Kyllä mäkin olen ketjuja paikalleen putsaillu, mutta sitten tulin laiskaksi, enkä jaksanut läträtä liuottimien ja rättien kanssa kun vähemmällä vaivalla tulee parempaa jälkeä.
Miten ihmeessä saat ketjun takaisin laitosta jonku merkittävän työvaiheen? Putipuhtaan ketjun voi laittaa näppärästi avokasin sormiaan sotkematta paikalleen. Vaativin työvaihe on pujottaa ketju takavaihtajan rissojen läpi, eikä siihenkään kyllä paljoa aikaa mene. Vai mitä työvaiheita sinulla on ketjujen takaisin laitossa? Itse kun en vieläkään ymmärrä, että mitä askartelua tuossa ketjujen irroittamisessa on? Paljon vähemmän siinä tarvitsee askarrella kuin ketjuja paikoilleen rätillä ja liuottimella putsatessa. Hommaan ei tarvita edes mitään työkalua, aineita tai rättejä.
No ehkä minä olen nakkisormi. Toisaalta en oikein luota pikaliittimiin.
KMC aukeaa helposti ja on pettänyt pari kertaa ajossa.
Wippermania en kerran saanut auki millään metsässä.
Muita en ole kokeillut.
Tappilinjalle palailin kun KMC petti ja W ei antanut periksi.
Jos et aja et voi ottaa!
No kai nyt on päivän selvää, että irroitettavassa ketjussa on pikalukko.
Kyllä. Pikalukkoaihe: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=43239
what can be said at all
can be said clearly
Jospa sitten kokeilen tuota. Minun mielestäni käyttämässäni tuo ura oli suora. Se kyllä kesti hyvin, mutta pari viikkoa sitten en saanut sitä millään auki. En kyllä ole ihan varma olisko se sittenkin ollut sram.
Helppoa senkin avaaminen on kun osaa.
http://www.youtube.com/watch?v=aeTmy6N_VQA
Jos et aja et voi ottaa!
Kauheen väännön saa näköjään aikaiseksi ketjuistakin
Öljyä ja froteepyyhkeen palalla puhtaaksi on mun resepti.
Savivellissä ajamalla ja vesipesu päälle, niin saa ketjut helpolla puhtaaksi.
Ultrapesuri joka minulla on käytössä. Tosin en ole laittanut vielä tuohon yhtään ketjua, se on ollut vain pienten kaasareiden puhdistukseen.
http://www.triopak.fi/index.phtml/art/10065/t/articles1
(hinta näyttää nouseen kympillä vuodessa)
Ihan toimiva laite moneen käyttöön. Pesuresepti on yksinkertainen: Kuumaa vettä 1L (vedenkeittimellä) ja konetiskiaine tabletti. Suosittelin kumihanskoja konetiskiaineen kanssa kun kyse on noin konsentroidusta liuoksesta.
Alumiiniosia ei kannata laittaa vahvaan konetiskiaineeseen.
Nyt on ketjuissa pelkästään Klüberin vahaa. Katsotaan miten käy. Jos ei toimi niin menee kyl valkosalama tai se rock&roll töhnä ostoon. Öljyyn en jaksais koskea enää koskaan mut talvellahan se on pakko![]()
Pitäisikö ultaäänipesurin kanssa käyttää myös ultraäänivoitelijaa?
Peseekö pesuri liian puhtaaksi?
Miten ketjun niveliin saadaan voiteluainetta ultrapesun jälkeen?
Jos et aja et voi ottaa!
Käytetty vaihdepyörän ketju on mun mielestä kyllä niin väljä kapistus, että pidän pienenä ihmeenä jos käyttöön soveltuva voiteluaine ei mene niveliin.
Hyvin ansaitun lepopäivän mahdollistamana ja tiukan nettiväännön kunniaksi kokeilin oikein kahteen kertaan, kuinka valtava urakka tuo ketjun irroitus ja takaisin laitto oikein on.Lukon etsiminen ja avaaminen, ketjun irroitus pyörästä, lukon puoliskojen irroitus ketjusta ja kaiken laittaminen takaisin vei alle 1,5 minuuttia molemmilla kerroilla. Lupaan tehdä tuon saman alle minuuttiin, kunhan vain panoksista sovitaan. Että näin valtavasta askarteluoperaatiosta tässä puhutaan.
Ei itseasiassa olis hullumpi idea.
ketjut ja pesunesteet koneeseen -> päälle
Ketjut ja öljyt koneeseen -> päälle
Asetonirätillä pinnalta kaikki pois, pyörittelyä että leviää taas sisällä ja kiinni.
Pitäiski harkita ylträ-äänimasiinan hankkimista. KMC:n ketjut on kalliita
Systeemi jonka olen nähnyt mutta en kokeillut: Ultrapesun jälkeen ketjuun on laitettu langan / narun pätkä ja se on laskettu siinä narussa limsapullon sisään joka on lähes täynnä öljyä. Naru on jätetty korkin kierteen alle jotta ketjun saa pois nätisti. Jätetty siihen yön / muutaman päivän ajaksi imemään öljy jokaisen nivelen sisään ja pyyhkäisty ylimääräinen öljy pois kun laitetaan paikalleen.
Havaintopaikka oli karting-varikko. Itse en viitsinyt kikkailla tuollaista. Rätillä ja Bräkleenillä vedin ylimääräisen hiekan pois ja tilalle riittävästi teflon vahaa. Ketju on vain ketju ja se on kuluva osa eikä pyhä lehmä![]()
Joku toinen jo kommentoikin, mutta kysyn nyt silti kun tätä samaa asiaa hoetaan niin usein... Onko siitä mitään asiallista näyttöä, etteikö voiteluöljy leviäisi ketjun niveliin täysin ongelmitta? Ei ketjun nivel ole kovin monimutkainen tai ahdas paikka hyvälle voiteluaineelle.
Omien kokemuksien perusteella liuottimessa pesty ketju, joka on voideltu paksulla voiteluöljyllä toimii kuivalla kelillä maantiepyörässä ilman kitinöitä helposti 500 kilometriä. Lisäksi kun ketjujen käyttöikä näin hoidettuna tuntuu olevan kaukana 10 tuhannen kilometrin paremmalla puolella en oikein jaksa uskoa "liian puhtaisiin" ketjuihin.
Olen pessyt tähän menessä joka kerta ketjun liuottimella. Rasvasin aikaisemmin ketjun spraylla ja se ei ollut oikein yhteensopiva liuottimen kanssa. Ketju tahtoi jäädä kuivaksi ja kitistä.
Nyttemmin laitan öljyn ja ketjun teekeittimeen ja kuumennan. Tulee tosi hyvä.
Suosittelen lasipulloa. En siksi että muovinen syöpyisi, vaan sorminäppäryyssession keston maksimoimiseksi kun ähräät ketunlenkkiä ketjusta suoraksi pullon suun kautta, suun kautta noin yksi sormi, ketju ja virkkuu koukku siinä samassa reiässä. Pällin leviämistä ei voi estää.
Mulla oli Hybrid, jossa takana 7-pakka.
Ajelin pyörällä n 10v samoilla ketjuilla ja rattailla, joskus lisäilin rasvaa kun muistin, siinä kaikki.
Sitten keksin pestä nämä todella pikiset ketjut löpöllä täältä saadulla idealla.
Sen jälkeen fillarilla ei voinut ajaa, ketjut ratisivat ja paukkuivat, hyppi rattaiden yli tjsp.
Jouduin uusimaan kammet, ketjut ja pakan.
Mitä opimme tästä? – Ei kai mitään.
Tässä tapauksessa kuitenkin se kaikki töhnä siellä ketjun sisällä OLI tarpeen. Sen poisto löpöllä aiheutti ongelman.
Sama juttu yhellä Nopsalla, kauhee kerros moottoriöljyä ja laakerit kuluneet. Pyörä 8v. eikä koskaa huollettu, renkaita vaan vaihettu ja sanottu - Tässäpä oli tämä kesän täyshuolto!. Ketju kun vaihettiin, hyppi ketju. Mitä opimme? - Joidenkin asioiden kannattaa antaa olla, vaikka mieli tekis säätää
ja jos ei huolla alusta asti, ei kannata edes huoltaa.
juu siis kyllähän jotain parin euron tusinakettinkejä ja pakkoja varmaan voiteleekin hiekkapölyllä ja öljyllä. Siinä vaiheessa vaan kun ketjun ja takapakan uusiminen meinaa lähes 150e lovea lompakkoon niin rupeaa kunnon huoltokin tuntumaan järki-idealta. Ja onhan pyörän puhtaana pito myös aika rentouttavaa puuhaan.
ps. köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa tai huolehtia kamoistaan kuin roskasta.
Kertokaahan, mistä tuota ihmeellistä Pinelineä oikein saa ostaa? Ilmeisesti sitä on saatavilla jostain ihan tavallisesta kaupasta, kun kaikilla tuntuu sitä olevan, mutta itse en ole siihen missään törmännyt.
Mikä Pineline-tuote ylipäätään on kyseessä? Pineline Tehopesu?
Hieman tuntuu kauppojen tarjonta vaihtelevan ja joskus sitä ei ole vaikka joskus on ollut, mutta täällä suunnalla pinelineä on löytynyt motonetistä, kodin terrasta ja agrimarketista. Tehopesua olen käyttänyt ja se on ollut enemmän kuin riittävän tehokasta likojen/rasvojen yms. poistoon.
Kaikista Tarjoustaloista ei löydy. Agrimarketista olen löytänyt varmimmin ja siellä on myös useita eri kokovaihtoehtoja.
edit: ja nimenomaan tehopesua olen käyttänyt. Taisin kerran myös kokeilla voimansiirtoon sitä jotain PineLine rasvanpoistajaa vai mikähän oli nimeltään.
Robin hoodeissa ja tarjoustaloissa ainakin, siellä missä CRC yleisöljy ja wd-40 on. Würth Pineline Tehopesu nimellä tota myydään. 5e /1 l. Niitä oli ainakin lähi Robin Hoodissa alahyllyssä, aluksi ihmettelin missä on pinelineä. Löytyhän kuitenkin.
Kirjanmerkit