Aktiivijäsen

Aktiivijäsen

Aktiivijäsen

Aktiivijäsen

Vanha jäärä

Vanha jäärä

Kyllä se suru vielä murheeksi muuttuu.
Täällä kun tuntuu olevan aika paljon kokemuksia lähinnä tuollaiseen "all mountain" ja "trail" -käyttöön tarkoitetuista märän kelin renkaista, niin osaisiko joku suositella ihan xc-fillariin jotain sopivaa rengasta syksyn märkään maastoon? Rocket Roneilla olen kesäisin ajellut, mutta aika hasardia on niillä touhu näin syksyisin varsinkin tuolla keskuspuiston kallioilla, juurakoissa ja mutalammikoissa läträtessä. Kenelläkään kokemusta esim. Schwalben Dirty Daneista?
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
 Aktiivijäsen

Aktiivijäsen

Eikös se ole juurikin rullaavuus jonka vuoksi xc kuskit kärsivät huonommin pitävistä renkaista? Tuskin kovin moni käyttää kapeita sileitä renkaita vain haasteen vuoksi.
 Aktiivijäsen

Aktiivijäsen

Dirty Dania näemmä saa 2 tuumasena kanssa, tosin Vertillä ei saa, paha sanoa 'riittääkö' Pace limakallioille vai ei..
Mites Muddy Maryt, löytyykö jostain pk-seudulla hyllystä vai meneekö tilaamiseksi? 2.35" FR Evo VertStar tai tubeless TrailStar lähinnä mielessä.
Mulla on varmaan yksi Gooey Gluey kellarissa...
On [x]
Ei []
Toki sillä on jotain väliä kun xc-renkaasta on kyse, mutta riittävä pito kuitenkin etusijalla, koska pitävää rengasta tässä haetaan. Eihän miltään mutarenkaalta nyt voi odottaa mitään Furious Fredin rullaavuutta, mutta olisi se kiva jos niillä renkailla pääsisi tasaisella ja ylämäissäkin eteenpäin.
Tuota rengasta juurikin tarkoitin.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Mitä 29-llä on tullut kokeiltua eri renkaita niin tähän mennessä ehkä paras kombo xc-pyörään olis 2.25 ardent eteen ja crossmark 2.1 taakse. Tuo satsi rullaa ihan oikeasti vielä hyvin, mutta ardentti pitää ihan ok myös märällä. Takapää tulee lipsumaan tolla setillä, mutta se ei ole ihan niin vaarallista kun se tulee aina perässä. Toki joku liukas kallio voi jäädä nousematta, mutta sitten voi alle iskeä myös ardentin taakse.
Tärkeintä märällä on kuitenkin ajotapa - sillä sitä pysytään pystyssä.
Samaa komboa ehdottaisin minäkin. Tosin crossmarkia en ole vielä ehtinyt testaamaan, mutta Ardent ainakin tuntuu olevan aika mukava kompromissi rullaavuuden ja pidon välillä. Ei käy siirtymilläkään yhtään ahdistamaan. Ardentissa myös mukavasti ilmatilaa niin saa pitoa alhaisilla paineilla.
Johannes"I want to ride my bicycle
I want to ride it where I like"
-Queen
 Aktiivijäsen

Aktiivijäsen

Ardent / Crossmark toimii hyvin. Jos kaipaa lisää vetopitoa taakse niin Crossmark toimii hyvin myös nurinpäin.
Eikä kannata unohtaa Larsen TT:tä, vähintään Crossmarkin tasoa takana.
Jos kovasti kevyttä kumia kaipaa, niin Bontragerin Revolt-X, toimii yllättävän hyvin märässäkin, toimii litkuilla
mut kyljet on suht kevytrakenteiset.
Kiitti kaikille vinkeistä! Tosiaan tuo ajotapa on se tärkein. Kyllä ne taidotkin on kehittynyt kun on noilla Rocket Roneilla liukastellut syksyisin. Eturenkaan kanssa saa kyllä olla tarkkana ja siellä sitä pitoa tarvitaan eniten. Varovasti saa märkiä juuria ylittää ja olla tarkkana, mutta takarenkaan kanssa ei niin paljoa ole ongelmia. Aina välillä tulee kivoja hallittuja takarengasluisuja harrastettua liukkaalla.
 Jäsen

