ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 10 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 9 10 11 12 20 60 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 271 - 300 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #271
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Kukaan kokeillut laittaa RnR Goldia vaijereihin? Itsellä ei näytä mitään muuta liukastetta nyt olevan ja sitä kai vähän pakko käyttää. Ei kai jätä mitään vaijerille sopimatonta "tahmeutta"? Tuohan on sellainen kuivahko ketjuöljy joka ketjuun tekee maagisen "pinnan".

  2. #272
    Liittynyt
    10/2010
    Viestit
    104

    Vink vink

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raikku Katso viesti
    Kukaan kokeillut laittaa RnR Goldia vaijereihin? Itsellä ei näytä mitään muuta liukastetta nyt olevan ja sitä kai vähän pakko käyttää. Ei kai jätä mitään vaijerille sopimatonta "tahmeutta"? Tuohan on sellainen kuivahko ketjuöljy joka ketjuun tekee maagisen "pinnan".
    Ei tee varmaan hyvää ??? En kyllä laittais .


  3. #273
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    Prkl, täytyy sitten vain kuivana asentaa ja tipoitella öljyä kuoriin sitten kun sopivaa on.

  4. #274
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Hyvin kääk
    Viestit
    152
    Oletteko ohentaneet tuon Pinelinen ennen käyttöä ohjeen mukaisesti vai puhdistatteko ketjut ohentamattomalla nesteellä?
    My brain is stuck from shooting glue
    I'm not sorry for the things I do

    Carbona not glue

  5. #275
    Tuleehan tuota vettä laitettua jonkun verran tehopesun sekaan kun likaisempia osia/ketjuja pesen, mut mitähän osais suhteesta sanoa...siinä 20% kantturoilla. Astiaksi kannattaa valita sitten vahvemmalle liuokselle semmoinen et pestävä osa mahtuu siihen jotenkuten ja saa sen kokonaan pinnan alle. Näin ei sitten tule hirveästi käytettyä tököttiä kuin jos pistäis johonkin isoon ämpäriin ketjupesua varten .

  6. #276
    Liittynyt
    10/2010
    Viestit
    104

    Nuoli

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jio Katso viesti
    Oletteko ohentaneet tuon Pinelinen ennen käyttöä ohjeen mukaisesti vai puhdistatteko ketjut ohentamattomalla nesteellä?
    Vaikea kaataa täydestä pullosta tota ketjupesuriin, helposti menee puolet sitä ja puolet vettä. Käytän noin 20% pinelineä ja 80% vettä pesuriin, mutta ainahan sitä menee vähän liikaa .


  7. #277
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Hyvin kääk
    Viestit
    152
    Perskele, Pinelinen käyttöhän vaatii sitten jo kemistin taitoja ja tarkkuutta, jos ohjeiden mukaan meinaan läträtä.
    Olisi pitänyt vissiinkin olla lukematta koko ohjetta ja yrittää suoraan mutu-pohjalta.

    Jos suunnittelisi hyvin ja viikonloppuna koittaisi puhdistaa noi ketjut.
    My brain is stuck from shooting glue
    I'm not sorry for the things I do

    Carbona not glue

  8. #278
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jio Katso viesti
    Perskele, Pinelinen käyttöhän vaatii sitten jo kemistin taitoja ja tarkkuutta, jos ohjeiden mukaan meinaan läträtä.
    Olisi pitänyt vissiinkin olla lukematta koko ohjetta ja yrittää suoraan mutu-pohjalta.

    Jos suunnittelisi hyvin ja viikonloppuna koittaisi puhdistaa noi ketjut.
    No ei se nyt ihan... mutta trollihan tuo olikin.

  9. #279
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jio Katso viesti
    Oletteko ohentaneet tuon Pinelinen ennen käyttöä ohjeen mukaisesti vai puhdistatteko ketjut ohentamattomalla nesteellä?
    itseasiassa pineline tuntuu olevan tehokkaimmillaan kun sitä lantraa suurin piirtein 1desi per 2litraa vettä.
    jos laittaa reilusti enemmän pineä vs vettä niin ei putsaa sen enempää ja pineä menee vaan haaskuun..

    autoakin tulee putsattua suhteella 2dl per 5l ämpäri ja tosi hyvin lähtee piki vanteista ja autosta rasvat. sen jälkeen vaan vahausta
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  10. #280
    Liittynyt
    10/2010
    Viestit
    104
    Toimiiko muuten ohut moottoriöljy esim. 0w-30/40 ketjuöljynä?


  11. #281
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    16
    Näin oma ketjujen & muun voimansiirron (takavaihtaja palasina, takapakka ja oikea kampi rattaineen) kunnon pesu eteni:
    Ensin "ysivitonen" kylpy (bensaa), siellä lilluttelua jotta kaikki rähmät lähtee (Kampi ei pässyt bensakylpyyn, sillä se ei mahtunut astiaan.) Sen jälkeen auton liuotinesipesuaineella huolellinen liuotus ja jynssäys tiskiharjan kanssa -> osat käytännössä puhtaita tämän jälkeen. Viimeisenä fairyllä + harjalla kaikki liuotinaineen jämät pois, ja huolellista huuhtelua.

    Ketju ritisi vielä bensan jälkeen, mutta liuotin, fairy ja reilu veden käyttö sai kaiken möhnän väleistä pois. Ennen paikalleen laittamista ketju tuntuikin käytännössä uudelta, mutta rasvattomalta. Sitten niskaan reilusti valvolinen spray "Chain & Cable Lubea", ylimääräiset pois ja voimansiirto on muotipoliisienkin mielestä ensiluokkainen. Valvolinen mömmö on vaan kovin herkästi rähmää keräävä, hyllystä löytyisi tämmöistä, ei takuulla kerää likaa, mutta voiteleekohan riittävästi?
    Takavaihtajan pikkurissojen laakereihin laitoin reilusti hyväksi todettua bilteman pyöränlaakerirasvaa.

  12. #282
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bikeboy Katso viesti
    Toimiiko muuten ohut moottoriöljy esim. 0w-30/40 ketjuöljynä?
    En tiedä. Yksiasteöljy ainakin toimii.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  13. #283
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Miksi te pesette niitä ketjuja? Maantiepyörän tai cc:n kyseessä ollen pesun saa unohtaa lähes kokonaan, kun lopettaa kesällä öljyjen kanssa lotraamisen ja voitelee ne ketjut Clean Ride-nimisellä vahalla. Talvella sitten laitan ihan moottoriöljyä. Vaha on kallista, mutta moottoriöljy halpaa.
    Rm

  14. #284
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    komppaan edellistä. vaikka vaha on klüberin niin tällä hetkellä valkoinen pyörä on musta mutta ketjut yhä hopeisen kiiltävät. tällä töhnällä nyt testi siinä vaiheessa että voi suoraan sanoa että hyvää tavaraa on.

  15. #285
    Liittynyt
    10/2010
    Viestit
    104
    Ostin Teboil Diamond 5W-40 ja aikas luiukasta on. Joustohaarukkaan sitä vähän ja palautaa nyt kokonaan. Joku päivä ketjuille, on muuten täyssynteettistä.


  16. #286
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Eipä se siellä ketjussa kauaa pysy.

  17. #287
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Eipä se siellä ketjussa kauaa pysy.
    Omien kokemusteni mukaan pysyy kaikista pisimpään.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  18. #288
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Omien kokemusteni mukaan pysyy kaikista pisimpään.
    Talvisella lumikelillä testailemistani voiteluaineista töyssynteettinen moottoriöljy oli paras: ei kerää hiekkaa, kun sitä ei ole, pysyy hyvin, ei kerää lunta jne.
    RM

  19. #289
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Repovuoren kupeessa
    Viestit
    826
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Talvisella lumikelillä testailemistani voiteluaineista töyssynteettinen moottoriöljy oli paras: ei kerää hiekkaa, kun sitä ei ole, pysyy hyvin, ei kerää lunta jne.
    RM
    Eihän se kesälläkään hiekkaa kerää kun se on ketjun sisällä, ulkopinnassa se on täysin turhake muutenkin. Täällä foorumilla liikkuu sellaisia jotka tuomitsevat moottoriöljyn käytön jyrkästi mutta itse omalla pienellä kokemuksella ole mitään huonoa huomannut. Talvella kun pitää öljyn sisällä lämpimässä ja voitelet ketjunkin lämpimänä eli eteisessä niin hyvin se sinne ketjuun sisään tunkeutuu, ja ulkona mukavasti jähmettyy eikä valu sieltä pois -20:ssä Hyvin onketjut kestäneet kyllä muutenkin eli voi ollase kaveri oikeassa joka väittää että recordin ketjuja ei tarvi voidella
    Nyt tosin ostin maitokaupasta CRC bike oil ruiskepullosen ja kyllä tuollakin menee. Maantieketjua en tarvii voidella kun en lähde sateeseen ajamaan kuitenkaan. Tielle siis.
    http://www.pellossalo.fi/

  20. #290
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    29
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jio Katso viesti
    Oletteko ohentaneet tuon Pinelinen ennen käyttöä ohjeen mukaisesti vai puhdistatteko ketjut ohentamattomalla nesteellä?

    Ei ole kyllä tullut vielä kyllä ketjuja puhdistettua tuolla, mutta töissä tulee muihin hommiin käytettyä tuota ja noin 10% seos on hyvä, sitä isommalla teho tuntuu vaan heikkenevän puhdistuksessa.

  21. #291
    Liittynyt
    10/2010
    Viestit
    104
    Eilen laitoin pyörään moottoriöljyt ja hyvin toimii. Ei liian jämäkkääkään.


  22. #292
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.478
    http://www.bikerumor.com/2011/06/28/...-with-shimano/

    You absolutely should leave the original chain grease in place for best performance

    "it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

  23. #293
    Kuluuko muilla RnR ketjuöljypullo nopeammin kuin odottaisi? Annostelunokka on todella surkea jonka takia litkua läikkyy lähes puolet kun siitä annostelee. Onko kaikissa RnR pulloissa samanlainen annostelusysteemi?

  24. #294
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Voihan se tökötin vaihtaa parempaan pulloon. En ole RnR-aineesta kuullutkaan.

  25. #295
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.281
    RnR annostelu on kieltämättä hieman hankalaa. Pullon päähän voi kiinnittää pienen (1-2cm) narun pätkän jota pitkin aina valuu hallitummin jos niin haluaa. Ohjeissa tosin luki että ainetta tulisi laittaa reilusti ja pyyhkiä ylimääräiset pois.

  26. #296
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Niinhän se lukee joka ikisessä aineessa, että sitä käytettäisiin enemmän

  27. #297
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    368
    ^ Käy ihmees ostamas jostain esim Etolasta pieniä nokkapulloja. Laita litkut niihin ni annostelu on helpompaa. Itel on Rustoff litku yhes, keulaöljy yhes ja aseöljy yhes. Aseöljy ketjuihin, Rustoff jos ruoste iskee johonkin ja keulaöljy liukuputkien putsaukseen/hoitamiseen. Rustoff oli painepakkaukses, ni tein pienen reijän siihen et tuli paineet ulos putelista. Siit sit vaan sisälle jääny litku nokkapulloon.

  28. #298
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rjrm Katso viesti
    Voihan se tökötin vaihtaa parempaan pulloon. En ole RnR-aineesta kuullutkaan.
    Kannattaa kokeilla -aine on ensiluokkaista, mutta annostelukärki on jotain ihan muuta.

  29. #299
    Liittynyt
    04/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    990
    Hyviä puolia RnR:ssä (Rock´n Roll) on että todella vaivatonta käyttää eikä rattaat ei kerää yhtään likaa. Paitsi ehkä oikein kuivilla keleillä pölyä, mikä lähtee kevyesti liinalla pyyhkäisemällä. Mutta kyllä rutikuivalla kelillä alkaa sellasen 4 tunnin maastoajon jälkeen kuulumaan aika rouheeta rutinaa ketjuista.
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

  30. #300
    Liittynyt
    04/2012
    Viestit
    1.378
    Ajattelin tuota ruokaöljyä testata, tuntuu olevan aika hyvä voiteluaineena moneen kohteeseen, ehkäpä ketjuissakin toimisi eikä tarttuisi moska kiinni.

    CRC Bike Oil on ollut käytössä ketjuissa, kun olen tässä entisöinyt vähän noita vanhempia fillareita, niin niissä on vuosikymmenien moskat ketjuissa, osa ketjuista ollut pintaruosteessakin kun vuosikymmenen ovat sitten seisoneet käyttämättä. Brake cleanerillä, messinkiharjalla, tiskiharjalla ja autoilijan paperilla olen putsaillut, niin että ovat suht puhtaat, diesel tai polttoöljy olisi toki parempaa, vanhan ajan petroolia ei enää saa mistään, mutta se olisi parasta jos antaisi yön yli liota, se tunkeutuu ihan kaikkialle ja liuottaa pikeentyneen tavaran hyvin pois, esim. jumiutuineita männänrenkaita moisella sai korjattua toimiviksi.

    Kun sitten olen saanut välttävän puhtaaksi ketjun, laitan paikoilleen ja sitten alkaa voitelu, tuo Bike oil on siitä kätevä ollut, että siitä saa hyvin vähän tulemaan kun kevyesti painaa, ei tule liikaa, pyöritän kammesta ja ketju juoksee putelin nokan ohi, yhden kierroksen verran. Sitten puhdas paperi ketjun ympärille ja kymmeniä kierroksia veivaten välillä uusi kohta paperista ketjun ympärille, näin ylimääräinen öljy poistuu ketjusta, ensimmäisen ajolenkin jälkeen sitten olen vielä tavannut putsata pelkällä paperilla ja sen jälkeen nuo entisöidyt ovat olleet riittävän hyviä omaan makuun.

    Aika huonosti olen kuitenkin pääsääntöisesti ketjuja voidellut, ovat tahtoneet kerätä paksun moskakerroksen kun voitelua vain lisätty sitten kun ketju metelöi, siinä ehkä olisi hieman parannettavaa.

    Tänään viimeksi sain käyttöön Camping merkkisen fillarin jostain 60-70 luvulta, takavalolla ja lyhyet+pitkät löytyy tuosta, ketjujen kyljestä katsoen ei meinannut lenkkejä erottaa kun oli niin paksusti moskaa, mutta siitäkin ketjusta tuli liki uudenveroinen ja äänetön.

    Seuraavaksi kun kasaan 21 vaihteisen (uudet ketjut ja kaikki rattaat), niin kokeilen tuota ruokaöljyä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •