW81 talvikengät pari viikkoa sitten ja ajattelin raportoida tänne hieman koko tietoja, jos vaikka helpottaisi muiden valintaa. Mulla on nyt kolmet shimanon fillarikengät jotka kaikki on kokoa 43. Mun jalka on enemmin hieman korkea ja leveä kuin kovin kapea ja pitkä, eli varmaankin sellainen aika "normaali" suomalainen referenssi jalka on kyseessä.
Noiden kenkien istuvuus on omaan jalkaan seuraavanlainen.
Maantiekenkä: Shimano SH-R133L
*Lestiltään kapein kaikista kengistä, ei kuitenkaan ahdistaa jalkaterää tai kantapäätä. Istuu jalkaan mukavan napakasti ohuiden urheilusukkien kanssa. Maastokenkä: Shimano SH-Maastokenkä: Shimano SH-MD86L
*Lestiltään maantiekengän ja talvikengän välistä, istuu jalkaan hyvin joskin tuntuu melko "lötkältä" jalassa parin vuoden käytön jälkeen (n 5000km ajettu). Tuntuu jalassa parhaalta paksuhkon tennisukan kanssa, ohuen kesäaikana kanssa hieman väljä.
Talvikenkä: Shimano SH-MW81
*Lestiltään melko optimi talvikengäksi, kantakuppi on mukavan napakka, mutta kärkiosa on hieman väljempi jättäen varpailla mukavasti ilma-/liikkumistilaa. Istuu jalkaan villapohjaisen paksuhkojen urheilusukkien kanssa tukevasti, mutta ei kireästi. Koko "tuntumaltaan" ainakin puolinumeroa isompi kuin maastokenkä ja ehkä kokonaisen numeron isompi kuin maantiekenkä.
Talvikenkiä tilatessani en halunnut liian suuria kenkiä (jollaissia monet on täällä vissiin ostaneet) joiden kanssa joutuisin käyttämään useampia sukkia tai paksuja villasukkia (mulla on luonnostaan melko lämpöiset jalat), jotta kenkä istuisi hyvin. Halusin käyttää kenkiä myös kosteissa kevät- ja syyskeleissä jolloin vedepitävyys on lämmittävyyttä tärkeämpi ominaisuus. Pahimmilla talvipakkasilla noiden kanssa voi sitten käyttää vielä vaikkapa villapohjallista ja/tai neopreenikengänsuojia (esim. löfflerit on nopea pukea etupuolella olevan vetoketjun ansiosta) mikäli lämpöiset laskettelusukat tms. ei tarjoa riittäväti lämmikettä.
Aika näyttää miten nää toimii oikeilla talvikeleillä. Ainakin tähän astinen "talvi" on hoitunut ongelmitta ja jalat on pysyneet mukavan lämpiminä ja kuivina uhuidenkin sukkien kanssa. Kyllä muuten oikeat talvikengät hakkaa irtopäälliset ihan 6-0, varsinkin metsäpoluilla.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Kirjanmerkit