ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 127 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 27 77 117 125 126 127 128 129 137 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.781 - 3.810 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #3781
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    385
    Mrop:n speksillä ollaan siis tekemässä huomiovaloa ja takavaloa joka ei kovin hyvin erotu?

    Sopiva vastusarvo lienee 39R tai 33R (maksimiteholla) ja tehonkestoksi riittää 0.5W, ledejä tuon kanssa sarjaan sitten aina kolme. Noita sitten "mahdollisimman monta" rinnakkain. Taakse harkitisin kyllä useampia ledejä huomiovalossakin akkua ei muutama 20mA ledi juuri tyhjennä ja niitäkin voi laittaa sarjaan helposti 4kpl virrankulutuksen kasvamatta yhtään.

  2. #3782
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    330
    Nimellisjännitteellä mitoitus on hieman huono juttu, kun maksimijännitteellä ledin läpi menevä virta onkin huomattavasti suurempi. Eikä noin vaatimaton kuorma juurikaan laske akun jännitettä. Esim. täydellä akulla (13,5 V) ja sillä kolmen ledin sarjaankytkennällä ja 75 Ohm vastuksella ledin virta onkin jo 40 mA, joka ylittää ledille speksatun absoluuttisen maksimivirran (30 mA). 100 Ohm vastuksella virta olisi täsmälleen 30 mA, joten itse käyttäisin mieluummin 120 Ohm vastusta (25 mA virta maksimissaan) kolmen valkoisen ledin sarjaankytkentään. Kynnysjännitteen muutokset virran suhteen kyllä hieman vaikuttavat lopulliseen arvoon. Muuten noissa yksittäisten ledien kytkemisissä voinee käyttää Bebekin suosituksia. Ja vastuksiksi kelpaa tavalliset 1/4 W tehonkestolla olevat mallit.

  3. #3783
    Mrop Guest
    nonniin, rohkenin piirtämään kytkentäkaavion.

    eli nytei sit saa sättiä pahasti, mutta saa sättiä.
    katoin noiden ledien vastuksien vaatimuksia 12V:lle ja lisäsin siihen seuraavaa kokoluokkaa olevan vastuksen tai takaledeille lisäsin toisen vastuksen sarjaan.
    lisäksi lisäsin tonne taakse toisen ledin, koska ymmärtääkseni tuo 2A akku jaksaa hieman enemmän ledejä porskutella.

    tuloskena oli tälläinen:


    periaatteessahan voin yleismittarilla kattoa, koska piuhassa vastuksien jälkeen on se maksimi amppeerimäärä ettei ledi poksahda?
    vai olenko ihan hakoteillä.

    voiko tuosta vielä lisätä etuvalojen määrää ilman, että akku kuluu viikossa sileeksi?

  4. #3784
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mrop Katso viesti
    nonniin, rohkenin piirtämään kytkentäkaavion.

    eli nytei sit saa sättiä pahasti, mutta saa sättiä.
    katoin noiden ledien vastuksien vaatimuksia 12V:lle ja lisäsin siihen seuraavaa kokoluokkaa olevan vastuksen tai takaledeille lisäsin toisen vastuksen sarjaan.
    lisäksi lisäsin tonne taakse toisen ledin, koska ymmärtääkseni tuo 2A akku jaksaa hieman enemmän ledejä porskutella.

    periaatteessahan voin yleismittarilla kattoa, koska piuhassa vastuksien jälkeen on se maksimi amppeerimäärä ettei ledi poksahda?
    vai olenko ihan hakoteillä.

    voiko tuosta vielä lisätä etuvalojen määrää ilman, että akku kuluu viikossa sileeksi?
    Ilmeisesti päädyit kytkentäkaavion perusteella ledien rinnankytkentään. Vasemmalla ilmeisesti on kaksi punaista lediä? Muuten vaikuttaisi olevan toimiva kytkentä, mutta laita jokaiselle ledille oma etuvastus. Ei suoraan rinnan kytkettyjä ledejä, koska samasta valmistuserästäkin tulevien ledien kynnysjännitteissä on käytännössä eroja jolloin virta ei jakaannu tasan ledien välillä ja lisäksi etuvastusten mitoitus täytyisi tällöin tehdä toisin...

    Virtoja mitatessa joutuu tavallaan katkaisemaan johdon ja kytkemään mittarin väliin, joten rakennusvaiheessa vielä onnistuu mittailla. Mutta ongelmaa liiallisen virran kanssa ei pitäisi olla kuvan vastuksilla. Siis ei tuo valo tuolla akulla ja tuolla kytkennällä viikkoa toimi jos sitä pitää kokoajan päällä.

  5. #3785
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Jos aijot laittaa ledit rinnan niin jokaisella olisi hyvä olla oma etuvastus. Samoin akku kannattaisi olla 6V akku (jos läytyy tälle sopiva laturi), kun nykyisessä kytkennässä menee vastukseen noin 9V ja ledeille 3.5V. Tai edes kaksi lediä sarjaan, jos tuo 12V akku on muuten järkevä. Täallinenmä kytkentä tuplaisi akun keston. Kolme lediä sarjassa on siinä mielessä turvallinen, että et kovin helpolla pääse näillä syväpurkamaan akkua ja himmeneminen kertoo lataustarpeesta. Millä ajattelit ladata akun?

  6. #3786
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Peukalo ylös

    Mikäli siis muiden viesteistä ei jo käynyt ilmi, näillä spekseillä syntyy aika pienitehoinen lamppu, tuskin tässä ketjussa on kukaan yhtä pienitehoista itse tehnyt ainakaan muutamaan vuoteen. Mikä nyt ei tarkoita etteikö se silti voisi olla hyödyllinen ja mukava projekti, ja melko halvaksihan nuo osatkin tulevat. Useimmilla tuo rakentelu on keskittynyt todella tehokkaisiin valaisimiin. Ihan vain että asia olisi tiedostettu, ettei tule ainakaan pettymystä.

    Itsekin ehdottaisin, että korvaat kaaviossa olevat yksittäiset valkoiset ledit kolmen ledin sarjoilla, ja taakse yksi neljän (viiden) sarja. +sopivat vastukset. Tehonkulutus olisi "pitkillä" (9 lediä edessä, 4-5 takana) watin luokkaa ja akun kesto pyöreästi vuorokausi jatkuvaa käyttöä, lyhkäisiä valoja (kolme edessä, 4-5 takana) käyttäessä kaksi.

  7. #3787
    Mrop Guest
    kiitos kaikille erinomasista vastauksista.

    mä pureskelen vähän tätä informaatiota ja oksennan ulos uuden kaavion jahka tänään kerkiän.

    tarkoituksena olisi rakentaa mahdollisimman kirkas päävalo eteen ja taakse kirkas huomiovalo (huom ei mikään valonheitin eikä toisaalta pelkkä tuikkukaan), lisäksi eteen semmonen yleisvalo, kun tuossa 60-70 lukusessa soliferin lampussa on itsessään kytkin jolla saa käännettyä yleisvalon ja "pitkien" välillä.

    akku tulisi kestää arviolta 1-2 viikkoa yhdellä latauksella, matkaa päivittäin on 10-20min. akku sijoitetaan vintage-pyörälaukkuun runkoputkien väliin josta sen saa helposti irrotettua ja ladattua akkulaturilla.

    tommosen 2A akun lataa alle puolessatunnissa täyteen 12V/6A autoakkulaturilla. hintaa akulla oli kaikki 9,90,- et alle kahdenkympin rakennelma on jokatapauksessa.

    nytsiis pääprinsiipit, ledit sarjaan ja etuvastus oikein.
    isken taakse nyt vaikka 3, huomiovaloksi 3 ja "pitkiksi" 9.

    EDIT: projekti on jokatapauksessa mukava, kun tuon uudenkarheaa leditekniikkaa 1930vm husqvarnaan siten, että ulospäin kaikki näyttää vintagelta ja originaalilta, mutta turvallisuussyistä haluan valoa ees ja taas.

