Erittäin asiallinen markettivalo on tämä Cateye:n perusmalli. Hintaa Prismassa 25e. Tuo yhdistettynä ladattaviin pattereihin. Pieni ja kevyt ja tehokas.
Erittäin asiallinen markettivalo on tämä Cateye:n perusmalli. Hintaa Prismassa 25e. Tuo yhdistettynä ladattaviin pattereihin. Pieni ja kevyt ja tehokas.
Tarvittaessa vaikka taluttaen.
Ittellä on tähän asti ollu kaks Cateye HL-EL220 valoa jotka valaisee ihan kohtalaisesti läheltä <5m. Nopeammassa vauhdissa kaipaa kuitenkin jotain pidemmälle valaisevaa ja päätin tilaa napadynamon sekä Supernova E3 Pro Iris optiikalla etuvalon jolla pitäis nähdä ja tulla nähdyksi mutta ei vielä sokaista vastaan tulijoita. Setti maksaa kyllä hunajaa, mutta eipä tarvii vaihdella paristoja eikä miettiä millon tarvii latausta ja pitkillä kesäreissuilla voi vaikka latailla kännykkää.
"The only thing necessary for evil to triumph is for enough good men to do nothing"
Onkos kellään kokemuksia näistä uusista USB ladattavista "kompaktivaloista" kuten Lezyne SuperDrive tai Nite Rider Minewt Mini 350 tai 600 Cordless ? Kiinaihme on toiminut jo toista vuotta moitteetta
mutta työmatkakäytössä on alkanut valon ja akkupaketin irrotuksen ja kiinnityksen kanssa äheltäminen jurppimaan ja tilalle tarttis jotain kätevämpää.
NR 600 cordless ollut nyt viikon käytössä, juurikin työmatka-ajossa. Aiempi työmatkavalo Hope 1 tuli korvattua tällä mm. irtoakkujen varoittamatta tapahtuvan loppumisen, akkujen kanssa säätämisen ja ninjojen näkemiseen riittämättömän valotehon vuoksi. Aluksi ajattelin riistovaloa, mutta juurikin säädöntarve ja lukuisat liitokset epäilytti.
Lyhyen kokemuksen perusteella oikein tyytyväinen NRään:
- Valoa tulee silmämääräisesti katsottuna kunnolla, esim. DX:n muka 900-lumeniseen taskulamppuun verrattuna on reilusti kirkkaampi ja kohtuullisen lähellä laadukasta 1000-lumeneista.
- keila on leveähkö, minusta sopiva
- usb-lataus on erinomainen optio
- tankokiinnitys ok vaikka hieman lelumainen. Pitää kuitenkin valon hyvin paikallaan röykkyiselläkin kelvillä. Helppo irrotus/kiinnitys.
- Akkukesto kohtuullisen lähellä luvattua
Sadetta ei ole vielä tullut koettua, mutta pitäisi kestää - valmistaja ainakin kiertelemättä toteaa kestävän.
Irtopyöräilijä
Tehokas se ei ole, mutta pieni ja kevyt kylläkin. Käy ihan kivasti huomivaloksi. Ostin tuon vuosi sitten työmatkakäyttöön ja nyt tuo kytkin on ilmeisesti kulunut niin lamppua on vaikea saada sammumaan. Tuossa on joku urposysteemi että yksi painallus vaihtaa vilkku ja tavallisen tilan välillä ja pitkään pohjassa pitämällä sammuu, mutta eipä tuo omani enää sammu. Ihan sama silti maksoi 15€ Primassa ja palveli yhden talven, että inflaatio on näemmä aika kova. Korvasin tuon sitten semmosella jolla myös näkee.
Osaisiko joku fiksu palstalainen laskea kauanko ajovalolamppu palaa kyseisellä viritelmällä:
Sigma Mirage EVO X lamppu (6volt ja 10watin lamppu) ja Nimh 2400mAh RC akku (1.2voltin pattereita x 8)
Noita RC akkuja on tungettu 3 kpl Vesipulloon.
Omalaskutoimitus olisi
10W / 6V = 1.67 *100 = 167 mA
2400 mAh / 167 Ma = 14,37 h
Eihän se voi palaa 14 tuntia vai voiko?
Enzio muokkasi tätä : 11.11.2011 at 07.34
Chuck Norris’ hand is the only hand that can beat a Royal Flush.
1,67A = 1670 mA
> 1,4h
Oletko oikeasti kytkenyt sarjaan 8 kpl akkuja? Tekee 9.6 V joka ehkä on liikaa tuolle tuikulle.
Eikö silloin virtaakin mene 2.67 A (1.67 sijaan). Eli tehoa 25.6 W ja akun kesto vajaa tunti.
Itse ajan Miragea 2S LiPo akulla ja tähän asti kestänyt vaikka antaa täynnä 8.4V
Itselläni on tankovalona MJ870, joka on muuten suht sama lamppu mutta vain 3 ledillä varustettuna. Valokuvio on leveä, mutta ei kovin pitkä. Tuo on hyvä lähivalo hitaaseen vauhtiin, mutta ainakin itse tarvitsen lisäksi spottivalon kypärään, jolla näkee kauemmaksi kovemmassa vauhdissa.
Tuossa lampussa on tosin linssi vaihtunut ilmeisesti kirkkaaseen versioon lähiaikoina, itselläni on sumea linssi.
Chuck Norris’ hand is the only hand that can beat a Royal Flush.
Lamppu tuli maanantaina ja nyt on kaksi lenkkiä takana. Valoteho on huima. Keila oli yllättävänkin kapea, mutta niin kai se tässä assault-mallissa pitikin. Akku oli onneksi ladattu täyteen ja on nyt kestänyt kolme tuntia jo ajoa.
Sellainen vinkki, että ostakaa samalla laturiin US - EUR -adapteri. Tällaisen sopivan löytäminen Suomesta ainakaan täältä Hämeenlinnasta on ihan tuskaa. Ostin yhden adapterin 7,10 eurolla ja ei tuo siihen sovikaan. Tässä adapterissa on tuollainen pyöreä "kaulus", mutta laturin piikit on niin lyhyet, että ei tuota saa työnnettyä tuonne sisälle. Sahaushommiksi menisi jos tuohon adapteriin haluaa saada. Adapterin pitää siis olla sellainen, että mitään kaulusta tai syvennystä ei ole vaan tasainen pinta, jossa on reiät, joihin saa tämän pistokkeen kiinni.
Ja jos joku tietää mistä tuollaisen saisi niin saa huutaa hep... Tuo akku ei meinaan taida enää kestää montaa lenkkiä
Kaiken kaikkiaan kuitenkin olen tyytyväinen. Oletin saavani tuon kypärään, mutta päädyin sittenkin tankoasennukseen. Tässä mielessä olisi ollut kiva jos olisin ottanut leveämmän keilan. Vedenkestävyyttä tuli kestättyä sen verran, että tuolla ajaessa oli melkoisen kostea sumukeli, joka oli lähes tihkua. Lamppu oli märkä ja samoin akku ajon jälkeen, mutta ainakaan vielä ei ole mikään räjähtänyt. Ensimmäistä latauskertaa odotellessa *koputtaa puuta*
Mannerv, mulla on tuohon sopiva hajoitinlinssi jos haluat testata, asutaan Jukolassa
Edit ja myös toimiva laturiadaperi löytyy 'ylimääräisenä'
"Ainoa treeni mitä kadut on se, jota et tehnyt." -Michael Jordan
Hieman asiaan liipaten: Noiden kiinalaisten US->Euro adapterien kanssa on syytä olla hieman varovainen, etenkin jos taloudessa on lapsia, kotieläimiä jne. Eli monissa kiinan adaptereissa ne jenkkilattaraudat saavat kosketuksen jo siinä vaiheessa kun adapterin ja alkuperäisen pistotulpan välissä on pienen sormen mentävä rako! Tämän takia Euroopassa hyväksytyissä adaptereissa on erinäköisiä kauluksia estämässä tätä kosketusmahdollisuutta.
Parasta olisi aina vaihtaa pistotulppa euro sellaiseen, mutta sitähän ei tässä tapauksesa pysty tekemään kun se pistotulppa on integroitu itse laturiin!
Onko tämä joku tee-se-itse systeemi vai löytyyköhän Mirageen kohtuuhintaisia valmiita akkuja vielä? Mulla ollut pari vuotta käyttämättä, kun ainakin setin toiseen akkuun tuli johtoon tai sen liitoskohtaan kontaktihäiriö, ts. akussa riittäisi varmaan vielä ytyä, mutta johdon pitäisi olla juuri tietyssä asennossa tai valo sammuu.
No kevyt kombo.Alkujaan tämän lähetti Coasting
![]()
Itse ajan Miragea 2S LiPo akulla ja tähän asti kestänyt vaikka antaa täynnä 8.4V
Onko tämä joku tee-se-itse systeemi vai löytyyköhän Mirageen kohtuuhintaisia valmiita akkuja vielä? Mulla ollut pari vuotta käyttämättä, kun ainakin setin toiseen akkuun tuli johtoon tai sen liitoskohtaan kontaktihäiriö, ts. akussa riittäisi varmaan vielä ytyä, mutta johdon pitäisi olla juuri tietyssä asennossa tai valo sammuu.
Eli Mirageista (mirage + mirage x) loppui orkkisakku. Ikääkin kymmenisen vuotta.
Helpoin ratkaisu on ostaa samanlainen lyyjyklöntti tilalle (Diamec DM6-3.2). Vaihtoehtoisesti vaikka motonetistä vähän erimallinen lyyjyakku.
Itse ostin ebaysta RC auton LiPo akun ja Dealextremestä laturin. Sitten vain muutama abiko ja akku satulan alle laukkuun.
Ei oikein toi Lupine Teslan akku enään riitä edes mun lyhyille lenkeille, ajattelin tilata uuden. Alkuperäinen taitaa olla 4.5Ah akku, osaatteko sanoa ovatko noi Lupinen verkkokaupassa olevat 7.5Ah akut saman kokoisia?
^ ei oo samankokoisia. Eikä siellä enää nykyään taida 4.5Ah akkua olla tarjollakaan, normi Li-Ion-akkujen koot menee
0.7 / 2.5 / 5.0 / 7.5 ja 10Ah, niissä uusissa smartcore-akkuloisissa on kussakin kokoluokassa hiukan enempi kapasiteettia.
Ero akun koossa 5.0 => 7.5 on approx kolmannes korkeudessa. Noita akkujen kokoja voi mallata vaikka Museokadulla
Suunnistajan kaupassa, siellä lienee valikoimaa.
En tiedä onko kyseessä samanlainen laturi, mutta omassa Deal Extremen Magicshinessä on irroitettava laturin ja seinän välinen piuha, sain siihen eurotöpselillä varustetun piuhan Clas Ohlsonilta 4 eurolla. Laturipään plugi on sellainen tyypillinen 8-mallinen joita näkee mm. stereoiden virtapiuhoissa. Nurkissa on nyt siis pari ylim. EUR-US adapteria joita en koskaan ottanut käyttöön.
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Kaivataan mielipiteitä, 16° (1000lm) vai 22° (1100lm) maastoon ns. ainoaksi valoksi kypäräasennuksella. Tuollaiset päivitykset olis tarjolla ja jospa sen nyt vihdoinkin hankkisi
Nykyinen (Wilma6, 830lm vm. 2007) on 15° ja välillä on tuntunut, että keila voisi olla leveämpikin, mutta onko tuo 22° jo ihan overkill?
22° on ihan järkevä tankovalona. Tai ainakin oma kiinalaite sopii siihen käyttöön noilla asteilla.
Kerros sitten huomaako silmä oikeasti eroa tuon 830lm --> 1100lm välillä. Mullakin wanha wilma kotona ja vaikka se onkin riittävä niin ainahan parempi kiinnostaisi. Halvempihan tuo upgrade olisi kuin Bettyn osto... Tosin enemmän melkein käytän Edisonia kuin Wilmaa itse anyway.
15asteen ja 22asteen keilan välillä on niin paljon eroa että sen vähintäänkin huomaa. Tein itse Wilmalle (950lm/16astetta eli
tuota kysyttyä tuoreempi) ekan apgeidauksen 1100lm/16astetta ja tuonkin eron huomasi silmällä valon määrässä.
En silti koe hyötyneeni mitään lisäyksestä.
Tässä valot jolla pärjää pimeäsä, pimiässä, pimmeessä ja pimeässä
http://www.youtube.com/watch?v=NBWKEaNJupE
Jake_Kona muokkasi tätä : 20.11.2011 at 18.37
Kirjanmerkit