Punaista valoa käytettään myös huo..... , siis palvelukaduilla maailmalla![]()
Punaista valoa käytettään myös huo..... , siis palvelukaduilla maailmalla![]()
"Armeijan johdon tulee asettaa asevelvolliset edestäpäin tulevan todennäköisen ja takaa tulevan varman kuoleman väliin.”
Team yöhöpinät™
Lentämisen taidon tai oikeastaan niksin voi oppia.Kikka on siinä, että oppii paiskautumaan maata kohti osumatta siihen.
In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.
Nyt on Rosella tarjouksessa paras tieliikennekäyttöön hyväksytty dynamovalo eli tuo Philipsin SLD. Vaikka se onkin aika ruman näköinen niin oli pakko laittaa tilaukseen kun lamppu lähtee hopeanvärisenä alle viidenkympin.
Kun vastaavasti Edelux jota olen himoinnut maksaa jotain 150€.
Juu ! SuperFlash toimii![]()
"Armeijan johdon tulee asettaa asevelvolliset edestäpäin tulevan todennäköisen ja takaa tulevan varman kuoleman väliin.”
Onko kenelläkään tietoa seuraavasta? Vuosi ja kuukausi sitten ostamani Biker Pro 7 valaisin pimeni eilen illalla kesken pyöräilyn. Kotona mittailessani kävi ilmi, että akusto on pimeänä. Purin hieman akuston pakettia, sillä ajattelin jonkin liitoksen auenneen. Kävi ilmi, että akuston päädyssä olikin mikropiiri monine komponetteineen ja kyseinen komponetti oli vioittunut. Tietääkö kukaan, mitä virkaa mikropiirillä on? Estääkö liian syvän purkautumisen? Onko muuta virkaa? Entä jos ottaa piirin irti ja syöttää jännitteen suoraan valaisimeen? Entä lataus, voiko vaikuttaa lataukseen? Kennot ovat 18650 lithium-akkuja.
En nyt varmaksi tuosta voi sanoa, mutta se mikropiiri varmaan huolehtii turvallisuudesta akun puolelta eli varmaankin estää juurikin liian tyhjäksi menemisen katkaisemalla yhteydet tietyn raja-arvon alittuessa? Kenties jotain muutakin virkaa voi olla. Akun voi liittää valaisimeen ilman tätä piiriäkin, mutta silloin se akun jännitetasoista huolehtiminen jää käyttäjän vastuulle. Eli älä käytä liian pitkään ilman uudelleen latausta ja latauksen suorittaminenkin sitten laturista riippuen valvonnan kanssa taikka ilman.
Muistaakseni kyseessä on ns. peruskiinanihmelamppu. Piiri on suojapiiri, joka estää akun liian tyhjäksi purkamisen ja vakiolaturilla ladattaessa akun vaarallisen ylilatauksen. Tästä on aika loputtomasti keskustelua DX ketjussa. Jos lataat vakiolaturilla niin piiriä ei pidä ottaa pois, kun vakiolaturilla ilman piiriä on riskinä akun syttyminen palaamaan. Akun kennot ovat todennäköisesti epäbalansissa eli toinen pari on tyhjempi, kuin toinen ja piiri katkaisee virrat tyhjemmän mukaan. Kokeile ladata akkua niin piiri voi resetoitua ja taas akku toimii. Se miten nopeasti kennot menee epäbalanssiin riippuu siitä miten samanlaiset kennot on pakettiin osuneet, jotuku menee hitaammin, kun taas toiset nopeammin.
Äsken lähti tilaukseen tämä: http://www.dealextreme.com/p/t6-assault-crown-waterproof-xml-t6-3-mode-1200-lumen-white-led-bike-light-with-battery-pack-set-82508
Jännityksellä odotan, että kauanko kestää, mitä tulee ja toimiiko se. Hinta ei ollut paha, 35,60 euroa. Jos nyt oikein käsitin, tämä lamppu on kopio Magicshinesta, joka on kopio Lupine Teslasta.
Pieni Lupinen takuukorjausraportti.
