ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 6 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 16 56 106 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 4567

Aihe: Maastopyörä Enduroon!

  1. #151
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Parhaiten poljettava yli 16cm joustava lienee Pivot Firebird? ~17cm takana ja keulaksi pyorahuolto bundlaa 17cm Fox 36:n (joka pidennettävissä helposti sentillä). SX Trailit ja muut painavat/ei-poljettavat freeride-pyörät unohtaisin...

  2. #152
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Katohan, Runea on kyllä kehuttu ylettömästi ulkomailla, tosin taitaa niissä olla vähän ongelmia (ehkä laakerien kanssa?).
    Niihin on tullut kuulemma nyt korjaussarja joka korjaa mahdolliset ongelmat ja nuohan ei ole kuulalaakereilla vaan IGUS liukulaakereilla, Legendi on kuulalaakereilla ja se uus Prime jos se tulee joskus.

  3. #153
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Spessulta myös SX trail näyttäis toimivan poluilla vaikka onkin kohtuullinen jyrä verrattuan perus enduroon (veikkaisin kuitenkin että toimii poluilla paremmin kuin Patriot).
    SX'stä yks kommentti mikä oli tossa sunnuntaina 'Takana ei mitään pitoa, sutii vaikka asvaltilla jos kunnolla polkasee'

  4. #154
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Meeelkosen pitkäjoustosta kalustoa jengi speksailee. Onhan ne mukavia juu mutta ei liiku mihinkään muuten kuin vapaassa pudotuksessa.

    Muttatota, melkeinpä tänä päivänä tekisin siten että hankkisin sen rungon joka miellyttää eniten silmää ja v-penistä ja varaisin hankintahinnan päälle satkun-pari iskarin shimmittämiseen ja tunaamiseen heti uutena / parin ajokerran jälkeen. Varmasti tulee omaan ajotyyliin parempi paketti kuin markkinoiden parhaasta linkkuratkaisusta off-the-shelf iskarilla.
    --

  5. #155
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    e
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Niihin on tullut kuulemma nyt korjaussarja joka korjaa mahdolliset ongelmat ja nuohan ei
    ole kuulalaakereilla vaan IGUS liukulaakereilla, Legendi on kuulalaakereilla ja se uus Prime jos se tulee joskus.
    Endurostakaan mitään tiedä mut mahtaako nuo kaikki IGUS-liukuleekeriviritykset olla yhtä haperoita kun mitä
    noissa Nicolaissa nykyään on? Eivät oo ees superliukkaita, toleranssit toki on minimaallisia mut kun liukupinta sit
    ottaa itteensä niin normiajossakin leekeristä lähtee milli viikossa saati sit "endurossa"
    Voihan niitä ovaaleja sit vaihdella kuula/naulalaakereihin...

  6. #156
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    ...Entäs sitten tälläinen? Mahtaako olla rakenteellisesti kestävä tuo liikuteltava geometrianmuuntelupalikka?
    Hintaa on toki tuplat Megaan...
    Syntace/ Liteville yleensä tietää mitä rakenteellisia ratkaisuja runkoihinsa laittaa ja tarjoohan ne kai parhaan takuun mitä
    noille värkeille ylipäänsä on tarjolla.

  7. #157
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Tais olla noiden runejen ja spittareiden ongelmana toleranssiviat/akseleiden ylikiristys ja takahaarukan pinta kulahtaa väljäksi, siis alumiinin puolelta ei puslan puolelta, nyt siihen on tulossa korjaussarja mitä ei pitäisi enää tapahtua ja akselit on keroniitilla pinnoitettu.

    Se mitä mä olen katellut miten tuota Runea jotkut ovat ajaneet niin aika isoa ja kovaa ne vetää, en tietty osaa sanoa kuinka nopeasti nuo puslat homehtuu tuolla linkustolla.

  8. #158
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grr Katso viesti
    Meeelkosen pitkäjoustosta kalustoa jengi speksailee. Onhan ne mukavia juu mutta ei liiku mihinkään muuten kuin vapaassa pudotuksessa.

