GarminGiantElectrobike
Sivu 2 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 12 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 523

Aihe: Keskiö naksuu

  1. #31
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Kukahan viitsisi selittää tässä ketjussa edelleen jatkuvan epätietoisuuden, minkälaisesta keskiön laakerista voi säätää väljyyttä? (Poikkeus on ainakin vanha kuppi ja kartio, missä tietenkin onnistuu.)
    kaikista keskiöistä voi säätää. (joko helposti tai sitten vaikeasti)
    jos on x-type eli ulkopuoliset laakerit niin siinäkin on "tavallaan" säätö laakerien kireydelle. eli kun kiristät kampiakselia niin voit eripaksuisilla prikoilla (prikat tulee kampiakseliin) säätää laakereita vasten tulevan kiristyksen.
    joskus tälläisissä keskiöissä keskiö rupeaa napsumaan myös sen takia että kampiakseli on jo vedetty pohjaan saakka mutta silti kampi ei ole piukka itse keskiöön ja se saattaa napsuttaa laakeria tai kuluttaa sen ennenaikaisesti loppuun kun sovite on liian löysä.
    tai sitten napsuu juuri sen takia että onkin liikaa prikkoja keskiössä (ja ehkä kampiakselissakin) ja vedetään kampiakseli aivan liian piukkaan.

    olen alusta saakka toisaalta ollut onnellinen kun silloin joskus vihdoin tuli x-type keskiöt joissa laakerit ovat konelaakereita ja isommat kuin ennen ja ne voi jopa itse vaihtaa tarvittaessa, mutta toisaalta joskus kärvistellyt sen takia kun raceface tai yksikään muukaan kampisetin valmistaja ei ole ottanut sitä muuttujaa huomioon että keskiön leveyksiä on erilaisia ja täten kampiakselia kiristettäessä saattaa laakerit jo samantien vaurioitua.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  2. #32
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    No nyt päästiin asiaan! Ainakin omalta kantiltani, koska olen funtsinut noita ulkopuolisia systeemejä, että voisiko niillä saada etuja ketjulinjan yksilöllisempään säätöön? Nyt on tilanne se, että valitsemillani nelikantti JIS kaseteilla onkin melko lailla rajoitetut mahdollisuudet saada ketjulinja niin lähelle runkoa kuin haluaisin. Minulle tuli täytenä yllätyksenä akseleitten epäsymmetria, sillä olin luullut että asia olisi niin yksinkertainen että ketjulinja siirtyy aina puolet lähemmäs mitä uusi akseli on lyhyempi.

    Tietenkin äkkiä ajatellen, ja koskaan näkemättä ulkopuolisia laakerointeja, ulkopuolelle sijoittuminen vie tilaa ketjulinjan säätämiseltä kovin sisään. Mutta asiaan vaikuttaa yhtä lailla kampien rakenne kiinnityskohdaltaan.
    tienlaita muokkasi tätä : 12.06.2011 at 15.24
    what can be said at all
    can
    be said clearly

  3. #33
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    No nyt päästiin asiaan! Ainakin omalta kantiltani, koska olen funtsinut noita ulkopuolisia systeemejä, että voisiko niillä saada etuja ketjulinjan yksilöllisempään säätöön? Nyt on tilanne se, että valitsemillani nelikantti JIS kaseteilla onkin melko lailla rajoitetut mahdollisuudet saada ketjulinja niin lähelle runkoa kuin haluaisin. Minulle tuli täytenä yllätyksenä akseleitten epäsymmetria, sillä olin luullut että asia olisi niin yksinkertainen että ketjulinja siirtyy aina puolet lähemmäs mitä uusi akseli on lyhyempi.

    Tietenkin äkkiä ajatellen, ja koskaan näkemättä ulkopuolisia laakerointeja, ulkopuolelle sijoittuminen vie tilaa ketjulinjan säätämiseltä kovin sisään. Mutta asiaan vaikuttaa yhtä lailla kampien rakenne kiinnityskohdaltaan.
    x-typessähän voi säätää kampilinjaa joko keskiön alle tulevilla prikoilla (tulevat mukana) tai sitten itse kampiakseliin laittaa prikkoja ja jos on 1x9 setuppi niin säätöä saa vielä rattaan kiinnityspulttien alle laitettavien prikkojen avulla (ei paljoa tosin ettei kestävyys kärsi)
    toisaalta 1x9 setupissa isoimman rattaan voi joka tapauksessa siirtää toiselle puolelle kampia jolloin ketjulinjaa saa heti 4-6mm lisää sisäänpäin säädettyä.

    siis yhteenvetona: perus 68mm x-type keskiöllä saa säädettyä ketjulinjaa ~10mm joko sisään tai ulospäin ilman että pitää ostaa uusi keskiö, ilman että tinkisi kestävyydestä , ilman että pitäisi osia rälläköidä ja vieläpä rungosta toiseen.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  4. #34
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    ^ Entä jos tilanne on tuplakampien normaali ketjulinja 43,5mm ja haluaisin sen siirtää sanotaan vaikka 3mm sisemmäksi. Sisempi sijoittuisi silloin ehkä noin 37 mm. (Tuolla on kummallinen kohta jossa väitetään tyypilliseksi rattaiden etäisyydeksi vain 5mm. Enemmän se on ollut.)

    Vaikka kirjoitit että siirto onnistuisi 10mm sisään tai ulos rungon 68mm keskiökuorella, rajahan siinäkin täytyy olla. Että missä on tuo lähtökohta josta voisi 10mm sisäänpäin säätää? (Yksi raja on toki siinä mahtuuko rattaat enää pyörimään mennen kiinni takahaarukkaan, mutta sitä en nyt tässä tarkoita.)

    Tämä nyt vaan varmistuksena vielä. Säädettävyys on ilmeisesti omaa luokkaansa.
    tienlaita muokkasi tätä : 12.06.2011 at 17.53
    what can be said at all
    can
    be said clearly

  5. #35
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902

    Tässä on laakerikupit, jotka voivat löystyttyään natista, näitä voi kiristää.


    Tässä on noiden laakerikuppien sisällä olevat konelaakerit, joita ei voi kiristää, ainoastaan poistaa pölysuojat ja rasvata (myös tällä toimenpiteellä voi naksuminen ja ratina loppua vähäksi aikaa)

  6. #36
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    ^ Entä jos tilanne on tuplakampien normaali ketjulinja 43,5mm ja haluaisin sen siirtää sanotaan vaikka 3mm sisemmäksi. Sisempi sijoittuisi silloin ehkä noin 37 mm. (Tuolla on kummallinen kohta jossa väitetään tyypilliseksi rattaiden etäisyydeksi vain 5mm. Enemmän se on ollut.)

    Vaikka kirjoitit että siirto onnistuisi 10mm sisään tai ulos rungon 68mm keskiökuorella, rajahan siinäkin täytyy olla. Että missä on tuo lähtökohta josta voisi 10mm sisäänpäin säätää? (Yksi raja on toki siinä mahtuuko rattaat enää pyörimään mennen kiinni takahaarukkaan, mutta sitä en nyt tässä tarkoita.)

