Tähän vaikuttaa sitten kanssa haarukan offset ja näiden yhteissummana on rake joka määrittelee miten helposti tuota 'kippaamista' tapahtuu.
Tähän vaikuttaa sitten kanssa haarukan offset ja näiden yhteissummana on rake joka määrittelee miten helposti tuota 'kippaamista' tapahtuu.
siis onko tuo ns. hissienska mitä ajettiin esim messilässä : http://www.youtube.com/watch?v=q2vKqvoZh18?
Kyllä tuota mitä on tuossa videolla niin sinne meinasin lähteä. Ekaksi kokemusta ja sitten vauhtia![]()
Embrace the moment
Dune R kerkesi menemään mitä kattelin tälläinen osui silmään.
http://www.mtbr.com/cat/bikes/allmtn...6_1547crx.aspx
Olisi halvalla nyt käytettynä.Onko porukalla kokemusta GT:stä miten soveltuu enskaan?
Tosin mieli tekisi orangen fivee,joten ehkä pitää ruveta säästökuurille![]()
Mä meinasin ens kesänä rämistellä Forcella enskaa.
Pyörä valmistu vasta viimesten kisojen jälkeen, joten kilpaa en ehtinyt tolla ajaa.
Ei taida GT:tä paljon noissa kisoissa näkyä. No ens kesänä ainakin yksi.
Itelle ainakin ollut positiivinen yllätys kuinka hyvältä Force on tuntunut. Eli en usko, että sijoitukset (jos on huonoja) ainakan pyörästä kiinni.
Vielä on tulossa semmonen päivitys, että tulee XFusionin iskari Fillariosasta.
"Tuli pyörän uusimisen aika ja samalla kysyttävää... eli itselläni on ollut Votec V.SX nyt pari kesää käytössä ja tuli koon vuoksi vaihto eteen.
Itsellä kumminkin tuo ajo on lähinnä Espoon Keskuspuistossa ajoa, mutta idealla että vaikka kannetaan ylös ja pommitetaan alas. Vanhasta Votecista (160/160) haluaisin lähinnä nostaa joustomatkaa ja/tai saada hiukan DH-mäisemmän geometrian, koska pyörällä ajetaan kumminkin hypyt, bikeparkit, alpit ja muut. Vaihtoehtoina olen pitänyt Votecin V.SR:ää, Canyonin Torque 8.0 Alpinistia, Orangen Patriottia ja Alpinea, Spessun Enduroa,Santa Cruzin Nomadia ja kyllä Trekin Slashkin kiinnostaa."
Joo-o, nyt on mietitty hetki vastauksien pohjalta ja jäänyt itselle parhaiksi vaihtoehdoiksi Oranget (Patriot, Alpine160) sekä Canyon (Torque). Kyllähän houkuttelisi Cruzit ja Intenset, mutta normi Cruzin kanssa samaan hintaan saa kumminkin esim. tuon Canyonin melko hipo osilla...
Kysynpä vielä teidän kiusaksi, että menenkö aivan hukkaan jos ostan single pivotin?(Tiedän makuasia, lähinnä kokemuksia jos jollain tuo Orange seinältä löytyy) On nimittäin Orange aika houkutteleva... ( onneksi on vielä aikaa miettiä)
Eiköhän noita mielipiteitä ole yhtä paljon noista pivoteista kun on pivottejakin. Singlessä ei ainakaan oo pään vaivaa laakereiden määrästä. Veikkaan että mun kommentti teilataan kyllä seuraavaks täällä mutta pivotti kun pivotti toimii hyvin kun siihen yhdistetään ajoonsopiva ja sinulle säädetty iskunvaimennin ( olkoon sitten kierre tai ilma). Mutta nämä on vaan minun kokemattoman ihmisen mielipiteitä. (siis eka täpäri tullossa ja se on valittu pääosin tunteella ja muutamaa eri ratkaisulla toteutettua pyörää koeajamalla)
Kun se on suunniteltu hyvin ja siihen yhdistetään sopiva iskari.
Mikä on vähintään yhtä tärkeää moninivelpyörissä. Mutulla sanoisin että huonosti suunniteltuja nelilinkkuja näkee enemmän kun huonoja singlepivotteja. Enempilinkkuiset ja erikoiset ratkasut on ehkä enemmän loppuun asti mietittyjä, mutta niissä toiminta poikkeaa yleensä jonkin verran valtavirrasta -> toiset tykkää, toiset ei.
Att inte cykla är att gå för långt
Olen tässä netissä speksaillu vähän pidempi joustoista täpäriä metsä rymistelyihin. Nykyisestä (ex 6) löytyy 120mm molemmista päistä..
Mitäs olette mieltä tuosta Orange Fivestä? Onko nuo Hope techin x2 jarrut hyvät? Entä onko osasarja muuten "oikea" pyörän hinta luokassa? Ilmeisesti 20" riittää, kun olen 193cm pitkä? (pitkä selkä, inseam n. 85cm)
Mites nuo vanteet kestää kun mua ei enää neuvolassa punnita..?
Vai kannattaisiko ottaa suoraan 160mm jyystöä omaava peli? Pyörällä pitäs jaksaa polkea maantielläki suhtkoht nätisti.
Budjetti olis jotain max 3 rahaa.
Five on klassikko jokapaikanhöylä, vähän niinkuin esim. Fender Telecaster ja kovasti suosittu näkyy olevan enskapiireissä. Tosin trendi taitaa olla pitempijoustoisiin päin siellä... Hopen jarrut pelittää oikein mainiosti ja muutkin osat tietty. Koosta en osaa enempää sanoa. Itsellä painoa n. 95 kg atm ja ei ongelmia kiekkojen kanssa vaikka kuina kivikkoon tuon veisi, ehkä ongelma tulee siinä kohtaa kun noille vanteille koittaa vääntää oikeasti leveää ja isolla ilmatilalla varustettua kumia alle. Ei näitä vehkeitä ole tarkoitettu maantielle, puhumattakaan pitempijoustoisista.
Mulla ollut Pro kaksi kautta eikä juurikaan valittamista. RF:n Evolven kammet oli huonoin lenkki... letkut, eivätkä kestäneet kovin kauaa. Voihan toki olla huonoa tuuriakin, mutta seuraaja-SLX:t hakkaa RF:t mennen tullen. Hopen jarrut on tunnokkaat ja teho riittää hyvin normiajoon, joskus vauhdikkaammissa laskuissa kaipaan hiukan tuhdimpaa purentaa. Lisäksi helppo ilmata, jos tarvetta on.
Mulla mitat 185/87 ja pyörän koko erittäin sopiva 18". Testasin myös 20" enkä olisi sillä halunnut kokeilla jalkautumista tositarkoituksellaLiian korkean standoverin lisäksi oli myös reilusti liian pitkä. Sun inseamilla suosittelisin kokoa 18", mutta pituudella kenties 20"... koeta päästä testaamaan molemmat!
Vanteet on saanut rankaisua paljon ja mulla paino ajokamoissa ja päivärepulla satasen pinnassa, hyvin ovat kestäneet. Leveydestä Musashin kanssa samaa mieltä, mutta 2.25-2.3 renkaasta riippuen kyllä toimii vielä hyvin.
Maantiellä ajetaan tosiaan ihan muilla peleillä![]()
Iko muokkasi tätä : 06.12.2011 at 22.01 Syy: Tarkennusta tekstiin
No ei kai tolla laakereiden määrällä muuta väliä oo kuin, että isomman laakerimäärän vaihtaminen vie hiukan enemmän aikaa. Eli ei kai single pivotissa laakerit kestä pidempään kuin muissakaan jousitusratkaisuissa? Santa Cruzissa on kyllä kätevät alalinkkuun integroidut rasvanipat. Alalinkun laakerithan on eniten alttiina paskalle, mutta rungon mukana tulevalla rasvapyssyllä voi tunkee uutta rasvaa sinne halutessaan vaikka ennen jokaista lenkkiä.![]()
Ja aina ei ole niin, että single pivot = vähän laakereita. Monessa nykyaikaisessa single pivotissa välitetään liike iskarille linkuston kautta. Esimerkiksi Santa Cruz Butcher/Nickel. Vaikka kyseessä onkin single pivot on rakenteessa silti 8kpl laakereita. Mutta onneksi niissä on ikuinen takuu.![]()
Myös Commencal käyttää single pivoteissa linkustoa ohjaamassa iskaria ja laakereita taitaa olla sama 8kpl.
Ei auta, nyt on kysyttävä raadilta:
Heittäkäähän ehdotuksia enskarungosta/fillarista. Toivottavia speksejä ovat:
-takapään jousto min. 150mm, mielellään 160mm.
-keulakulma rauhallinen, noin 66 astetta.
-horisontaalinen vaakaputki 585-600mm
-ISCG tabit keskiössä
Tarkoitus on rakennella/ostaa kestävämmän pään endurolaite, jolla olisi kiva ajella myös satunnaisesti deehoota. Jo "löytyneitä" ehdokkaita ovat mm. Nukeproof Mega, Mondraker Dune, Banshee Rune, Spessu Enduro EVO, Commencal Meta SX. Toiveena olisi myös, että fillarin sais suht järkevillä osilla alle 14 kilon. Myös esim Intense Uzzi on mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta se alkaa olla jo painon puolesta aikalailla kipurajoilla. Ehkä. Mikä lääkkeeksi??
Niin ja tosiaan keulakulman ei tarvitse olla välttämättä 65-66 astetta alunperin, kunhan se on tuunattavissa noihin lukemiin järkevästi. Ts. akseliväli ei saisi kasvaa älyttömäksi.
Mud, sweat and beers.
Nomadi tietysti.
Harvoin kai niitä kaikkia kerralla tarttee vaihtaa
Väite et single-pivotin leekerit kestää paremmin on yleisesti otettuna bullshittiä, oli perä sit aito yhden nivelpisteen single-
pivot tai rokkerilinkulla avustettu viritys. Jos nivelten konstruktio ja laakeroinnin toteutus on tehty oikein (/ hyvin), niin laakeria
kuormittavaa vääntöä tulee yhdelle laakerille sitä enempi mitä vähemmän niitä on. Noin yleisesti. Vastaavasti useampi nivelpiste
jakaa momentin monelle leekerille, jotka kukin kantavan pienemmän osan kuormasta ja teoriassa ne joutuvat kestämään vähemmän.
Laakereiden ennenaikainen kuolema ei riipu niiden määrästä, vaan siitä miten ne on tehty. SC ja rasvanipat lienee yks parhaista
toteutuksista tässä suhteessa.
Eikös tuosta puutu ISCG tabit?
Jos ilman noita käy niin tämä olisi minun ehdotus:
http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=3899
Enduro Evo painaa 15.25kg L-kokoisena ja siinä ei mielestäni oo hirveesti kevennysvaraa kun on esim. hiilarikammet ja kevyet kiekot jo valmiiksi. Hissitolpan pois ottamalla se menis ehkä hiukan alle 15kg. Muutenkin sillä voi olla aika raskas polkee normilenkkii, mutta ehkä ei pitäis tuomita ennen kokeilua. Calpiksessa on muuten näkynyt suht isosti ajavia kuskeja ihan normi-Endurolla, mutta varmasti ulkomaiden alamäissä Evo ois kivempi. Veikkaisin kyl et Meta SX:kin on aika samoissa painoissa kuin Evo, muistaakseni noi uudet runkomallit oli aika painavia. Trek Slash ei oo listattu, mutta varmaankin tietoisesti? Siinähän tais olla jo valmiina 66-asteen ohjainkulma. Uzzista taas on just tulossa uusittu (linkki) versio, mutta en tiedä meneekö sekin enemmän freeride/mini-DH kategoriaan (kuten Orange Patriot, Transition TR250, Morewood Kalula, jne.), eli pyörään joka ei oo välttämättä kovin miellyttävä poljettava. Toisaalta sopivilla osavalinnoilla ja iskarilla siitä varmaan saa myös ihan kohtuullisen poljettavan? Ite oon tykänny omasta Carbon Nomadista 66-asteen ohjainkulmalla (Angleset), mutta paino on jonkin verran yli 14kg. Pitäisi ehkä laittaa X.0 DH hiilarikammet Saintin kampisetin tilalle, niin saattais mennä just alle 14kg. Sekä alu- että hiilari-Nomadissa on ISCG05-tabit. Ainiin ja Pivot Firebird puuttui listalta? Todella loistava poljettava ja keulaa voi pistää aina 180mm asti. Ja Pyorahuolto.com diilaa rungon lisäksi runkosettiä 170mm Fox 36:lla (pidennettävissä 180mm) tai sitten ihan kokonaistakin pyörää kilpailukykyiseen hintaan. Pivotin osalta runkosetti lienee suositeltava, sillä Foxin keulan saa siinä selvästi halvemmalla kuin ite ostamalla.
mehukatti muokkasi tätä : 08.12.2011 at 20.07
Sorry, olin jo näppäillyt Blurin speksit esille
Tämä tuli vielä mieleen ja taitaisi täyttää kaikki nuo vaateet(anglesetillä).
http://manfredbikes.net/default.asp?m=2&bid=17
Jahvetti muokkasi tätä : 08.12.2011 at 20.20
Mun vaihtoehdot olis tällä hetkellä Mondraker Zenith, Pivot Firebird ja Turner RFX.
Ja se rungon painohan ei juurikaan poljettavuuteen vaikuta. Ajoasennon ja jouston määrän puolesta kaikki 150+ -joustoiset pyörät on enemmän tai vähemmän tuskasia normaaleilla metsäpoluilla.
Att inte cykla är att gå för långt
Uzzi on ihan ok poljettava hyvällä iskarilla, mutta aikamoinen speksaaminen jos meinaa saada kierrejousilla alle 15kg (mulla oli parhaimmillaan 14.5 ilma-lyrikillä ja thomssonin tolpalla). Uuteen malliin tulee .5 astetta loivempi ohjauskulma, vähän matalampi keskiö (en haluis omaani matalampaa) ja jäykempi takakolmio.
En mä kuitenkaan välttämättä ostais Intenseä kun ei ole enään maahantuojaa. Heillä laadunvalvonta tuntuu olevan heikommasta päästä joten riski takuu rumbaan on keskimääräistä isompi.
Enduro Evon ero normi malliin on pidempi keula ja kierrejousi-iskari. Perusmalliin saa suht helposti viritettyä minkä tahansa ilma- tai kierrejousivaimentimen (ainakin fillariosa.fi avustuksella). Evossa on erilainen toi iskariin kiinnittyvä linkku ja siihen on vaikeampi kiinnittää muuta kuin Foxin kierrejousikeppiä.
Last Herb AM m -koossa (165mm versio) menis speksiin, painon kanssa voi mennä taiteiluksi.
AM 3590g ja FR 3790g ilman iskaria
![]()
RFX on pitkään jatkuneen veivauksen jälkeen virallisesti kuopattu.
LinkkiAlkujaan tämän lähetti Dave Turner
To ride, shoot straight and speak the truth
Tuossapa se ongelma juuri piileekin, että kuvittelen voivani rakentaa pyörän, joka olisi riittävän släkki ja järeä deehookäyttöön, mutta kuljettaisi kivasti myös tasamaaryskytyksessä. Ja siis perän juustoksi riittänee 6", mutta keulaan pitää saada vähintään 160, mieluummin 170mm. Herb ois kiinnostava, mutta sen kulmat kusahtaa kyllä 160 milliseen keulaan. Kulmat pitäis olla luokkaa SA 72-73, HA 65-66.
Jousivehkeet taitaa tosiaan jäädä turhan raskaiksi, vaikka olis mielenkiintoista ajaa sellaisellakin. Trekki jäi pois listasta, kuten myös Pivot "Pontiac" Firebird. Järkisyitä ei ole. Yetin SB-66 on ihan jees ja Nomadikin voisi toimia, jatkamme tutkimuksia![]()
Mud, sweat and beers.
Kaikille meille kuolevaisille, keille esim. hiilikuitu Nomad ylittää budjetin hieman liian rankasti, suosittelisin katsastamaan YT-Industries:ltä piakkoin ilmestyvän Wickedin tai BOS:illa varustetun LTD-version pyörästä. Luulisi tuolla pääsevän ainakin lajiin kiinni.
Kirjanmerkit