Kiitokset vastauksista. Eiköhän näillä vakuutteluilla jo meikäläinenkin usko, että tuo 25 asteinen on ihan passeli
Ai jaahans, että noin pitkiä toimitusaikoja kotimaisellakin puljulla, vaikka tuotteen sivulla lukee, että toimitusaika 2-5 arkipäivää, ei hyvä. Toisaalta tuskinpa niillä juurikaan noita varastossa on, eli Kiinastahan ne ne itekkin tilaa ja aikaahan siinä kuluu päivä jos toinenkin, mutta ei sitten pitäisi myöskään mainostaa 2-5 arkipäivää.
Toi 15vrk toimitus koskee sitä ennakkotilaus tuotetta , missä on sitä muuta sälää mukana , mm 1m johto.
"Armeijan johdon tulee asettaa asevelvolliset edestäpäin tulevan todennäköisen ja takaa tulevan varman kuoleman väliin.”
Minä hain omani Fillariosasta, ei tarvinnut odotella.
Oli tosin viimeinen kappale hyllyssä mutta lisää on kuulemma tulossa.
Ensinnäkin, pyöräilijä tai jalankulkija varmasti huomaa sen 0,1w halpaledinkin, vilkkuvan tai jatkuvasti palavan tuolla kaupunkiliikenteen seassa. Se, että joillain on terveysongelmia silmien kanssa, ei mielestäni ole peruste kieltää vilkkuvaloja tai näitä tolkuttoman kirkkaita akkukäyttöisiä puoli-valonheittimiä.
Mutta sitten kun ajatellaan vaikkapa näitä syksyisiä olosuhteita autoilijan näkökulmasta: auton ikkunat ovat täynnä vesipisaroita, ulkona pilkkopimeää ja kaikenlaista hajavaloa pukkaa suunnasta sun toisesta, niin se 0,1w ledi jatkuvasti palaen ei olekaan enää niin helppo erottaa kaikesta siitä muusta ympärillä pörräävästä valosta esimerkiksi tilanteissa, joissa autoilija joutuu katsomaan sivu ja(tai) takasivuikkunoiden läpi. Ja näitä pikkuledejä käyttävät yleensä vielä juuri nämä ihmiset, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan sanaa heijastin.
Omasta mielestäni suurteholed keulalla pyörän etäisyyden arviointi on todella vaikeaa autosta käsin, mutta ei voi mitään. Maahankaan sitä ei kannata suunnata, koska silloin siitä ei ole oikein mitään hyötyä.
Lyhyesti sanottuna, mielipiteeni on, että jos ajat heikkotehoisella ledillä, käytä vilkkumoodia. Jos ajat lampulla, jolla on muutakin, kuin huomiovalon arvo, käytä jatkuvaa tehoa.
Itse tulee käytettyä aina muuten jatkuvaa edessä ja takana, eli et pääse kuittailemaan siitä.
Esimerkiksi migreeni ei ole "terveysongelma silmien kanssa", migreeni on neurologinen sairaus/oireyhtymä. Joillain pahempi kuin toisilla.
Haeskelin tietoja tästä Sigmasta, mutta kommentit oli aika vanhoja.
Onko teillä kokemuksia tästä? Onko tässä hinta / laatusuhteeltaan hyvä vaihtoehto, jos haluaa periaatesyistä välttää Kiina-ihmettä...
http://www.bike24.de/1.php?content=8...:515;orderby=2
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Laadusta ei mitään tieto mutta huomio vielä (mikäli et jo huomannut), että tuossa ei ole akkua mukana. Suosittelevat tätä http://www.bike24.de/1.php?content=8;product=17708;menu=1000,5,66;ID=ca 891583665ab20d1a67d7ac12ddb319
Ei tuonkaan kanssa toki konkurssiin mene.
Edit: ja tossa koko setti kiinnikkeineen http://www.bike24.com/1.php?content=...menu=1000,5,66
kooki muokkasi tätä : 02.11.2011 at 13.46
Olen myös etsimässä itselleni käsivalaisinta jonka voisi helposti kiinnittää ja irrottaa pyörästä. Tarkoitus ajella PK seudulla vaihtelevassa valistuksessa lenkkejä. Ultrafire lappu arveluttaa hieman 18650 Li-Ion -akkujen takia. En oikein luota kinkkipattereihin ja latureihin ja minulla on normaaleja ladattavia akkuja ja latureita kotona joten olisi hyvä jos lamppu toimisi normaaleilla ladattavilla paristoilla. Ja käsittääkseni sitten ei yhden pariston tuikku enää valaise riittävästi.
Onko ehdotuksia hyvästä pyöräilyyn sopivasta taskulampusta?
Villkuledi ei riitä pyörän valoksi, koska eihän siinä ole silloin valoa, kun vilkku on pimeässä vaiheessa. Sakkoa ja linnaan vaan.
Lisäksi vilkku on ärsyttävä ja se häiritsee. Varmasti kaikissa kulkuneuvoissa olisi vilkut päällä koko ajan, jos se olisi niin hyvä ominaisuus.
Pieni huomio valoista, ehkä fillarin etäisyyttä on hankala hahmottaa juuri sen takia että se valolähde on niin pieni pinta-alaltaan, ei pienitehoinen. Esim. mopon ja moottoripyörän valaisimen halkaisija on vähintään 10-15 cm.
Yritin ottaa valokuvan tuodakseni esiin Magicshine 856B:n ja LedLenser P7:n valotehojen eroja. Ylempi on Magicshine 100% teholla ja alempi minimiteholla:
Ylempi on 1/320 ja alempi 1/250 valotuksella. En saanut tuota 1/320 valotusta onnistumaan tuolla pienemmällä teholla, jokin tuossa Magicshinen ohjauksessa varmaan tekee sen että valo pumppaa kamerassa ikään kun valon vaihe muuttuisi 0/180 sekunnin pumpuissa (en itseasiassa tiedä kovinkaan hyvin miten valo toimii, vertauskuva on tutumpi äänipuolella.). Silmällä tuota pumppausta ei näe.
Tässä kuva jossa Magicshine on 25% teholla P7:n vieressä, kamera ei vaan näe sitä:
![]()
kolistelija muokkasi tätä : 02.11.2011 at 14.32
Mä olin itseasiassa kommentoinut Powerled Evoa tässä ketjussa pari-kolme viikkoa sitten.
Se on oikein kelvollinen, leveän keilan heittävä valo. Mulla oli parin vuoden hyvät käyttökokemukset Powerledin edellisestä mallista, joten Evo tuntui helpolta valinnalta, vaikka vastaavan Kiina-valon olisi saanutkin halvemmalla.
Huomaa, että Bike24:n hinta sisältää vasta valopään, ei akkua. Akuista kannattaa ehdottomasti valita se suurempi Ioon XL. Koko- ja painoero pienempään akkuun on jokseenkin merkityksetön.
Jos hankit Powerlediä maantiepyörän tankoon, niin kiinnike riittää vain *pyöreän* ja korkeintaan 31,8 mmpaksuisen putken ympäri. Jos tanko on kovin radikaalisti muotoiltu, niin ainoaksi kiinnityspaikaksi saattaa jäädä ohjaustangon sarvi. Tai sitten erillinen valoteline, kuten Topeak Bar Extender.
Ihan kätevä myös fillarikäytössä on se tietokoneella ohjelmoitava Nextorchin myTorch 18650 fickari. Siinä on siis Li-Ion akku ja se latautuu nopeasti, noin 3 tunnissa tietokoneen USB-liittimestä. Valaisuaikaa saa muutaman tunnin täydellä teholla. Fillaritelineenä minulla on jokin sellainen yleismallinen fickarikiinnitin.
http://www.verkkokauppa.com/fi/produ...ulamppu-akulla
Esim. täällä arvio tuotteesta:
http://lightreviewers.com/2011/02/ne...50-review.html
Kävin eilen ajelemassa vähän valaistua latupohjaa tuollaisen huomio ledin kanssa ja pimeetähän sielä on prkl, olisi myös kiva pystyä ajamaan polkuja muulloinkin kuin valoisan aikaan jotenka täytyy vissiin panostaa kunnon valonheittimiin.
Ajattelin laittaa samantien pari lamppua joista toinen tankoon ja toinen kypärään, joista se tankoon suunnattu silla että sitä voi pitää tielläkin päällä ja kypärävalo sitten polulla lisäksi tulille. Akun kestoksi riittää pari tuntia kun ei sen pitempiä lenkkejä tule mettässä heitettyä ikinä ja valotehoa saa olla niin paljon kuin rahalla saa.
Rahaa ajattelin käyttää alle 100€ jolloin pikaisella selauksella taidan pistää pari tuollaista -->http://www.dealextreme.com/p/t6-assa...pack-set-82508 tulemaan joista toiseen sitten joku hajotinlinssi ehkä kiinni.
Vai onko raadilla parempia ehdotuksia kun tavoite on hyvä lumenia/€ suhde tuolla parin tunnin akun kestolla.
Mulla on polkuajeluun seuraavanlainen setti:
Tangossa:
http://www.dealextreme.com/p/ultrafi...-x-18650-90630
Kypärässä:
http://www.dealextreme.com/p/ha-iii-...ight-set-25149
Noilla kyllä näkee ihan kohtuullisesti, mutta eipä tuolla pimeässä metsässä tähän aikaan vuodesta liian tehokkaita valoja olekaan.
http://www.dealextreme.com/p/fandyfi...-x-18650-91136
Tuollainen on vielä tuloillaan. Katsotaan saako sitä köytettyä tankoon millään.
thunder muokkasi tätä : 02.11.2011 at 14.39
Tänään pääsee testaamaan Sigma Powerled Evoa polku- ja metsätiekrossissa. Katsellaan sitten, onko kypärävalo lisäksi tarpeen. Mikä on näkemys, tuoko esim. Sigma Karma Evo (320 lm) kypärävalona lisäapuja riittävästi, jos tuo Powerled (900 lm) tangossa ei piisaa? Tarkoituksena ei ole ajella umpimetsässä vaan tuollaista krossitasoista reittiä.
Pistin pari tuollaista kiinalamppua, pistorasia adabterin ja jatkojohdon akkupakettia varten tulemaan. Ja lisäksi ebaysta pari hajoitinlinssiä http://www.ebay.com/itm/Wide-Angle-L...ht_1862wt_1336
Ajattelin laittaa tankoon tulevaan valoon tuollaisen linssin siten että tulee leveä ja matala valokuvio jolloin sillä voi ajella tiellä ilman että muut sokaistuvat ja sitten kypärään toinen lamppu mikä lyödään mettässä päälle.
Hintaa tuli yhteensä kaikille romppeille ja postikuluille 95€, menin ottamaan toiseen dx:än lampuista sen pikarahti option että saisi mahd. pian valoa maksoiko tuo nyt 10€ saas nähdä tuleeko yhtään nopeamminno ton verran olis varmaan tullut tullejakin jos olis ottanut kaikki yhdessä kasassa.
Assault on kapea, oisko jotain 10-15 asteen nurkilla. Esim. http://www.dealextreme.com/p/t6-wate...pack-set-82510 on arviolta 20-25 asteen nurkilla. Mun yksilöistä ensimäisen valotehot on 10/100% ja jälkimäisen 40/100%, tälläkin voi olla vaikutusta omien tarpeiden suhteen.
Tuosta vain valitsemaan prefenssien mukaan. Mulle hyvältä tuntuu kapea kiila kypärässä ja tuo leveämpi tangosssa eBay levittimellä. Jälkimäisen valotehot tuntuu mulle järkevämmiltä ainakin tankovalossa, koska tuo toinen on lähinnä huomiovalo pienellä teholla. Jonkun muun valinnat ovat toki jotain muuta.
Lumenia/€ suhde on varmasti yläpäätä noilla kahdella ja sillä kolmannella smooth-vaihtoehdolla, jos haetaan parin tunnin kestoa.
Joo, käytin NW460:tä (muuten sama mutta vähän lämpimämpisävyinen versio) Kakkosnelosessa keväällä ja jonkin verran olen käyttänyt myös tieliikenteessä, kypärävalona. Metsään aika mainio valokeila. Samoin kadulle pienin varauksin. Spotti on melko leveä mikä on toisaalta hyvä mutta toisaalta lamppu ei näytä ihan hirveän pitkälle. Myös hajavalo on varsin leveä (metrin päässä jo kahden metrin levyinen) mikä tarkoittaa, että lamppu valaisee aika mukavasti kadun heti renkaan edestä lähtien ja valon näkee aika leveältä sektorilta (siis esim. autoilijat näkevät sen), toisaalta meneehän siitä hajavalosta sitten aika iso osa myös taivaan tuuliin. Lampun oma kiinnike on sen verran pehmeää silikonia, että ainakin metsäkäyttöön kannattaa mieluusti kehittää jokin oma kiinnityspatentti, muuten valo ja valokeila hyppii aika paljon.
Myös Zebralightin silikonikiinnikkeisiin pätee sama. Niistä minulla on vain AA-versio Nichian 85cri ledillä.
Kahdenkin AA:n taskulampuissa valoteho jää joko vähän pieneksi tai sitten toiminta-aika jää lyhyeksi. Oma tuntumani on, että 18650 (3.7V) kennoilla varustettujen taskulamppujen hyötysuhde on suurilla tehoilla selvästi parempi, kuin 2xAA ja varsinkin 1xAA lampuilla. Johtuu varmaan siitä, että ohjainpiirin tarvitsee vain rajoittaa virtaa 18650 kennoilla, kun AA kennoilla jännitettä pitää nostaa ja samoin AA kennojen sisäinen vastus on monesti suurempi eli lisää häviöjä.
Mielestäni polkupyörän lampussa pitää olla hyvä hajavalo ja leveä pääkeila. Helpoiten tämä toteutuu, kun käytössä on iso ledi eli nykyään XM-L ja heijastin on se röpöliäinen (OP). Tässä pari lamppua kotimaasta, joissa on em. asiat:
http://www.taskulamput.fi/tuote/4sev...k_x_aa_280_lm/
http://www.valaisimesi.fi/fi/LED+käs...+Neutron+2A/88
Jos ulkomailta tilaaminen onnistuu niin samat saa vähän edullisemmin. Lisäksi ainakin tätä voisi harkita:
http://www.shiningbeam.com/servlet/t...-Spark-/Detail
Kun pistää hakuun lampun tyypin niin näistä yleensä löytyy valokuviot ja joku Review
Ei ole omakohtaisia kokemuksia juuri näistä, mutta vähän vanhemmista vastaavista on ja sen perusteella voi sanoa, että täydellä teholla näkee jo ihan kivasti, mutta toiminta-aika jää aika lyhyeksi. Toiseksi tehokkain teho onkin jo valoteholtaan selvästi pienempi eli pimeällä tiellä täydellä vauhdilla saattaa olla vähän vähän.
Jos antaisit periksi tuosta AA vaatimuksesta niin pieniä ja hyviä olisi paljon tarjolla, esim. tämä18650 kennoja käyttävä:
http://www.shiningbeam.com/servlet/t...sh-mini/Detail
Jo med. teholla näkee kivasti metsäteillä (ei poluilla) ja toiminta-aika mukavat 5-6h yhdellä akulla. Lisäksi lyhyempi, kuin nuo 2xAA lamput. Täydellä tehollakin +2h ja on kohtuu tehokas.
Edit: Jos koko ei haittaa niin tämä voisi olla hyvä:
http://www.batteryjunction.com/itp-a6-pole-star.html
Akkumies muokkasi tätä : 02.11.2011 at 23.33 Syy: ITP lisätty
Ainahan pitää etsiä parempaa...
Onko kenelläkään kokemuksia tuon SuperFlashin uudemmasta Turbo-mallista? Vanhassa lampussa on 1/2 W led, uudessa tehokkaampi 1 W. Onko kukaan nähnyt noita kaupoissa pk-seudulla?
http://urbanvelo.org/planet-bike-superflash-turbo/
Rule #1: Obey The Rules
Kiitos hyvistä vinkeistä. Nyt pitäis vaan miettiä valitseeko tehottomamman ja vähän suuremman paketin vai pienen ja tehokkaan hieman vaativimmilla akuilla. Tuo http://www.verkkokauppa.com/fi/produ...ulamppu-akulla vaikuttais ainakin helpolta ja turvalliselta ratkaisulta. Suomesta tilatessa akut ja laturit varmaan toimivat suomessa ja täyttävät normit, mutta miten on ulkomaankauppojen laita? Mistä saisi turvallisen ja helpon laturi+18650 yhdistelmän jos Ni-ion akkuihin päätyisi? Olisihan se kiva saada valot vielä sulan maan aikana.
Tuo olis aika hyvä. Ei oo ihan halpa mutta toimiva se on ja kotona alle viikossa. Stefan hoitaa mahdolliset takuuasiat rivakasti kuntoon.Orkkiskysymyksen 50 tehotilassa on 48 liikaa.
Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne
Tänään tuli kotiin uusi takavalo. Olin iloisesti yllättynyt sen laadusta, koosta ja kirkkaudesta. Valo on Cateye TL-LD610-R. 2x AAA. Japanilaista laatua.
Eka kertaa ikinä näyn kunnolla takaa tulevillekin. Markettituikut kun näkyy alta 50m
http://www.chainreactioncycles.com/M...?ModelID=64506, Kunnon kokoinen n. 8cm
Verkkokaupan lampusta ei selviä oikeastaan mitään muuta, kuin 200lm (ei hajuakaan mittaustavasta eli ei voi verrata muiden lamppuihin) ja iso määrä eri modeja valittavana. Sopiva määrä alle 500lm lampulle on 3 ja mielumminkin 2, kuin 4. Lampun valokuviosta ei ole tietoa ja heijastin vähän näyttää sileältä eli voi olla sitä tyyppiä, jossa on kapea kauas kantava pääkeila (moni pitää tehokkaana lamppua, jolla näkee kauas), kun fillarissa taas ainoan lampun pitää antaa leveä keila (kypärässä kapea on yleinen). Välillä lampun sisällä ladattavat Li-ion kennot ovat erikoismallisia eli niissä on 3 kpl napoja eli pitää ostaa vain alkuperäisiä, ei hyväja normaaleja 18650 kennoja käyttävien lamppujen kanssa voi olla taskussa mukana varakenno .Eli en ostaisi em. lamppua, kun esim. linkittämäni s-mini on hyväksi havaittu lamppu luotettavalta kauppiaalta ja toimitukset tulee alle viikossa ja jopa takuu toimii, vaikka tulee vähän kauempaa.
Paljonko kokonaisuus saisi maksaa eli hyväksi kehuttu 18650 laturi olisi Pila ja siihen laatukennot, mutta nämä maksaa enemmän, kuin itse lamppu.
Mä nyt sitten laitoin Sigma Powerled Evon jatkoksi Sigma Karma Evon tilaukseen. Tarkoituksena on käyttää sitä metsässä krossaillessa tsubussa, että näkee jo ennen käännöstä, mihin kääntyy. Lumeneja kertyy siis maksimitehoilla tanko + kypärä = 900 + 320.
Kirjanmerkit