GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 3 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 183

Aihe: Shimano Hollowtech II (FSA Mega Exo) -keskiön huolto

  1. #61
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Ikuri
    Viestit
    1.229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dirtyrider Katso viesti
    Valitettavasti uudet Shimanon kupit laakereineen (15,90€ Saksasta) tuli halvemmaksi kuin uudet laakerit, plus olisi pitänyt tuo laakereiden vaihto suorittaa jollain työkalulla. Vanhat kupit voi käyttää ensi talvena pilkin painoina..
    Mäkään en olo edes miettiny pelkkien laakereiden vaihtoja, kun noi Shimpan laakerikupit on niin edullisia.
    www.kaupinkanuunat.net

  2. #62
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Itselläkin laakereiden vaihdon syy oli se, että sen saa tehdä (ja samalla postimaksulla muiden laakereiden kanssa)
    Iglumies muokkasi tätä : 04.08.2011 at 18.02 Syy: muiden

  3. #63
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    325
    Käykö ultegran keskiö FSA:n Megaexo kampien kanssa? Kellään kokemusta? Pitäisi keskiö uusia ja en viitsisi ostaa uutta FSA BB 6000 kun se on paska ja kalliimpi mitä ultegran keskiö.

    EDIT: Jaa ja vastaus oliki edellisellä sivulla ...

  4. #64
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janneko Katso viesti
    Käykö ultegran keskiö FSA:n Megaexo kampien kanssa? Kellään kokemusta? Pitäisi keskiö uusia ja en viitsisi ostaa uutta FSA BB 6000 kun se on paska ja kalliimpi mitä ultegran keskiö.

    EDIT: Jaa ja vastaus oliki edellisellä sivulla ...
    Joo vastaus taisi olla siellä. Mun kokemus yhteensopivuudesta nähdään ensi maanantaina tai tiistaina. Hyllyssä odottais ultegran keskiö. Viikonloppuna pesen osat ja maanataina pääsen kokoamaan.

  5. #65
    Sopii se, mulla on juuri Ultegran kupit FSA Gossamerin kampisarjan kanssa. Ne FSA:n omat kupit antautu jo 1600 km:ssä..
    They said it couldn't be done. So I didn't do it.

  6. #66
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    eilen laitoin ultegran laakerin paikalleen enkä malttanut olla kokeilematta kampia paikalleen. Oli aikas tiukka mutta meni kumminkin paikalleen ja voi miten kevyesti pyöri.

    Mun FSA:n laakerista alkoi kuulumaan ääntä reilun 1200km jälkeen ja mietin sen vaihtamista. Mutta sitten hylkäsin vaihtamisaikeen, koska suunnittelin pyörän vaihtoa. Kumminkin lopulta päätin, että ajan tuolla pyörällä yhteensä sen 10 tkm, ja päätin vaihtaa laakerin. Nyt on mittarissa 4768km FSA:n laakerilla. Kaippa tämä Ultegra kestää ainakin tuon 5000km.

    Ylämäissä oikein tunsi, kuinka FSA:n kuulat rusahtelivat. Toivottavasti tätä ei tunne enään.

  7. #67
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Mullakin on Ultegra-keskiö ja FSA:n kammet. Hyvin toimii, mutta kampien irroittaminen on sitten hieman hankalaa. Paras tapa mitä olen keksinyt on tukea runko puupalikoiden päälle ja mäiskiä akselin päätä kumivasaralla.

  8. #68
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    2.187
    fsa:n keskiö on pikkusen leveempi kun shiman omat mutta sama keskiputki ja akseli sopii sinne hyvin. Prikkojen kanssa voi joutua säätämään.
    Vanha mutta lihava.

  9. #69
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    Hyvä tietää tämä prikkahomma.

    Kammet lähtivät ihan hyvin kun laittoi pyörän lattialla "selälleen", itse istuin pyörän viereen, jaloilla tuin runkoa keskiölaakerin vierestä viistoputkesta ja pystyputkesta ja kaksin käsin otin kampien keskeltä kiinni ja vetäsin. Tota tyyliä käyttäessä kannattaa varata tilaa ympärille

  10. #70
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    325
    Menikö teillä käsivoimin FSA Megaexo Ultegran laakerikupeista läpi? Mulla ei mene vaan on todella tiukka. Vasaran kanssa ehkä menisi mutta en tiedä uskaltaako...

  11. #71
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janneko Katso viesti
    Menikö teillä käsivoimin FSA Megaexo Ultegran laakerikupeista läpi? Mulla ei mene vaan on todella tiukka. Vasaran kanssa ehkä menisi mutta en tiedä uskaltaako...
    Muistaakseni tarjosin vähän kumivasaraa toiselta puolelta ja hyvin upposi. Ei se ole vaarallista, kunhan et mäiski metallisella vasaralla kammen päätä lyttyyn tms.

  12. #72
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    325
    Mitäs keskiömuhvi tykkää siitä?

  13. #73
    Liittynyt
    10/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janneko Katso viesti
    Mitäs keskiömuhvi tykkää siitä?
    Miten tuo toimenpide kohdistuu keskiömuhviin?
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  14. #74
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    379
    Tiukkaa teki mullakin. Tuntui että tuli raja vastaan n. 4mm liian aikaisin. Laitoin toisen kammen paikalleen mutten kiristänyt pultteja ja sitten sillä kampiakselin sisään tulevalla pultilla kiristin varovasti ja kammet menivät perille. Tuohan saattoi olla väärä tapa mutta prässäämällähän ne laakerit laitetaan pajallakin.

  15. #75
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    325
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti dirtyrider Katso viesti
    Miten tuo toimenpide kohdistuu keskiömuhviin?
    Sillä tavalla että kun runttaan sitä kampiakselia mikä on jumissa keskiölaakerin välissä, kohdistunee siihen muhviinkin jotain voimia laakerin kautta? Millä nuo muhvit on yleensä kiinni hiilikuiturungossa?

  16. #76
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti janneko Katso viesti
    Sillä tavalla että kun runttaan sitä kampiakselia mikä on jumissa keskiölaakerin välissä, kohdistunee siihen muhviinkin jotain voimia laakerin kautta? Millä nuo muhvit on yleensä kiinni hiilikuiturungossa?
    En olisi huolissani. Pitäähän esim. BB30-systeemissä itse laakeritkin saada hakattua pois, mikä vaatinee vähän enemmän voimankäyttöä, ja senkin muhvi kestää.

  17. #77
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Aina kun joutuu käyttämään voimaa, pitää miettiä mihin se voima kohdennetaan ja mihin se ei saa kohdentua. Esim tässä keskiö-tapauksessa runko pitäisi saada tuettua sillä lailla, että lyöntivoima ei kohdennu siihen muhvin kiinnityksiin. Vaan akselista suoraan niihin laakeri-kuppeihin. Aika vaikea selittää...

    Ja koskaan voima ei saisi mennä asennettavien laakereiden vierintäelimien läpi. Eli Press-Fit keskiöissä se puristusvoima pitää osua siihen ulkokooliin. Mutta siinä se taitaa mennä aika luonnollisesti oikein...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  18. #78
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Aivan, tietysti runko pitää tukea fiksusti. Muutenhan lyöminen aiheuttaa lähinnä kovaa meteliä...
    Vaikka kaksi puunpalaa toiselle puolelle keskiötä.
    Muistaakseni oma akseli vaati kyllä vaan kevyttä naputtelua mennäkseen paikalleen. Sen sijaan sen pois saaminen oli vähän vaativampi operaatio.

  19. #79
    Millä sen pois sait? Rupesin tuossa purkamaan omaa systeemiä (Gossamer- kammet ja Ultegra- kupit) kun epäilen että kupit olis ehkä jääny vähän löysälle kun tuo runko vaihdettiin takuuseen.

    Homma löi kuitenkin ns. vanteille kun tuo pirun akseli ei hievahdakaan. Kumivasaralla pieksin sitä jo niin paljon kun uskalsin ja ei. Ei mulla muut ht2- systeemit koskaan noin jumissa ole olleet !?!

    Joku salainen konsti kenties ??
    They said it couldn't be done. So I didn't do it.

  20. #80
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Laitoin rungon parin lankun varaan, puut mahdollisimman lähelle keskiötä. Sitten vaan vasaraa akselin päähän. Meinasi itseltäkin usko mennä, mutta kyllä se lopulta tipahti pois.

    Oma pyörä on kyllä alumiinirunkoinen ja aika tukevaa tekoa, joten sitä pystyi pieksemään vähän huolettomammin kuin hiilikuituista.

    Jos tuntuu liian hankalalta, ehkä kannattaa käyttää paikallisessa korjaamossa. Aika vaikea tuohon on mitään puristustyökaluakaan kehittää, kun spideri ja rattaat on kuitenkin toisella puolella vastassa...

  21. #81
    Liittynyt
    08/2003
    Viestit
    4.237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nuubiainen Katso viesti
    Jos tuntuu liian hankalalta, ehkä kannattaa käyttää paikallisessa korjaamossa.
    Millasella vasaralla ne siellä korjaamolla sitten hakkaa?

  22. #82
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YT Katso viesti
    Millasella vasaralla ne siellä korjaamolla sitten hakkaa?
    Isommalla.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  23. #83
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Ainakin korjaamo on sitten vastuussa siitä, jos pistävät rungon paskaksi...

    Mutta tuskin pistävät. Kokeneet mekaanikot osaavat kaikenlaisia temppuja.

  24. #84
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    325
    Kertokaa mulle miksi se Ultegran laakerikuppi on niin paljon tiukempi kuin FSA:n? Molempien halkasija papaperilla sama millilleen. FSA pulahtaa kevyesti läpi ilman suurempaa voiman käyttöä.

    Alumiinilla on näköjään korkea laajenemiskerroin. Pitänee kokeilla heittää kampi pakkaseen vähäksi aikaa ja yrittää uudelleen.
    janneko muokkasi tätä : 17.08.2011 at 16.42

  25. #85
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    325
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Homelite Katso viesti
    Millä sen pois sait? Rupesin tuossa purkamaan omaa systeemiä (Gossamer- kammet ja Ultegra- kupit) kun epäilen että kupit olis ehkä jääny vähän löysälle kun tuo runko vaihdettiin takuuseen.

    Homma löi kuitenkin ns. vanteille kun tuo pirun akseli ei hievahdakaan. Kumivasaralla pieksin sitä jo niin paljon kun uskalsin ja ei. Ei mulla muut ht2- systeemit koskaan noin jumissa ole olleet !?!

    Joku salainen konsti kenties ??
    Kokeile lämmittää kuppeja föönillä ja jos kammet on ontot ja saat kylmäspraytä jostain niin jäähdytä kampia sisältäpäin.

  26. #86
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Kylmäspray on nerokas idea. Sitähän saa helposti sinne akselin sisään. Laakerikupit tuskin jäähtyvät samaan tahtiin, kun välissä on muovia.

  27. #87
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    325
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti apatceh Katso viesti
    Tiukkaa teki mullakin. Tuntui että tuli raja vastaan n. 4mm liian aikaisin. Laitoin toisen kammen paikalleen mutten kiristänyt pultteja ja sitten sillä kampiakselin sisään tulevalla pultilla kiristin varovasti ja kammet menivät perille. Tuohan saattoi olla väärä tapa mutta prässäämällähän ne laakerit laitetaan pajallakin.
    Tuhannet kiitokset tästä vinkistä!!!

    Sain akselin menemään pakastamalla sen ja vasaralla runttaamalla. Mulla jäi kanssa about 0,5 cm vajaaksi kovasta vasaroinnista huolimatta. Pulttia kiristämällä sai kuitenkin vikatkin löysät pois.

  28. #88
    Itsellä kans tarkoitus laittaa ultegran kupit gossamerin kampiin. Mistä tiedän kummallla kierteellä kupit tilaan?
    Edit: tarkempi kuppien tarkastelu paljasti että taitaa kyseessä olla 68mm.
    jiiteeteepee muokkasi tätä : 27.08.2011 at 16.00

  29. #89
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Onko kokemuksia, ovatko pitkäikäisempiä kuin vaikkapa XT-laakerit?
    Nyt kun oikein kunnon sateessa ajoin ekaa kertaa, niin alkoi kuulua vinkumista, ettei kauheasti vakuuta

  30. #90
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    237
    Tässä olen nyt hetkisen tuhertanut FSA Gossamer kampien (110 BCD ja yhdellä rattaalla jos näissä jotain eroja on eri versioiden välillä) ja uusien Shimpan kuppien (Dura-Ace, BB-7900) kanssa ja sovitus on aika tiukka kuten monet ovatkin jo kommentoineet. Alun tiukkuuden jälkeen kampiosa hulahti painettaessa kerralla hyvin lähelle finaalia mutta ei ihan perille kuitenkaan eikä hienoinen kumivasaralla naputtelu auttanut asiaa. Tällä hetkellä tähtäimessä olisi käyttää pakastinkikkaa kunhan saisi nyt edes vedettyä tuon kampiosan pois keskiöstä

    EDIT: Cancel that, vitut se mihinkään hievahtanut. Päädyin kiristämään koko setin paikoilleen laakereiden kiristyspultilla, joka FSA:lla on siis 5 millin kuusiokololla. Löysäsin toki pultin kiristyksen jälkeen. Toivottavasti ei tullut nyt porsittua mitään eikä tuohon tarvitse vähään aikaan koskea.
    Amfinaut muokkasi tätä : 27.04.2012 at 20.21

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •