Ihan samaa mieltä kuin Samu. Tietyt perusasetukset satulan paikan säädössä on toki hyvä olla kohdallaan, mutta muuten homma on kuin farkkujen sovittamista. Vaikka tuumakoko täsmää, housut ei välttämättä istu jalkaan kun leikkaus on väärä, materiaali epämiellyttävä tms. jne. yms.

Ymmärrän toki, että esimerkiksi nahkasatula B:n tietyt mallit näyttävät hieman epäsopivalle nykypyörissä, kun niissä ei ole trikolori-väritystä tai tekstiä isoilla kirjaimilla. Itse havahduin noin tusinan eri satulakokeilun jälkeen lopulta siihen tosiasiaan, kun ihan vakavissani pohdin jotta taidan jättää fillaroinnin ihan kokonaan, että persesilmä on todellakin sokea. Tuntuma ratkaisee, ei mikään muu, sillä fillaroinnissa ole minun mielestäni mitään hohtoa, jos jatkuvasti täytyy miettiä tuleeko joku paikka kipeäksi VARUSTEIDEN vuoksi.

Nuo kaikkein leveimmät Brooksit sopivat varmaankin paremmin pystympään ajoon, näin ainakin kuvittelisin, mutta jousitus onkin mielenkiintoinen juttu. Ei maastureihinkaan täysjoustoa ihan vaan huvikseen rakenneta, vaan sillä on tietty tarkoitus. Kun saan oman kaupunkipyöräprojektin kunnolla käyntiin, niin siihen hankin Brooksin jousimallin. Toivottavasti on yhtä hyvä kuin jousettomat sukulaisensa.

Itsellä on maantie-, cyclo- ja maastopyörässä Brooks (Swift, B17 narrow ja B17) ja toki aina välillä kuulee viisasteluja tai hämmästelyä nahkasatulasta, mutta niin kuulee usein samoilta kavereilta valitusta myös kipeästä perseestä Samaan hengenvetoon todettakoon, että ei Brooks varmastikaan kaikille ole oikea ratkaisu, mutta jos on jo montaa vaihtoehtoa kokeillut niin viimeistään silloin kannattaa kokeilla.

Valintojen maailma, sano.