Jäsen

Mulle olis tulossa 2.25 Ardent ja 2.20 Ikon kombinaatio. Tästä ei löydy suosituksia, notta tarkottaako että kokeiltu on eikä kannata, vai että ei oo kokeiltu.
Jätin pihiyttäni toisen Ardentin tilaamatta, ja nyt vähän arveluttaa sitten että pääseeköhän tolla takarenkaalla syksyn märässä ja mudassa sitten yhtään mihinkään, vaikka saattaahan tässä niinkin käydä että ennen kun uus ajokki on alla niin onkin jo lumet maassa ja uudet ongelmat alla.
Mitä tossa nopeasti lukaisin Ikonista niin hyvältä vaikuttaa. Itse asiassa paremmalta kuin crossmark - ainakin syksyn keleille. Eli ardentin ja crossmarkin välistä. Kyllä tuokin lipsuu varmaan märillä kalliolla ja juurilla mutta niin lipsuu kaikki muutkin xc-renkaat. Toiset enemmän, toiset vähemmän. Sit on ne AM-renkulat erikseen.
Itse olen polkuajelussa nyt käytellyt rampagea edessä ja purgatorya takana, kun tuppaa toi ajo olemaan vähän tuollaista teknisempää rymistelyä. Näillä keleillä vierintävastus ei ole niin tärkeä kuin luotto renkaan pitoon.
Komppaan Ardentin puolesta. 2.25 leveänä on ihan tarpeeksi pitoa märkään hgin keskuspuistoon. Paineet alle kahdessa, noin 1.8 sisurilla. Rullaakin ihan kivasti ja ilmatilaa löytyy. Itsellä on niin edessä kuin takanakin Ardent. Luotan noiden renkaiden pitoon juurakoissa ja kallioilla, ja hyvinhän ne pitää, sehr gut!
 Aktiivijäsen

Aktiivijäsen

Kokelenpa tässä Uzziin 3.0" Gazzaloddia. Painoa vaatimattomasti yli 1800 g
Aivan mieletön oli äsken ajaa lähijuurakoissa, jota sade on piiskannut tasaisesti koko viikon. Harmi että jäi todella pienestä kiinni ettei mahtunut pyörimään takana.
Rullaus ei ole kovin kummanen, mutta toisaalta vauhti ei hidastu juurakossa lainkaan. Hitto mä haluan Fatbiken...
http://www.students.tut.fi/~koistine/temp/kuvia/ gazz1.JPG
http://www.students.tut.fi/~koistine...uvia/gazz2.JPG
edit. lisää käyttökokemuksia:
Paineet kun pitää hyvin matalina, luokkaa yksi bar, niin rengas myötäilee aika mukavasti juurakoita ja pitää aivan tautisesti. Enemmän jos on painetta, niin hitaassa ajossa ei paljon rengas myötäile. Ja koska kumiseoskin on melkosen kovaa, niin pitokin on kehno. DH-kumi jäykkien kylkien ominaisuus nähtävästi.
Kahden kympin vauhdista saa alkaa jo vääntämään sarvista mutkiin
Kai mä tällä ajelen tässä syksyn. Takana Muddy Mary GG lipsuu huomattavasti enemmän, mut ei kuitenkaan liikaa.
Mietin jo tässä, jos vaikka kävis hakemassa toisen samanlaisen ja puukottas sivunappulat kapeiksi ja muut nappulat matalaksi, niin siitähän tulisi oiva takarengas talveksi
Itsok muokkasi tätä : 17.09.2011 at 19.39 Syy: Linkitykset kuntoon
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Miehekäs kumi
 Aktiivijäsen

Aktiivijäsen

Nyt on 51km lenkki-ajoa Muddy Mary Vertstareilla, takana ei mitään ihmeellistä kulumaa näy, kumin pinta karkea niinkuin voi olettaakkin kun kallioilla on tullut pyörittyä ja vähän siirtymää ajettu, ei lohkeile paloja eikä nappulat irtoile, tosin en harrasta ollenkaan lukkojarruttelua ja alamäet yritän ajaa mahdollisimman vähän jarruttaen
1.8baria sisureilla painetta molemmissa päissä ja kun ajaa tasaisella kovalla pohjalla silloin ottaa 3 riviä nappuloita kiinni ja ulommaiset ei vielä haukkaa tonttiin, painoa ajokamat päällä on jotain 65-67kg.
Miun mielestäin 2,6" Ardent on ihan pirun hyvä kovempanakin seoksena, ainakin edessä, tosin minä olen minä, joten isoin vika saattaa olla siinä. Just tänäp ajelin Raumalla märillä kallioilla, juurilla ja kivillä, paikoitellen poikkeuksellisen limaisilla sellaisilla, Geaxin Tattoo eturenkaana ja.. no... kyllähän se jossain kohdin vähän veteli omiaan, mut mies käskee eikä pyörä. Laiskasti tuolla Geaxilla ei voi märällä ajaa, joten entäpä Ardent... ken tietää. YMMV.
Voisin ens kuussa testata tuon Ardentin siellä Pirunkirkon maisemissa, sittenhän sen varsin tietää miten siel teil päi pelittää..
..makes Jack a dull boy...
 Aktiivijäsen

Aktiivijäsen

Nakataan foorumille yks ei_niin_tavallinen kumi - Kenda El Moco, 2.35" Stick-E. Paras rengas
märkään juurakkoon + kivikkoon taakse joka mulle on vastaantullut. Ainua vika (vielä) on ettei
UST-versiota oo saatavilla. Maxxiksen Advantage 2.4" vielä eteen niin jo vain.
On se hiitu kun täl puol isoa vettä ton Kendan saatavuus on ~olematon. El Moco ja Slant6 on
oikeesti päheitä kumeja kun niillon ajellu - BBG ja HäpiMeedium näyttäis nekin hyviltä mut kun ei
saa. Paitti ameriikasta. **ttu.
 Vakiovieras

Vakiovieras

Mountain kingit vaihtuivat Rubber Queen 2.2 UST kumeihin. Kovia paineita ihmiset tuntuu käyttävän. Vuoren Kuninkaissa on ollut siinä 1.3-1.5 baria ja samoilla lähdetään kokeilemaan Kumikunigattarilla. Tänään ei vielä harmillisesti kerennyt kun pihalla kokeilemaan, mutta huomenna pitäisi liukastella pari tuntia juuri/kivikkopolkuja. Samalla vaituivat shitmanot Eggbeatereihin. Jännittää on kun mummua kun kahvimerkkiä vaihtoi.
 Vakiovieras

Vakiovieras

Vakiovieras

Vakiovieras

Fat Albert 2.4 saatavuus ollessa olematon kääntyy katse Muddy Mary Vertstar suuntaan. Moni tuntuu ajavan noilla sisurien kera, mutta miten onnistuuko näiden llitkutus helposti? Valmistajan sivu ei näiden kohdalla mainitse TLR tai mitään vastaavaa. Nyt kesä tullu ajeltua litkutetuilla renkailla ja en haluaisi syksylläkään sisureihin palata.
No mulla on mary trailstar seoksella ja litkutus helppo juttu stanin flow kehälle. Kompuralla nousi ja kyljet noissa on niin paksut ,että tiivisty heti. Ei tarvinnut heilutella eikä vemputella. Vajaan desin taisin stanin litkua laittaa.
Edit. Kyseessä siis Maryn 2.35 taittuvakylkinen freeride versio.
- Fear is a mindkiller -
Joo, mä ajan Weirwolf 2.3":lla samoilla paineilla. Tänää hetkellisessä mielenhäiriössä "ajetaan vaan kuivaa hiekkatietä ja jätetään pumppu kotiin" -fiiliksellä vetäisin 2.2bar eteen ja taakse. No, kuitenkin päädyin matkalla Littoistenjärven kivi-juurakko-jorpakkoon. Ihan hirveä reissu, ei mitään pitoa, ei kunnon tuntumaa. Ei taida olla olemassa niin hyvää rengasta tai jousitusta että se kompensoi väärän rengaspaineen aihettaman huonon ajatuntuman ????
Kirjanmerkit