    Muttatota, melkeinpä tänä päivänä tekisin siten että hankkisin sen rungon joka miellyttää eniten silmää ja v-penistä ja varaisin hankintahinnan päälle satkun-pari iskarin shimmittämiseen ja tunaamiseen heti uutena / parin ajokerran jälkeen. Varmasti tulee omaan ajotyyliin parempi paketti kuin markkinoiden parhaasta linkkuratkaisusta off-the-shelf iskarilla.
    Eihän mikään noin pitkäjoustoinen pyörä ole optimaalinen suomi-polkujen kiertoon, mutta se ei tarkoita etteikö se onnistuisi. Muista että muutamia vuosia sitten 120mm pyörät olivat pitkäjoustoisimpia DH-jyriä joilla kukaan ei olisi kuvitellut ajavansa polkuja, nykyisin moista tuskin katsottaisiin kovinkaan kieroon. Samalla tavalla on myös runkoja joilla kantojen kiertäminen onnistuu joustomatkasta huolimatta ongelmitta.

    Minä ajan työmatkatkin 180-190mm joustavalla pyörällä eikä se tunnu merkittävästi huonommalta kuin aikaisemmilla trailipyörillä, kalpiksessa eron huomaa selkeämmin. Olen ollut silloin tällöin tuolla pyörällä myös ryhmälenkeillä enkä ole huomannut oman pyörän rajoittavan menoa.

    En kuitenkaan tuolla tarkoita että kyseessä olisi mikään erityisen optimaalinen peli poluilla ajeluun, vaan että se kyllä onnistuu.

  9. #159
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Eikös drop ajele Uzzilla? Itteekin kiinnostaa ko. runko, voisitko listata hieman omaan kokoonpanosi speksejä? Lähinnä nyt toteutuneet mitat kiinnostaa, millit, asteet ja kilot


    Rune tulee rakentaa jokseenkin näin, jos multa kysyttäis: http://forums.mtbr.com/all-mountain/...on-581037.html
    Tuosta vielä pikkasta viilausta ja noita Chromag-ankkureita hiiteen, ni alkais olla enskapyörä kohdallaan.
    Niin ja toki taitaisin kallistua ilmapumppuun sekä etu- että takakiikun osalta.
    AK-87 muokkasi tätä : 25.10.2011 at 17.46
    Mud, sweat and beers.

  10. #160
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Eikös drop ajele Uzzilla? Itteekin kiinnostaa ko. runko, voisitko listata hieman omaan kokoonpanosi speksejä? Lähinnä nyt toteutuneet mitat kiinnostaa, millit, asteet ja kilot
    Joo... Takana tossa taitaa olla 7-7.5" joustoa. Mulla edessä Lyrik 170mm. Punnitsin joskus kauan sitten ja painoi n. 14.5kg, mutta sen jälkeen laitoin keulaan kierrejousen, vaihdoin painavamman vieterin taakse ja painavammat renkaat... Ehkä nyt siis 15.5kg tjsp niin että on kierrejouset molemmissa päissä eikä kauheasti erityisen kevyitä osia.

    Olen kyllä nähnyt mtbr'n uzzi ketjussa jopa alle 30 paunan yksilön (mitä sitten kiloissa tekeekään), mutta en oikein tiiä mitä järkeä semmoista on rakentaa ton rungon ympärille. Paha kauheasti mitään sanoa kun ei ole omasta takaa kovin paljoa vertaiukohtia vastaaviin pyöriin.

  11. #161
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Voin vahvistaa Dropin kertoman Uzzin ajettavuudesta. Erittäin hyvä ajaa polulla ja oikeastaan rengastuksesta kiinni, että pysyykö muitten perässä. 120 joustava Stumpjumper, joka on varmaan viisi kiloa keveämpi on jäänyt mulla lähes käyttämättömäksi Intesen jälkeen.
    Perän geometria on laitettu kaikkein loivimmilleen, mutta en pysty varmaksi sanomaan paljonko keulakulma on. Veikkaisin että 66,5. Keskiö on kuitenkin tosi alhaalla ja tekee menosta todella vakaata, vaikka kammet ja ohjuri paukkaakin kohtuullisen usein.

    Mun tankki painoi muistaakseni himpun alle 16 kun rengastuksena oli 800+900 grammaset tavalliset renkaat. Nyt järeemmillä renkailla liki 17 kg.
    Osina taitaa olla suurinpiirtein: 1800 g kiekot, Fox Van keula, XTR-kammet, teräsjousella iskari, ketjuohjuri ja yksiratas, Eastonia ja Thomsonia putkissa, Avdin seiskat, X9 vaihteet.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  12. #162
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Mulla on dropoutit keskiasennossa, 170mm keula, 0-stack ohjainlaakeri ja ohjainkulma 66.5. Perinteisemmällä ohjainlaakerilla (10mm korkeus) loivenisi puoli astetta, ja loivimmalla dropout asennolla saman verran lisää.

    Keskiö on suhteellisen matala, jouduin vaihtamaan ilmajousen kierrejouseen keulasta jotta pysyisi hieman korkeammalla; tosin onhan tuosta muitakin etuja.

    Iskari tuntuu vaikuttavan aika paljon. Poluilla mulla on lyhyempi asento, hissi-ajelussa olen käyttänyt pidempää. Yksi napsaus lisää hidasta vaimennusta Elkaan tekee perästä mukavan tukevan ajellessa työmatkaa / siirtymiä, ja poluilla taas vähennän sen pois. Samoin sagin pitäisi olla tarkasti kohdallaan, vaihdoin just taannoin 25lb kevyemmän jousen taakse ja teki yllättävän ison eron.

    Oikeastaan ainoana isompana miinuksena sanoisin Intensen laadunvalvonnan. Nyt vielä kun suomessa ei ole maahantuojaa niin kokeilisin ainakin miltä Nomad tuntuu vaihtoehtona.

  13. #163
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    310
    Jos nyt Intenseistä puhutaan, niin itse olen tykännyt tuosta Uzzia pykälää kevyemmästä Tracer VP:stä. Takana 5" tai 6" joustoa ja keulille voi sovitella 140-160mm haarukkaa. Itsellä tosin niin ikään 170mm vieteri Lyrik, ja hyvin silläkin tuntuu pelittävän. On kyllä zero stack laakerilla myöskin, joten keulakulma lienee sama kuin 160mm keulalla ja normilaakerilla (kaiketi 67,5).

    Painoa omalla konkelilla on melko tarkkaan 14kg, Mavic Crossmax sx:llä, hissitolpalla ja 2.2 rubber queeneilla. Tuntuu sopivan enskatyyppiseen ajeluun vaikka omat "oikeat" enskakokemukset kyllä rajoittuvat tuohon Hallainvuoren sprinttiin. Pääasiassa tulee poljettua Espoon keskarin polkuja. Aiempi täpäri oli 120mm joustava Spessun FSR xc pro ja polkemisessa tai mäkien nousussa en pidä tuota Traceria yhtään heikompana.

    Tälle kaudelle tuosta tuli uusi versio jossa joustoa vähän enemmän ja hieman loivemmat kulmat.

  14. #164
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Ilmeisemminkin tuo VPP aiheuttaa tuohon mäennousuun helpotusta, kun Nomadilla ajellessa olen myöskin sitä mieltä, ettei 165/160 mm vieterijousitusta ole ollenkaan liikaa.
    Ja muutenkaan ei puidenkierto tunnu ollenkaan vaikealta tuon kanssa.

  15. #165
    Liittynyt
    11/2003
    Paikkakunta
    saari
    Viestit
    2.652
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rahka Katso viesti
    Transition covert

    Haluisin että pyörä myös kiipeäisi jotenkin mutta olisi myös laskettava etelän bikeparkeissa.
    No Coverttihan ois muuten hyvä, mut

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rahka Katso viesti
    jotenkin tuntuu että sitä etsisi 160mm joustavaa...
    siinä on vaan 150mm takana. Ei sillä tuon isommista uskalla mennä.

    [ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]

  16. #166
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Chatélin road gap?

  17. #167
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Kotka
    Viestit
    125
    TimoF

    heitit melkosen myyntikuvan

  18. #168
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.531
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greek Letter Pi Katso viesti
    Jos jousitusratkaisu painaa vaakakupissa ja tarkoitus on ajaa kelloa vastaan lähtisin itse katsomaan split-pivot (devinci), dw-link (pivot, turner), virtual pivot point (intense, santa cruz, ibis, giant) active braking point (trek), 4-bar horst (specialized, lapierre, titus) tyyppisiä ratkaisuja. Näillä ratkaisuilla perällä ei ole yhtä kovaa taipumusta lukkiutua jarruttaessa kuin single-pivot jousitusratkaisuilla, joka on etenkin nykymallisen Suomi-enduron alamäkiosuuksilla se tekijä jolla niitä viimeisiä sekuntteja nipistetään.
    Käsittääkseni asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Sellaisiakin singlepivotteja on, missä brake jackia ei tunne...ootko kokeillu esim, Mondraker Makulua? Tän sivun mukaan dw-link (Ibis) on yksi epäaktiivisimmista jousitusratkaisuista jarrutettaessa: http://trekmountain.typepad.com/king...explained.html , eikä vvp:llä ja horstillakaan näytä kovin hyvin menevän. Jousitusratkaisun ominaisuudet riippuu pitkälti siitä, miten mitkäkin parametrit on optimoitu. Esim. joku vvp ei kerro vielä mitään, koska toteutus voi olla yhtälailla toimiva kuin täyttä kuraakin. IH Sundaylla (dw-link) brake jackin voi todeta helposti jarrupateissa, mutta se on hyvä siinä mielessä, että ei tule opeteltua väärille tavoille. Jarruttaminen ja varsikin lukkojarrutus on yleensä aktiivisellakin perällä huono valinta röykkyisessä kohdassa. Viime kädessä tärkeintä on kuitenkin osata lukea maastoa ja sovittaa jarrutukset sen mukaan. Pyörävalinnan lähtökohta on mielestäni rungon geometrian sopivuus kuskille ja käyttötarkoitukseen...

  19. #169
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.531
    Jos nyt puhutaan pelkästä takajousituksesta endurossa, niin mielestäni viimeisiä sekunteja ei nipistetä perän aktiivisuudella jarrutettaessa, vaan ylipäätään takajousituksen kyvyllä eliminoida mahdollisimman kattavasti ja tehokkaasti erilaisia vauhdin hidastajia (square-edge hits jne...) ilman, että takapään liike tuntuu kammissa ja samalla olla notkumatta liikoja silloin kun poljetaan lisää vauhtia.

  20. #170
    Liittynyt
    01/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.451
    Nyt ollaan mun mielestä oikeilla jäljillä. Lisäisin vielä, että mun mielestä pitkäjoustoisissa ei ongelma ole keinuminen poljettaessa, vaan jousituksen muuten turhan pitkät liikkeet. Joku 140-millinenkin on liian pehmeäksi säädettynä aika epämääräinen ajaa. Viimeksi tätä mietittiin Alangon Ollin kanssa joka siis ajaa nyt K9:llä(http://www.k9industries.com) jonka kehittäjä taas on ilmeisesti vähän enemmänkin miettinyt noita juttuja, ja tultiin siihen tulokseen että tosi usein porukka ajaa ihan liian pehmeillä jousituksilla. Saman on huomannut esimerkiksi Fillariosan tuunaamista Elkoista, kaikki joihin on selkeesti käytetty enemmän aikaa säätämiseen on aika napakoita ajaa, vaikka täytyy myöntää että olen koittanut vaan dh-pyörissä olleita iskareita. Oikein säädetyllä iskarilla ei kyl mun mielestä ole myöskään polkemisen kannalta oikeestaan mitään väliä onko takana vaikka nyt sit DW-linkin joku versio tai singlepivot.

    Sama sit jarruttamiseen, jotkut kuulemma tuntee eron eri jousitusratkaisuiden välillä mut ite en siihen pysty. Koittaa vaan vähän vähemmän laahata mutkassa niin paremmin menee, oli sit mitä linkkuja vaan.

  21. #171
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Space Cowboy Katso viesti
    Käsittääkseni asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Sellaisiakin singlepivotteja on, missä brake jackia ei tunne...ootko kokeillu esim, Mondraker Makulua? Tän sivun mukaan dw-link (Ibis) on yksi epäaktiivisimmista jousitusratkaisuista jarrutettaessa: http://trekmountain.typepad.com/king...explained.html , eikä vvp:llä ja horstillakaan näytä kovin hyvin menevän. Jousitusratkaisun ominaisuudet riippuu pitkälti siitä, miten mitkäkin parametrit on optimoitu. Esim. joku vvp ei kerro vielä mitään, koska toteutus voi olla yhtälailla toimiva kuin täyttä kuraakin. IH Sundaylla (dw-link) brake jackin voi todeta helposti jarrupateissa, mutta se on hyvä siinä mielessä, että ei tule opeteltua väärille tavoille. Jarruttaminen ja varsikin lukkojarrutus on yleensä aktiivisellakin perällä huono valinta röykkyisessä kohdassa. Viime kädessä tärkeintä on kuitenkin osata lukea maastoa ja sovittaa jarrutukset sen mukaan. Pyörävalinnan lähtökohta on mielestäni rungon geometrian sopivuus kuskille ja käyttötarkoitukseen...
    Siis meinaatko oikeasti brake jackkia vai squattia?

    Toi Trekin markkinointi noissa jarrujutuissa on ehkä epäkiinnostavin asia kun kattelee seuraavaa runko/linkku ratkaisua, koska sillä ei ole loppupeleissä paljon mitään väliä, varsinkaan suomessa.

    Enemmän kiinnostaa leverage ratiot ja linkustoon perustuva platformi.

  22. #172
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Oikeastaan ainoana isompana miinuksena sanoisin Intensen laadunvalvonnan. Nyt vielä kun suomessa ei ole maahantuojaa niin kokeilisin ainakin miltä Nomad tuntuu vaihtoehtona.
    Ei se vissiin SC:llä ole myöskään ihan optimaalista ja kuulemma after sales laahaa aika huolella.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Salomo Katso viesti
    Jos nyt Intenseistä puhutaan, niin itse olen tykännyt tuosta Uzzia pykälää kevyemmästä Tracer VP:stä. Takana 5" tai 6" joustoa ja keulille voi sovitella 140-160mm haarukkaa. Itsellä tosin niin ikään 170mm vieteri Lyrik, ja hyvin silläkin tuntuu pelittävän. On kyllä zero stack laakerilla myöskin, joten keulakulma lienee sama kuin 160mm keulalla ja normilaakerilla (kaiketi 67,5).

    Painoa omalla konkelilla on melko tarkkaan 14kg, Mavic Crossmax sx:llä, hissitolpalla ja 2.2 rubber queeneilla. Tuntuu sopivan enskatyyppiseen ajeluun vaikka omat "oikeat" enskakokemukset kyllä rajoittuvat tuohon Hallainvuoren sprinttiin. Pääasiassa tulee poljettua Espoon keskarin polkuja. Aiempi täpäri oli 120mm joustava Spessun FSR xc pro ja polkemisessa tai mäkien nousussa en pidä tuota Traceria yhtään heikompana.

    Tälle kaudelle tuosta tuli uusi versio jossa joustoa vähän enemmän ja hieman loivemmat kulmat.
    67,5 astetta on kyllä mun makuun aika jyrkkä. Nyt on omassa Spessussa karvan alle 66 astetta ja vielä loivenee. Pitääpä tarkistella uuden version kulmat Tracerista...

    edit. Nojaa! Eipä näytä Tracerin geometria ollenkaan hullummalta. 67 nokka, 72 satulatolppa. Vähän tarttis viilata, mutta muut mitat on sellaisia, että viilauksen jälkeen esim. BB ja akseliväli ois edelleen hyvän maun rajoissa.
    Mud, sweat and beers.

  23. #173
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Itse ainakin tykkään, että jousitus on sen verran pehmeä (tai vaimennuksia sen verran vähän), että pyörä syö liukkaat juuret ja kivet kuin huomaamatta eikä pyri pomppimaan niistä, koska tuntuu et se heikentää pitoa ja vauhtia. Toisaalta onhan se totta, että esim. pro DH-kuskeilla on ilmeisesti jousitukset säädetty todella kovaksi. Osittain se kai johtuu taviksia kovemmista vauhdeista, joilla esteitä päin ajetaan..

    Mutta onhan nää kai myös jossain määrin kuskista riippuvia asioita. Tälläkin kaudella kun katteli enskakisojen kärkeä, niin yks ajaa 140mm joustavalla trailipyörällä ja toisella oli samassa kisassa DH-pyörä alla. Mutta jouston määrää tärkeämpää on mielestäni mahdollisimman loiva ohjainkulma... eli -1.5 kupit vaan tilaukseen. Se kuitenkin vaikuttaa siihen, että pystyy ajaa röykkyjen yli lujempaa ilman pelkoa kontrollin menettämisestä ja jyrkät paikat helpottuu. Ja samalla kun keskiö putoo, niin mutkatkin menee paremmin. Sitten kun kalusto ei enää hidasta, niin kunnon ja ajotekniikan reenausta, niin eiköhän ne ek-ajat ala tippumaan...

  24. #174
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Mulla oli ekan sukupolven L-kokoinen Tracer VP jossa Intense oli jotenkin huolellisesti tyrinyt sen hitsauspenkin asetukset ennen rungon kasausta. Fox 36 keulalla ja 0-stack leekerillä mittasin ohjauskulmaksi 69.5 asetetta. Muutamat muut raportoivat samaa, eli varmaan joku kokonainen erä on tehty noin (monet muut ovat kyllä raportoineet normaalimpia kulmia joten ei koske kaikkia). Muissa kuin L-kokoisissa rungoissa ei vissiin ole ollut tuota ongelmaa, mutta suhtautuisin kyllä varauksella kaikkiin L-kokoisten vanhempien tracereiden alennusmyynteihin.

    Veikkaisin etteivät tee samaa mokaa Tracer 2'selle, tuli varmaan niille kalliiksi vaikka eivät ole vikaa julkisesti myöntäneetkään.

    He tulivat hyvin vastaan kun valitin ongelmasta, sain valita ilmaiseksi Uzzin tilalle joka siis oli kalliimpi malli, mutta aikaa ja vaivaa kuitenkin vaati. Intensellä myös on yleensä semmoinen periaate että toimivat jälleenmyyjien kanssa; eli ongelmien selvittäminen suoraan heidän kanssaan on vaikeata jollet satu saamaan suoraan jonkun työntekijän yhteystietoja.

    Vaikka tästä Uzzista tykkäänkin, niin uskon että seuraavaksi pyöräksi valitsen jonkun jolla asiakaspalvelun tiedetään toimivan hyvin, ja todennäköisesti joko eurooppalaisen tai sitten vaan jättivalmistajan (jolla euroopassa vahva edustus) tekele. MTBR'n foorumeillakin valtaosa "Intensen asiakaspalvelu kusee" viestiketjuista tulee euroopopalaisilta käyttäjiltä. Voi olla että joku CRC on niin iso tekijä että Intense pyllistää heidän suuntaansa, mutta jotenkin vaikuttaa että jenkeissä homma pelittää, ja euroopassa vaatii kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa. Mulla Tracer -> Uzzi vaihto-operaatioon meni 6kk ja yli 30 meiliä vaikka koko ajan olivat ystävällisiä eikä missään vaiheessa ollut kysymystäkään siitä vaihdetaanko. Tuntui ettei heillä oikein ole mitään järjestelmää jossa olisi kaikki tieto yhdessä paikassa, vaan kun tapauksen hoito vaihtui toiselle henkilölle niin aloitettiin taas selvitys alusta. Hi5bikes hoiti omasta puolestaan asian hyvin, ja ennen ostoa jo varoittivat että laadunvalvonta kusee ja takuuvaihdot kestää, eli ei jäänyt mitään hampaankoloon heidän suuntaansa, ymmärrän kyllä että lopettivat maahantuonnin jos tommonen säätö on normi.

  25. #175
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    654
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Sitten kun kalusto ei enää hidasta, niin kunnon ja ajotekniikan reenausta
    Paras ohje foorumispeksaukseen. Ikinä.
    --

  26. #176
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.531
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Siis meinaatko oikeasti brake jackkia vai squattia?
    Ensin mainittua. Eikö asia käynyt ilmi tekstistäni? Jos haluaa brake jack-vapaan perän, niin uusi Yeti 303 WC on ehkä lähimpänä sitä. Tai sit ostaa jäykkiksen...

  27. #177
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Space Cowboy Katso viesti
    Ensin mainittua. Eikö asia käynyt ilmi tekstistäni? Jos haluaa brake jack-vapaan perän, niin uusi Yeti 303 WC on ehkä lähimpänä sitä. Tai sit ostaa jäykkiksen...
    Tai mikä tahansa muu 99% (arvottu dramaattinen lukema) maailman täpäreistä, ne kaikki ovat brake jack vapaita mutteivat brake squat vapaita.

  28. #178
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Itse ainakin tykkään, että jousitus on sen verran pehmeä (tai vaimennuksia sen verran vähän), että pyörä syö liukkaat juuret ja kivet kuin huomaamatta eikä pyri pomppimaan niistä, koska tuntuu et se heikentää pitoa ja vauhtia. Toisaalta onhan se totta, että esim. pro DH-kuskeilla on ilmeisesti jousitukset säädetty todella kovaksi. Osittain se kai johtuu taviksia kovemmista vauhdeista, joilla esteitä päin ajetaan..

    Mutta onhan nää kai myös jossain määrin kuskista riippuvia asioita. Tälläkin kaudella kun katteli enskakisojen kärkeä, niin yks ajaa 140mm joustavalla trailipyörällä ja toisella oli samassa kisassa DH-pyörä alla. Mutta jouston määrää tärkeämpää on mielestäni mahdollisimman loiva ohjainkulma... eli -1.5 kupit vaan tilaukseen. Se kuitenkin vaikuttaa siihen, että pystyy ajaa röykkyjen yli lujempaa ilman pelkoa kontrollin menettämisestä ja jyrkät paikat helpottuu. Ja samalla kun keskiö putoo, niin mutkatkin menee paremmin. Sitten kun kalusto ei enää hidasta, niin kunnon ja ajotekniikan reenausta, niin eiköhän ne ek-ajat ala tippumaan...
    Ei niitä vaimennuksia auta liikaa vähentää, sittenhän se pyörä alkaa nimenomaan pomppimaan! Jousen pehmeys ja vaimennuksen vähyys ovat täysin eri asiat, muistutuksena vaan

    Jos ajaa kovemmalla jousituksella, niin se kyllä vaatii kuskilta enemmän. Gwinin pyörästä tais joku muu pro kuski kommentoida, että ei sillä pystyisi itse ajamaan, koska ei ole niin kovassa kunnossa. Ja tottakai se vauhtikin jotain vaikuttaa, tavis vs. pro.
    Love me, love my bike.

  29. #179
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wiggum Katso viesti
    Ei niitä vaimennuksia auta liikaa vähentää, sittenhän se pyörä alkaa nimenomaan pomppimaan! Jousen pehmeys ja vaimennuksen vähyys ovat täysin eri asiat, muistutuksena vaan
    No itse ainakin ajattelen niin, että kivikkoon tai juurakkoon kovaa vauhtia ajettaessa ei olis hyvä olla liikaa high speed -vaimennusta, koska muuten esim. keula ei syö nopeita hittejä tarpeeksi nopeasti. Ja harvemmin mun mielestä enskakäytössä HS:ää tarvii hirveesti ruuvata, koska siinä ei ajeta käytännössä mitään erityisiä droppeja jne. Mutta mielestäni myös jousen pehmeys vaikuttaa tuohon samaan kivikon/juurakon kovaa läpiajoon. Meinaan jos on liian jäykkä jousi tai liikaa paineita keulassa, niin käytännön efekti meinaa olla sama kuin liiallisen HS-vaimennuksen kanssa, eli että keula ei ota röykkyjä vastaan kunnolla ja pito heikkenee. Tietysti absoluuttiset paineet riippuu kuskin painosta ja siitä missä kohtaa pyörää kuskin painopiste on. Jos esim. kuskilla on taipumusta roikkua takarenkaan päällä, niin keulaan voi laittaa vähemmän painetta kuin muuten. Mutta toki olisi hauska kuulla myös päinvastaisia perusteluja, enkä väitä olevani mikään jousitusekspertti.

  30. #180
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    No itse ainakin ajattelen niin, että kivikkoon tai juurakkoon kovaa vauhtia ajettaessa ei olis hyvä olla liikaa high speed -vaimennusta, koska muuten esim. keula ei syö nopeita hittejä tarpeeksi nopeasti. Ja harvemmin mun mielestä enskakäytössä HS:ää tarvii hirveesti ruuvata, koska siinä ei ajeta käytännössä mitään erityisiä droppeja jne. Mutta mielestäni myös jousen pehmeys vaikuttaa tuohon samaan kivikon/juurakon kovaa läpiajoon. Meinaan jos on liian jäykkä jousi tai liikaa paineita keulassa, niin käytännön efekti meinaa olla sama kuin liiallisen HS-vaimennuksen kanssa, eli että keula ei ota röykkyjä vastaan kunnolla ja pito heikkenee. Tietysti absoluuttiset paineet riippuu kuskin painosta ja siitä missä kohtaa pyörää kuskin painopiste on. Jos esim. kuskilla on taipumusta roikkua takarenkaan päällä, niin keulaan voi laittaa vähemmän painetta kuin muuten. Mutta toki olisi hauska kuulla myös päinvastaisia perusteluja, enkä väitä olevani mikään jousitusekspertti.
    Juu, kyllähän se sisäänpäinvaimennuksessa aika pitkälti noin menee, kuten pohdit. Toki sillä HS säädöllä voi vaikuttaa siihen, minkä kokoiseen röykkyyn keula reagoi mitenkin. Kaikista löysin ja "mukavin" säätö ei aina välttämättä ole nopein. Omat säädöt ovat olleet kompromissejä juuri tämän suhteen, mielummin kärsii hiukan pikkunypytyksessä, jos keula antaa tukea isommissa tärskyissä.

    Takerruin ehkä liikaa ajatuksissani paluuvaimennukseen, kun puhuit pomppimisesta. En ole huomannut, että suurempi sisäänvaimennus pomputtaisi, lähinnä se tuntuu kovemmalta. Toki jos kärjistetään jäykkään keulaan asti, niin ymmärrän pointin. Sen sijaan paluuvaimennus on mielestäni paljon merkittävämpi keulan optimaalisen toiminnan kannalta. Monet ajavat melko vähäisellä vaimennuksella, jolloin keula tuntuu paikallaan pumpattaessa "herkältä", mutta poukkoilee kivistä. Paremman pidon saavuttamiseksi olen omien kokemusten perusteella lisännyt vaimennusta tuonne paluupuolelle.
    Love me, love my bike.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •