Kiitoksia. Frank on mun tarpeisiin vähän turhankin fätti, mutta Schwalbelta näyttää löytyvän kapeampiakin malleja saman värisenä.
Saa vinkata muunkin merkkisiä ruskeita renkaita. Pistosuojausta saisi olla ja optimi leveys n. 37mm.
Kiitoksia. Frank on mun tarpeisiin vähän turhankin fätti, mutta Schwalbelta näyttää löytyvän kapeampiakin malleja saman värisenä.
Saa vinkata muunkin merkkisiä ruskeita renkaita. Pistosuojausta saisi olla ja optimi leveys n. 37mm.
Tuli tuossa pengottua vähän tyttöystävän vanhempien autotallia. Olivat tyytyväisiä kun joku vei pois tällaisia romuja:
jouduin myös kantamaan vaivoikseen täsmälleen oikeankokoisen, osia vastaavassa kunnossa olleen italialaisen teräsrungon - joka on vielä viettäny viimeiset 15-vuotta ilman ajoa lämpöisessä autotallissa![]()
^ Ei huonompi homma ollenkaan.. Laittelehan kuvia kun edistyt projektin kanssa!
Aikamoisia löydöksiä. Olet ainakin onnistunut valitsemaan tyttöystävän aivan oikeilla kriteereillä.
Respect is not given, it is taken.
Tuli tommonen retkipyörä rakenneltua viime talvena. Runko suomesta ja osat saksasta. Kesän oon nyt ajellu ja hyvin on pelannut.
Lisää kuvia http://picasaweb.google.com/pettaali .
![]()
Raapustetaampas muutama sananen tänne pian valmistuvan projektin tiimoilta. Tarkoituksena oli kirjoittaa hieman pidempikin tarina, mutta viime viikot ovat olleet niin kiireisiä töissä, että tässä on tälläinen juosten kustu versio.
Pari vuotta polkuja jäykkäperäisellä tahkottuani ei täpärihimo ole ottanut laantuakseen, pikemminkin päinvastoin. Keväällä tulikin tehtyä päätös, että täpäri on saatava, ja alustavasti kaavailin ostavani sen syksyn kieppeillä ja noin 2000-2500 e:n budjetilla.
Seuraava rasti olikin sitten selvitellä mitä oikeastaan haluan, eli lähinnä jotain alustavaa ideaa kuinka paljon sitä joustoa sitten tulisi olla. Lähinnä mielessä pyöri traili-pyörät tai hieman enemmän joustavat all-mountain välineet, joilla pääsisi testaamaan omia rajojaan. Kävin keväällä alustavasti kiertelemässä muutamia lähikauppoja, josko saisin jotain selvyyttä siihen mitä olen oikeasti hakemassa. Vaikka kaikissa liikkeissa suhtauduttiin avuliaasti/ymmärtävästi, niin koin kaikkien vaihtoehtojen määrän miltei turhauttavaksi. Täysjoustoista juurikaan mitään tietävänä eri jousitusratkaisuja ja vaihtoehtoja tuntui olevan tolkuttomasti, ja jokainen kauppias tietenkin kehuskeli omaa tarjontaa. Lyhyet lenkit kauppojen ympäristössäkään eivät ajatuksia pahemmin selkeyttäneet, ja muutenkin eri vaihtoehtojen vertailu oli vaikeaa, sillä testiolosuhteet ja testattujen fillareiden säädöt vaihtelivat aikalailla laidasta laitaan. Toisaalta, tuossa hintaluokassa suoranaisesti huonoja vaihtoehtoja enää tuskin on, vaan kyse lienee lähinnä siitä, onnistuuko löytämään sen parhaan ratkaisun juuri omiin tarpeisiin...
Kun sitten pahimman valinta-ahdistuksen aikaan silmään osui hyvä tarjous kehutusta rungosta ja tililläkin sattui olemaan rahaa sopivasti, niin päätös oli oikeastaan hyvin helppo. Runko tilaukseen, ja pyörä itse kasaan kunhan saan loput osat haalittua. Jos joku osa ei sitten miellytäkään, niin niitähän voi aina jälkikäten vaihdella. Nyt kun projekti on loppusuoralla, ei ratkaisu ainakaan kaduta, sillä samalla ymmärrys siitä mitä siellä pyörien välissä oikein tapahtuu on lisääntynyt merkittäväksi. Lisäksi täytyy tunnustaa, että tässä speksailussa ja tarjousten metsästämisessä on oma viehätyksensä, vaarana tosin on, että virtuaalipyöräilyn mielenkiinto vie voiton oikeasta pyöräilystä.
Eli postikustit kantoivat selkä vääränä paketteja kotiin kesän aikana, ja komponenteista oli kertynyt tälläinen läjä ennen viimeisimpiä hankintoja:
Ai niin, ja se tarjousrunko:
![]()
jtt muokkasi tätä : 14.09.2011 at 22.11 Syy: pahimmat kirotusvireet pois
Eipä tästä nyt taas tullut yhtään mitään. Uusi isompi jarrulevy ottaa millin tai kaksi kiinni takahaarukkaan.. Huomenna kyseleen ammattimiehiltä mitä on tehtävissä.
Olishan tuo pirun reteä.. Ja hyödyllinen kun tuo vanha pieni levy (joku 160mm??) lämpenee niin kovasti että käy pian nolosti joskus.
Projekti etenee, pikainen kännyräpsäisy lähimetsän testilenkiltä:
Nyt kun vaivannut flunssa on helpottanut, josko sitä pääsisi jo viikonloppuna ensimmäiselle kunnon lenkille ja hakemaan säätöjä.
^voi ähky. Mää luulin että täpärikuume ei enää meikään tartu, mutta jtt:n Titus nostaa täällä verenpainetta ja pulssia + aiheuttaa epämääräistä levottomuutta.
On kerrassaan soivan näköinen peli:
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Ei ihan täydellinen kiilto, kun oli pakko heittää malttamattomana lenkki ennen kuvauksia, mutta tässä ois:
Ja lisää kuvia: http://hohde.net/bottecchia/
Pyörällä ja osilla tosissaan ikää 22 vuotta![]()
Hiano on Guapo.
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Tandemi projekti vaiheessa. Sorry huono känny kuva.
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Ensimmäinen fillariprojektini alkaa tulla pikkuhiljaa valmiiksi. Kyseessä ilmeisesti 90-luvun alusta oleva Peugeot Safari, jonka kunnostin talveksi parin kilometrin koulumatkan taittamista varten paremmalle puoliskolle.
Projektin tarkoitus oli lähinnä tutustua fillarin rakenteeseen ja osien toimintaan purkamalla kaikki irti ja puhdistamalla kuntoon. Paljonhan (lähinnä kuluvaa) osaa piti uusia, joten ei tämä kaikista kustannustehokkain projekti ollut. Tärkeintä tässä oli kuitenkin, että pääsi räpeltämään omilla käsillään jotain!
Tässä lähtötilanne projektiin:
Melkein valmis lopputulos:
Vielä satulatolppa kaipaa mustaa maalia, sekä lisäksi pyörään tullee jonkinlaiset rapakaaret. Uutta osaa tuli renkaat, satula, polkimet, tupit, vaihde- ja jarrukahvat, takapakka, ketjut ja vanhojen cantilever-jarrujen tilalle tuli V-jarrut. En tiedä miten käytännöllinen tämä lopputulos on ihan oikeassa käytössä, mutta sen rakentelu oli ainakin hauskaa!
Nyt olisi hirveä kuume rakentaa itselle maastopyörä ihan alusta asti.
ruzlerssi muokkasi tätä : 19.09.2011 at 13.54
Tämmöinen projektin alku saapui tänään kotiin
Ragley Blue Pig X
Enemmän juttua täällä
Tästä ketjusta innostuneena ajattelin, josko sitä opiskelisi talven aikana fillarin sielunelämää hankkimalla jonkin muutaman euron raadon ja laittamalla siitä itselle nätin ja kohtuuhintaisen kauppakassin. Kauppakassinkin pitäisi olla käyrällä tangolla ja pohdin tässä nyt fillarin kokoa. Tuleva cyclocrossarini on 41-senttinen Ridley, joten omasta vanhasta 28-tuumaisesta 90-luvun kippurasarvinopsasta en enää lähde mitään askartelemaan, se on aivan liian iso. 26-tuumainen lienee sopivampi, vai voisiko olla peräti 24-tuumainen? Sellaisiakin näemmä löytyy ainakin 90-luvun poikien fillareissa. Huuto-netistä ostanen ja todennäköisesti sikana säkissä, sillä katsomani raadot ovat lähes järjestään ajokelvottomia ja/tai sellaisessa lokaatiossa että testaamaan en pääse.
Runko Englannista, keula Saksasta, kiekot itse kasattu, edessä dynamo 36h takana 145mm DT 40h, vanteet mavicin, pääjarrut avid bb5, takakuskin kauhujarru v-jarru (ei pysäytä mutta hidastaa) osasarja 105 3x10, kammet truvativ elita 30-39-50 175/170 satulat Brooks (onks niitä muka muita) muut osat ei kalleinta, mutta ei halvinta. Siis rakennettu alusta lähtien itse, ei hitsastu.
Jos mahdollista niin valitse sellainen runko johon käy 135mm takanapa, DT 145mm takanavan hinta 248 euroa. Runko 500 puntaa. Syy tuohon runkoon oli vaijeri viennit ja jarru mahdollisuudet; levy, v-jarrut 26" että 28" ja kevyt tandemin rungoksi. Muita kustannuksia en ole laskenut, loppu just rungon ja takanavan jälkeen laskeminen. Aikaa mennyt jonkin aikaa. Valmiin sais varmaan halvemmalla, mutta tästä tuli just sellainen ku halusin ja sillo ei kustannuksia lasketa. Ens kesänä sitten reissuun vanhimman tyttären kanssa.
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Mmm...shiny...
#1 Joulun Suuri Runorace 2009-voittaja
There can be only one.
Vanhempien varastosta kaivoin esille äidin vanhan Helkama Kaunottaren. Pyörä on aika surkeassa kunnossa, sitä ei käytännössä ole huollettu lainkaan viimeisten (kymmenien) vuosien aikana. En tiedä voiko sillä enää ajaakaan, kun tuo takavaihtaja on tuon näköinen.. tarkoitus kuitenkin olisi, jos siitä jotain vielä saisi aikaan. Onko arvioita, tuleeko tuosta vielä peliä? Minkälaiset nuo vaihteet ovat, saako sellaisia vielä tilalle, vai onko paras ostaa vallan uudet? Saako siihen uusia asennettua ylipäätään? Vaihteethan ovat tuossa putkessa, ja niitä on 1-5 ja H. Kuvia löytyy täältä.
^ Itse aloitin tänään hyvin samantapaisen projektin, kun sain uuden perheenjäsenen kotiin eli Tunturi Retki 5:n. Ikäluokka varmaan hyvin sama tuon Kaunottaren kanssa, sieltä jostain 80-luvun alkuvuosilta tai ehkä jopa 70-luvun lopusta. Siinäkin on Shimanon Positron-vaihteet ja äkkiseltään kuukkeloimalla selvisi, että varaosia pitäisi saada ainakin vanhemmista fillariliikkeistä. Itseäni askarruttaa lähinnä vanteet ja pakka - jos niistä ei tule kalua niin saisiko jostain uudet ettei tarvitsisi kalliilla rahalla luopua vaihteista, eli tehdä mitään trendi-sinkulaa...
Kokeilenpa nyt itsekin laittaa tämän päivän kuvasaldoa profiiliini, toivottavasti saan kuviin sitten paljon teidän viisaampien kommenttejaItse kun olen tosiaan aivan nöösi fillarimaailmassa...
Itse olen tässä laitellut tuommoista 80-luvun sukukalleutta:
http://www.dropbox.com/gallery/7306998/1/Karhu?h=d58aad
Vielä olisi tarkoitus vaihtaa renkaat kerman värisiin Schwalben Delta Cruisereihin ja kiertää sininen tankonauha paikoilleen. Satulan päällystämiseen on sininen tekonahka vielä hakusessa. Metallin väriset lokaritkin pitäisi löytää, kun käyttöpyörä tästä kuitenkin on tulossa.
Vaihteista ja niiden varaosista en osaa sanoa mitään, Karhun vaihteet toimivat ihan moitteettomasti kunhan ne ensin puhdisti kunnolla. Rataspakkoja kyllä löytyy.
Takakiekossa voi tulla ongelmaksi navan leveys. Noissa vanhoissa pyörissä takahaarukan leveys on 120 tai 126 mm ja uudet navat vaativat tilaa 130 mm (maantie) tai 135 mm (maasto). Uusia kiekkoja saa onneksi kierrepakallekin ja kun ne on kai tarkoitettu vähintään 7-lehtiselle pakalle, voi 5- tai 6-lehtisellä pakalla ja väliin tulevan prikan leveyttä (tai oikeastaan pituutta, kun se on semmonen pötkylä) vaihtamalla mennä paikoilleen ilman suurempaa väkivaltaa, kuten tuossa Karhussa kävi. Jouduin hommaamaan Karhuun uuden etuhaarukan johon uuden etunavan akseli osoittautuikin himpun liian paksuksi. Etuhaarukkaa piti sitten hieman viilata, jotta uusi kiekko mahtui paikoilleen.
Tuossa Kaunottaressakin näyttäisi olevan Fauber-keskiö, jonka kampiin voi olla vaikea löytää polkimia. Itse hommasin Pyörätohtorilta Fauber-adapterin, jotta sain normaalin kasettikeskiön paikoilleen.
Siinä jotain mutkia, joita matkalle saattaa osua. Vaikkei trendisinkulaa rakentaisikaan, niin yksivaihde.net:in keskusteluista löytää hyvää tietoa ja vinkkejä auttamaan rojektin loppuun saattamisessa.
^ Oletko maalannut tuon uudestaan ja saanut jostain uudet tarrat, vai onko alkuperäisessä maalissa?
Hienolta näyttää, jotain tuollaista itselläkin tavoitteena![]()
Projekti Takatukka:
http://fillarikeskustelu.com/index.php?/topic/4-mullett-aka-takatukka/
^^Hauska Karhu, joutsenkaulastemmi näyttää kerrankin hyvältä. Mutta et kai tuota bilteman satulaa aio uudelleen päällystää?
Kyllä tuo alkuperäinen maalipinta ja tarrat ovat oikeasti aika hirveässä kunnossa. Kännykameran kuvissa näyttää paremmalta kuin luonnossa.
Kolhut maalissa eivät sinänsä haittaa, mutta repaleiset tarrat olisi kyllä kiva vaihtaa, jos vain jostain uusia löytäisi. Pyörä olisi käytännössä kuin pakasta vedetty, jos teini-ikäinen allekirjoittanut olisi ymmärtänyt, että retkipyörä ja maastopyörä ovat eri asioita...
Kirjanmerkit