Tänään tuli vaihdettua uudet litkut maasturin renkaisiin vanhojen jämähdettyä sisään. Helmikuusta tähän päivään saakka pärjäsi hyvin 75ml litkuannoksella 2,4" Mountain King SSien kanssa. Vanteina Stanin Archit leveämmällä teipillä ja Stanin venttiileillä varustettuna.
Litku oli tiivistynyt pääasiassa rihmastoksi koko renkaan sisäpinnalle sekä muodostanut muutaman suuremman kiinteän lätäkön. Aiemmin täällä mainittiin, että tuo muodostunut rihmasto jotenkin olisi välttämätöntä renkaan tiiviyden kannalta ja sitä ei kannattaisi jynssätä pois, mutta tietenkin vastoin esitettyjä näkemyksiä jynssäsin harjalla ja sormilla koko kalvon pois renkaista fairya apuna käyttäen. Älytön homma, mutta kun sen kerran alottaa, niin eipä sitä keskenkään kehtaa jättää.
Olin jo varautunut siihen, että monen tunnin litkutusurakka olisi jälleen edessä, mutta ihan näin se ei mennyt. Sisurilla nostin normaalisti yhden puolen vanteelle ja sen toisen nostelin rengasraudalla niin pitkälle kuin sain. Muutama napakka liike jalkapumpulla ja rengas pamahtikin mallikkaasti uriinsa. Seuraavaksi ilmat pois, ruutalla uudet litkut puhdistettuihin renkaisiin ja sielu takas venttiiliin. Ilmaa takas renkaaseen ja oottelemaan pihinää ja kuplintaa. Ihmetyksekseni huomasin, että mistään ei kuulunut mitään ja paineet pysyi renkaassa, vaikka uusi litkulammikko mölötti samassa kohtaa rengasta koko ajan. Piti vielä saippuavedellä kokeilla että eikö tosiaan mikään kohta kyljistä tai vanteen reunasta vuoda. Yhtään kuplaa ei silmiini sattunut ja ilmat pysyi nätisti sisällä. --> Otin oluen.
Mitä tästä opimme?
1. Supersonicit saa litkutettua helpohkosti, vaikka kyljistä näkeekin melkein läpi.
2. Vanhojen litkujen rihmastolla ei ole mitään tekemistä renkaan tiiviyden kanssa. Pedantti rengasmekaanikko hinkkaa vanhat litkut aina vaihdettaessa pois.
3. Sisäkumia, saippuavettä ja rengasrautoja kannattaa opetella käyttämään apuna vanteelle nostamisessa, eikä heti rynnätä über-kompuran ostoon.
Miullahan ei oo mitään kokemusta varsinaisista UST-vanteista ja renkaista, mutta vaikea on kuvitella, että helpompaa reittiä sisärenkaattomaan maailmaan olisi kuin normirenkaat ja Stanin konversiohärpäkkeet. Mikä parasta, niin tää on lähes kevyin mahdollinen optio.
Kirjanmerkit