  8. #3788
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.524
    Soliferin perinnelampun sisälle voisi hyvinkin mahtua DX:n 18650-patteria käyttävä taskulamppu osina. Valon määrä olisi ihan eri planeetalta. Painoa vain murto-osa. Vintage-runkolaukkuun mahtuisi edelleen vararengas jne. Rahaa palaisia about sama summa.

  9. #3789
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mrop Katso viesti
    akku tulisi kestää arviolta 1-2 viikkoa yhdellä latauksella, matkaa päivittäin on 10-20min. akku sijoitetaan vintage-pyörälaukkuun runkoputkien väliin josta sen saa helposti irrotettua ja ladattua akkulaturilla.

    tommosen 2A akun lataa alle puolessatunnissa täyteen 12V/6A autoakkulaturilla. hintaa akulla oli kaikki 9,90,- et alle kahdenkympin rakennelma on jokatapauksessa.
    20 minuuttia, 2 kertaa päivässä, viitenä päivänä viikossa = käyttöaika noin 3,5 tuntia/viikko. Tähänastisilla spekseillä käyttöaika on laskettu ennemminkin päivissä kuin tunneissa, joten voi laittaa aika paljon lisääkin ledejä.

    En toki ole mikään asiantuntija noissa lyijyakuissa (enkä muissakaan akuissa), mutta jos aiot ladata 2Ah lyijyakkua kuuden ampeerin irralla, kannattaa varmaan hankkia useampi akku saman tien (ja hoitaa lataus ulkona jollain palamattomalla alustalla). Tuossa ylitetään kyllä kaikki suositukset niin moninkertaisesti, että äkkiseltään ajatellen olisin yllättynyt, jos akku kestäisi edes ensimmäisen latauksen. Oman käsitykseni mukaan lyijyakut pitäisi ladata mieluiten sellaisella virralla joka täyttää akun tyyliin kymmenessä tunnissa, tai pikaladatessakin kuitenkin useammassa tunnissa.

  10. #3790
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Pohjois Helsinki
    Viestit
    596
    Tuo lyijyhyytelä akku ei kestä auton akulle tarkoitettua laturia turpoaa aivan hetkessä niillä virroilla, joutuu käyttämään laturia joka syöttää mak 1A ja mielummin vähemmän ja syytä varautua suht pitkään lataukseen , aikoinani kokeilin akku laturia ja akku pullistui 15 min aikana käyttökelvottomaksi.

  11. #3791
    mutanaama Guest
    Nykyään kannattaa unohtaa noi lyijyakut, painoa kaameesti tehoon nähden.
    Lyijyakuille on kaikille ihan oma latausvirta, spiraaliakkuun voi huoletta laittaa 100A kun taas biltsun pikkuakku kyrvähtää jo 5A:n virralla. Osa niistä kestää latausta ja tyhjäksipurkua satoja kertoja, kun taas toiset menee kerrasta tyhjäksi. Laturin pitää ehdottomasti olla virta- ja jänniterajoitettu, mm sigman akun pysty pilaamaan kerrasta kun jäi viikonlopuksi lataukseen. Laturi puski melkein 10V.

  12. #3792
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Edullisille hyytelöakuille max. latausvirta on 0.3C eli tässä tapauksessa 0.6A (2Ah akku) ja max. latausjännite on 14.4-14.8V. Jos jännite menee yli 15V:n niin tulee pysyviä vaurioita kuten edellä jo onkin kokeiltu. Perusakkulaturi eli esim. 12V6A lataa pieneen akkuun helpolla 16-17V. Suuressa auton akussa jännite ei nouse kovin helpolla yli 15V:n, kun laturin virta pienee koko ajan, kun jännite nousee. Jos käytössä on ns. älylaturi, kuten Cetek on jännite rajattu 14.4 tai 14.7V (lumihiutaleasetus kylmiin olosuhteisiin). Järkevä latausvirta olisi 2Ah:n akulle 0.2-0.3A ja ehdoton vaatimus on tuo oikea max. jänniteraja, vaikka 14.7V.

  13. #3793
    Mrop Guest
    ai, tuo on jo kolmas akku mulla ja kaikki oon tommoisella vanhalla 12V 6A auton akun laturilla lataillut.
    ei oo pullistellut tai mitään muutakaan.

    täytynee ostella älylaturi sitkun jokin akku laukee laturin takia, mut en ennen osta.
    älylaturikun maksaa sen 30-50€ ja akku 5-10€

  14. #3794
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224
    Jos sinun akkusi kestävät tuollaista latausta, niin paha kai sitä on kenenkään mennä kiistämäänkään. Mitäs ne akut tarkemmin ottaen ovat? Tuo Motonetin sivu ei paljoa kertonut. Ja kolmas akku tarkoitti, että sinulla on nyt kolme akkua käytössä, vai kaksi hajonnut ja kolmas akku menossa?

    Tässä yksi infolinkki lyijyhyytelöakkujen käyttö- ja latausominaisuuksista.

  15. #3795
    Mrop Guest
    niin, eli kolme akkua on käytössä, ykskään ei ole vielä itteään irtisanonut.

    yks on käsilaukun kokoisessa itserakennetussa "gettoblasterissa", siellä 2-3A syövä vahvistin, kaksi diskanttia ja yksi keskiääni refleksikotelossa.
    rakennettu kaikkine osineen semmoisesta pelituolista missä subwoofer sisällä.




    tuo motonetin 2A hyytelöakku on ^^^kuvassa oikeassa reunassa, alhaalla.

    toinen akku on 1,3A:n ja se antaa käyttövirran Mikko Virran tekemälle äänenpainemittarille, mittari vie hyvinhyvin vähän ähkyä akusta, joten sitä ei ole latailtu, kuin 3-4 kertaa puolen vuoden aikana.

    gettoplasterin akkua kerran viikossa, soittoaika on noin 10-15h tolla akulla.

    kolmas akku on 7,2A motonetin hyytelö, kaikki saman valmistajan akkuja samasta hyllystä. ja tähän rakennetaan isompi gettoplasteri, kuitenkin se on vielä rakennusvaiheessa:

  16. #3796
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224
    Lähinnä siis tarkoitin akun valmistajaa ja mallimerkintää, ynnä muita vastaavia tietoja.

    Jo on viritykset. Pienen "gettoblasterin" tekeminen on itselläkin joskus käynyt mielessä. Jos projekti joskus toteutuu niin pitänee ottaa sinuun yhteyttä. Eniten kiinnostaisi, miten kahden ampeeritunnin akusta saadaan ulos kaksi ampeeria kymmenen tunnin ajan. Äkkiseltään kun tuntuisi, että siinäkään yhtälössä ei aivan kaikki täsmäisi..

    Tsemppiä rakenteluihin.

  17. #3797
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    5.073
    Tää ei liity kyllä oikeesti tähän ketjuun mitenkään... muttei mihinkään muuhunkaan.
    Ajoin tänään sellaisen uudenkarhean poliisimaijan perässä, niissä on nykyään ne kaikki valot ym. integroitu korotettuun kattoon.
    Liikennevaloissa katselin sinne ylös, niin siinä poliisi-merkin molemmin puolin oli kaksi kolmen ledin valoa taaksepäin. Että näkee heittää känniläisiä sikaosastolle...
    Linsseinä oli varmaan jotkut Ledilin frost-mallit. Pieniähän noi on, joten niitä on helppo sinne asentaa vieri viereen.

    Jotain ton näköistä optiikkaa siellä oli. (Cute 3)
    Kaar ittelles vaa

  18. #3798
    Liittynyt
    03/2007
    Viestit
    208
    On vähän sähköopin tiedot ruosteessa ja apu olisi tarpeen. Jos on neljä R2 lediä rinnan (http://www.dealextreme.com/p/cree-r2...m-x-29mm-11836) ja 6V ladattavista AA-akuista kasattu virtalähde, niin tarvitseeko noiden väliin tinata mitään komponenttia? Entä jos virtalähde on 12V niin tuleeko ledit laittaa 2 sarjaan 2 rinnan tms?

  19. #3799
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    873
    SEIS STOP !!
    Vähintään vastuksen tarvitset. Tämä tälläin hätäseen ettet vaan mene kytkemään niitä yhteen ennen kuin saadaan spekuloitua sopiva kytkentä.
    Viisaammat voivat sitten opastaa tarkemmin ...
    Meille jotka kulkevat omia polkujaan

    -- mtbSeikkailu 2016 --

  20. #3800
    Liittynyt
    03/2007
    Viestit
    208
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hammer Katso viesti
    SEIS STOP !!
    Vähintään vastuksen tarvitset. Tämä tälläin hätäseen ettet vaan mene kytkemään niitä yhteen ennen kuin saadaan spekuloitua sopiva kytkentä.
    Viisaammat voivat sitten opastaa tarkemmin ...
    Juu mitään en ole vielä kytkenyt, ei hätää!

  21. #3801
    Mrop Guest
    nonniin, nyt on viesti oikeassa osoitteessa eli:


    tämänhetkinen kaavio näyttäisi tältä:



    meneekö nyt mun idea suoraan roskikseen, vai joko sitä uslaktaisi alkamaan tilaamaan kympin osia.

    joku ehdotti kiinaihmelampun tilaamista DX:stä ja sen purkamista, muuten ok, mutta kehnoja kokemuksia kiinanihmekaupasta, tuotteet tulee jos tulee, joskus pirun äkkiä joskus kuukausia menee. ja tuote on lähes aina ok-huonolaatuinen, eli toimii hyvin ekan viikon jonkajälkeen lamppu pätkii ja präkää.

    (20-30 tilatun tuotteen kokemuksella, joista 5x lamppuja)

    anyhow. teen itse, en pura kiinalamppua, koska kympillä ei saa kuin kuralamppuja.

  22. #3802
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Meinasin jo vastaillakin tuohon toiseen ketjuun, mutta viesti oli siirtynyt tänne. Siinä ketjussa olikin lähinnä tarkoituksena käsitellä sitä, että jos ostetaan suuritehoinen pyörälamppu sieltä Kiinasta, niin miten siitä saataisiin muokattua parempi ja erityisesti turvallisempi.

    Mutta tuo tämänhetkinen kaavio ei kyllä toimi. Ne Bebekin ilmoittamat vastukset pätivät vain jos ledit eivät ole sarjassa. 12 voltin akulla siinä ei tietysti ole mitään järkeä, sillä valtaosa energiasta menee aivan harakoille. Hehkulampun hyötysuhde ledeillä. Lisäksi noiden valkoisten ledien kynnysjännite oli 3,5 volttia. Kuusi sarjassa, -> jännitettä tarvitaan vähintään 6*3,5 = 21 volttia, ei onnistu.

    Mitä siihen tehoon tulee, niin jos ne Bebekin antamat tiedot pitävät paikkansa (sivulla oli kuva väärän ledin datalehdestä), kuudella ledillä saa aikaan luokkaa 15 lumenia eli samaa luokkaa kuin 1-2W hehkulamppupolttimolla.

  23. #3803
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Vanda
    Viestit
    800
    Itselläni kaksi assaulttia dx:stä käytössä ja olisihan noista mukava tehdä vähän turvallisemmat. Suunnittella:
    -Balansointijohdot akkuihin ja balansoivan laturin hankinta
    -Ylimääräisten reikien tiivistys

    Olisiko jotain muuta hyödyllistä modausta millä noita voisi parannella?
    Respect is not given, it is taken.

  24. #3804
    Mrop Guest
    noh, ei taida mun lamppuideasta tulla nyt yhtään mitään
    täytyy a) raakasti tilata ylimääräisiä ledejä ja vastuksia ja testata paras konsepti, tai b) tilata joku kiinanihme, koittaa sulloa, se piiloon ja kirota kun kiinanihme alkaa vilkkumaan viikon käytön jälkeen

  25. #3805
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Savo
    Viestit
    132
    Olisiko jotain muuta hyödyllistä modausta millä noita voisi parannella?[/QUOTE]
    katso modaus ketju, eli wide linssi, o-rengas rungon ja linssin väliin.

  26. #3806
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    146
    Haluan tehokkaan valon pyörään. Led -valinta on XM-L, esim. 1-3 kpl ledejä. Valmiiksi löytyy jo nelikennoinen, 2s2p, A123 (LiFePO4) -akku, 4,6Ah/6,6V. Akkuja löytyy kahdeksan, mutta vaikkapa kaksi olis käytössä kerrallaan (4,6Ah/13,2V). Balansoiva laturikin löytyy.

    Mitkä komponentit kannattaa laittaa em. 13,2V:n jännitteelle? Jos linkit löytyy, niin hyvä. Ledit, linssit, ajurit, kotelo(t). Mitä muuta? Kolvi pysyy hyvin kädessä, mutta aivan selviä ei ledien ja ajureiden kytkemiset ole. Vai ostanko jonkin valmiin lampun ja myyn mukana tulevan akun + laturin veks?

  27. #3807
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    Tornio
    Viestit
    508
    Ei kellään ois ylimääräsiä AMC7135 drivereita jääny nurkkiin pyöriin?

    Tyyliin nämä: http://www.dealextreme.com/p/amc7135...s-10-pack-1885
    Tarttis pari tuollasta, vähän tyyris tuo 10x setti eikä eBaykään oikein auta.

  28. #3808
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Kyllä tuollaisia laatikon pohjalla pyörii mutta en nyt muista kuinka monta satiaista niihin on liimattu eli milliampeereista ei nyt tietoa tähän hätään. Tarkastan iltapäivällä kun pääsen kotiin.

  29. #3809
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    圖爾庫
    Viestit
    582
    Kyllä ne tuollaisia vastaavia oli, tosin niissä on kaksi suojadiodia.
    Pistä osoite tulemaan niin voin lähettää kirjekuoressa muutaman.

  30. #3810
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    118
    Tervehdys, oli jo viime talvena puhetta lyijyakun huonosta toimivuudesta 35w xenonvaloviritelmässä. Ja syy oli se ettei lyijyhyytelöakkua oo tarkoitettu nopeaan luovutukseen. Ja kun eilisen lenkin jälkeen aloin laittaan akkua latuuksille sanoi laturi työsopparin irti -ei mitään elonmerkkiä eikä takuu varmaan enää voimassa saati että ois kuittia löytyny, jotenka pitäisiköhän hommata LiPo akku kun se siis kuulema paremin toimisi ko viritelmän kanssa.
    Elikkäs kyseessä siis kypärävalona xenon valo MR16HID 35W ja miniballasti 9-32V. Tälle tarvitsisi siis akun, laturin ja varoitussummerin/valon ettei vahingossa liian tyhjäksi akkua päästä. Mitä muuta tarvii? Valoa tarvitsisi vähintään 2h lenkeille.
    Hobbykingistäkö noita akkuja ja tarvikkeita halvimmalla saa? Mites noi akut niissä näyttää olevan vissiinkin + ja - johdot ja sitte on jokin moniriviliitin -tuleeko se laturiin vai mikä sen käyttö on? Mikä on kätevin varoitussysteemi (alhaisesta akun jännitteestä) kypärävalokäytössä?
    Jos joku viisas voisi ystävällisesti koota listan vaihtoehtoisista tarvikkeista.
    Onko toi hobbykingin lähin tilauspaikka saksassa vai oonko oikein ymmärtänyt ja mites noi hinnat mitäs dollareita ne on (saako jostain euro hinnat näkyviin?).
    Niin vielä että käykö ne B-luokan akut vai oliko niissä joku väärä vastushomma??? -lähinnä hintaa ajattelin.. mites muuten akkujen säilytys kesäaikana ku ei oo käyttöä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •