FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 179 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 79 129 169 177 178 179 180 181 189 229 279 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.341 - 5.370 / 13345

Aihe: Syksy tulee, valoa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti
    Niin, onhan se tietysti ominaisuus siinä mielessä, että teki mitä tahansa, joka tapauksessa akkujen kapasiteetti vähenee aikaa myöten. Se on vain sitten niin, että joissakin on "ominaisuutena" akkujen kulahtaminen alle vuodessa, kun toisilla "ominaisuus" on hyvät akut vielä viiden vuoden kuluttuakin. Ja joissakin latureissa on "ominaisuutena" se, että laturi tuhoaa kennot vuodessa, kun taas joissakin latureissa "ominaisuus" on että laturi ei käyttöikää vähennä, sillä vaikutus on niin pieni että kennot vanhenevat muista syistä nopeammin. Sitten on toki oma lukunsa vielä tuotteet, joissa tarkoituksella käytetään nopeasti vanhenevaa akkutekniikkaa, jotta saataisiin lisää tavaraa myytyä nopeammin (mieleen tulee joku taannoinen iPhonen malli, josta kuluttaja-aktiivit järjestivät "iPhonen akku kestää 18 kuukautta, akkua ei voi vaihtaa" -vastamainoskampanjan ja pakottivat valmistajan muuttamaan käytäntöjään).

Henkilökohtaisesti olen vähän sitä mieltä, että jos lamppu maksaa 500-800 euroa, laturinkin yksinkertaisesti täytyy olla älykäs tasapainottava laturi. Valmistuskuluistahan tuollainen ei voi olla kiinni. Akkuun ei tarvita kuin pari ylimääräistä johtoa ja honkgkongilaisetkin myyvät balansoivia latureita halvimmillaan reilulla viidellä eurolla.
    Samaa mieltä olen minäkin. Tuskin tuotakaan on tehty insinöörien epätietoisuuden johdosta, vaan takana on tahallinen käyttökelpoisen eliniän lyhentäminen. Saavat uutta myytyä kun vanha pettää / heikkenee riittävästi ja plussana valmistuskustannukset on aivan aavistuksen verran pienemmät kun ei tarvitse balansointia käyttää. Olemattomasta hinnallisesta erosta on kyllä kyse myyntihintaan nähden.

Offtopic:
    Applella on ollut sama käytäntö käytössä muissakin yhtiön tuotteissa. Yleltä tuli aikoinaan mielenkiintoinen dokumentti (nimeltään Hehkulamppuhuijaus), jossa mm. paljastettiin että Apple tilaa Sonyltä tahallaan huononnettuja akkuja. Akkua kun "ei voi vaihtaa" niin koko tuotteesta tulee periaatteessa roskaa tämän jälkeen. Jenkeissä on myös ollut joukkokanne joitain Samsungin littutelkkuja vastaan, kun niissä ei kaikissa hakkuriteholähteen konkat kestäneet edes takuuaikaa. Vaikka tässä oli esimerkki vaan muutamasta yrityksestä niin samantyylistä tahallista tuotteen eliniän ajastusta käyttää erittäin moni muukin yritys. Ja suurella rahallakin voi olla vaikeuksia löytää oikeasti kestävää tuotetta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tune Katso viesti
    Offtopic:
    Applella on ollut sama käytäntö käytössä muissakin yhtiön tuotteissa. Yleltä tuli aikoinaan mielenkiintoinen dokumentti (nimeltään Hehkulamppuhuijaus), jossa mm. paljastettiin että Apple tilaa Sonyltä tahallaan huononnettuja akkuja. Akkua kun "ei voi vaihtaa" niin koko tuotteesta tulee periaatteessa roskaa tämän jälkeen. Jenkeissä on myös ollut joukkokanne joitain Samsungin littutelkkuja vastaan, kun niissä ei kaikissa hakkuriteholähteen konkat kestäneet edes takuuaikaa. Vaikka tässä oli esimerkki vaan muutamasta yrityksestä niin samantyylistä tahallista tuotteen eliniän ajastusta käyttää erittäin moni muukin yritys. Ja suurella rahallakin voi olla vaikeuksia löytää oikeasti kestävää tuotetta.

Semi-offtopic (akkutekniikkaa kuitenkin):

Tuntuu että LiPo ja NiMh akkujen kulutuksenkesto on harpannut todella mukavasti eteenpäin.

Ihan objektiivisesti voin sanoa että 2009 MacBook Pron akku on kestänyt ikävää rääkkiä kiitettävästi (90% ajasta laturissa) ja käyttöaikaa irtoaa edelleen todella mukavasti. Samaa voi sanoa esim. Sanyon eneloopeista, joista mulla pyörän valonlähteenä oleva Led Lenser P7 ottaa voimansa (tärkeintä tietysti etteivät enää tyhjene itsestään).

No riippuu vähän miltä kannalta asian näkee. Mutta akkujen heikkeneminen on merkittävästi hitaampaa jos lataa akut balansoidusti, oli sitten kyse Lupinen akuista tai Kiinasta ostetuista akuista. Balansoimattomalla latauksella akkupaketin heikkenemiseen kun vaikuttaa kennon ns. luonnollisen ikääntymisen lisäksi akkukennojen välisen varauksen erot akkupaketin kasaushetkellä ja akun eri kennojen välisen kapasiteetin ja ominaisuuksien erot. Kennojen välisten varaustilojen erot vaan pahenee ajan myötä kun kennoja ei balansoida ja tällöin akkupaketissa voi "täyteen" latauksen jälkeen ollakin esim. joku reilusti yliladattu kenno tai vain täyteen ladattu (riippuen suojapiiristä) ja toinen ladattu vain puoliksi (tai vielä pahemmin epäbalanssissa). Heikoin kennohan määrittää sarjaan kytketyn akkupaketin kapasiteetin. Näiden vaikutus eliminoituu käyttämällä balansoitua latausta ja jäljelle jää kennon luonnollinen ikääntyminen.

Edit: Laitetaan sitten vielä varmuuden vuoksi vähän linkkiä kun balansoinnin syy ja tarve ei ole kaikille näköjään selvä: http://www.analogzone.com/pwrt0207.pdf
    Joo pojat, kyllä balansoinnin syyt ja tarpeet tiedän. Tottakai haluaisin, että omakin lamppuni olisi koottu parhaista osista ja kennojen latauksessa käytettäisi kaikkia keinoja, jolla kapasiteetti ja kestoikä saataisi mahdollisimman pitkäksi. Pointtini oli yksinkertaisesti se, että jos ostan yhden lampun, mikä minun käytössäni ilman modauksia kestää yli 4 vuotta, niin mielelläni maksan siitä yli kymmenkertaisen hinnan, kuin ostan joka vuosi vähintään yhden kiinanihmeen, joka jossain vaiheessa jättää minut pimeyden keskelle metsään. Aivan se ja sama minkä vuosituhannen tekniikkaa se on, kunhan toimii. Hinta/laatusuhteesta voidaan olla monta mieltä. Minunkin mielestäni Lupinen lamput ovat naurettavan kalliita. Mutta en minä paskallakaan mitään tee, vaikka niitä olisi kymmenen pinossa. Omistan itsekin yhden kiinanihmeen, ettei tässä nyt rasismista aleta syyttämään . Kaikki DIY hommat on hienoja, itse olen vain laiska

Vink vink

Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Joo pojat,
    Ihan lepo vaan vaari. Kehitys kehittyy, ei siinä aina nuoremmatkaan tahdo perässä pysyä.

kyllä balansoinnin syyt ja tarpeet tiedän. Tottakai haluaisin, että omakin lamppuni olisi koottu parhaista osista ja kennojen latauksessa käytettäisi kaikkia keinoja, jolla kapasiteetti ja kestoikä saataisi mahdollisimman pitkäksi.
    HaluaISIt? Tiedät balansoinnin syyt ja tarpeet ja haluaisit lamppusi laturin käyttävän sitä, mutta et siis kuitenkaan tiedä, onko sitä Lupinessasi käytetty. Olet kuitenkin käyttänyt satoja ja satoja euroja lamppuusi, tietämättä onko siinä edes haluamiasi ominaisuuksia?

No, en minäkään tiedä (mutten toisaalta ole myöskään käyttänyt satoja euroja kypärävalooni, jos toki en ole kiinanihmeitäkään ostellut). No, olen tätä joskus aikaisemminkin miettinyt, ja koitin nyt taas vähän etsiskellä tietoa. Ihan vain yleisesti googlailin ja candlepowerforumia vilkaisin myös. Oudolta tuntuisi jos Lupine ei akkuja tasaisi kun muutenkin tuntuvat pitävän kestävyyttä tärkeänä, mutta eipä sitä silti suoraan sanotakaan. Eikä luulo ole tiedon väärtti. Itse laturissa balansointia ei ole (varmaan yhteensopivuusvaatimusten vuoksi), ja paras mitä Lupine akun suojapiiristä sanoo näyttäisi olevan tämä:

Protected charge

All Li-ion batteries from Lupine are equipped with e PCB protection circuit that keeps the battery from premature death due to incorrect charging, deep discharge, short circuit or reverse polarity in the charger – and if any of these should occur, the PCB reversibly deactivates the battery pack.
    Suojauksiin viitataan suoraan, mutta latauksesta puhutaan vain yleisellä tasolla. Saksalaiselta valmistajalta voisi odottaa vähän spesifisempääkin kuvausta. Riittäisi kun kerrottaisiin, että piiri tarkkailee kaikkia kennoja yksilöllisesti.

No, kenties joku palstalainen tietää, niin ei tarvitse arvailla (ja tiedon etsintäänkin jo kyllästyin). Lupinethan eivät kuitenkaan kovin harvinaisia tunnu olevan, ja kaikki käyttäjät tuntuvat aina olevan lamppuihinsa tyytyväisiä. Ja kyllä olisi syytäkin olla, hinnat huomioon ottaen.

Pointtini oli yksinkertaisesti se, että jos ostan yhden lampun, mikä minun käytössäni ilman modauksia kestää yli 4 vuotta, niin mielelläni maksan siitä yli kymmenkertaisen hinnan, kuin ostan joka vuosi vähintään yhden kiinanihmeen, joka jossain vaiheessa jättää minut pimeyden keskelle metsään. Aivan se ja sama minkä vuosituhannen tekniikkaa se on, kunhan toimii. Hinta/laatusuhteesta voidaan olla monta mieltä. Minunkin mielestäni Lupinen lamput ovat naurettavan kalliita. Mutta en minä paskallakaan mitään tee, vaikka niitä olisi kymmenen pinossa. Omistan itsekin yhden kiinanihmeen, ettei tässä nyt rasismista aleta syyttämään . Kaikki DIY hommat on hienoja, itse olen vain laiska
    Näinhän se. Tosin sillä lisäyksellä että jos joskus Lupinen hankkisin, oletus saisi olla, että muuta lamppua ei samaan tarkoitukseen tarvitsisi enää myöhemminkään ostaa.

Itsellä on ilman mitään modailua "kiinanihme" pelannut pari vuotta ilman ongelmia. En tiedä sit , onko vaan tuuria. Voi täällä olla muitakin , joilla on käynyt samoin
    "Armeijan johdon tulee asettaa asevelvolliset edestäpäin tulevan todennäköisen ja takaa tulevan varman kuoleman väliin.”

Joo pojat, kyllä balansoinnin syyt ja tarpeet tiedän. Tottakai haluaisin, että omakin lamppuni olisi koottu parhaista osista ja kennojen latauksessa käytettäisi kaikkia keinoja, jolla kapasiteetti ja kestoikä saataisi mahdollisimman pitkäksi. Pointtini oli yksinkertaisesti se, että jos ostan yhden lampun, mikä minun käytössäni ilman modauksia kestää yli 4 vuotta, niin mielelläni maksan siitä yli kymmenkertaisen hinnan, kuin ostan joka vuosi vähintään yhden kiinanihmeen, joka jossain vaiheessa jättää minut pimeyden keskelle metsään. Aivan se ja sama minkä vuosituhannen tekniikkaa se on, kunhan toimii. Hinta/laatusuhteesta voidaan olla monta mieltä. Minunkin mielestäni Lupinen lamput ovat naurettavan kalliita. Mutta en minä paskallakaan mitään tee, vaikka niitä olisi kymmenen pinossa. Omistan itsekin yhden kiinanihmeen, ettei tässä nyt rasismista aleta syyttämään . Kaikki DIY hommat on hienoja, itse olen vain laiska
    Hyvä pointti on tuossakin. Kyllä itsekkin suosittelen sijoittamaan vähän laadukkaampaan kerralla jos ei ole valmis tekemään mitään DIY muutoksia esim. Magicshine tai vastaavaan kiinalaiseen valaisimeen. Ilman muutoksia kun noiden halvempien valojen käyttöikä voi jäädä aika lyhyeksikin, vaikka on noista kai ainakin osa muuttamattomanakin jo yllättävän pitkään toiminut. Eikä "kertakäyttö" (tai muuten lyhytikäisten) tuotteiden ostaminen oikein houkuttele millään tavoin (paitsi tietysti jos on aikeissa muokata siitä paremman), mieluummin tosiaan vaikka sitten esim. yksi kalliimpi valaisin 5-vuodessa kuin joka vuosi uusi halpa valaisin.

Offtopic:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti konakone Katso viesti
    Semi-offtopic (akkutekniikkaa kuitenkin):

Tuntuu että LiPo ja NiMh akkujen kulutuksenkesto on harpannut todella mukavasti eteenpäin.

Ihan objektiivisesti voin sanoa että 2009 MacBook Pron akku on kestänyt ikävää rääkkiä kiitettävästi (90% ajasta laturissa) ja käyttöaikaa irtoaa edelleen todella mukavasti. Samaa voi sanoa esim. Sanyon eneloopeista, joista mulla pyörän valonlähteenä oleva Led Lenser P7 ottaa voimansa (tärkeintä tietysti etteivät enää tyhjene itsestään).
    Kyllähän akkutekniikassa tosiaan ajan kanssa on kehitystä tapahtunut ja kun akkujen käyttö hoidetaan oikein niin elinikää riittää. Sitä en tiedä missä kaikissa laitteissa Apple on noita huononnettuja akkuja käyttänyt ja minä vuosina ja käyttääkö edelleen. Mutta ainakin joissain iPodeissa ja ilmeisesti iPhonessa on ollut käytössä ko. akkuja. Olettaisin kuitenkin ettei tuo toiminta ole ainakaan kokonaisuudessaan loppunut vieläkään. Sanyon akut on yleisesti ottaen omien ja monen muun kokemusten mukaan olleet laadukkaita, joten niitä voi kyllä suositella.

Tuo lataamalla mitattu kapasiteettihän ei vielä kovinkaan tarkkaan kerro akun todellista kapasiteettiä. Ladattuun kapasiteettiin tulee myös kaikki häviöihin menevä mukaan ja on näin ollen todellista kapasiteettia jonkin verran suurempi arvo.
    Li-ion akkujen virtahyötysuhde on noin 99.9% silloin, kun lataus on tehty oikein.Tätä arvoa käyttää väärin myös jotkut sähköfillarikauppiaat, kun käyttävät tätä arvoa hyötysuhteena. Kokonaishyötysuhde Li-ion akulle eli akulle menevä energia-akulta tuleva on yleensä yli 90%. Häviöt ovat jännitehäviöitä eli akkua pitää ladata isommalla jännitteellä, kuin sieltä tulee ulos ja tämä hukkateho menee lämmöksi. Li-ion akut poikkeavat muista yleisistä akuista siinä mielessä, että ne eivät kestä käytännössä yhtään ylilatausta edes pienellä virralla, toisin, kuin esim. NiCd, NiMH ja Lyijyakku. Tämän takia on tehty suojapiirejä ja balansoivia latureita, kun ylilatauksessa elektrolyytti (joka on palaavaa orgaanista liuotinta) hajoaa ja kehittää kennon sisälle kaasua ja painetta joka voi purkaantua ulos kennosta tyyliin "vent with flames". Tämän takia myydään myös LiPo sack:jä eli pyritään estämään mahdollisessa vikatilanteessa (vaikka laturissa tai akun suojapiirissä) latausympäristön palaminen.

Ymmärrän hyvin ihmisiä jotka ostavat kalliin Lupinen, kun eivät halua/ehdi tai osaa paneutua itse näihin akkuasioihin yms, vaan pyrkivät hankkimaan mahdollisimman hyvän suoraan kaupasta. Uskon, että Lupine on valikoinut hyvälaatuiset kennot huolella, jolloin akkupaketille voidaan odottaa kohtuullista elinikää. Olisi kuitenkin kiva nähdä mitä Lupinen akku on oikeasti syönyt sisälleen, mutta Lupine ja DIY ei oikein kuulu yhteen akun osalta.

Samoin ymmärrän hyvin niitä, jotka ostaa edullisen paketin kiinasta DIY aihioksi ja pyrkii korjaamaan itse sen puutteita.

Niistä olen huolissani, jotka luottavat sokeasti kiinalaiseen laatuun eli akkupakettia ladataan adapterin avulla alkuperäisellä laturilla ja luotetaan, että kaikki on kunnossa ja akku täynnä, kun led vaihtuu vihreäksi. Tässä tapauksena on palovakuutuksena vain äärimmäisen halvalla tehty suojapiiri. Kokonaisuus kun on käytännössä halvat kennot (ei valikoidut, voi olla kapasiteetti hajontaa), halpa suojapiiri ja halpa laturi ja kaiken lisäksi latauksen lopetus perustuu suojapiirin toimintaan. Paljon pienempi riski on luopa kypärän käytöstä kaupunkipyöräilyssä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    Niistä olen huolissani, jotka luottavat sokeasti kiinalaiseen laatuun eli akkupakettia ladataan adapterin avulla alkuperäisellä laturilla ja luotetaan, että kaikki on kunnossa ja akku täynnä, kun led vaihtuu vihreäksi. Tässä tapauksena on palovakuutuksena vain äärimmäisen halvalla tehty suojapiiri. Kokonaisuus kun on käytännössä halvat kennot (ei valikoidut, voi olla kapasiteetti hajontaa), halpa suojapiiri ja halpa laturi ja kaiken lisäksi latauksen lopetus perustuu suojapiirin toimintaan. Paljon pienempi riski on luopa kypärän käytöstä kaupunkipyöräilyssä.
    Okei Nyt kuulostaa tuo kärjistely hieman liioittelulta mutta sait silti kiinnostuksen heräämään. Eli mitä kannattaisi tehdä kun kiinanihme luukusta putoaa viikon päästä? Hommata parempi laturi? Mihinkään sen kummenpaan modailuun ei mun kolvailutaitoni riitä kuitenkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ketju44 Katso viesti
    Itsellä on ilman mitään modailua "kiinanihme" pelannut pari vuotta ilman ongelmia. En tiedä sit , onko vaan tuuria. Voi täällä olla muitakin , joilla on käynyt samoin
    Itsellä 3 kpl kiinanihmeiden akkuja ja niistä yksi oli todella pahasti epäbalansissa ennen DIY hommia(jännite-ero sarjaan kytkettyjen kennojen välillä oli 0.45V) ja kahdessa muussa vähemmän eli tällä perusteella akuissa on paljon satunnaista hajontaa, mutta tätä ei voi mitenkään muuten nähdä ulospäin ilman akun pientä purkua ja jännitteiden mittailua, kuin toiminta-ajasta.

Ihan lepo vaan vaari. Kehitys kehittyy, ei siinä aina nuoremmatkaan tahdo perässä pysyä.
    HaluaISIt? Tiedät balansoinnin syyt ja tarpeet ja haluaisit lamppusi laturin käyttävän sitä, mutta et siis kuitenkaan tiedä, onko sitä Lupinessasi käytetty. Olet kuitenkin käyttänyt satoja ja satoja euroja lamppuusi, tietämättä onko siinä edes haluamiasi ominaisuuksia?
    Silloin kun lampun ostin, ei ollut kiinanihmeitä, eikä kyllä mitään hajua balansoinnista tai esim. led-tekniikasta. Mutta en nyt sellaista hi-tech lamppua/laturiakaan käy ostamaan kun vanhakin toimii ja tuntuu kirkastuvan vuosi vuodelta mielestäni sopivaa korvausta vastaan. Voihan se olla, että tosiaan ei muuta lamppua enää samaan tarkoitukseen tarvitse ostaakkaan. Tosin epäilen suuresti.

Li-ion akkujen virtahyötysuhde on noin 99.9% silloin, kun lataus on tehty oikein.Tätä arvoa käyttää väärin myös jotkut sähköfillarikauppiaat, kun käyttävät tätä arvoa hyötysuhteena. Kokonaishyötysuhde Li-ion akulle eli akulle menevä energia-akulta tuleva on yleensä yli 90%. Häviöt ovat jännitehäviöitä eli akkua pitää ladata isommalla jännitteellä, kuin sieltä tulee ulos ja tämä hukkateho menee lämmöksi. Li-ion akut poikkeavat muista yleisistä akuista siinä mielessä, että ne eivät kestä käytännössä yhtään ylilatausta edes pienellä virralla, toisin, kuin esim. NiCd, NiMH ja Lyijyakku. Tämän takia on tehty suojapiirejä ja balansoivia latureita, kun ylilatauksessa elektrolyytti (joka on palaavaa orgaanista liuotinta) hajoaa ja kehittää kennon sisälle kaasua ja painetta joka voi purkaantua ulos kennosta tyyliin "vent with flames". Tämän takia myydään myös LiPo sack:jä eli pyritään estämään mahdollisessa vikatilanteessa (vaikka laturissa tai akun suojapiirissä) latausympäristön palaminen.

Ymmärrän hyvin ihmisiä jotka ostavat kalliin Lupinen, kun eivät halua/ehdi tai osaa paneutua itse näihin akkuasioihin yms, vaan pyrkivät hankkimaan mahdollisimman hyvän suoraan kaupasta. Uskon, että Lupine on valikoinut hyvälaatuiset kennot huolella, jolloin akkupaketille voidaan odottaa kohtuullista elinikää. Olisi kuitenkin kiva nähdä mitä Lupinen akku on oikeasti syönyt sisälleen, mutta Lupine ja DIY ei oikein kuulu yhteen akun osalta.

Samoin ymmärrän hyvin niitä, jotka ostaa edullisen paketin kiinasta DIY aihioksi ja pyrkii korjaamaan itse sen puutteita.

Näinhän se on, esim. LiPo-akut (kuten myös LiIon-akut) jysähtää tulipalloksi kun oikein ylilataa. Metallikuorisissa pyöreissä LiIon-akuissa on ylipaineventtiili, jonka pitäisi jossain määrin ehkäistä ko. ongelmaa kunhan ei aivan tolkuttomasti ylilataa. LiPoja ja LiPo sack:jä omistan kyllä useita ja niitä voin suositella etenkin niille jotka tosiaan luottaa siihen vakio elektroniikkaan. Suojapiiriin ei yleensäkään pidä luottaa katkaisussa, se on vikatilanteita varten (kuten myös sen katkaisujännitteet) ja ei yleensäkään katkaise aivan oikeassa jännitteessä latausta ja purkua ajatellen.

Veikkaatko ettei balansoiva lataaminen nosta myös Lupinen akkujen elinikää ja eliniän aikana käytössä olevaa kapasiteettia, tätä en kyllä ainakaan itse ole heti valmis uskomaan.

Itsellä 3 kpl kiinanihmeiden akkuja ja niistä yksi oli todella pahasti epäbalansissa ennen DIY hommia(jännite-ero sarjaan kytkettyjen kennojen välillä oli 0.45V) ja kahdessa muussa vähemmän eli tällä perusteella akuissa on paljon satunnaista hajontaa, mutta tätä ei voi mitenkään muuten nähdä ulospäin ilman akun pientä purkua ja jännitteiden mittailua, kuin toiminta-ajasta.
    Taidan vaan nauttia valosta , kun sitä vielä näkyy
    "Armeijan johdon tulee asettaa asevelvolliset edestäpäin tulevan todennäköisen ja takaa tulevan varman kuoleman väliin.”

Veikkaatko ettei balansoiva lataaminen nosta myös Lupinen akkujen elinikää ja eliniän aikana käytössä olevaa kapasiteettia, tätä en kyllä ainakaan itse ole heti valmis uskomaan.
    Jos mitään balansointia ei ole niin elinikä olisi varmasti pidempi kunnollisella balansoinnilla.

Jos mitään balansointia ei ole niin elinikä olisi varmasti pidempi kunnollisella balansoinnilla.
    Samaa mieltä olen myös itse. Kuva suojapiiristä löytyy Lupinen sivuilta -> http://www.lupine.de/web/en/technolo...ry/electronics
    Kuvan perusteella kovasti vaikuttaisi balansoimattomalta kytkennältä (mahdollisesti suojapiiri ja pari fettiä?), vaikka mahdotonhan tuota on varmaksi sanoa ilman kunnollista tutkimista. Luulisi että edes mainitsisivat balansoinnista jos sellainen olisi käytössä, tuosta ei puhuta suojapiirin yhteydessäkään mitään.

Niille jotka luottaa siihen vakio elektroniikkaan suosittelen joko juottamaan balansointijohdot ja lataamaan oikealla balansoivalla laturilla tai ostamaan vähintään sen LiPo sack:n.

LiPo sack löytyy vaikka täältä:
    http://www.ebay.com/itm/LiPo-RC-Batt...item43a2e58112
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=4134

Laturina voi käyttää vaikka jompaa kumpaa (huom. oikeat balansointijohdot joutuu hommaamaan ja juottamaan akkuun, sekä latausadapterijohdon):
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...cessories.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._GENUINE_.html

Itsellä on ebaysta hommattu Imax B6 kopio käytössä, joka toimii mainiosti.

Edit: Ko. laturit muuten tarvitsevat lisäksi vielä AC/DC adapterin 11-15 Voltin lähtöjännitteellä (korjattu Akkumiehen tietojen pohjalta), itsellä tosiaan käytössä 12 V hakkuriteholähteellä joten ei ei hajuakaan suuremman sisäänmenojännitteen kestosta.
    tune muokkasi tätä : 27.08.2011 at 00.44

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Musashi Katso viesti
    Okei Nyt kuulostaa tuo kärjistely hieman liioittelulta mutta sait silti kiinnostuksen heräämään. Eli mitä kannattaisi tehdä kun kiinanihme luukusta putoaa viikon päästä? Hommata parempi laturi? Mihinkään sen kummenpaan modailuun ei mun kolvailutaitoni riitä kuitenkaan.
    Jos jatketaan kiinalinjalla niin minimivaatimus olisi lisätä tämä akkuun:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...0pcs_bag_.html
    Ja ladata tästä piuhasta tällä (vaatii 12V powerin):
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...e_Charger.html
    Molemmat kiusallisesti loppu, mutta kiina on puolillaan vastaavia tai parempia. Piuha kaipaa akun päälisten purkua ja tinausta ja ensimmäisestä kiinanihmeen akusta oli täälläkin hyvät kuvat, mutta nyt ei tunnu löytyvän. Lataus olisi em. laturilla piuhan kautta ja purku alkuperäisen piuhan kautta, jolloin myös suojapiiri olisi mukana estämässä aivan tyhjäksi vetämistä.

En ole kuullut näiden akkujen polttaneen taloja Suomessa. Ainoa mikä nyt muistuu oli muistaakseni Vantaalla RC autoharrastaja poltti rivitalosta osan, kun latasi LiPo (vastaa kemialtaan (yleensä LiCoO2) ja latausjännitteiltään Li-ion kennoja) akkua NiMH laturilla eli ei balansointia ja latausjännite täysin väärä eli kaikki oli väärin. RC autoissa käytetyissä akuissa ei ole mitään suojapiiriä isojen virtojen takia eli siksi asia korostuu näissä. Kaikkien Li akkujen lataaminen, kun kennoja on enemmän, kuin yksi sarjassa ilman balansointia on väärin ja siihen sisältyy aina omat riskinsä.

Edit: Noilla tune:n linkkaamilla latureilla näkee joka latauksen jälkeen ladatut mAh:t eli pystyy aika hyvin arvioimaan paljonko oli vielä jäljellä sähköä. Balansoivien latureiden mAh näytön arvossa voi olla jonkin verran virhettä, kun osa virrasta kulkee toisen kennon ohi balansoinnissa ja laturi todennäköisesti myös laskee tämän mukaan mAh määrään.

Viesti

Kun tässä on näistä hintava laatulaite vs. halpis Kauko-Idästä juttuja käsitelty, niin:

Itsellä on ebaysta hommattu Imax B6 kopio käytössä
    ...ebaystä hankittu kopio...

-> Akkumies

Laitoit joskus keväällä viestiä laturista, ja siihen jäi vastaamatta. Pahoitteluni. Laite jäi harkintaan ja sitten unohtui. Hankin sittemmin Pila IBC:n. Saattaa olla että hankin vielä lisäksi Xtarin uuden 18650/yms. laturin, sikäli kun nettiarviot laitteesta ovat positiiviset. Ei niin että Pilan lisäksi tarvitsisi juuri muuta laturia enää irtokennoille hankkia, mutta siinä on myös lisäominaisuus, jonka avulla 18650-kennoja voisi käyttää minkä tahansa usb-portista ladattavan laitteen lataamiseen.

Mikä on kennojännite tuon PilaIBC:n jälkeen? Mikä muuten tekee tuosta Pilasta niin arvostetun? Ilmeisesti itse laturi ei lämmitä kennoa, kun virtalähde on laturin ulkopuolella, mutta miten muuten? Itse olen käyttänyt ns. älylaturia 0.5A virralla, jolloin lopetus on noin 4.2V ja virta on laskennut 0.1A kohdalle. Tämän jälkeen irtokennon jännite on 4.15V, mikä on vähän hellempää kennoille, kuin DX:n laturien jäljiltä, kun nämä lopettavat latauksen vasta, kun jännite on 4.2V ja virta muutama milliampeeri-> irtokennon jännite 4.2V. Omalla laturilla voisi käyttää myös Li-ion ohjelmaa, jolloin max. jännite olisi 4.1V, mutta OCV olisi silloin noin 4.05V, mikä tuntuu vähän alhaiselta. Kiinanihmeiden akut olen ajanut laturilla varastointiohjelmalla kesäsäilöön eli kennojännitteet ovat noin 3.85V.

Olen myös katsellut tuota Xtarin laturia, mutta kun on jo laturi ja toinenkin. Tuo 5V ulos USB:stä on kyllä mielenkiintoinen ominaisuus.

Kun tässä on näistä hintava laatulaite vs. halpis Kauko-Idästä juttuja käsitelty, niin:

...ebaystä hankittu kopio...
    No tällä kertaa on todella laadukas laturi Kauko-Idästä. Balansoi esim. 3-kennoisen lipon kennojen jännitteet 2 mV jännitteeseen toisistaan, voitko toivoa enempää tarkkuudelta tai onko tarvetta tarkemmalle balansoinnille? Samoin latausjännite osuu todella tarkasti kohdalleen. Varsinkin kun toimii muutenkin hyvin ja tarkasti. Ennenkuin kommentoit mittauksessa käytetyn yleismittarin valmistusmaata tai tarkkuutta niin kyseessä on laadukas Saksalainen mittari joka maksoi n. 200 euroa.

Edit: Tuon aikaisemmin mainitsemani Imax B6 laturin kommenteissa tarkkuuden kerrotaan olevan huomattavasti huonompi, joten ei välttämättä paras vaihtoehto laturiksi (vaikka toki parempi kuin balansoimaton laturi). Netistä lukemani perusteella joidenkin Imax B6 mallien kalibrointi on jätetty tehtaalla väliin, joka on johtanut ko. kommenteissakin mainittuihin eroihin jännitteissä. Ei hajuakaan onko asia parantunut noiden kommenttien jälkeen. Kalibroinnin voi kyllä tehdä jälkeenkinpäin, mutta vain kerran...
    tune muokkasi tätä : 27.08.2011 at 00.40

Laturina voi käyttää vaikka jompaa kumpaa (huom. oikeat balansointijohdot joutuu hommaamaan ja juottamaan akkuun, sekä latausadapterijohdon):
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...cessories.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._GENUINE_.html

Itsellä on ebaysta hommattu Imax B6 kopio käytössä, joka toimii mainiosti.

Edit: Ko. laturit muuten tarvitsevat lisäksi vielä AC/DC adapterin 11-18 Voltin lähtöjännitteellä
    Osa suomeen tulleista kiinanlatureista on hajonnut jo 16.5V jännitteellä vaikka luvattu em. 11-18V eli varminta on käyttää näissä 12-15V poweria. Jos ei aijo käyttää laturin koko tehoa hyväksi, vaan käyttää vain pieniä latausvirtoja riittää virtalähteeksi aika pienikin. Itse olen käyttänyt 200W ulos antavassa laturissa 12V, 3A virtalähdettä silloin, kun latausvirrat ovat olleet pieniä (0.5-1A).

Viesti

Mikä on kennojännite tuon PilaIBC:n jälkeen? Mikä muuten tekee tuosta Pilasta niin arvostetun? Ilmeisesti itse laturi ei lämmitä kennoa, kun virtalähde on laturin ulkopuolella, mutta miten muuten? Itse olen käyttänyt ns. älylaturia 0.5A virralla, jolloin lopetus on noin 4.2V ja virta on laskennut 0.1A kohdalle. Tämän jälkeen irtokennon jännite on 4.15V, mikä on vähän hellempää kennoille, kuin DX:n laturien jäljiltä, kun nämä lopettavat latauksen vasta, kun jännite on 4.2V ja virta muutama milliampeeri-> irtokennon jännite 4.2V. Omalla laturilla voisi käyttää myös Li-ion ohjelmaa, jolloin max. jännite olisi 4.1V, mutta OCV olisi silloin noin 4.05V, mikä tuntuu vähän alhaiselta. Kiinanihmeiden akut olen ajanut laturilla varastointiohjelmalla kesäsäilöön eli kennojännitteet ovat noin 3.85V.

Olen myös katsellut tuota Xtarin laturia, mutta kun on jo laturi ja toinenkin. Tuo 5V ulos USB:stä on kyllä mielenkiintoinen ominaisuus.
    Njoo, itsekin ostaisin sitten nimenomaan tuon usb-ominaisuuden vuoksi. Saa nähdä.

Eipä ole tullut mittailtua ja itse asiassa pitäisi ostaa uusi yleismittarikin että edes saisi mitattua, vanha on enemmän tai vähemmän hajonnut. Seuraava vaihe olisikin siis kysellä, mikä olisi hyvä luotettava yleismittari. Hintaa saisi mieluusti olla huomattavasti vähemmän kuin tunen mittarilla.

edit:
    No tällä kertaa on todella laadukas laturi Kauko-Idästä.
    Niin, sehän näissä kiinakopioissa tahtoo usein ollakin ongelmana, että voi toki saada hyvän mutta voi saada jotain ihan muutakin. Ja se hyvin toimivakaan ei välttämättä ole kestävä. Vasta aika kertoo.

Ennenkuin kommentoit mittauksessa käytetyn yleismittarin valmistusmaata tai tarkkuutta niin kyseessä on laadukas Saksalainen mittari joka maksoi n. 200 euroa.
    Tää on oikeesti offtopic ja provo, mutta tuon 200€ kun olisi käyttänyt valon hankkimiseen syksyn tullessa, niin olisi ollut jo 1/4 osa lupinen hinnasta kasassa. Eikä nyt herneitä nenään

Niin, sehän näissä kiinakopioissa tahtoo usein ollakin ongelmana, että voi toki saada hyvän mutta voi saada jotain ihan muutakin. Ja se hyvin toimivakaan ei välttämättä ole kestävä. Vasta aika kertoo.
    Faktaa on tuokin. Mutta pohjatyö kannattaa tehdä ja googlettaa ja etsiä arvostelut ja kommentit netistä. Se auttaa jo paljon. Yksilöitähän nuo ainakin jossain määrin tuppaa olemaan, mutta kyllä niitä löytyy kalliistakin laitteista vaikkakin prosentuaalisesti vähemmän. Mutta suoraan sanottuna itse tavallisesti avaan laitteet ja pyrin etsimään mahdolliset vikakohdat ennenkuin mitään ongelmaa tuleekaan. Kaikkea ei tietysti noinkaan voi havaita, mutta paljon kuitenkin. Tietysti myös mittaan ja tarkastan toiminnan. Tosin eipä vikakohtia tai ongelmia paljoa ole löytynytkään vaikka kaikenlaista on tullut tilattua. Jos taitoa riittää niin kyllä noita viasta riippuen korjattuakin saa. Kukin toki tehköön kuten parhaaksi näkee.

Offtopic ja provo:

Tää on oikeesti offtopic ja provo, mutta tuon 200€ kun olisi käyttänyt valon hankkimiseen syksyn tullessa, niin olisi ollut jo 1/4 osa lupinen hinnasta kasassa. Eikä nyt herneitä nenään
    Ja siihen jos olisin rahani pistänyt olisin jäänyt ilman akun balansointia ja menettänyt 3/4 Lupinen hinnasta. Olisi se vaan ollut sääli laittaa niin paljon rahaa valaisimeen jonka laturi ja akku ei ole suunniteltu kuten pitää. Puhumattakaan siitä että kaikki tarkat mittaukset olisi jäänyt suorittamatta. Siinä sitten voikin verrata kahta Saksalaista tuotetta, joista toinen on suunniteltu ja tehty kunnolla tarkkuus mielessä pitäen ja toinen hutaistu ainakin akun ja laturin osalta sinnepäin. Jonkinlainen prioriteetti ja käsitys hinta/laatu suhteesta tässäkin pitää olla...

Todellinen DIY mies olisi ostanut Kiinasta 2€ mittarin ja tehnyt siitä itselleen pienin modauksin 200€ saksalaista vastaavan mittarin.

Viesti

Faktaa on tuokin. Mutta pohjatyö kannattaa tehdä ja googlettaa ja etsiä arvostelut ja kommentit netistä. Se auttaa jo paljon. Yksilöitähän nuo ainakin jossain määrin tuppaa olemaan, mutta kyllä niitä löytyy kalliistakin laitteista vaikkakin prosentuaalisesti vähemmän. Mutta suoraan sanottuna itse tavallisesti avaan laitteet ja pyrin etsimään mahdolliset vikakohdat ennenkuin mitään ongelmaa tuleekaan. Kaikkea ei tietysti noinkaan voi havaita, mutta paljon kuitenkin. Tietysti myös mittaan ja tarkastan toiminnan. Tosin eipä vikakohtia tai ongelmia paljoa ole löytynytkään vaikka kaikenlaista on tullut tilattua. Jos taitoa riittää niin kyllä noita viasta riippuen korjattuakin saa. Kukin toki tehköön kuten parhaaksi näkee.
    No tavallaan juu. Mutta sitten taas toisaalta... Tuollaista harrastelaturiakin olen "ollut hankkimassa" ainakin pari-kolme kertaa viimeisen muutaman vuoden aikana. Aiheen tutkimiseen netissä on tullut käytettyä jokaisella kerralla vähintään ilta tai pari. Kiinakopio maksaisi ehkä 40 euroa, aito päälle satasen. Vaikka tuota joidenkin kymppien säästöä varten on jo käytetty monta iltaa, laturia ei ole vieläkään tullut hankittua. Ja jos vaikka olisikin tullut, en silti luottaisi kiinakopioon yhtä lailla kuin aitoon (toki samalla on tutkailtu että mitäs ne ns. aidot sitten olisivat, ja missä maksettaisiin laadusta eikä merkistä). Helposti saa kulumaan aikaa (ja joskus ihan kirjaimellisestikin rahaa) huomattavasti tarjolla olevaa säästöä enemmän. Nettivertailujen kanssa on vähän myös se ongelma, että yksittäisten kommenttien pätevyydestä ei aina voi olla varma, ja kommentoijan omakin taitotaso voi jäädä epäselväksi. Ja vaikka kommentointi ja niitä koskeva laite olisivatkin pätevät, mikään tuskin takaa että oma kappale on välttämättä samanlainen kuin kommentoijan kappale, varsinkin jos kommenteista on kulunut aikaa. Mitä taas tulee johonkin laitteiden avaamiseen ja tarkistamiseen, se vaatii sitten jo jonkinlaista harrastustaustaa tai vähintään rutkasti lisää pohjatyötä jotta touhussa olisi mitään järkeä.

No juu. Yllä mainitsin että tarvittaisiin uusi yleismittari, ja että vinkkejäkin voisi tarjota. No tuli tehtyä hyvin pienimuotoista pohjatyötä. Pohjimmiltaanhan en tarvitsisi muuta kuin luotettavan mittarin perustoiminnoilla (ainakin jännite virta ja vastus löytyvät kaikista), ja kestävyyttä sen verran ettei hajoa tavallisten kotitalouslaitteiden ja verkkojen kanssa touhutessa. Oletus että hyvin satunnaisessa käytössä (vanhalle ei kenties ollut käyttöä edes joka vuosi?) kestää 10+ vuotta. Kelvollisen saisi varmaan parilla kympillä? No, Mastech on ilmeisesti ihan käyttökelpoinen edullinen valmistaja. Valikoimista löytyy myös tavallista monipuolisempi MS-8229, jossa on lämpömittaria, kosteusmittaria, desibelimittaria ja (huom. ON-TOPIC!) valoisuusmittaria. Hinta luotettavalla kotimaisella jälleenmyyjällä YEOY:llä reilu 70 euroa. Kokemuksia? Kannattaako? Alkuviikosta pyöräilisin taas putiikin ohi.

edit: Linkki mittariin

Todellinen DIY mies olisi ostanut Kiinasta 2€ mittarin ja tehnyt siitä itselleen pienin modauksin 200€ saksalaista vastaavan mittarin.
    Todellinen DIY mies tietäisi ettei tuo ole pienin modauksin mahdollista ja ilman kunnon tarkkaa mittauskalustoa et edes pysty kalibroimaan sitä kiinalaista mittaria tarkaksi.

No tavallaan juu. Mutta sitten taas toisaalta... Tuollaista harrastelaturiakin olen "ollut hankkimassa" ainakin pari-kolme kertaa viimeisen muutaman vuoden aikana. Aiheen tutkimiseen netissä on tullut käytettyä jokaisella kerralla vähintään ilta tai pari. Kiinakopio maksaisi ehkä 40 euroa, aito päälle satasen. Vaikka tuota joidenkin kymppien säästöä varten on jo käytetty monta iltaa, laturia ei ole vieläkään tullut hankittua. Ja jos vaikka olisikin tullut, en silti luottaisi kiinakopioon yhtä lailla kuin aitoon (toki samalla on tutkailtu että mitäs ne ns. aidot sitten olisivat, ja missä maksettaisiin laadusta eikä merkistä). Helposti saa kulumaan aikaa (ja joskus ihan kirjaimellisestikin rahaa) huomattavasti tarjolla olevaa säästöä enemmän. Nettivertailujen kanssa on vähän myös se ongelma, että yksittäisten kommenttien pätevyydestä ei aina voi olla varma, ja kommentoijan omakin taitotaso voi jäädä epäselväksi. Ja vaikka kommentointi ja niitä koskeva laite olisivatkin pätevät, mikään tuskin takaa että oma kappale on välttämättä samanlainen kuin kommentoijan kappale, varsinkin jos kommenteista on kulunut aikaa. Mitä taas tulee johonkin laitteiden avaamiseen ja tarkistamiseen, se vaatii sitten jo jonkinlaista harrastustaustaa tai vähintään rutkasti lisää pohjatyötä jotta touhussa olisi mitään järkeä.

No juu. Yllä mainitsin että tarvittaisiin uusi yleismittari, ja että vinkkejäkin voisi tarjota. No tuli tehtyä hyvin pienimuotoista pohjatyötä. Pohjimmiltaanhan en tarvitsisi muuta kuin luotettavan mittarin perustoiminnoilla (ainakin jännite virta ja vastus löytyvät kaikista), ja kestävyyttä sen verran ettei hajoa tavallisten kotitalouslaitteiden ja verkkojen kanssa touhutessa. Oletus että hyvin satunnaisessa käytössä (vanhalle ei kenties ollut käyttöä edes joka vuosi?) kestää 10+ vuotta. Kelvollisen saisi varmaan parilla kympillä? No, Mastech on ilmeisesti ihan käyttökelpoinen edullinen valmistaja. Valikoimista löytyy myös tavallista monipuolisempi MS-8229, jossa on lämpömittaria, kosteusmittaria, desibelimittaria ja (huom. ON-TOPIC!) valoisuusmittaria. Hinta luotettavalla kotimaisella jälleenmyyjällä YEOY:llä reilu 70 euroa. Kokemuksia? Kannattaako? Alkuviikosta pyöräilisin taas putiikin ohi.

edit: Linkki mittariin
    Totta, kyllä tuohon aikaakin saa kulumaan. Mutta jos löytyy jokin hyvin yleisesti käytössä oleva kiinalainen tuote niin kommenttejakin yleensä löytyy vaikka millä mitalla ja etsiminen on nopeaa ja helppoa. Toki tämä ei välttämättä ole ole tilanne, jolloin voi olla vaikeaakin löytää tietoa. Mutta etsimistä kannattaa yrittää ja jos tietoa ei löydy ja jos alkuperäisen tuotteen hintakaan ei ole paha niin siihen voi olla parempi rahansa sijoittaa. Tosiaan tuo avaaminen ja tutkiminen vaatii vähintään harrastustaustaa tai pohjatyötä, joten ei liene läheskään kaikkien tapauksessa varteenotettava toimenpide.

Mitä tuohon yleismittariin tulee niin Mastechin mittareita on yleisesti pidetty hinta/laatu-suhteeltaan hyvinä. Itsellä ei ole kokemusta ko. mittarista, mutta kyseessä vaikuttaisi olevan kuvailemaasi käyttöön vähintäänkin riittävä mittari. Mastechilta löytyy myös noita vähän perusmallisempia mittareita (ilman noita desibelimittareita, valoisuusmittareita jne.) jotka varmasti ajaisivat asian kuvailemassasi käytössä, mutta jos noille mittauksille on oikeasti käyttöä niin kuulostaa aika perustellulta valinnalta. Ei tuo hinta ainakaan äkkiseltään ollenkaan pahalta kuullosta mittarille josta löytyy mm. mainitsemasi ominaisuudet. Muutama mittausalue kuulostaa hieman kapealta (mm. kapasitanssi, taajuus), mutta ei mainitsemassasi käytössä varmaankaan tule eteen tilanteita joissa tuo ei riittäisi. Toki varmasti kalliimmissa mittareissa on parempi tarkkuus ja laajempi mittausalue, mutta sellaista ei liene mitenkään perusteltua ostaa mainitsemaasi käyttöön.

Edit:

No, olen tätä joskus aikaisemminkin miettinyt, ja koitin nyt taas vähän etsiskellä tietoa. Ihan vain yleisesti googlailin ja candlepowerforumia vilkaisin myös. Oudolta tuntuisi jos Lupine ei akkuja tasaisi kun muutenkin tuntuvat pitävän kestävyyttä tärkeänä, mutta eipä sitä silti suoraan sanotakaan. Eikä luulo ole tiedon väärtti. Itse laturissa balansointia ei ole (varmaan yhteensopivuusvaatimusten vuoksi), ja paras mitä Lupine akun suojapiiristä sanoo näyttäisi olevan tämä:

Suojauksiin viitataan suoraan, mutta latauksesta puhutaan vain yleisellä tasolla. Saksalaiselta valmistajalta voisi odottaa vähän spesifisempääkin kuvausta. Riittäisi kun kerrottaisiin, että piiri tarkkailee kaikkia kennoja yksilöllisesti.

No, kenties joku palstalainen tietää, niin ei tarvitse arvailla (ja tiedon etsintäänkin jo kyllästyin). Lupinethan eivät kuitenkaan kovin harvinaisia tunnu olevan, ja kaikki käyttäjät tuntuvat aina olevan lamppuihinsa tyytyväisiä. Ja kyllä olisi syytäkin olla, hinnat huomioon ottaen.
    Ja MTBR:n foorumeiltahan löytyi kuvat Lupinen akusta (sori vaatii rekisteröinnin ja kirjautumisen):
    http://forums.mtbr.com/lights-diy-do...cs-686780.html
    Komponenttien merkintöjen mukaan tuossa on kaksi fettiä ja mikropiiri, joten kyllä vain suojapiiri on kyseessä. Joten se siitä spekuloinnista.
    tune muokkasi tätä : 27.08.2011 at 13.12

Viesti

Mitä tuohon yleismittariin tulee niin Mastechin mittareita on yleisesti pidetty hinta/laatu-suhteeltaan hyvinä. Itsellä ei ole kokemusta ko. mittarista, mutta kyseessä vaikuttaisi olevan kuvailemaasi käyttöön vähintäänkin riittävä mittari. Mastechilta löytyy myös noita vähän perusmallisempia mittareita (ilman noita desibelimittareita, valoisuusmittareita jne.) jotka varmasti ajaisivat asian kuvailemassasi käytössä, mutta jos noille mittauksille on oikeasti käyttöä niin kuulostaa aika perustellulta valinnalta. Ei tuo hinta ainakaan äkkiseltään ollenkaan pahalta kuullosta mittarille josta löytyy mm. mainitsemasi ominaisuudet. Muutama mittausalue kuulostaa hieman kapealta (mm. kapasitanssi, taajuus), mutta ei mainitsemassasi käytössä varmaankaan tule eteen tilanteita joissa tuo ei riittäisi. Toki varmasti kalliimmissa mittareissa on parempi tarkkuus ja laajempi mittausalue, mutta sellaista ei liene mitenkään perusteltua ostaa mainitsemaasi käyttöön.
    Tjoo, kun ei elektroniikkahommia harrasta niin monille perinteisille yleismittarin ominaisuuksille on aika vähän käyttöä. Kunhan nyt DC-virrat ja -jännitteet saa mitattua ja ohmimittarilla tarkistettua onko virtapiiri/johto ehjä (ja AC:stä varmistettua että virta ei ole päällä), niin siinä tuli jo pitkälti tähänastiset tarpeet lueteltua. Noille vähemmän perinteisille mittareille voisi löytyä enemmän käyttöä, vaikken sitten tiedä, onko niillekään mitään ihan oikeaa tarvetta. Tulisivat vaan mukavasti mukana, ja samalla kuvittelisi mittarin olevan muutenkin vähän karvalakkimallia laadukkaampi (tarkempi se ei toki ole). Tuli sitä joku vuosi sitten pelkästä (paisto)lämpömittaristakin maksettua 20-30 euroa. Pitää tuumailla.

Ja MTBR:n foorumeiltahan löytyi kuvat Lupinen akusta (sori vaatii rekisteröinnin ja kirjautumisen):
    http://forums.mtbr.com/lights-diy-do...cs-686780.html
    Komponenttien merkintöjen mukaan tuossa on kaksi fettiä ja mikropiiri, joten kyllä vain suojapiiri on kyseessä. Joten se siitä spekuloinnista.
    No, selvisi sitten tuokin. Olisi kyllä vähän odottanut, että edes Lupinella olisi hoidettu akkujen lataus kaikkien taiteen (tekniikan) sääntöjen mukaisesti.

Olisi kyllä vähän odottanut, että edes Lupinella olisi hoidettu akkujen lataus kaikkien taiteen (tekniikan) sääntöjen mukaisesti.
    Siis pitääkö toi ymmärtää niin ettei rahalla saa sen kummempaa , kuin "rakennussarjan"

Fluke kiinasta

Tuli vastaan:
    http://www.dealextreme.com/p/fluke-1...included-28658
    Onko joku hankkinut täältä/tätä? Onko aito fluke?

Laitoin äsken Led lencer P7 ja teline tilaukseen, tuolla pärjännee ihan hyvin Espoossa. Onko muilla kokemusta LL P7:sta pyöräilykäytössä? Harkitsin myös LL V2:sta, mutta noilla nyt oli niin pieni hintaero, että päädyin P7:aan, koska on ilmeisesti huomattavasti tehokkaampi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ProSLCX Katso viesti
    Laitoin äsken Led lencer P7 ja teline tilaukseen, tuolla pärjännee ihan hyvin Espoossa. Onko muilla kokemusta LL P7:sta pyöräilykäytössä? Harkitsin myös LL V2:sta, mutta noilla nyt oli niin pieni hintaero, että päädyin P7:aan, koska on ilmeisesti huomattavasti tehokkaampi.
    Kuten tässä ketjussa jo aikaisemminkin todettiin, toisille tuo riittää mainiosti mutta toisille tuo on aivan liian heikkotehoinen. Mulla on tuo P7 ja duunimatkoihin yms. oikein jees mutta maastossa sillä ei tee mitään.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •