Oli siellä Viikin talvisilla pelloilla vettä, maksimissaan viisi senttiä ulkoilutiellä, ja virtasi meren suuntaan siihen malliin että iltasella saattaa hiekka olla meressä. Tolla:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/l...389177&lang=fi
Oli siellä Viikin talvisilla pelloilla vettä, maksimissaan viisi senttiä ulkoilutiellä, ja virtasi meren suuntaan siihen malliin että iltasella saattaa hiekka olla meressä. Tolla:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/l...389177&lang=fi
Laitoin Nineriin talveksi Ardent 2,4" nappulat lumikeleille ja crossariin nastat liukkaille. Tänään sit arvelin töihin lähtiessä, et ei Lappeenrannassa nastoja tarvii, väärin arveltu. Suht hyvin oli kevlit aurailtu ja jäistä sen mukaan viikonlopun vesikelien jäljiltä. Yhdet lipat matkalla, onneksi oli takarengas mikä lähti alta eikä vauhtia juurikaan. Polvi ja kyynärpää toki mustelmilla. Jatkossa oltava tarkempana keliarvioissa.
Crossarista ei ole aiempaa kokemusta talviajossa, yhden pikkulenkin ajelin viime viikolla koemielessä, kun luntakin oli vähän tullu. Aika hutjakalta meno jotenkin tuntui, varmaan kapeasta tangosta johtuen. Tottuukohan siihen kui?
pedal damn it
Hieno "talvi", juuh.
![]()
Ehkä ajoin, ehkä ajoin.
Ei ollut enää vettä tiellä Viikissä paria lätäkköä lukuunottamatta. Ja talvipyöräilystä yleensäkään muistutti lähinnä paksu sepelikerros ja muutama vähäinen jäälaikku.
Turussa oli kanssa 50-60 asfalttia ja jäätä. Jäässä vaan tahtoi olla loskassa ajaneiden pyörien uria, niin meinasi pyörä vähän lähteä minne sattui välillä![]()
Täällä tampereella onneksi on sohjoa ja jäätä.
Katselin talvipyöräily palstalle vuosi sitten kirjoitettuja viestejä. Siellä kirottiin lumen ja pakkasen määrääTilanne on tänä vuonna "hieman" erilainen
![]()
Minulta ei ole tuon suuntaisia kommenteja tullut eikä tule. Lunta pitää talvella olla, ja paljon. Sitä viime vuotista voi pitää hyvän talven minimirajana. Pakkanenkaan ei haittaa, jos nyt ei ala viikkokausia jossain -40 asteessa olla. Sellaista tuskin lienee odotettavissa.
-
Niin täällä Etelä-Savossakin! Jos näistä keliolosuhteista jotain positiivista on haettava, niin ainakin tasapaino ja reaktiokyky saattaa kehittyä, kun tuolla mutkittelee ja liukastelee suvikumeilla. Surly Nate olis ehkä ollut parempi rengas isommalla nappulalla.
Ei se läskirengastaan välttämättä ole tie autuuteen...
Kirjottaa, kirjottaa!![]()
Team yöhöpinät™
Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.
en ole talven ystävä, tunnustan.
Jos listataan harmit niin söherö tie on numero1. Sitten vesisade kakkosena. Kolmonen on lumipyry, nelonen on -15 ja kovempi pakkanen, ja viides harmi on kova tuuli. Mutta siis söherö/liukas on kaikkein pahin, muista kyllä jotenkin selviää.
Näin vanhana onneksi ei ole niin pakko ajaa huonoissa olosuhteissa, ja mä jätän söheröt väliin suosiolla.
Aattelin että voisi pientä lenkkiä kokeilla illalla ( ollut kipeä olo..) mutta kattelin että pyörätie on semmoisessa kunnossa etten minä siellä pysty ajamaan. Autotielle pitäisi päästä, että jos sitten "yölenkkiä"? Tai sitten ei ollenkaan, toivottavasti illalla sataa niin se ratkaisee ongelman.
Mua ei ainakaan haittaa, vaikka lunta tosiaan olisi sen puolikin metriä maassa. Enkä mä oo koskaan vesisateitakaan pitäny kovin ikävinä. Myöskään kovat pakkaset (edes -30) eivät ole menoa haitanneet. Ja pieni sohjohan antaa vain jännitystä ajamiseen.