    Tämä nyt vaan varmistuksena vielä. Säädettävyys on ilmeisesti omaa luokkaansa.
    toki.
    en tiedä että kuinka paljon käytännössä saisi sisäänpäin sillä tuo on enemmänkin runkokohtainen ja kun en ole itse tarvinnut kuin hienosäätöä ketjulinjalle mutta mutuna (jos olettaa ettei rattaat ota kiinni taka haarukkaan) niin minimissään sen 4-7mm saisi enemmän sisäänpäin kuin sama setti "oikein asentamalla". siirto siis onnistuu niissä keskiöissä joissa normaalisti pitäisi laittaa niitä 4mm prikkoja keskiön alle niin jättääkin ne vain toiselle puolelle niin kas ketju linja on siirtynyt. jos fillarirungon keskiö on valmiiksi liian paljon rattaiden puolelle hitsattu niin tottakai raja tulee jossakin kohtaa vastaan niin ettei itse keskiö enään voi siirtyä muhvin läpi
    (tälläinen offsetti asennus kyllä tekee samalla myös sen että vasemman puolen kampi siirtyy myös samalla kauemmaksi kun oikeanpuoleinen sisemmäksi. jos oikeasti haluat molemmin puolin kapeampaa niin sitten pitää sorvata kampiakselista jo pala poies sillä sen pituus on vasen-oikea kammen minimi mitan rajoittava tekijä , ei itse keskiö)

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Tässä on noiden laakerikuppien sisällä olevat konelaakerit, joita ei voi kiristää, ainoastaan poistaa pölysuojat ja rasvata (myös tällä toimenpiteellä voi naksuminen ja ratina loppua vähäksi aikaa)
    voi kiristää, ja pitääkin kiristää. jos kiristää vain kammen piukaksi saattaa nuo laakerit jäädä liian löysälle. niissä pitää olla oikea piukkuus itse kampiakselin piukkuuteen nähden.
    ja tätä juuri kritisoinkin ylempänä jo sillä yksikään x-type valmistaja ei ota sitä faktaa huomioon että keskiöitä on oikeasti erimittaisia yms niin silloin kun vetää kampiakselin piukkaan niin ylimittaisessa keskiössä kiristää nuo laakerit pilalle, liian alimittaisessa taas jää liian löysäksi jne...
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  7. #37
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    488
    Nyt puhuu Turggusen poika/tyttö höpöjä. Kammen kiristysmomentti ei vaikuta konelaaerin välykseen.

  8. #38
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    (tälläinen offsetti asennus kyllä tekee samalla myös sen että vasemman puolen kampi siirtyy myös samalla kauemmaksi kun oikeanpuoleinen sisemmäksi. jos oikeasti haluat molemmin puolin kapeampaa niin sitten pitää sorvata kampiakselista jo pala poies sillä sen pituus on vasen-oikea kammen minimi mitan rajoittava tekijä , ei itse keskiö)
    Ilman muuta kammet pitää olla symmetriassa runkoon nähden - ainakin tilanteessani jossa mietin olisiko noissa uusissa systeemeissä jotakin etua minulle. Lueskelin juttuja ketjulinjan säädöstä Hollowtech yms x-tyypeillä, mutta menin vain enemmän sekaisin. Kaikkialla toistui tietyt kiinteät ketjulinjat, joihin ne on suunniteltu ja josta voisi saada vähän pois.

    Mutta täytyy jatkaa joskus ymmärrysharjoituksia. Kiitos tähänastisista.

    With Hollowtech you have very little room for playing with the alignment. It works on a fixed distance of 96.5mm between crank faces and you basically add your BB shell width, BB cups + either 1 or 3 x 2.5mm spacers to achieve that (for normal BBs, 68mm shell = 3 spacers, 73mm shell = 1. http://discussion.cliftoncc.org/view...bc41f08fd75ab0

    MTB triple 50mm http://www.shimano.com/publish/conte..._mountain.html

    Road douple 43,5mm http://www.shimano.com/publish/conte...0.-type-..html

    http://www.pvdwiki.com/index.php?tit...ottom_Brackets
    tienlaita muokkasi tätä : 13.06.2011 at 00.12
    what can be said at all
    can
    be said clearly

  9. #39
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Juu, ei tuon konelaakerin ole tarkoitus sivuttaiskuormaa ottaa, mutta kyllä niillä säätöprikoilla (akselille tulevilla) voi kiristää pölysuojat kiinni kuuliin.
    Tai käyttämättä jättämällä saa akselille sivuttaisliikettä liikaa, eli välys pitää saada sopivaksi.
    Nämä kiristyssysteemit ovat varmaankin hankalia ymmärtää, ellei ole perehtynyt näihin ulkopuolisiin laakereihin.

  10. #40
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Mullakin uusi, huoltovapaaksi mainostettu keskiö alkoi naksua pian vaihdon jälkeen. En muista, mitä huollossa sanoivat kiristäneensä(ei kuitenkaan itse laakeria), mutta naksuminen loppui. Naksui mielestäni myös vain toisella jalalla polkaistessa, joten poljinongelmakin kävi ensin mielessä.

    Nyt mulla on vasta reilun kuukauden käytössä ollut uusi fillari(n. 900km ajettu), jossa naksuu joku oikean jalan puolella polkaistessa. Välillä ei naksu, välillä kun ilmaantuu, voi naksua myös kevyemmin polkiessa. Ilmaantuu yleensä kovemmin runtatessa, etenkin peräkärryn kanssa alkaa niks-naks. Ääni on selvästi kuuluva ja tuntuu myös selkeästi. Myyjä epäili poljinta, mutta mun mielestä oireet ihan identtiset sen em. keskiön mikäliemuumutteilaakerin löystyminen. Ilmeisesti tolle ei kotikonstein oikein helpolla saa mitään tehtyä? Mulla ei ole työkalujakaan, millä keskiötä saisi enempää auki ja takuun takia kannattaa varmaan viedä se taas viikoksi-pariksi makaamaan pajalle? Alkaa vaan tuokin vaihtoehto pikkuhiljaa v***ttaa, kun ostin fillarin jo joskus huhtikuun alkupuolella ja tosiaan päässyt reilun kuukauden vasta ajelemaan. Muuten romu maannut milloin missäkin laitettavana. V***tusta lisää se, että ovh:lta 1/4 ollut edellinen piiltema-pyörä toimi ensimmäiset 10tkm ilman ensimmäistäkään ongelmaa. Ei naurata ei...

  11. #41
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Ilman muuta kammet pitää olla symmetriassa runkoon nähden - ainakin tilanteessani jossa mietin olisiko noissa uusissa systeemeissä jotakin etua minulle. Lueskelin juttuja ketjulinjan säädöstä Hollowtech yms x-tyypeillä, mutta menin vain enemmän sekaisin. Kaikkialla toistui tietyt kiinteät ketjulinjat, joihin ne on suunniteltu ja josta voisi saada vähän pois.

    Mutta täytyy jatkaa joskus ymmärrysharjoituksia. Kiitos tähänastisista.
    Nyt lueskelin lisää Hollowtech II systeemistä, jotka ovat siis tätä X-tyyppiä. Näyttää pahasti siltä, että ketjulinjan säätömahdollisuudet tarkoittamallani tavalla ovat huonot.

    hollowtech ketjulinja site:fillarifoorumi.fi



    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    (tälläinen offsetti asennus kyllä tekee samalla myös sen että vasemman puolen kampi siirtyy myös samalla kauemmaksi kun oikeanpuoleinen sisemmäksi. jos oikeasti haluat molemmin puolin kapeampaa niin sitten pitää sorvata kampiakselista jo pala poies sillä sen pituus on vasen-oikea kammen minimi mitan rajoittava tekijä , ei itse keskiö)
    Onko tämä ihan reaalinen vaihtoehto, onko näitä lyhennelty, ja mitä siitä seuraa, jos lyhentää akselin päätä? Että miten siihen lyhennettyyn sitten kiinnittyy kampi, kun akselin urat lyhenevät?
    tienlaita muokkasi tätä : 13.06.2011 at 13.14
    what can be said at all
    can
    be said clearly