Lupine Tesla (13kk sitten ostettu) alkoi reistailemaan. Valo vilkkui, sammui tärähdyksestä ja saattoi itsekseen taas mennä päälle. Evans Cycles ei vakuuttanut palveluhalukkuudellaan, joten soitin suoraan Saksaan Lupinelle. Hyvin ystävällisesti pyysivät vain sinne lähettämään laitteen. Eivät kyselleet mitään ostopäivästä, kuittia, onko käytetty ohjeiden mukaisesti tms. 2 päivää oli pajalla ja tuli takaisin kuriirin kuljettamana. Virtajohto oli vaihdettu ja nyt laite toimii taas moitteetta. Pettymys oli alkuun melkoinen, kun juurikin oletetun luotettavuuden ja ongelmattomuuden vuoksi kalliimpaan vaihtoehtoon alunperin päädyin. Nyt jäi kuitenkin hyvä mieli, kun homma toimi. Eli ei ole Lupinekaan haavoittumaton, mutta kyselemättä ja ripeästi korjasivat ongelman.
Tuntui kyllä todella turvattomalta liikkua työmatkoja pienen ledituikun varassa tämä väliaika.
Näillä heitin eilen ensimmäisen cycklolenkin pimeässä. Ajoin lähinnä metsäteitä, latupohjaa ja muutaman kilometrin polkua/metsäkoneuraa. Kokemuksia:
Valokeila on kapea, mutta kaksi valoa autaa kun tarpeen mukaan ne voi suunnata hiukan eri kohtiin. Metsään ei oikein valaisu tahdo riittää, tai riittäisi jos valokeilaa saisi hajotetuksi lähiaalueelle laajemmaksi. Metsäteillä ja hyväkuntoisilla latupohjilla/ulkoilureiteillä valoteho riittää hyvin, mutta jyrkempiin mutkiin kaipaisi taas sitä hajavaloa. Suoralla on ihan juhlallista ajella kun kaikki montut ja yllättävät esteet näkyy ajoissa ja hyvin. Optimi ratkaisu tuolle setille voisi olla lähelle suunnattuun valoon liitetty hajottava linssi ja kauemmaksi suunnatun jättäisi tuollaiseksi.
Onko ehdotuksia mistä tuollaisia "valonhajotuslinssejä" voisi etsiskellä?
Edit: Käytin molempia valoja täydellä teholla n. puolitoista tuntia ja akku tuntui riittävän. Täytyy seuraavan reissun jälkeen jättää valot päälle ja mitata kauanko palaa.
En halua lamppua jossa on joku akku systeemeineen. Vaan ihan otsalamppu paristoilla, kyllä se riittää kun on tähänkin asti riittänyt mutta..
...uutta lamppua hakusessa semmoinen kun ei ihan samalla lenkillä ennen puoltaväliä ala himmeeksi hiipumaan.
Ehdotuksia, kiitos!
Wiggleltä tai Evansilta Exposure-sarjasta jokin lamppu. Patterillakin toimiva on tarjolla - pieni ja näppärä. Kypärä"teline" on saatava erikseen. Hintavia, mutta emmehän me köyhiä olla eikä kipeitä![]()
Ride the snake, he's old, and his skin is cold.
Evansin kautta voisi ehkä saada Exposure Six PackMk2 light With 6 Cree 2000 lum valot halvalla... olispahan aina sixpack mukana ilman lisäkuntoilua...
http://www.evanscycles.com/pages/exp...nt=2011-autumn
Kannattaa ehkä kokeilla kypärävalon lisäämistä (tai toisen sijoittamista kypärään), koska sen voi suunnata esim. mutkiin helposti. Tankovalosta saa tehdä aika leveän, jos haluaa nähdä jyrkissä mutkissa. Jos sen hajoittaa linssillä, laskee vastaavasti kirkkaus merkittävästi.
Onkos noi magicshinen valot mistään kotoisin? Tarttisin teslalle kaverin, ja huomasin että näitähän sais nyt ihan suomesta...
Niinpä, kirkkaus laskee jos valoa hajottaa, mutta tuossa olisi kyllä varaa vähän laskeakin. Nyt tuntuu että kirkkaan pisteen ja hajavalon kontrasti on niin suuri, että silmä ei mukaudu molempiin. Kypärään kiinnittämistä voisi kokeilla mutta täytyy laittaa molemmat kiinni tai tehdä yksi johto lisää, koska tuo lisävalon mukana tullut y-johto on siihen tarkoitukseen liian lyhyt.
Että ajaako joku mielissään mettässä ilman kypärävaloa???? Min'en ikuna lähtisi ilman sitä liikkeelle.
Tänään tosin setälenkillä olisi pärjännyt ilman omaa valoa kun seurue taisi tuottaa pauttia 20 000 lumenia![]()
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Niin että ihan OTSAlamppua, ja täältä Tampereelta kun ajattelin että joululahjaksi. Ei ite ostaa. Ei siinä tarvii olla kun se remmi pään ympäri...
Mutta hyvin tässä pärjätty, ja nyt on se pimein aika. Lumi onneksi valaisee, ja mulla on harvinaisen hyvä hämäränäkö. Huomatuksi olen kyllä tullut. Onneksi vakiolenkillä valotonta osuutta on vain ehkä 45km yhteensä eli ei kolmannestakaan.
Vaikka tuosta.
En ole ennen omistanut pyörässä valoja, mutta tarkoitus olisi hankkia hyvä valo cyclocrossiin (ja mahd. maantiepyörään)....
Olen miettinyt Sigman Poverled Evo Pro - valoa. Budjetti valon hankinnassa max 150 euroa, johonka Sigma menisi juuri ja juuri
ulkomailta tilattaessa. Käyttötarkoitus: työmatkat, lenkkeily maastossa ja teillä.
Mitä mieltä olette, kannattaako maksaa 150 eurosta vai tyytyä halvempaan ratkaisuun? Akun käyttömahdollisuus kiinnostaa, jotta
ei tarvitse jatkuvasti ladata pattereita / hankkia uusi paristoja.
Jaakko
Lamppu (tai lamput kun tilasin kaverillekin) tulivat asianmukaisesti perille ja valoteho on mainio. Ajelin maanantaina töihin, kun rouva pyyhälsi henkilöautollamme ohi pimeällä kohtaa tietä, ...auton lähivalot hävisivät mennen tullen ja tuskin kaukovaloillakaan isoa eroa auton hyväksi oliLamppu lisäksi yllätti pienellä koollaan. Valotehona olen pitänyt toiseksi suurinta, joilloin kesto on reilu 2 tuntia. Ehkä toinen akku vielä lähtee tilaukseen. Kiitos palstalaisille hyvästä vinkistä. Ai niin se lamppu oli siis tämä : http://www.valaisimesi.fi/fi/Otsa-+j...a+(tilaus)/124
Ps. akku on todellä näppärä ladata.
[QUOTE=NPuh Edellisiin viitaten laitoin kanssa tilaukseen. Tuo ennakkotilaus vähän arvelutti, mutta kai se tavara sieltä tulee. Kerrotaan kokemuksia myöhemmin.[/QUOTE]
Arctic Cycling Center-Tampere
Kiitos, Partioaitan valoista olikin tänään lehdessä mainos.
NPuhin lamppu ei mun tarpeisiin riitä, pimeä osuus alkaa vasta reilu tunnin kuluttua lenkillelähdöstä ja pyörätielläkin tarvii olla valot ( aika harvalla muuten on!) ja 2 tuntia en ole edes puolessavälissä.
Kisu, sinä tarviit "ammattimaisen" valon kun kerta ajat "ammattimaisesti" niin perkeleesti.
Eli osta tankoon tämä:
Maksaahan tuo kuin tauti, mutta:
1) Ei vie enää pullotelinettä niinkuin meikäläisenkin pullotelineakku.
2) Akku kestää vaikka yön yli ajon. Täydellä teholla joku 6-8 tuntia kait, ja puoliteholla >10h.
3) Puolitehokin valaisee varmasti tietä sen 100m eteenpäin...
Älä leiki hengelläsi vaan aja kunnon valoilla. Ja käytä kypärää! Ei se tarvii kuin kerran napsahtaa niin maallinen vaellus päättyy samantien.
Hyvä! VesaP +1 - kunnon ajot - kunnon valot!
Ride the snake, he's old, and his skin is cold.
Kirjanmerkit