Ainoa asia, joka meikäläistä talvipyöräilyssä nyppii, on vastatuuli. Ei kylmyys, sillä oikein pukeutuneena ei tule kylmä, vaan se, että pyörä ei liiku mihinkään. Varsinkin kun itellä on talvipyöränä Oiva, joka painaa talvinakkien kanssa vähintään 18 kiloa ja joka on varusteltu kokonaista kolmella vaihteella (onneksi edes ne kolme). Eli kovassa vastatuulessa nopeus tippuu ja mies hyytyy välitysten loppuessa.
JohnFr muokkasi tätä : 14.12.2011 at 17.15 Syy: turhaa tekstiä poistettu
Mutta varpaat jäätyy! muutenhan minäkin tarkenen mainiosti.
Ja söherössä pyörä ei liiku....tai kun pitäisi eteenpäin liikkua, ei sivulle tai maahan päin ( tarkoittaa kaatumista).
Pyöräilyssä ainoa "hyvä" jännitys on kisajännitys tai sellainen "suoritus"-jännitys, vaikka tempossa miten menee. Lenkkeilyn pitäisi olla mukavaa, ja mä jännitän joskus ihan tavalllista lenkkiäkin! Pelko ei sitten ole enää ollenkaan hyvä asia, esimerkiksi söheröllä autotiellä tai semmoine lumipyry ettei näe mitään.
Tänä aamuna vesisateessa polkiessa ei kyllä talvesta muistuttanut muu kuin pyörässä olevat nastarenkaat, kun tunteja jatkunut sade oli tainnut sulattaa viimeisetkin jään rippeet tieltä. Pehmeäksi vettyneellä hiekkatiellä lammikoita väistellessä ei kauheasti ollut noille nastoille käyttöä.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Täällä tampereella olisi auringon laskettua ollut käyttöä nastarenkaille, kun kaikki vähänkään sileämmät kohdat oli jäätyneet.
Miksei sitä sepeliä kylvetä ikinä tarvittaessa, vaan pakkaslumen, asvaltin ja sohjon päälle![]()
Kyllä tämä keli vuodentakaisen voittaa pyöräilymielessä 100-0 mutta pakko sanoa että ovat Espoossa kerinneet kippaamaan uskomattoman määrän sepeliä teille. Tänään tuntui kun olisi ajanu suunnilleen koko työmatkan hiekkateitä kun normisti niitä on 22km työmatkalla vajaa kilsa.
Ei tuonne uskalla lähteä. Nyt maailman liukkain keli. Märkää kiiltävää nypyliäistä jäätä. Huitsss... ja olisi otsa jäässä. Tai ranne poikki
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Reitti kulkee suunnilleen Masala(Kirkkonummi)-Kauklahti-Espoonkeskus-Kauniainen-Leppävaara.
No jopas, minäkin sahaan samoja kulmia: tuosta Omniasta kohti Leppävaaraa ja siitä etiäppäin. Helsingin hiekkojen jälkeen Espoon puoli tuntuu kyllä kevyesti käsitellyltä.
10k-kerhon jäsen
Ilmeisesti Espoon sepelikiintiö on kipattu sinne etelään; Kalajärveltä kun lähtee kohti ydintä niin ekat liukkaudentorjujat ropisevat Vantaalla ja Hkissä sitä todella riittää. Luonnollisesti ainoat jäät löytyivät tällä viikolla Espoon osuudelta...
Irtopyöräilijä
Hämeenlinnan seudulla oli illalla ihan ok lenkkisää, ainakin nastarenkaisille cyclocross/hybridi -pyörille.
Ajelin Vanhaa Härkätietä Renkoon,josta Topenontietä Janakkalaan, tie oli melko sulaa ja oikein hyvin ajettavaa.
http://www.sports-tracker.com/#/work...i2a82ve1sgfm9h
Hämeenlinnan keskustan laitamilla kulkevat kevlit olivat kylläkin melko jännittäviä:
Ihmeen hyvin perus W106 -renkaat tuossakin pitivät, rohkeus petti aikaisemmin kuin renkaat.
Kauniaisissa oli jollain kunnossapitokaverilla todella välähtänyt. Kelvien toinen puoli oli eilen harjattu, ja kyseessä oli todella yksinkertaisen nerokas toimenpide. Puolikkaalla kelvillä on "tuplasepelit" aamupakkasia varten ja fillarilla pääsee toista puolta sepelivapaasti![]()
Noniin nyt on omassa ja vaimon työmatka(maasto)pyörässä alla swalben Ice spiker pro:t. Lunta ja jäätä saa tulla!! 300 nastaa eturenkaassa luulis pitävän!
Kirjanmerkit