  12. #42
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    Onko tämä ihan reaalinen vaihtoehto, onko näitä lyhennelty, ja mitä siitä seuraa, jos lyhentää akselin päätä? Että miten siihen lyhennettyyn sitten kiinnittyy kampi, kun akselin urat lyhenevät?
    en osaa sanoa että onko joku noita lyhennellyt kun 99,99% ihmisille riittää tuo kampien välinen etäisyys
    mutta ne rihlat jotka on kampiakselissa ovat sen verran pitkälle koneistetut että ainakin minun rf:ssä vaseliini pakkautuu aina ~5-7mm kohdalle ennenkuin rihlat loppuvat. siis toisin sanoen sen verran pitäisi olla lyhennys varaa mutta tuo lyhennys vara tietenkin kannattaa kokeilla vasta sitten kun keskiö yms on kiinni siinä omassa pyörässä yms jottei lyhennä tarpeettoman paljoa.

    irtopuolen kampihan kiristetään suoraan "päin" kampiakselia ja kampien välinen mitta on siten aina vakio (en muista että mikä se mitta oli). jos rihlausta eli kampiakselin päätä lyhentää niin saa tuota mittaa lyhennettyä. sitten pitää myös keskiöstä jättää tarpeellinen määrä prikkoja pois jotta kampi ei kiristäisi liikaa laakereita.

    ainoa huonopuoli modauksesta on vain se että sen jälkeen kampi ei todennäköisesti enään sovi muihin pyöriin kun akselin mitta on muuttunut niin muuttuu tarvittavan keskiönkin leveys ja siten nimenomaan ketjulinja saattaa tulla mahdottomaksi muissa pyörissä. (jos käytössä on siis 3x9 tai 2x9 setuppi. 1x9 sissä ketjulinjaa saa säädettyä huomattavasti enemmän [siis isoimman rattaan paikkaa muuttamalla] joten siinä se ei ole ongelma)


    edit: mittailin hieman
    raceface mtb x-type keskiön sisäleveys ilman ainoatakaan prikkaa tms on 74mm

    ja noilla kolmella prikalla säädetään keskiön offset/ketjulinja ja se että se sopii 68mm keskiöön. eli 73mm keskiössä ei voi säätää mitään.
    jos on varma että runkoon ei pääse vettä niin jättää tuon keskellä olevan muoviputken pois niin keskiö sopii silloin 30-76mm keskiön leveydelle.

    kampiakselin mitta on suurinpiirtein 116mm (en saanut tarkkaa mittaa kun en irrottanut kampea)
    kampien välinen mitta on 145mm (kampien sisäpuolelta toiselle) ja tämähän pysyy muuttumattomana niin kauan kunnes kampiakselia lyhentäisisi tms.
    fsol77m muokkasi tätä : 13.06.2011 at 14.32
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  13. #43
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    ^ Jossain ketjussa joku mainitsi ettei maantiemallissa ole edes prikkoja. Totta se taitaa olla, sillä tässäkin Ultegran triplakampiin tulee prikka vain vasemmalle, eikä tupliin mitään: http://techdocs.shimano.com/media/te...9830607279.pdf

    Joten ketjulinja maantietuplille on sitten se normi 43,5mm ja sillä siisti. Pääsen samaan nykysysteemilläkin, perusnelikanteilla. Voi olla että tenkkapoo siitä minulle tulisi joka tapauksessa, sillä etuvaihtaja ei välttämättä liiku enää niin sisään!

    Mutta täytyy vielä tavata viimeistä esitystäsi. Nyt vain vilkaisin, ja tämän keskiötyypin täydellinen hahmottaminen virtuaalisesti on hankalaa.
    what can be said at all
    can
    be said clearly

  14. #44
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tienlaita Katso viesti
    ^ Jossain ketjussa joku mainitsi ettei maantiemallissa ole edes prikkoja. Totta se taitaa olla, sillä tässäkin Ultegran triplakampiin tulee prikka vain vasemmalle, eikä tupliin mitään: http://techdocs.shimano.com/media/te...9830607279.pdf

    Joten ketjulinja maantietuplille on sitten se normi 43,5mm ja sillä siisti. Pääsen samaan nykysysteemilläkin, perusnelikanteilla.

