Ehkä termit ovat menneet käytössä sekaisin, sillä tarkkaan ottaen brake jackin pitäisi olla brake squatin (jouston kasaanpainuminen jarrutettaessa) vastakohta, enkä tarkoita sitä. Usein kuitenkin puhutaan brake jackista, kun tarkoitetaan jousituksen jäykistymistä jarrutettaessa ja maailman täpäreistä yli 99%:lla on kyseinen ominaisuus eri asteisena. Takarenkaan liikeradan pitäisi olla koko joustomatkaltaan täysin vertikaalinen tai vaihtoehtoisesti ajoalustan täysin kitkaton, jotta takajousituksen jäykistymistä ei tapahtuisi. Vertikaalinen takajousto ei taas ole kaikilta muilta ominaisuuksiltaan optimaalinen, joten kaikki jousitusratkaisut ovat ominaisuuksiltaan kompromisseja ja usein painotettuja toimimaan jollakin alueella paremmin kuin toisella.
Space Cowboy muokkasi tätä : 28.10.2011 at 00.31
Mulla ei oo minkäänlaista kokemusta Santa Cruzeista mutta mun arvostus merkkiä kohtaan nousi kun luin tämän:
http://www.santacruzbicycles.com/com...=1#joe0609.php
Itse itseäni lainaten. Myin 140mm joustavan GF Roscoe 3:ni, ja kävin vetämässä sillä vielä viimeisen lenkin testatakseni, että kaikki toimii. Toimi vähän liiankin hyvin, ja rupesi sittenkin tekemään mieli pidempijoustoista.
Jos ostaja ei tee viimehetken ohareita (tällä kertaa saisi tehdäkin), niin tekisikö tuolla Spessun runkosarjalla mitään? Pyörän saisi X0-osilla (vain XT kammet) ja No tubesin kehillä kasaan helposti alle kolmella tonnilla. S-works Enduro SL on jonkun webfoorumin mukaan painanut M-koossa noin 12.1kg ilman polkimia, ja siinä oli X0-osat vakionakin. Paino itse koottuna olisi todennäköisesti aika lähellä "tehdaspakettia".
Mietin myös esim Mountain Bike Shopissa myynnissä olevaa Spessun 2011 Enduro Expert koeajopyörää, mutta joustoa voi olla liikaa ja väri on tylsä (tiedän...).
Tuo keula on kyllä arveluttava kapistus. Millähän matematiikalla on fiksua rakentaa 150 millinen tuplakruunukeula? Ja Spessun omista (2009) iskareistakin on negatiivisia kokemuksia ajoporukassa.
Mud, sweat and beers.
Itse hommasin tuon rungon ilman keulaa ja kasasin sen DT EXM150 keulalla, Switch EVO/Flow kiekoilla, Syncrosin putkilla ja sekalaisilla shimanon voimansiirroilla polkimineen painoon 12kg tasan. Uusi keula on tulossa vuodenvaihteessa(toivottavasti) ja voimansiirto vaihtuu vielä. Muutaman viikon ajoilla takaiskari on toiminut toistaiseksi moitteettomasti.
Jahvetti muokkasi tätä : 31.10.2011 at 14.52 Syy: täsmennystä
Bonuksena puurossa tuo keula on suntourin tekemä eli jos merkki aiheuttaa allergisia reaktioita, vältä![]()
Aloittelen itse kasaamaan uutta pidempijoustoista fillaria Mondrakerin Dunen raamin ympärille, mukaan tuli 36 Float keulaksi. Runko oli mukavan köykäinen, alle 3200gr L-koossa ja keula 2090gr alakoolin & akselin kanssa. Täytyypä laittaa illalla kuvaa projektista! Vein vikan tämmöisen Tarmolta, mutta lisää oli kuulemma tulossa ihan kohtapuoliin. Käsissä pyöriteltynä vaikuttaa kyllä ihan fiksulta rungolta, kunpa vaan kerkeis muiden kiireiden ohella pistämään ton nippuun...![]()
https://www.instagram.com/xtranza/
Kuinkas helppo anglesetillä on viilata kulmia lennossa? Vai onko se enemmänkin semmonen "aseta kerran" tyyppinen viritys?
Jos haluut vaihtaa kulmaa, niin pitää prässää toinen kuppi ylös. Eli ei oikein suju lennossa, ellet pidä mukana sekä ohjainlaakerin irroitus- että asennustyökalua.Mutta mitä nyt oon omassa enskapyörässä käyttänyt Anglesettiä -1 kupilla, niin en oikein keksi mitään tilannetta, missä ohjainkulmaa pitäis jyrkentää. Sitäpaitsi jos ostat sen halvemman Anglesetin, jossa tulee vaan yhden asteen kuppi, niin joudut vaihtaa kokonaan toisen ohjainlaakerin, mikäli haluat palata takas neutraaliin asetukseen. Kalliimmassa Anglesetissä sen sijaan pitäis tulla muunmuassa 0 asteen kuppi.
Lähinnä mietin että mitä etua siitä voisi olla edullisempiin kilpailijoihin nähden, erityisesti kun kilpailijoiden tuotteista ei näy samanlaista valitusta kuin anglesetistä.
^drop - voiskos se johtua siitä et noita CC:n anglesettejä on käytössä moninkertainen määrä verrattuna kaikkiin
muihin aftermarket- säätöihin yhteensä?
Hups: mehukatti meinas keretä ekaks. Tossa CC:n anglesetin asennuksessa kannattaa kuulemma lukea se ohje
ensin ja kasata koko hoito mieluusti ohjainputken kanssa paikalleen ennen kasaanpuristusta, väittää lähde joka
noita useita on asennellut.
Anglesetti pitäis olla laatutuote ja se lienee aika paljon laajemmassa käytössä kuin kilpailijoiden tuotteet, mistä saattaa johtua myös valitusten suurempi määrä. Käsittääkseni valitukset on yleensä liittyny siihen, että laakerista kuuluu naksuntaa tai vastaavaa ääntä, jos gimbalit pääsee liikkumaan (eli ne runkoon prässättävien kuppien sisällä kelluvat kullanväriset holkit). Itsellänikin oli tuota ongelmaa toisessa pyörässä, jossa myöskin Angleset, mutta ongelmat poistuivat pitämällä ohjainlaakeria hieman kireämmällä. Tälloin Gimbalit lukittuu kunnolla, eikä niille jää tilaa liikkua. Toki myös asennus on kriittinen, kannattaa katsoa siihen liittyvä video Cane Creekin sivuilta (tai Pinkbikestä). Olennaista on lähinnä se, että sekä laakerin ala- että yläosa pitää laittaa pakettiin samanaikaisesti. Jos asennuksen tekee kuten normaalisti, eli laittaa eka alaosan nippuun, antaa pyörän levätä sen päällä ja alkaa sit kokoomaan yläosaa., niin voi tulla ongelmia.
Kellään tietoa paljon Foxcomp pyytää noista?![]()
Alkanut nyt ihan kokeilumielessä kiinnostamaan angleset. Ainoa normaaliin 1 1/8"-emäputkeen sopiva malli on käsittääkseni EC44|ZS44 ja tässäpä tuleekin ongelma. Hävitänkö koko anglesetilla saavutettavan hyödyn, jos vaihdan Kingin laakerin (alakuppi 13,7mm) tuommoiseen zerostack-malliin? Eli siis kumoaako tuo lyhentynyt stack anglesetilla saavutettavan 1-1,5 asteen loivennuksen?
Jos en nyt aivan kujalla ole niin eikös tuo EC44|ZS44 vaadi 44mm standardin emäputken, eli onko se nyt semi-integroitu vai mikä. Eli aivan normaaliin 1 1/8 emäputkeen ei kai anglesettiä ymmärtääkseni saa.
Tuohon kulman muutokseen, niin ei kai tuommoinen 13,7mm ero niin paljoa vaikuta että kokonaan vaikutuksen kumoaisi. Eikös tuosta kulma jyrkkene about 0,5 astetta. Samoin toki keskiö putoaa jonkin verran mikä lienee hyvä tai huono asia, kuskin mieltymyksistä riippuen.
Kovin jäi onnettomaksi fillarikasaukset tänään, mutta heitin fiiliksen vuoksi vähän osia kiinni ja hyvältähän tuo näyttää. Muutoin osat ovat suht pitkälti selvillä, mutta kiekot mietityttävät...joko valmiskiekot tyyliin Crossmax SX tai irto-osista kasatut, esim. King/Flow....hhmmmp.
https://www.instagram.com/xtranza/
Tuolta saa.
http://www.ofanaim.net/prodspec.html
- Fear is a mindkiller -
Omien käyttökokemusten perusteellaa en ostais enään Crossmax SX:iä. On ne hienot ja kevyet joo, mut ton hintasissa kiekoissa ei mun mielestä pitäs joutua kiristelemään takanapaa 1h välein vaikka kuinka ajais alamäkeä. Ajoa takana n.25h ja edelleen löystyy.. pitää laittaa ruuvilukitetta ja kattoo vklp calpiksessa auttaako.
Mieluummin Hope Pro 2 Evo -navat, DT Competition pinnat (mustina tietty) ja maun mukaan kehät. Ite tykkään DT EX500:sta. Asiallinen ja kohtuuhintainen setti. Ja bonuksena takanavan saa aidolla pulttikiinnityksellä.
Navoista en tiedä, mutta laakereista tiedän. Jos laakeri on lähelläkään laadukasta, sitä ei tartte säädellä ja se ei löysty, Olettaen tietty ettei kiristys kierry auki.
Miten niin tyhmä kysymys??
Ylyhäällä hieno dune ! ja siinäpä vasta peli vaikkapa enduroon
alkaa meneen jo kiekkokeskustelun puolelle. Kiristys ei kierry auki kun käyttää lukitetta (sinistä) , kuten normaalistikin fillareita rassatessa. Tämä on nyt vaan tätä mavicin hienosäätöä joka toimii loppupeleissä mainiosti.
Kirjanmerkit