    Voi olla että tenkkapoo siitä olisi muutenkin tullut, sillä etuvaihtaja ei välttämättä liiku enää niin sisään!
    aivan.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  15. #45
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Karjaa
    Viestit
    922
    Täytyykin melkein säätää vannetta pari mm vasemmalle kun seuraavaksi kirkkoa rihtaa. Taka-akselin prikkasysteemejä säätämällä sitten sama korjaus oikealle. Sen verran näyttää olevan varaa siirtää takapakkaa. Seiskalehtinen kierrepakka 126mm takahaarukassa.

    Toinen vaihtoehto olisi laittaa jokin prikka kierrepakan alle, mutta epäilen että pinnojen ja pakan välistä voisi silloin tulla ehkä pahastikin ketjun kiinni jumittava loukku, jos sattuisi käymään sellainen vahinko. Eikä ne kierteetkään muistaakseni ole niin pitkät että välttämättä kannattaisi käyttää vain osaa niistä.

    Mutta tämän ketjun perusaiheeseen. Naksuu, naksuu - ja monella! Ja säätää pitää. Eipä ole tullut naksuja nelikanttikaseteilla. Ainakaan vielä. Tätäkö se tekniikan edistys on.
    tienlaita muokkasi tätä : 24.06.2011 at 19.43
    what can be said at all
    can
    be said clearly

  16. #46

    Meneekö heittämällä Nishiki cross sportiin?

    FSA Gossamer Cyclo Cross Chainset Megaexo Chainrings (T) 46/36
    Chainline (mm) 43.5. Tuli töissä kauppoja selaillessa ahkeroitua ja tilasin heräteostoksena tämän setin. Alkuperäisessä Truvativ Tourossa on luuloni mukaan Powerspline. Millä se vasaroidaan siististi irti ja kuinka paljon menee tupakkaa? Tuleeko se ainoa tiiviste vasemmalle? Ei ole kiire vastata, menen illalla kapakkaan. Ja seuraavana päivänä sukulaislasten synttäreille.

  17. #47
    Niin naksu täälläkin ja kiristeltiin ja rasvattiin, kunnes syyksi paljastui että FSA:n laakerikupit oli mennyttä jo 1600 km:n jälkeen. Sit vaihdettiin Ultegran kupit ja hiljeni parin tonnin ajaksi...vain alkaakseen uudestaan pari lenkkiä sitten.

    Tällä kertaa syy oli tässä:



    No takuu toimi niinkuin pitääkin ja uusi runko tulee sitten kun tulee
    They said it couldn't be done. So I didn't do it.

  18. #48
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    124
    FSA Gossamer Megaexo kampien jäykkyyttä tutkin ja ensimmäistä kertaa ihmettelin laakerien olemassaoloa. Paljastui, että vasemman kammen laakerit ovat aivan täysin jumissa. Käsivoimin ei saanut näitä laakereita liikahtamaan, ei ihme että kammet ovat pirun jäykät olleet välillä! Kokeilin ihan huvikseni pyörittää kampea toimivan puolen laakerien varassa ja ero oli kuin yöllä ja päivällä... Eli siis ilmeisestikin nuo laakerit tulisi vaihtaa ja tästä seuraakin kysymys:

    Miten nuo ulkoiset laakerit irtoavat laakeripesästään? Kauhealla voimalla en uskaltanut alkaa runtata heti alkuun enkä nopealla googlaamisellakaan saanut vastausta. Tarvitseeko laakerikuppia irroittaa/säätää operaation aikana tai sen jälkeen?

    EDIT:
    Jatkogooglettelu antoi sen verran osviittaa, että ilmeisesti tarvitsen erikoistyökalun laakereiden poistamiseen ja uusien asentamiseen, tämän tyyppisen: http://webstore.fullspeedahead.com/f...id=269&pid=402
    On kyllä melko kallis laite, mutta onko se pakollinen?
    wege muokkasi tätä : 19.06.2011 at 17.16

  19. #49
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wege Katso viesti
    FSA Gossamer Megaexo kampien jäykkyyttä tutkin ja ensimmäistä kertaa ihmettelin laakerien olemassaoloa. Paljastui, että vasemman kammen laakerit ovat aivan täysin jumissa. Käsivoimin ei saanut näitä laakereita liikahtamaan, ei ihme että kammet ovat pirun jäykät olleet välillä! Kokeilin ihan huvikseni pyörittää kampea toimivan puolen laakerien varassa ja ero oli kuin yöllä ja päivällä... Eli siis ilmeisestikin nuo laakerit tulisi vaihtaa ja tästä seuraakin kysymys:

    Miten nuo ulkoiset laakerit irtoavat laakeripesästään? Kauhealla voimalla en uskaltanut alkaa runtata heti alkuun enkä nopealla googlaamisellakaan saanut vastausta. Tarvitseeko laakerikuppia irroittaa/säätää operaation aikana tai sen jälkeen?
    laakerit on prässätty kuppiin. et luultavasti saa niitä pois ainakaan pelkällä ruuvimeisselillä tms
    laakeria/keskiötä/laakerikuppia tms itsessään ei tarvitse säätää millään tavalla.

    EDIT:
    Jatkogooglettelu antoi sen verran osviittaa, että ilmeisesti tarvitsen erikoistyökalun laakereiden poistamiseen ja uusien asentamiseen, tämän tyyppisen: http://webstore.fullspeedahead.com/f...id=269&pid=402
    On kyllä melko kallis laite, mutta onko se pakollinen?
    on ja ei. saat laakerin irti esim sopivan kokoisella prikalla joka pultissa kiinni ja toisella puolen putken kappale myös prikalla varustettuna. ja siten vain ruuvaat laakerin pois kupistaan, ja sama toisinpäin.
    jos et omista tarpeeksi irtopultteja yms peukalo on keskellä kämmentä niin helpointa on tietysti tilata tuo ulosvetäjä.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  20. #50
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    124
    Paikallisessa pyöräliikkeessä todettiin ettei irtolaakereita saa ja myivät suoraan koko bottom bracketin sit työkaluineen. Nyt pyörii kammet niin että oksat pois alta!

  21. #51
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wege Katso viesti
    Paikallisessa pyöräliikkeessä todettiin ettei irtolaakereita saa ja myivät suoraan koko bottom bracketin sit työkaluineen. Nyt pyörii kammet niin että oksat pois alta!
    valehtelivat siis päin näköä.
    tuohon (ja ylipäätään 95% ulkokuppikeskiöihin eli vain speciaalit pois lukien) sopii suoraan: skf:än 61805

    mutta hyvä kun tuli kuntoon !

    edit: sehän tuossa tietysti on että jos keskiösi oli jo kovinkin vanha ja siten tiivisteet yms kuluneet jo paljon niin silloin tietysti helpompi/halvempi ostaa uusi keskiö kuin paikata vanhaa. (ja uusi keskiö voi jopa tulla halvemmaksikin kuin ostaa parit laakerit siihen)
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  22. #52
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Reilun viikon vanhan Cannondale Caadx:n keskiö pitää pientä ääntä:
    http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Videos/naksunta.wmv

  23. #53
    Liittynyt
    10/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avokid Katso viesti
    Reilun viikon vanhan Cannondale Caadx:n keskiö pitää pientä ääntä:
    http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Videos/naksunta.wmv
    Johan paukkuu... pysyy ainaki karhut loitolla, kun tolla päästelee mettäteitä..
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  24. #54
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Multa Pyörä-Suvala kiristi keskiön heti ensimmäisten naksujen jälkeen eikä ole sen kuummin naksunut. Ei kyllä koskaan noin kovasti naksunut....

  25. #55
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    Multa Pyörä-Suvala kiristi keskiön heti ensimmäisten naksujen jälkeen eikä ole sen kuummin naksunut. Ei kyllä koskaan noin kovasti naksunut....
    Pyörä-Suvalan mies ehdotti että katson kiristykset yms. läpi, mutta tuntui kyllä kaikki olevan ihan kireässä kunnossa. Toivottavasti saan sen tänään liikkeeseen ja kuntoon. Alkaa nyppimään kun ei viikkoon ole pyörällä viitsinyt pyöräillä tuon takia

  26. #56
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avokid Katso viesti
    Reilun viikon vanhan Cannondale Caadx:n keskiö pitää pientä ääntä:
    http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Videos/naksunta.wmv
    Loistava video, mutta onpa erikoinen ääni uudessa pyörässä. Toivottavasti ostit kotimaasta, niiin saat tuo nopeasti korjautettua takuuseen.

  27. #57
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avokid Katso viesti
    Pyörä-Suvalan mies ehdotti että katson kiristykset yms. läpi, mutta tuntui kyllä kaikki olevan ihan kireässä kunnossa. Toivottavasti saan sen tänään liikkeeseen ja kuntoon. Alkaa nyppimään kun ei viikkoon ole pyörällä viitsinyt pyöräillä tuon takia
    Ok, kerro sitte miten meni.

  28. #58
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Turun nurkilla
    Viestit
    170
    Aika huvittava sinäänsä kun yli tuhannen euroa maksaa pyörästä, niin jotain pitää olla jatkuvasti säätämässä. Tai sitten ne naksuu, paukkuu, natisee... Omaakin kokemusta tosta asiasta on.
    Sitten taas 400€ nishikihybridi ajettu päälle 7000km. Ei mitään vikaa ole ympärivuotisesta ajosta huolimatta ollut. Ei nitise, natise taikka naksu. En ole edes pyörää koskaan pessyt mitä se mulla on päälle kaks vuotta ollut. Uutena sen aikoinaan ostin. Ei edes sitä sisäänajohuoltoa ole tehty. Hienosti toimii. Ketjuihin vaan voitelua joskus ja ajoa.
    Nishikit muka huonoja?

    (Poljin tässä nishikissä joskus naksui. Sekin oli omaa syytä kun vaihdoin alkuperäiset polkimet lukkopolkimiin. Joten vaihdoin alkuperäiset takas, kun ne ei naksu)
    goljat muokkasi tätä : 28.06.2011 at 13.12

  29. #59
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Mullakin on ollut käyttöpyöränä Trekin 820, joka maksoi joskus 10v sitten 450e.
    Yhtäkään osaa en ole vaihtanut rikkoitumisen takia muuta kuin renkaita. Edelleen pomminvarma vehje. Ja on sillä ajettu "paljon" ilman kunnon huoltoa.
    Satula alkaa olemaan ensimmäinen osa mikä alkaa olemaan vaihtokunnossa. Juuri sunnuntaina 70 kilsan lenkillä oikein ihmettelin miten 10v vanhat halppis-vaihtimet toimivat niin hyvin asentamani Deoren takavaihtajan kanssa yhteen. Toimi kuin ajatus.

    Cännäristä sen verran, että vein tänään R-techiin Pyörä-Suvalan kehoituksesta, jossa lupasivat huomenissa palata asiaan. Paljon tuli kyllä epäilyjä joka vaiheessa jokaiselta huoltomieheltä, että vika ei ole keskiössä, mutta eiköhän huomenna selviä missä vika on.

  30. #60
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Sain R-techistä pyörän takaisin parempana kuin uutena. Kuulemma keskiölaakeri oli auki ja sinne oli päässyt hiekkaan. En kyllä ihan tajua että miten se on voinut sellaista ääntä aiheuttaa. Takapakka oli kuulemma myös auki jonkin verran. Eli pisteet tästä Tampereen R-techillä. Putsasivat vielä ketjut ja rattaatkin hiekasta sekä asensivat polkimet uudestaan. Samalla hain spessun testisatulan koeajoon

    Kaippa tuolla vielä uskaltaa ajaa hiekkateillä, vaikka onkin noin herkkä

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •